Re: Ο πόνος του Θοδωρή
...........................
Έφερα την πολυθρόνα 1,5 μετρά πιο μπροστά και το αποτέλεσμα είναι θαυμάσιο.........
Θοδωρή, όλα αυτά σχετικά με τις ακυρώσεις, τις μετρήσεις κλπ, είναι σωστά. :lehrer:
Είναι επίσης σωστό ότι κατά κανόνα αναγκαζόμαστε να κάνουμε συμβιβασμούς. Ακόμα και στα στούντιο.
Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά. Κάθε άλλο. Συνήθως είναι πολύ καλύτερα απ' ότι προβλέπουν οι μετρήσεις.
Υπάρχει ένα μυστικό. Η σχέση του κατ' ευθείαν ήχου (direct sound) προς τον εξ ανακλάσεως προερχόμενο. Όταν ο κατ' ευθείαν ήχος φθάνει στα αυτιά του ακροατή πιο δυνατά (=πιο κοντά και κατά ένα μικρό ποσοστό πιο γρήγορα) λειτουργεί το ψυχοακουστικό φαινόμενο της επικάλυψης (=mask effect), σύμφωνα με το οποίο, εάν δύο ήχοι ίδιας συχνότητας φθάνουν ταυτόχρονα στα αυτιά μας, ο εγκέφαλος μας αντιλαμβάνεται αυτόν που έρχεται πρώτα και είναι και πιο δυνατά. Ενώ αγνοεί τον εξ ανακλάσεως προερχόμενο (και κατά ολίγα db πιο αδύναμο.
Με βάση αυτή την αρχή έχω καταφέρει να πραγματοποιήσω καλές ηχογραφήσεις σε πολύ κακούς χώρους.
Φροντίζοντας, ώστε ο λόγος του κατ' ευθείαν προς τον ανακλώμενο ήχο να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερος.
Στην πράξη αν τα ηχεία είναι σωστά τοποθετημένα (by the book), ώστε να μη μπουμάρουν και να μη χρωματίζουν από την τοποθέτηση τους, υπάρχει κάποιο σημείο, όσο απομακρύνεσαι από τους άξονες των ηχείων, όπου η σχέση μεταξύ κατ' ευθείαν και ανακλώμενου ήχου γίνεται μέγιστη κι' εκεί μπορούμε πράγματι να έχουμε sweet spot, ανεξάρτητα (σχεδόν) από τις αδυναμίες του χώρου μας.
Υπ' όψιν μία ακάποια απόσταση είναι αναγκαία, διότι ελαχιστοποιούνται οι διαφορές φάσης μεταξύ των μονάδων των ηχείων.
Από αυτή την άποψη τα ηχεία τύπου Monitor (και ειδικά τα near field) μπορούν να λειτουργήσουν πολύ καλύτερα και απροβλημάτιστα σε κακούς ακουστικά χώρους, διότι είναι μελετημένα να αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους σε κοντινές αποστάσεις (=ευρεία και ομοιόμορφη διασπορά).
Πάντως για όσους ονειρςύονται θηριώδη ηχεία, π.χ.
Wilson ή
Rockport -για να θυμηθούμε και το Hi-End

tongue

- αυτά χρειάζονται οπωσδήποτε σωστούς και φροντισμένους χώρους. Ακριβώς επειδή η θέση ακρόασης πρέπει να είναι σε αρκετή απόσταση από τα κέντρα των ηχείων, προκειμένου "ν' αναπτυχθούν" και ν' ακουστούν σωστά. Πολύ περισσότερο αν πρόκειται για κόρνες. Π.χ.
Avaton!

Σε γενικές γραμμές: Καθοριστικό στοιχείο είναι τα χαρακτηριστικά διασποράς και ακτινοβολίας του παραγομένου ήχου από τα ηχεία. Τα οποία ορίζουν και τη σχέση του κατ' ευθείαν με τον ανακλωμενο ήχο ως τη θέση ακρόασης.
Συμπεράσματα:
-Χαλάρωσε. Τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα απ' ότι πιστεύεις! :smile:
-Δε χρειάζεται να κάνεις τα έπιπλα άνω κάτω. Μία αναπαυτική εργονομική πολυθρονίτσα αρκεί. Που να έχει και ρόδες. Θα την έχεις κάπου σε μία άκρη και θα τη μεταφέρεις άμεσα, όταν θες να κάνεις τις ακροάσεις και θεάσεις σου. Άντε και κανένα ελαφρύ πτυσσόμενο τράπεζάκι!
-Παραδέχομαι ότι το sweet spot, όπως το περιέγραψα πιο πάνω λειτουργεί για ένα μόνο ακροατή. Δηλαδή για σένα. Αλλά τι μας νοιάζει;
Μήπως υπάρχουν και πολλοί που θέλουν να μοιράζονται τα περίεργα χόμπι μας;

Υ.Γ. Οι φίλοι που θα έλθουν για μπύρες και -παρεμπιπτόντως- για ακροάσεις, ας αρκεστούν στη μπύρα που πρέπει να είναι καλής ποιότητας και στα μεζεδάκια. Ας βολευτούν όπου να'ναι για την ακρόαση.
Τι να κάνουμε, δε μπορούμε να τα έχουμε όλα! :nounder: