Οι Τετρομαγμένοι.

Η Ιστορία, ο λαός και η εξουσία

Είναι όντως θλιβερό το φαινόμενο μια εξουσία ν' αποσύρει τα όπλα της (θλιβερό όχι για τη Δημοκρατία, αλλά γι' αυτούς που υποστηρίζουν τα όπλα της εξουσίας - εν προκειμένω, οι θιασώτες του βιβλίου της ΣΤ' Δημοτικού, που απεσύρθη).

Η ιδεολογική χρήση της Ιστορίας γίνεται από την εξουσία πάντα, ποτέ από τον λαό. Αρα οι φωνασκούντες δημοκράτες που υβρίζουν ως εθνικιστές όσους εστράφησαν εναντίον του βιβλίου, είναι οι ίδιοι εξουσιομανείς ή εξουσιολάγνοι. Φρίττει κάποιος διαβάζοντας τη δομή και την αφήγηση (sic) του βιβλίου, διότι η γραφή του προδίδει ασυναρτησία σκέψης και φιλοσοφίας του νοήματος και του είναι. Σαφώς και δεν είναι λαϊκή νίκη η απόσυρση του βιβλίου, είναι όμως ένα χαστούκι στην αυθαιρεσία και ασυδοσία της εξουσίας και των οργάνων της. Είναι ακόμα μία απαξίωση προς τους οργανικούς διανοούμενους, σε όλους όσοι προσφέρουν τις όποιες γνώσεις τους στις ορέξεις και επιταγές της σύγχρονης εξουσίας.

Ξαφνικά νιώσαμε ντροπή, γιατί δεν μεγαλούργησαν γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα ή στον ξεσηκωμό του '21, διότι σήμερα -λέει το πολιτικώς ορθόν- είναι απαραίτητον να υπάρχει ισότης και να διαλαλείται αυτή η ισότης. Αλλά τέτοια εκβιαστική ισότης καταντά γελοιότης. Δεν το αντιλαμβάνονται αυτό οι κήρυκές της; Τι ρέει στον εγκέφαλό τους;

Κάποτε οι Ελληνες κινδύνευσαν να καταποντιστούν από ξένους εισβολείς, όπως και σήμερα. Αλλά οι εισβολείς δεν είναι ο σημιτικός, ο βαβυλωνιακός, ο λυδικός, ο αιγυπτιακός πολιτισμός· είναι οι ίδιοι οι κάτοικοι τούτης της χώρας, που αδυνατούν να οργανώσουν το χάος τής αλληλοσύγκρουσης των πολιτισμών και απλώς το αποδέχονται (το χάος).

Οι αντιεθνικιστές δεν φαίνονται ικανοί να επαναστοχαστούν· διακοσμούν το τώρα με φριχτή γραμματική, με γοργόνειο συντακτικό, και όλα αυτά για να υπηρετήσουν την εξουσία. Η απόσυρση του βιβλίου δεν είναι νίκη του λαού, είναι ήττα της εξουσίας και των υποτακτικών (της) διανοουμένων.


ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ [email protected]


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 29/09/2007
 
Re: Απάντηση: Οι Τετρομαγμένοι.

Και κάτι άλλο Φώτη μου.
Εάν ασχολήθηκα με το βιβλίο πολύ πρίν γίνει θέμα δεν ήταν φυσικά επειδή αντέδρασε η επίσημη Εκκλησία.
Το βιβλίο αποτελεί μιά παράμετρο μόνον τής ομάδας τών μεταμοντέρνων διανοουμένων που προσπαθεί να μάς πείσει ότι μόνον αυτοί έχουν δίκιο στα Εθνικά,στα Πολιτισμικά, στα Κοινωνικά καί στα Ιστορικά θέματα.
Είναι η ομάδα που διαπερνά τίς κομματικές παρατάξεις και δέχεται ακρίτως τήν παγκοσμιοποίηση και τήν ισοπέδωση.
Είναι οι ίδιοι ,μά ακριβώς οι ίδιοι,πού αγεληδόν,υπογράφουν για κάθε Εθνικό ή κοινωνικό ή πολιτιστικό θέμα πού εμφανιζεται στόν τόπο μας.
Βρίσκονται στίς εφημερίδες ,στα κανάλια ,στα Πανεπιστήμια και τούς διατίθεται λόγος χώρος και χρόνος αντιστρόφως ανάλογος τής απήχησης πού έχουν.
Είναι παλιοί νεοφιλελεύθεροι τής κλασσικής δεξιάς,σοσιαλνεοφιλελεύθεροι,και αριστεροί,πού είτε απο παλιότερα πίστευαν ακριβώς τα ίδια(απο το 1978 πού έχω ιδίαν άποψη σίγουρα παντως)ή πού μόλις έχασαν τον πατερούλη τους με τήν πτώση τής Σοβιετικής Ενωσης βρήκαν έναν άλλον πατερούλη στον Μπούς.
Εδώ ακόμα και ερυθροταξιαρχίτες σαν τον Νέγκρι σήμερα ομνύουν υπέρ της Παγκοσμιοποίησης(έχει πλάκα το πώς συνδεεται η τρομοκρατία με τά ιμπεριαλιστικά συμφέροντα τελικά........)...
To βιβλίο πάει παρέα,με την διάλυση τής Γιουγκοσλαβίας,με το Κόσσοβο,με την Μεγάλη Αλβανία,μέ την μετατροπή τής Ελλάδας σε δορυφόρο τής Τουρκίας,με την κατάπνιξη τού Κουρδικού ζητήματος,με το Κυπριακό,με την αντίθεση τού να αποκτήσει η Ρωσία έναν σημαντικό ρόλο πάλι στήν διεθνή σκηνή και πάει λέγοντας.
Βλέπε και θέσεις ΕΛΙΑΜΕΠ(Τhink tanks τής νεοφιλελεύθερης δεξιάς)και ΙΣΤΑΜΕ(Τhink tanks τού Σημιτικού ΠΑΣΟΚ).Δες πόσο κοινές θέσεις έχουν η Κοπά τού ΠΑΣΟΚ με τον Βερέμη τής Ν.Δ...Mπές στο επίσημο site τού C.D.R.S.E.E . και δές τί λένε,ποιοί συμμετέχουν και απο πού χρηματοδοτούνται..
Η Γιαννάκου το βράδυ τών εκλογών ήταν ειλικρινέστατη.Κατηγόρησε τον Γιώργο Παπανδρέου γιατί έχασε ψήφους πού πήγαν στό ´αντι-παγκοσμιοποιητικό μπλόκ.Tόπε έτσι ακριβώς στο Mega...
Το βιβλιο είναι μιά παρωνυχίδα.
Και οι ´Τετρομαγμένοι´προέρχονται από την περίφημη φράση τού Σεφέρη ´Το Τετρομαγμένο Υπουργείο Εξωτερικών´που αναφερόταν στον τρόμο που είχε πιάσει τούς Μεταξικούς υπουργούς όταν ο Μεταξάς αρνήθηκε το τελεσίγραφο τού Ιταλού πρέσβη.
Το συμπέρασμά μου είναι ένα.Για να είσαι διεθνιστής πρέπει πρώτα απ´όλα να αγαπάς την πατρίδα(οχι να την θεωρείς ανωτερη ,αλλά να τήν πονάς με τα λάθη της και να θές να τήν αλλάξεις πρός το καλύτερο).
Και το δεύτερο(μιάς και τουλάχιστον όσοι με διαβάζουν στην μουσική μόνον αντιευρωπαϊστής δεν είμαι)είναι πώς για να νοιώθεις κοσμοπολίτης δεν χρειαζεται νάσαι αφασικό μεταμοντέρνο μαλάκιο...Αλλά οφείλεις να γνωρίζεις τον τόπο σου ,τον πολιτισμό σου,τίς παραδόσεις σου για να μπορείς να ανοίξεις τα φτερά σου...
:grinning-smiley-043:SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:
+1.000.0000
 
Kαι εγώ γι´αυτό σε αγαπάω ,όχι επειδή είσαι γαύρος,αλλά διαβάζεις και Dawkins και ´ψάχνεσαι' γενικώς ακόμα και με αντιφατικά πράγματα,όπως είναι αναγκαίο..
Και επειδή έχουμε καί μιά διαφορά ηλικίας εάν ήμουν στά χρόνια σου θά πρέσβευα αυτά πού πρεσβεύεις μέ πάθος καί θάρρος.
Μακάρι καί άλλοι να δηλώνουν επί τής ουσίας αγνωστικιστές και να είναι ´ανοικτοί´σε ποικιλες απόψεις,
Και επίσης να ξέρουν να ´διαβάζουν κάτω από τίς γραμμές´:ernaehrung004::ernaehrung004:
 
"...άτυπη συνεργασία με την άκρα Δεξιά, όπως αποδεικνύεται από την απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας".

Γ. Παπανδρέου, σήμερα.

δλδ 4 στους 5 Έλληνες είναι ακροδεξιοί και ο Καρατζαφέρης πήρε μόνο 3.8? Να ζητήσει επανακαταμέτρηση! Κυβέρνηση με 250 βουλευτές έπρεπε να βγει!
 
Απάντηση: Re: Οι Τετρομαγμένοι.

"...άτυπη συνεργασία με την άκρα Δεξιά, όπως αποδεικνύεται από την απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας".

Γ. Παπανδρέου, σήμερα.

δλδ 4 στους 5 Έλληνες είναι ακροδεξιοί και ο Καρατζαφέρης πήρε μόνο 3.8? Να ζητήσει επανακαταμέτρηση! Κυβέρνηση με 250 βουλευτές έπρεπε να βγει!

αα τελικά αυτός δεν βάζει μυαλό με τίποτα !!!:slapface:

Αλλα ελεγε προεκλογικά για να τσιμπήσει τον "λαουτζίκο" στο συγκεκριμένο ζήτημα και τώρα που δεν του βγήκε´χτυπάει μπιέλες..
Ρε παιδιά "δεν κάνει το παιδί για Πρωθυπουργός" που λέει και ο Γρουσούζης !:BDGBGDB55:
Ούτε πλέον για αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Με όνομα βαρύ σαν Ιστορία δεν σημαίνει οτι κληρονομείς και όλα τα άλλλα τάλαντα..
 
Απάντηση: Re: Οι Τετρομαγμένοι.

"...άτυπη συνεργασία με την άκρα Δεξιά, όπως αποδεικνύεται από την απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας".

Γ. Παπανδρέου, σήμερα.

δλδ 4 στους 5 Έλληνες είναι ακροδεξιοί και ο Καρατζαφέρης πήρε μόνο 3.8? Να ζητήσει επανακαταμέτρηση! Κυβέρνηση με 250 βουλευτές έπρεπε να βγει!

Aποτελεί απύθμενο θράσος ο άνθρωπος ,πού υπέγραψε τίς συμφωνίες με τον Τζέμ για τα βιβλία,ο άνθρωπος πού νομιμοποίησε την κατάπτυστη συμφωνία τής Μαδρίτης με τούς Τουρκους,ο άνθρωπος,πού οδήγησε το κόμμα του σε διάλυση και τώρα προσπαθεί να κρατήσει με το ζόρι τήν ´σφραγίδα´να λέει τέτοια πράγματα...
Γιά να μήν θυμηθώ την πρόταση περί Νέας Ολυμπίας που είπε πάνω στά καμένα(δηλαδή η Ολυμπία-Ντίσνεϋλαντ)....Αυτό είναι ακραία δεξιά πρόταση.Να ξεπουλάς τον πολιτισμό σου αντί πινακίου φακής και να μετατρέπεις τον Απόλλωνα σέ Ντόναλντ Ντάκ..
Δεν μάς προτείνει ο ίδιος κάποιο βιβλίο Ιστορίας καλύτερα γιά να διαβάσουμε??
Στό πρωτότυπο όμως τον παρακαλούμε......
 
Σπύρο, παρακολούθησες την παρθενική ομιλία της Κας Θάλειας από το βήμα της Βουλής; Το σχόλιο σου;

ΥΓ. Δεν πιστεύω να παρεξηγήσεις που την αποκαλώ με τον τίτλο της -με διασταλτική ερμηνεία- ενώ εσένα σκέτο Σπύρο;:grinning-smiley-043
 
Σπύρο, παρακολούθησες την παρθενική ομιλία της Κας Θάλειας από το βήμα της Βουλής; Το σχόλιο σου;

ΥΓ. Δεν πιστεύω να παρεξηγήσεις που την αποκαλώ με τον τίτλο της -με διασταλτική ερμηνεία- ενώ εσένα σκέτο Σπύρο;:grinning-smiley-043

Eυτυχώς είχα πάει οικογενειακώς γιά φαγητό.
Εάν θές σού στέλνω σέ p.m. το link,με πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία γιά τούς τίτλους της...
Μόνον να ξέραμε με τί προσόντα ορισμένοι διδάσκουν.
Επί τη ευκαιρία μην ξεχασω και τήν συνάδελφό της κυρία Φραγκουδάκη η οποιά μάς ταλαιπωρεί από την δεκαετία τού 1980.
Πρίν 6 μήνες σε ´συνέδριο´ορυόταν ότι ´οι Ελληνες είναι ένα μπάσταρδο έθνος´επειδή ορισμένοι έφεραν αντιρρήσεις για τό βιβλίο...Ομορφιές...
 
Σπύρο, παρακολούθησες την παρθενική ομιλία της Κας Θάλειας από το βήμα της Βουλής; Το σχόλιο σου;

ΥΓ. Δεν πιστεύω να παρεξηγήσεις που την αποκαλώ με τον τίτλο της -με διασταλτική ερμηνεία- ενώ εσένα σκέτο Σπύρο;:grinning-smiley-043

Στό έστειλα το link
Διάβασε καί τό άρθρο,αλλά και τα σχόλια.
Παραπεμπουν σέ άλλα ωραία ´μονοπάτια´.
 
«Η νέα αυτή τάση σημαίνει αναθεώρηση της βασικής,

κοινής στα βαλκανικά εθνικά κράτη (πλην του τουρκικού, βεβαίως)

ερμηνείας της οθωμανικής κληρονομιάς:

ότι η οθωμανική περίοδος της ιστορίας τους υπήρξε

μια “αλλότρια” επιβολή στις αυτόχθονες

χριστιανικές κοινωνίες που είχε τη μορφή “ζυγού”»



Χριστίνα Κουλούρη


Γιά να ξέρουμε με τί είχαμε νά κάνουμε και τί θά αντιμετωπίσουμε στό μέλλον.
Εδώ μιλάμε γιά πλήρη διαστροφή τής Ιστορίας τών Βαλκανίων.
Μιλάμε για άποψη πού εκφράζεται μόνον από Τούρκους εθνικιστές ιστορικούς.
Τα ιδια πίστευαν και κάποιοι Φαναριώτες αλλά και κληρικοί.
Εάν αρέσει στην Κυρία Κουλούρη το ημι-φασιστικό κράτος τής Τουρκίας ,τά σύνορα είναι ανοικτά.
Αλλά τό να ακυρώνονται οι εξεγέρσεις τών καταπιεσμένων,οι σφαγές ,οι διωγμοί όλων τών λαών και εθνοτήτων,πού υπέστησαν τήν Οθωμανική Βαρβαρότητα,αυτό είναι πολύ ακραίο.
Αλλως τε υπήρχαν και κοτζαμπάσηδες και μέρος τού κλήρου πού δεν ήθελαν τήν Επανάσταση τού 1821.Σε τί διαφέρει η κυρία Κουλούρη τού C.D.R.S.E.E και οι όμοιοί της απ´αυτούς??
 
«Η νέα αυτή τάση σημαίνει αναθεώρηση της βασικής,

κοινής στα βαλκανικά εθνικά κράτη (πλην του τουρκικού, βεβαίως)

ερμηνείας της οθωμανικής κληρονομιάς:

ότι η οθωμανική περίοδος της ιστορίας τους υπήρξε

μια “αλλότρια” επιβολή στις αυτόχθονες

χριστιανικές κοινωνίες που είχε τη μορφή “ζυγού”»



Χριστίνα Κουλούρη


Γιά να ξέρουμε με τί είχαμε νά κάνουμε και τί θά αντιμετωπίσουμε στό μέλλον.
Εδώ μιλάμε γιά πλήρη διαστροφή τής Ιστορίας τών Βαλκανίων.
Μιλάμε για άποψη πού εκφράζεται μόνον από Τούρκους εθνικιστές ιστορικούς.
Τα ιδια πίστευαν και κάποιοι Φαναριώτες αλλά και κληρικοί.
Εάν αρέσει στην Κυρία Κουλούρη το ημι-φασιστικό κράτος τής Τουρκίας ,τά σύνορα είναι ανοικτά.
Αλλά τό να ακυρώνονται οι εξεγέρσεις τών καταπιεσμένων,οι σφαγές ,οι διωγμοί όλων τών λαών και εθνοτήτων,πού υπέστησαν τήν Οθωμανική Βαρβαρότητα,αυτό είναι πολύ ακραίο.
Αλλως τε υπήρχαν και κοτζαμπάσηδες και μέρος τού κλήρου πού δεν ήθελαν τήν Επανάσταση τού 1821.Σε τί διαφέρει η κυρία Κουλούρη τού C.D.R.S.E.E και οι όμοιοί της απ´αυτούς??

Y.Γ.
Το άρθρο τής Κουλουρη ,πού απόσπασμα του παρατίθεται αυτούσιο,παραπανω,δημοσιεύτηκε στο Βημα στίς 6/2/02.Μετά τίς ζεϊμπεκιές.
Η προσπάθεια ´αναθεώρησης´είχε ξεκινήσει πολύ πιό ενωρίς.Απλά η Μαριέττα ανέλαβε να ολοκληρώσει τήν δουλειά πού άλλοι είχαν αρχίσει..
 
Το έτος 1798 ο κορυφαίος των Ελλήνων διαφωτιστών Αδαμάντιος Κοραής εξέδωσε το περίφημο κείμενό του Αδελφική Διδασκαλία, προκειμένου να αντικρούσει απόψεις που κυκλοφόρησαν σε φυλλάδιο με την υπογραφή τού πατριάρχη Ιεροσολύμων Άνθιμου υπό τον τίτλο Διδασκαλία Πατρική[1] (Δ. Π.). Σ’ αυτό κηρύττονταν η εθελοδουλία στους Τούρκους και δυσφημούνταν οι φιλελεύθερες ιδέες του Διαφωτισμού.

Ο Κοραής καταρρίπτει τα επιχειρήματα της Δ. Π. και στηλιτεύει το συγγραφέα της, ότι «υπερασπίζει και δικαιολογεί την τυραννίαν των Τούρκων, (των οποίων) ανερυθριάστως σπουδάζει να συγκαλύψει την ασχημοσύνην, μήτε εντρέπεται να μας διδάσκη την εις αυτούς υποταγήν, ήγουν να υποφέρωμεν τας αδικίας, τας αρπαγάς, τας ασελγείας, τέλος και να τουρκίσωμεν προτιμότερον, παρά να φύγωμεν την τυραννίαν αυτών».

Ο μεγάλος στοχαστής χαρακτηρίζει τη Δ. Π ως ψευδεπίγραφη, μωρά και αντίθεον, κι επικρίνει το συντάκτης της πως «πιστώνει φρονήματα ενάντια εις την διδασκαλίαν του Χριστού και των Αποστόλων[2]».

Στην Αδελφική Διδασκαλία του ο Κοραής προβαίνει και σε μια αδρή σκιαγράφηση της κατάστασης των Ελλήνων επί τουρκοκρατίας:



«Είναι εις όλους γνωστόν εις πόσην ακμήν έφθασε την σήμερον των Τούρκων η τυραννία. Οι ταλαίπωροι Γραικοί δεν είναι πλέον κύριοι μήτε κτημάτων, μήτε τέκνων, μήτε των ιδίων αυτών γυναικών. Η τιμή και η ζωή των κρέμαται από την θέλησιν όχι μόνον αυτού του πρωτοτυράννου, αλλά και εκάστου από τους ελαχίστους αυτού δούλους. Τις δεν ηξεύρει το πλήθος των Γραικών της Κρήτης, όσοι δια να φύγωσι τα τοιαύτα δεινά, ηναγκάσθησαν να αρνηθώσι την πατρικήν αυτών θρησκείαν

Τις αγνοεί τας βίας και τας αρπαγάς των παρθένων, των παίδων, όσαι καθ’ ημέραν συμβαίνουσιν εις την Θεσσαλονίκην, ώστε να αναγκάζονται οι άθλιοι γονείς να μακρύνωσιν από την ασέλγειαν των βδελυρών Γιανιτσάρων. Τις δεν έφριξεν ακούων την καταδυναστείαν και τους αφορήτους φόρους (…) Τις δεν εθρήνησε τους εκτοπισμούς και τας μετοικεσίας τοσούτων Γραικών, όσοι μην υποφέροντες πλέον τον Οθωμανικόν ζυγόν, εσκορπίσθησαν, εις διαφόρους τόπους της Ευρώπης»[3]



Ο Κοραής κατακεραυνώνει το συντάκτης της Δ. Π. που διατείνονταν ότι «η μοναρχία και αν ήθελε είναι τυραννική, είναι όμως αιρετωτέρα παρά την δημοκρατίαν» και διέπραττε «την φρικτήν βλασφημίαν ονομάζων τον Σουλτάνον “πρύτανιν των αγαθών”»[4], αντιλέγοντας:



«Ας μας ειπή ο φιλόσοφος αυτός αν ευρίσκεται ή ευρέθη πού ποτε καμμία δημοκρατία, αριστοκρατία, βασιλεία ή και τυραννία οποιαδήποτε άλλη, όπου εχύθη τοσούτον αθώον αίμα, όσον έχυσαν μέχρι του νυν οι Τούρκοι. όπου επράχθησαν τοσαύται αρπαγαί, ληστείαι, καταδυναστείαι γυναικών, παρθένων και παίδων βίαι, όσαι πράττονται κατά πάσαν ώραν εις την οθωμανικήν επικράτειαν (…) Όσα κακά συκοφαντών αναιδώς προσάπτει εις τα νεωστί ελευθερωθέντα της Ευρώπης έθνη, ευρίσκονται πραγματικώς όλα εις την τουρκικήν επικράτειαν»[5]



Η Διδασκαλία Πατρική - την οποία ο ιστορικός Απ. Βακαλόπουλος αποκαλεί “αποκορύφωμα του συντηρητισμού και της εθελοδουλίας”[6] - αποτέλεσε στο διάβα της ελληνικής ιστορίας μνημείο ραγιαδισμού. Για τη διάδοση τοιούτων απόψεων, που αντιμάχονταν τις φιλελεύθερες ιδέες του Διαφωτισμού και υποδείκνυαν τη δουλοφροσύνη ως ενδεδειγμένη στάση ζωής, οι δημοκρατικοί πολίτες εν γένει, ιδίως δε η αριστερά, ανέκαθεν σφοδρά επέκριναν φορείς της Εκκλησίας, των προεστών, τους Φαναριώτες κ.α. για την υποτέλειά τους στην τουρκική κυριαρχία.
..........................................................................................................

Η Κυρία Κουλούρη και η ομάδα της παριστάνει ότι ανήκει στούς ´Διαφωτιστές´.Και ότι προέρχονται ,κατά κάποιον τρόπο από τον Κοραή.
Ομως ο Κοραής τούς διαψεύδει...
Και μέ τά γραπτά του τούς κατατάσσει στούς πιό σκοτεινούς και οπισθοδρομικούς κύκλους.Οπως λέει και ο Ιστορικός Βακαλόπουλος για τήν Δ.Π.:Mνημείο ραγιαδισμού...
 
Γειά σας και από μένα......


Καταρχήν να ομολογήσω ότι παρόλο που γνώριζα για το εν λόγο ζήτημα δεν είχα παρακολουθήσει το thread από γεννησιμιού του...διάβασα όσες σελίδες μπορούσα/πρόφταινα/άντεχα (ιδιαίτερα τα τόσο αξιόλογα post του κ.Σούρλα) και μου ήρθε κάτι στο μυαλό που ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας...και πείτε μου τη γνώμη σας........

Όταν βγήκαν οι ταινίες για τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών (υπέροχες ταινίες φοβερές σε high definition ξέρω ξέρω μη στρίβουμε το μαχαίρι τώρα):P βγήκαν οι αποκαλούμενοι purists και εξεγέρθησαν γιατί οι ταινίες δεν 'σεβάστηκαν' το έργο του Τόλκιν όπως ακριβώς το έγραψε, υπήρξαν αλλαγές σε χαρακτήρες , μάχες κτλ (οι οποίες κατά τη γνώμη μου ήταν απαραίτητες για μία κινηματογραφική μεταφορά ενός τέτοιου λογοτεχνικού έργου).

Να τονίσω στο σημείο αυτό ότι προσωπικά είχα διαβάσει τον Άρχοντα καθώς και το Σιλμαρίλιον και το Unfinished Tales καθώς και όλο το δωδεκάτομο History of Middle Earth ξεκινώντας από 11 χρονών και συνεχίζοντας για πολλά χρόνια. Είναι ένας φανταστικός κόσμος και ένα λογοτεχνικό έργο το οποίο προσωπικά θαυμάζω και θεωρώ ότι με έχει κάνει αυτό που είμαι.......

Συνεχίζοντας λοιπόν....

Οι διαμάχες σχετικά με το θέμα αυτό κράτησαν χρόνια και ήταν ιδιαίτερα έντονες σε φόρα, σχετικά sites, ειδήσεις κτλ.

Και ερωτώ! Αν για ένα ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ κόσμο μπορεί να υπάρχει τέτοια διαμάχη για μία κινηματογραφική μεταφορά τι θα έπρεπε να πούμε και να κάνουμε εμείς που η εθνική μας ιστορία 'βιάζεται', κρύβεται, που όλος ο αγώνας ενός γένους (με όποια στραβά και αν είχε αυτός) υποβιβάζεται σε τρεις σειρούλες στα βιβλία ιστορίας....

Τι θα μάθουν τα παιδιά μας? Η ιστορία διδάσκει για το μέλλον και μαθαίνοντας την αλήθεια είναι ο μόνος τρόπος προς την όσο το δυνατότερο ορθότερη κρίση και άποψη.

Δεν είμαι εθνικιστής. Αγαπώ την Ελλάδα αλλά την αγαπώ μέσα στη Γη. Και αν είναι να μπορέσουμε να πορευτούμε μέσα σε αυτό το σύμπαν (ότι και αν είναι αυτό) και να φτάσουμε στα άστρα (όπως προέβλεψε και ευχόταν ο Ασίμωφ) και να επιβιώσουμε αυτή την τεχνολογική εξέλιξη (όπως έγραψε ο Sagan) τότε πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ να μάθουμε να αποδεχόμαστε να αναγνωρίζουμε να διδάσκουμε και να προχωρούμε με βάση την ιστορική αλήθεια

Και γμτ μου αυτή δεν είναι "ότι οι Οθωμανοί μετά την κατάκτηση βελτίωσαν τη ζωή των λαών των Βαλκανίων και ότι ικανοποίησαν και το ισλάμ και τη χριστιανοσύνη"

Συγγνώμη για τον τόνο μου αν προσβάλει κάποιον αλλά κάποια στιγμή απλά........εξεράγειν.
 
Last edited:
Δύο απόψεις για το βιβλίο και όχι μόνο, από μία άλλη οπτική γωνία:
---------------------------------------------------------------------------------

Ευτύχης Μπιτσάκης: Για το βιβλίο Ιστορίας
Μεταμοντέρνο υβρίδιο το βιβλίο της Στ´Δημοτικού
Επιχείρησα μια λεπτομερειακή, συγκεκριμένη κριτική του βιβλίου της Στ' Δημοτικού. Σημείωσα τα εμπόδια που θα αντιμετώπιζε η συγγραφική ομάδα: Κρατική ιδεολογία και βιβλίο για παιδιά 11-12 χρονών. Συνεπώς η συγγραφική ομάδα δεν θα έγραφε ένα βιβλίο φιλοσοφίας της ιστορίας, ούτε κατά μείζονα λόγον ένα μαρξιστικό βιβλίο (αν τυχόν θα είχε την επιθυμία για κάτι τέτοιο). Αλλά το μετανεωτερικό πόνημα ήταν αναπόφευκτο; Η αποσπασματικότητα και η έλλειψη αντικειμενικότητας, δηλαδή η επιλογή της μεταμοντέρνας ιδεολογίας και η υποταγή στην κρατική σκοπιμότητα και στις αξιώσεις των γνωστών ομάδων πίεσης, ήταν η μόνη δυνατή επιλογή;
Ως προς το πρώτο, η κυρία Ρεπούση είναι σαφής: «Η βασική ύλη συνδυάζει το κείμενο με τις ιστορικές πηγές, σε αναλογία που ανατρέπει την πρωτοκαθεδρία του κειμένου. Είναι πολυτροπικά, με την έννοια της ένταξης, διαφορετικής μορφής κειμένων, γραπτών και εικονιστικών. Και όλα αυτά διότι ακολουθούν σύγχρονες προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της ιστορίας» (Καθημερινή, 1/04/07). Αλλά το βιβλίο μας δεν πρωτοτυπεί: «Όλα τα σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια ακολουθούν την ίδια μέθοδο διδασκαλίας, με μικρά κείμενα και πολλές εικόνες» (Μ. Χαραλαμπάκης, Τα Νέα, 04/04/07). Διεθνές λοιπόν το ρεύμα της «ανανέωσης» να μην κουράσουμε τα παιδιά και να μην τα βάλουμε στον κόπο να σκεφτούν. Αλλά η «καινούργια μέθοδος» είναι τόσο καινούργια; Οι επιστημολογικές απαρχές της ανάγονται στο ρεύμα του θετικισμού (για να μη φτάσουμε μέχρι τον Χιουμ). Εμπλουτίζονται από τις διάφορες φιλοσοφίες και βρίσκουν το φυσικό περιβάλλον τους στο μετανεωτερικό χάος. Μεταμοντερνισμός, ιδεολογικό χάος, μικροαστικός κοσμοπολιτισμός, ελαφρότητα σκέψης, υποταγή στις αξιώσεις του ιερατείου και στις κρατικές σκοπιμότητες, παρήγαγαν το υβρίδιο το οποίο χαιρέτισαν και αρκετοί αριστεροί ως προάγγελο της ανανέωσης των διδακτικών βιβλίων. Συνειδητή λοιπόν η μετανεωτερική επιλογή. Κι ιδού το αποτέλεσμα της κατάργησης της ιστορίας ως συνεκτικής - ορθολογικής αφήγησης. Της μετανεωτερικής μη σκέψης. Αλλά η μετανεωτερική επιδημία δεν αφορά μόνο την ιστορία και δεν αφορά μόνο το Δημοτικό, αλλά και το Λύκειο και το Πανεπιστήμιο. Έχει κυριαρχήσει και στις λεγόμενες σκληρές επιστήμες, όπως στα μαθηματικά και στη φυσική. Η γενική τάση είναι να υποβαθμιστούν το αισθητηριακό στοιχείο και οι αποδείξεις. Αλλά η διάνοια χωρίς την αίσθηση είναι κενή, προειδοποιούσε ήδη ο Καντ. «Και χωρίς απόδειξη δεν υπάρχουν μαθηματικά. Και χωρίς μαθηματικά, δεν υπάρχουν μαθηματικοί, αλλά χρήστες των μαθηματικών». (Ε. Παπαδοπετράκης). Ο μοντέρνος πιθηκισμός (μίμηση και τότε των ξένων) οδήγησε στην εισαγωγή της συνολοθεωρίας κατά τις αρχές της δεκαετίας του 70, επί χούντας, στο Δημοτικό σχολείο. Η «μοντέρνα» παιδαγωγική απέτυχε, όπως είχαν αποτύχει παρόμοια πειράματα στο εξωτερικό. Η ευκλείδεια γεωμετρία, με τη σειρά της ουσιαστικά καταργήθηκε. Τα βιβλία γεωμετρίας είναι γραμμένα στο πνεύμα των «μοντέρνων» μαθηματικών, δηλαδή με αξιωματική παρουσίαση της ύλης, που θυμίζει περισσότερο Χίμπερτ παρά Ευκλείδη. Αλλά η ορθή οδός είναι από το αισθητό - συγκεκριμένο στο αφηρημένο και στο γενικό. Άλλο στοιχείο είναι η λογική ασυναρτησία. Στη φυσική, πχ., δεν διδάσκεται γεωμετρική οπτική. Διδάσκεται όμως κβαντική οπτική! Και τα παραδείγματα της δήθεν «μοντέρνας παιδαγωγικής» συντονισμένης με τη νεοφιλελεύθερη, χρησιμοθηρική αντίληψη (και πρακτική) για την παιδεία, θα μπορούσαν να πολλαπλασιασθούν.
Επιστρέφουμε στο υπό συζήτηση βιβλίο
Μοντέρνα λοιπόν παιδαγωγική! Δηλαδή απόρριψη της συνεκτικής σκέψης. Της κατανόησης της ιστορίας ως γίγνεσθαι καθοριζόμενο από ενδογενή αίτια, εξωτερικούς όρους και τυχαία συμβάντα. Αυτή είναι η υποταγή στις επιταγές του υπουργείου και σε γενικότερες πολιτικές και ιδεολογικές σκοπιμότητες. Εν τέλει, δέσμιο των αντιφάσεων αυτών, υπήρξε ένα υβρίδιο. Μία αντιφατική και ψευδής αφήγηση της ιστορίας. Μπορεί όμως να υπάρξει «αντικειμενική» θεώρηση της ιστορίας; Η απάντηση είναι γνωστή: Η ιστορία είναι κατ εξοχήν ταξική επιστήμη. Η προσέγγιση, η θεώρηση, η ερμηνεία της, εξαρτάται τελικά από την ταξική όραση του μελετητή. Οι συγγραφείς του βιβλίου αποδέχτηκαν την κρατική σκοπιά, δηλαδή τη θεώρηση της ιστορίας από τη σκοπιά της ελληνικής αστικής τάξης, ειδικά του ιερατείου και από την άποψη των «συμμαχικών» μας δεσμεύσεων. Τι να έκαναν όμως οι συγγραφείς; Να μην αναλάμβαναν τη συγγραφή ενός τέτοιου βιβλίου! Αλλά τότε, κάποια άλλη συγγραφική ομάδα θα έπαιρνε τη δουλειά! Λοιπόν; Ας ακολουθούσαν τουλάχιστον την τακτική των διανοητών κατά το χριστιανικό Μεσαίωνα: Να πουν όση αλήθεια θα μπορούσαν με την πιο ήπια γλώσσα και στηριζόμενοι πάντοτε στις «γραφές», ώστε να μην οδηγηθούν στην πυρά. Εδώ εξάλλου πυρά θα σήμαινε απλώς την απόρριψη του βιβλίου. Αλλά οι δικοί μας δεν έκαναν ούτε αυτό, τοις μεταμοντέρνοις ρήμασι πειθόμενοι.
Έτσι, μετανεωτερική απουσία σκέψης και υποταγή στην raison d' Etat. Επιλογή συνειδητή. Το βιβλίο πάσχει. Και δεν διορθώνεται. Να καεί λοιπόν; Όχι, διότι το κάψιμο παράγει τοξίνες, θυμίζει άλλους καιρούς και ανοίγει το δρόμο και για άλλα καψίματα! Τότε; Θα πρότεινα να γίνει πολτός, χρήσιμος για την παραγωγή χαρτιού για κάποιο καλύτερο βιβλίο. Αλλά ποιοι θα το γράψουν το βιβλίο ενάντια στις απόψεις του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων; Ας σοβαρευτούμε: Μόνο ο αγώνας μαθητών και δασκάλων, συνολικά εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων σε όλες τις βαθμίδες και με τη συμπαράσταση του ζωντανού μέρους της κοινωνίας, θα μπορούσε να επιβάλει το σεβασμό στην επιστημονική μέθοδο και δεοντολογία. Το πρόβλημα, εν τέλει, δεν είναι η τύχη αυτού του βιβλίου. Είναι, μέσα από τη διαρκή σύγκρουση, να ηττηθεί η κυβερνητική πολιτική. Αλλά ας μην έχουμε αυταπάτες ως προς τα όρια ανοχής της αστικής κοινωνίας και του κράτους της. Εν τέλει το βιβλίο μπήκε στο δημοτικό. Δουλειά των δασκάλων είναι να το καταργήσουν στην πράξη, χρησιμοποιώντας την «παλαιομοδίτικη» μέθοδο διδασκαλίας που δεν αρκείται στα γεγονότα, που δεν αποκρύπτει γεγονότα και που επιχειρεί να ερμηνεύσει τα γεγονότα. Η ιστορία δεν έχει σκοπό. Δεν κατευθύνεται προς κάποιο τέλος (Χέγκελ) ή προς το άθλιο τέλος του αθλίου Φουκουγιάμα. Ας θυμηθούμε αντίθετα, τον Λούκατς: «Η ιστορία είναι μια μη αντιστρεπτή διαδικασία. Φαίνεται ως εκ τούτου φυσικό να ξεκινάμε την οντολογική διερεύνηση της ιστορίας με τη μη αντιστρεψιμότητα του χρόνου. Είναι προφανές ότι εδώ έχουμε μια γνήσια οντολογική σχέση». (G. Loukacs, The Ontology of Social Being, 2 Marx, Merlin Press, 1978, s. 70). (σ. σ. Δείτε: ΛΟΥΚΑΤΣ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ και Η ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΙΝΑΙ ).
Οντολογία; Μη αντιστρεψιμότητα; Τα μετανεωτερικά νεόφυτα θα μας κατηγορήσουν δικαιολογημένα ότι επιστρέφουμε στον Μεσαίωνα!
«ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ»
ΑΝΕΝΤΙΜΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ένοχη σιωπή ωστόσο για το βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας
Οι υποστηρικτές του βιβλίου Ιστορίας της Στ' Δημοτικού μιλάν για δεξιό εθνικισμό και για αριστερό εθνικισμό. Χρόνια τώρα ένας κύκλος αριστερών κατηγορεί το ΚΚΕ, αλλά και μεμονωμένους αριστερούς συγγραφείς, για εθνικισμό. Πρόκειται για ανέντιμη πράξη. Είναι γεγονός ότι το ΚΚΕ κατά καιρούς υπερτίμησε το πατριωτικό σε βάρος του ταξικού. Αλλά ποτέ δεν υπήρξε εθνικιστικό. Άλλο πατριωτισμός, οργανικά συνδεδεμένος με τον προλεταριακό διεθνισμό, και άλλο ο μόνο στη φαντασία «αριστερών αντιεθνικιστών» υπάρχων αριστερός εθνικισμός.. Τι λένε για την Κύπρο οι «αριστεροί αντιεθνικιστές» μας; Τι λένε για το βομβαρδισμό και τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας χάριν των «ανθρωπίνων δικαιωμάτων» των Κοσοβάρων; Λιγότερος μικροαστικός φανατισμός θα τους προφύλλασσε ίσως από τέτοια πολιτικά ολισθήματα. Η ελληνική Αριστερά, συνολικά, όπως γράφει ο Γ. Μαργαρίτης, ήταν πάντοτε αντιιμπεριαλιστική, πάντοτε πατριωτική, είχε πάντοτε συνείδηση αυτού του κρίσιμου παράγοντα. Αλλά τα τελευταία χρόνια, «ο αντιεθνικισμός καθίσταται πεμπτουσία της αριστερής πολιτικής με ισοπεδωτικό τρόπο, σαρώνοντας όλες σχεδόν τις υπόλοιπες αξίες και τα πολιτικά χαρακτηριστικά της Αριστεράς: Τη μέσα από τις κοινωνικές σχέσεις θεώρηση των πραγμάτων πρώτα απʼ όλα. Πραγματικά η επιλογή αυτή καθιστά την αριστερή παρέμβαση “αταξική” με την έννοια ότι δεν μπορεί να αντιληφθεί το πώς αυτά που διακυβεύονται συνδέονται με την οξυμένη κοινωνική - ταξική - πραγματικότητα στη χώρα μας» (Αυγή, 22/04/07). Εγώ θα έλεγα: «Πεμπτουσία μιας ορισμένης αριστερής πολιτικής, ενός ορισμένου χώρου της Αριστεράς». Εν τέλει: Υπάρχει αντιδραστικός εθνικισμός και υγιής πατριωτισμός. Υπάρχει αντιδραστικός αντιιμπεριαλισμός και αυθεντικός, αριστερός αντιιμπεριαλισμός. Υπάρχει κριτική από τα δεξιά της διαδικασίας παγκοσμιοποίησης του κεφαλαίου και κριτική από τη θέση της Αριστεράς και της κομμουνιστικής προοπτικής.
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=717831

-------------------------------------------------------------------------
Κυρίαρχη ιδεολογία και μηχανισμοί διάδοσής της
Ας «καθαρίσουμε», καταρχάς, με την παραπολιτική πλευρά της ιστορίας του βιβλίου της Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού. Ηταν πραγματικά αξιοθρήνητος ο νέος υπουργός Παιδείας Ε. Στυλιανίδης καθώς προσπαθούσε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, απαντώντας στις (όχι και τόσο πιεστικές) ερωτήσεις των αρμόδιων συντακτών την περασμένη Τρίτη. Τι να δικαιολογήσει ο δόλιος; Νωπές ηχούν ακόμα στ’ αυτιά μας οι απανωτές δηλώσεις της Γιαννάκου και του Καραμανλή, ότι το βιβλίο είναι έτοιμο, με ενσωματωμένες τις διορθώσεις και απλά υπήρξε μια μικρή καθυστέρηση στο τυπογραφείο. Ο ισχυρισμός, ότι το βιβλίο απορρίφθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι από τη μια γελοίος, από την άλλη όμως δεν στερείται γενικότερου πολιτικού ενδιαφέροντος. Διότι αυτό το ίδιο ΠΙ είχε εγκρίνει το διορθωμένο βιβλίο, όπως διαβεβαίωνε η Γιαννάκου λίγο πριν τις εκλογές, δηλώνοντας ότι αυτό θα διανεμηθεί κανονικά. Οπότε, ας μην ξαναπροσπαθήσουν οι κύριοι και οι κυρίες με τους βαρύγδουπους πανεπιστημιακούς τίτλους να πείσουν ότι το ΠΙ είναι κάποιος επιστημονικός θεσμός. Ενα τσούρμο από τσιράκια της εξουσίας το στελεχώνει, που γνωμοδοτούν ανάλογα με τις εντολές της πολιτικής εξουσίας. Οσο για τα ντοκτορά τους, ας τα βάλουν εκεί που ξέρουν. Η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να αποσύρει το βιβλίο. Γιατί έχουμε μπει σε μια περίοδο που κάθε διαρροή προς τα δεξιά κοστίζει (η μη εκλογή της Γιαννάκου στην υπερσυντηρητική Α’ Αθήνας ήταν ένα ηχηρό καμπανάκι). Το προπαγανδιστικό επιτελείο των εκλογών έκρινε, όμως, ότι αυτό ενδεχομένως να επέφερε πλήγματα στην τακτική του «μεσαίου χώρου». Προτίμησε, λοιπόν, τη λύση της απόκρυψής του προεκλογικά (για να μη δώσει λαβή δημαγωγίας στον Καρατζαφέρη) και την απόσυρσή του μετεκλογικά, που δεν θα είχε κανένα κόστος. Στον Στυλιανίδη απλώς έλαχε το άχαρο έργο να ξεκινήσει την υπουργική του καριέρα μ’ ένα ξεγυρισμένο ξεφτίλισμα. Κάτι τέτοια, όμως, τα ‛χουν συνηθίσει οι αστοί πολιτικοί. Είναι το τίμημα για τη θέση τους. Ο ίδιος προσπάθησε με αδέξιο τρόπο να μην πάρει θέση για το βιβλίο, διότι -όπως επαναλάμβανε αμήχανα- δεν είναι ιστορικός. Την απόφαση πήραν οι επιστήμονες, έλεγε! Την απόφαση, φυσικά, πήρε η κυβέρνηση, διατάζοντας τους υποτακτικούς της να γνωμοδοτήσουν «επιστημονικά». Αυτός ο χειρισμός, πέρα από την ουσία του βιβλίου, μας δίνει το πρώτο ασφαλές συμπέρασμα: η Ιστορία είναι επιστήμη άμεσα κοινωνική. Ενα αστικό κράτος, λοιπόν, που χρησιμοποιεί την Εκπαίδευση ως ιδεολογικό μηχανισμό αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας, χειραγωγεί τη διαδικασία διδασκαλίας της Ιστορίας. Την υποτάσσει στην ιδεολογία της άρχουσας τάξης και στις ανάγκες αναπαραγωγής της κυριαρχίας της. Δεν την αφήνει στον ελεύθερο ανταγωνισμό των επιστημονικών ρευμάτων. Ο Χριστόδουλος ήταν ο πρώτος που από το Μαϊάμι έσπευσε να συγχαρεί την κυβέρνηση για την απόσυρση του βιβλίου. Εύλογη αντίδραση. Οι παλαιάς κοπής εθνικιστές νίκησαν εκείνους που θέλησαν να «αναθεωρήσουν» τη νεοελληνική εθνικιστική ιδεολογία, πασπαλίζοντάς την με τη χρυσόσκονη του κοσμοπολιτισμού. Κέρδισαν μια μάχη, δύσκολα όμως θα κερδίσουν τον πόλεμο. Γιατί στις συνθήκες της «παγκοσμιοποίησης» και της συμμετοχής της Ελλάδας στην ΕΕ, ο κοσμοπολιτισμός, ως η δεύτερη εκδοχή της κυρίαρχης ιδεολογίας, κερδίζει αναγκαστικά έδαφος. Οπως το παπαδαριό αναγκάστηκε να αποδεχτεί τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, έτσι θ’ αναγκαστεί ν’ αποδεχτεί κάποια στιγμή και άλλα πράγματα. Τι σχέση, όμως, έχουν αυτά με την ιστορική αλήθεια; Εδώ και ένα χρόνο σχεδόν διεξάγεται μια δημόσια αντιπαράθεση που δεν έχει καμιά σχέση με την υπεράσπιση της Ιστορίας ως επιστήμης. Μια διαμάχη εθνικιστών και κοσμοπολιτών, που κρύβει τη μεγάλη αλήθεια, ότι και τα δυο αυτά ρεύματα είναι εξίσου αντιδραστικά στο πεδίο της επιστήμης, ότι συνιστούν τα δυο πρόσωπα του Ιανού, της κυρίαρχης ιδεολογίας. Η ομάδα της Ρεπούση και το «λόμπι» των πανεπιστημιακών που τη στήριξε προσπάθησαν να εκσυγχρονίσουν κάπως τον νεοελληνικό εθνικό μύθο. Προσέξτε: να τον εκσυγχρονίσουν, όχι να τον αντικαταστήσουν με την ιστορική αλήθεια και με μια μέθοδο προσέγγισής της από τα νέα παιδιά που πρωτοέρχονται σ’ επαφή με την Ιστορία. Το νταβαντούρι των εθνικισταράδων έγινε για το Κρυφό Σχολειό, την Αγία Λαύρα και το «συνωστισμό» της Σμύρνης. Η ουσία του νεοελληνικού εθνικισμού, όμως, η αντιεπιστημονική θεωρία της «αδιάσπαστης συνέχειας του Ελληνισμού» (λες και τα έθνη είναι εξωιστορικές κατηγορίες) υπηρετείται πιστά και από το σύγγραμμα της ομάδας Ρεπούση. Και βέβαια, εκείνο που κυριαρχεί (και) σ’ αυτό το βιβλίο είναι η εξωταξική αντίληψη για την Ιστορία. Η ταξική πάλη δεν υπάρχει, εξαφανίζεται μέσα σε διάσπαρτα γεγονότα τα οποία εμφανίζονται περίπου ως τυχαία. Ολόκληρες περίοδοι (όπως αυτή της Αντίστασης και του Εμφύλιου) εξοβελίζονται εντελώς (τρεις σελίδες στο βιβλίο, εκ των οποίων οι δύο με φωτογραφίες). Η στήριξη του μοναρχοφασιστικού στρατού από Αγγλους και Αμερικανούς στον Εμφύλιο επίσης εξαφανίζεται, για να μείνει απλά η ιδέα μιας… παράλογης αδελφοκτόνας σύρραξης. Αντίθετα, υπάρχει ολόκληρο κεφάλαιο με τον τίτλο «Κατανοώ τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση». Ο μαθητής πρέπει από τα μικρά του χρόνια να γαλουχηθεί στην υπεράσπιση των επιλογών της ελληνικής κεφαλαιοκρατίας, πρέπει να μάθει όχι να «κατανοεί», αλλά να αγαπά το ευρωπαϊκό διιμπεριαλιστικό μόρφωμα. Πέρα απ’ αυτά (και πολλά ακόμη, που ο χώρος δεν επιτρέπει να παρατεθούν), ένα τεράστιο ζήτημα ανοίγει και η διδακτική μέθοδος που ακολουθεί αυτό το βιβλίο. Μια μέθοδος που ακολουθείται ευρύτερα στην εκπαίδευση και που οι ειδικοί την αποκαλούν «κονστρουκτιβιστική» ή «ιμπρεσιονιστική». Μια μέθοδος που μας έρχεται κατευθείαν από τους λεγόμενους νεοθετικιστές, οι οποίοι (με κοιτίδα κυρίως τα αμερικάνικα πανεπιστήμια) αναβιώνουν αυτό το αντιδραστικό φιλοσοφικό ρεύμα. Ο χώρος δεν μας επιτρέπει να αναφερθούμε εν εκτάσει σ’ αυτή την πλευρά. Περιοριζόμαστε έτσι να σημειώσουμε ότι στόχος της είναι ο παραμερισμός της κριτικής σκέψης, η φαλκίδευση της γνώσης και η αντικατάστασή της από ένα σύνολο αποσπασματικών πληροφοριών. Πρόκειται για επιστροφή της αστικής εκπαίδευσης στο μεσαίωνα, με την άρνηση των διδαγμάτων του αστικού διαφωτισμού. Για παράδειγμα, από τα Μαθηματικά εξοβελίζεται ό,τι έχει σχέση με την απόδειξη και αντικαθίσταται από μια συνεχή παράθεση αξιωμάτων (σε λίγο θα διδάσκουν τους μαθητές ότι «αυτό είναι τόσο, γιατί τόσο το υπολόγισε το κομπιούτερ»). Από την Ιστορία εξοβελίζεται η ορθολογική αφήγηση (έστω και χωρίς ταξική τοποθέτηση) και αντικαθίσταται από… κλασικά εικονογραφημένα. «Η βασική ύλη συνδυάζει το κείμενο με τις ιστορικές πηγές, σε αναλογία που ανατρέπει την πρωτοκαθεδρία του κειμένου», έλεγε καμαρώνοντας η κ. Ρεπούση («Καθημερινή», 1.4.07). Ετσι, η εκπαίδευση απομακρύνεται ακόμη περισσότερο από την παιδεία (δηλαδή την κατάκτηση της γνώσης), η γνώση γίνεται ολοένα και πιο αποσπασματική και υπηρετεί την παραπέρα «μερικοποίηση» του ανθρώπου, όπως ακριβώς απαιτούν από τη μια η καπιταλιστική παραγωγή (ο «μερικοποιημένος» εργαζόμενος είναι ο φτηνός εργαζόμενος) και από την άλλη η διαιώνιση της αστικής κυριαρχίας. Πέτρος Γιώτης

http://www.eksegersi.gr/keimena8/ideologia.htm