Ποιότητα cd vs streaming vs HI-Res audio vs Βινύλιο

Γενικώς,τα cds της πρώτης περιόδου έπασχαν σε σώμα,δυναμικά και μπασσο.Εξαιρεση στο τελευταίο,τα Mobile Fidelity τα οποία είχαν φουσκωμένο αλλά θολό και αργό μπασσο και roll off στα πριμα.
Εχω κρατήσει μόνο τα cds της πρώτης περιόδου τα οποία δεν επανεκδόθηκαν η επανεκδόθηκαν την ίδια περίοδο από άλλες εταιρίες.
 
Τα πρώτα cds κυκλοφόρησαν πριν από το 1985.Ήταν γραμμένα τόσο χαμηλα(σε πολλές περιπτώσεις χαμηλότερα κι από τις ίδιες εκδόσεις σε βινύλιο)ώστε "άδειαζαν" οι περισσότεροι ενισχυτές.Οσο για τον ήχο τίποτε δεν είναι σίγουρο.Η Mobile Fidelity κυκλοφόρησε μέτριες εκδόσεις σε cd και εξαιρετικές σε βινύλιο.Θυμαμαι πως οι Steely Dan την μήνυσαν όταν άκουσαν κυκλοφορία τους(δεν θυμάμαι ποια)σε cd της.
Σωστά, τα πρώτα CD κυκλοφόρησαν το 1982, όμως είχαν ελάχιστο μερίδιο της αγοράς σε σχέση με τα βινύλια. Από το 1985 και μετά ξεκινάει η κούρσα της ανόδου των πωλήσεων ψηφιακών δίσκων με κορύφωση το 2001. Στο διάστημα αυτό εξελίχτηκε ραγδαία και η τεχνολογία των CD players με σημαντικές βελτιώσεις στη ποιότητα αναπαραγωγής σε σχέση με τους προκατόχους τους.

Ο λόγος που ορισμένα CD ακούγονταν χαμηλότερα από τα βινύλια της εποχής ήταν λόγω της κατάργησης των compressor/limiters κατά τη διαδικασία του τελικού mastering καθώς δεν υπήρχε λόγος να περιοριστεί δυναμική περιοχή της ηχογράφησης που ήταν σύνηθης πρακτική στις εκδόσεις βινυλίων της εποχής. Σας θυμίζω την έκδοση του 1812 του Tchaikovsky της Telarc το 1984 με αληθινά κανόνια που υπό ορισμένες συνθήκες μπορούσε να τινάξει στον αέρα τα woofer των ηχείων.

RIAA_Rise-and-Fall-of-CD-sales-US-1983-2023.jpg

Οσον αφορά τις εκδόσεις σε CD της Mobile Fidelity (έχω αρκετές) ο ήχος είναι κατά πολύ ανώτερος από τις αντίστοιχες εμπορικές εκδόσεις CD της εποχής. Παλαιότερες κλασικές εκδόσεις της Mobile Fidelity όπως το Dark Side of the Moon σε CD πωλούνται στο eBay από 300 - 500 €. Δεν μπορώ να εκφέρω λόγο για τις εκδόσεις σε βινύλιο σε σύγκριση με τα CD της ίδιας εταιρείας διότι την εποχή εκείνη δεν αγόραζα βινύλια. Είναι όμως γεγονός ότι μετά το θάνατο του ιδρυτή της Brad Miller τo 1998 η εταιρεία εξαγοράστηκε και οι μεταγενέστερες εκδόσεις της δεν είχαν την απήχηση των προηγούμενων.
 
Σωστά, τα πρώτα CD κυκλοφόρησαν το 1982, όμως είχαν ελάχιστο μερίδιο της αγοράς σε σχέση με τα βινύλια. Από το 1985 και μετά ξεκινάει η κούρσα της ανόδου των πωλήσεων ψηφιακών δίσκων με κορύφωση το 2001. Στο διάστημα αυτό εξελίχτηκε ραγδαία και η τεχνολογία των CD players με σημαντικές βελτιώσεις στη ποιότητα αναπαραγωγής σε σχέση με τους προκατόχους τους.

Ο λόγος που ορισμένα CD ακούγονταν χαμηλότερα από τα βινύλια της εποχής ήταν λόγω της κατάργησης των comp
 
Last edited:
Εμένα μου φαίνονται και ορισμένα παλιά CD «αναφοράς» ψόφια σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Προφανώς εκείνα ήταν καλύτερα από τα CD της πρώτης περιόδου, αλλά τα πράγματα έχουν πάει μπροστά από τότε.

Από αυτά που καταλαβαίνω, παλιότερα είχαν το φόβο του clipping που στο ψηφιακό πεδίο δεν συγχωρεί, και τα ηχογραφούσαν πολύ χαμηλά. Κάποιοι το κατάλαβαν και άρχισαν να βγάζουν ηχογραφήσεις που εκμεταλεύονταν καλύτερα το δυναμικό εύρος.
Σήμερα όμως δεν είναι και τίποτε το συγκλονιστικό.

Disclaimer: δεν αφορούν αυτά που μόλις έγραψα το loudness war.
 
Σωστά, τα πρώτα CD κυκλοφόρησαν το 1982, όμως είχαν ελάχιστο μερίδιο της αγοράς σε σχέση με τα βινύλια. Από το 1985 και μετά ξεκινάει η κούρσα της ανόδου των πωλήσεων ψηφιακών δίσκων με κορύφωση το 2001. Στο διάστημα αυτό εξελίχτηκε ραγδαία και η τεχνολογία των CD players με σημαντικές βελτιώσεις στη ποιότητα αναπαραγωγής σε σχέση με τους προκατόχους τους.

Ο λόγος που ορισμένα CD ακούγονταν χαμηλότερα από τα βινύλια της εποχής ήταν λόγω της κατάργησης των compressor/limiters κατά τη διαδικασία του τελικού mastering καθώς δεν υπήρχε λόγος να περιοριστεί δυναμική περιοχή της ηχογράφησης που ήταν σύνηθης πρακτική στις εκδόσεις βινυλίων της εποχής. Σας θυμίζω την έκδοση του 1812 του Tchaikovsky της Telarc το 1984 με αληθινά κανόνια που υπό ορισμένες συνθήκες μπορούσε να τινάξει στον αέρα τα woofer των ηχείων.

View attachment 260143

Οσον αφορά τις εκδόσεις σε CD της Mobile Fidelity (έχω αρκετές) ο ήχος είναι κατά πολύ ανώτερος από τις αντίστοιχες εμπορικές εκδόσεις CD της εποχής. Παλαιότερες κλασικές εκδόσεις της Mobile Fidelity όπως το Dark Side of the Moon σε CD πωλούνται στο eBay από 300 - 500 €. Δεν μπορώ να εκφέρω λόγο για τις εκδόσεις σε βινύλιο σε σύγκριση με τα CD της ίδιας εταιρείας διότι την εποχή εκείνη δεν αγόραζα βινύλια. Είναι όμως γεγονός ότι μετά το θάνατο του ιδρυτή της Brad Miller τo 1998 η εταιρεία εξαγοράστηκε και οι μεταγενέστερες εκδόσεις της δεν είχαν την απήχηση των προηγούμενων.
Οι βινυλιακες εκδόσεις της MF ήταν made in Japan(Toshiba-EMI)ενώ τα cds made in USA.Εκτος του μέσου,ευθυνόταν και η νοοτροπία των Αμερικανών για τον ήχο των cds.
Ιαπωνική έκδοση του Dark side of the moon την οποία ειχα σε cd την εποχή εκείνη,έκανε σκόνη το MF το οποίο δανείστηκα από φίλο.Η δοκιμή επανελήφθη στο σύστημα αναφοράς του περιοδικού Extreme AV με το ίδιο αποτέλεσμα.
Φυσικά,ο καθένας μπορεί να πουλά όσο θέλει.Οι δίσκοι της MF πωλούνται ακόμη πιο ακριβά.Προσφορα και ζήτηση.
Πάντως,Pink Floyd χωρίς Syd Barrett είναι φαγητό χωρίς αλάτι.
 
Αφήστε παίδες μην το παιδεύετε πολύ. Το πικαπ και τα συναφή θα τελειώσουν μόλις "φύγει" η γενιά του 60-70... κανένας νέος >2000 δεν ξέρει καν τι είναι δίσκος βινυλίου και πικαπ.
Ένα 20% τουλάχιστον των νέων, θα ανακαλύψει την δισκοθήκη του πατέρα του (αυτό βλέπω τελευταία) και τότε άντε ξεκόλλα τους, αφού θα 'ναι και τσαμπέ.
 
Σαφώς η τεχνολογία των εξειδικευμένων DAWs (audio workstations) εξελίσσεται με τα χρόνια, όμως πολλές φορές οι δυνατότητες αυτές δεν αξιοποιoύνται προς τη σωστή κατεύθυνση με απογοητευτικά αποτελέσματα σε νεώτερες επανεκδόσεις τίτλων. Μια σημαντική εξέλιξη στη χάραξη των δίσκων βινυλίου είναι ελαχιστοποίηση της χρήσης compressors με μεταβλητό pitch στο σπειροειδές αυλάκι εγγραφής ήχου ανάλογα με τη δυναμική περιοχή του κάθε μουσικού κομματιού. Το παρακάτω video από το mastering studio Emil Berliner εξηγεί με απλό τρόπο την εφαρμογή αυτής της τεχνικής από το 8ο έως το 13ο λεπτό.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ένα 20% τουλάχιστον των νέων, θα ανακαλύψει την δισκοθήκη του πατέρα του (αυτό βλέπω τελευταία) και τότε άντε ξεκόλλα τους, αφού θα 'ναι και τσαμπέ.
Ελπίζω σε μεγαλύτερο ποσοστό τα κορίτσια μου π.χ εχουν κολλήσει και τα δύο και η μεγάλη εχει κολλήσει και 2-3 φίλους της στο βινύλιο.
 
Ένα 20% τουλάχιστον των νέων, θα ανακαλύψει την δισκοθήκη του πατέρα του (αυτό βλέπω τελευταία) και τότε άντε ξεκόλλα τους, αφού θα 'ναι και τσαμπέ.
Θνησιγενές..... όπως εμείς όταν είμασταν νέοι: ψάχναμε για δίσκους γραμμοφώνου των γονιών μας; Δεν νομίζω!
 
Θνησιγενές..... όπως εμείς όταν είμασταν νέοι: ψάχναμε για δίσκους γραμμοφώνου των γονιών μας; Δεν νομίζω!
Εξαρτάται από τους νέους. Εγώ π.χ. άκουγα με μεγάλη ευχαρίστηση τα βινύλια κάτι θείων μου, ψαχούλευα σε παλιές βιβλιοθήκες κλπ.
 
  • Like
Reactions: Νότης
Εξαρτάται από τους νέους. Εγώ π.χ. άκουγα με μεγάλη ευχαρίστηση τα βινύλια κάτι θείων μου, ψαχούλευα σε παλιές βιβλιοθήκες κλπ.
ναι αλλά τότε το βινύλιο ήταν η μοναδική πηγή ήχου. Και εγώ βινύλια άκουγα, αλλά δεν έψαχνα στα υπόγεια να βρω δίσκους γραμμοφώνου! Ομοίως σήμερα οι νέοι έχουν ένα σωρό επιλογές για μουσικη΄. Οπότε προφανώς και δεν επιλέγουν το βινύλιο! Μόλις "φύγουμε" η γεννιά που μεγάλωσε με το βινύλιο αυτό θα σβήσει... για αυτό το χαρακτήρισα θνησιγενές
 
ναι αλλά τότε το βινύλιο ήταν η μοναδική πηγή ήχου. Και εγώ βινύλια άκουγα, αλλά δεν έψαχνα στα υπόγεια να βρω δίσκους γραμμοφώνου! Ομοίως σήμερα οι νέοι έχουν ένα σωρό επιλογές για μουσικη΄. Οπότε προφανώς και δεν επιλέγουν το βινύλιο! Μόλις "φύγουμε" η γεννιά που μεγάλωσε με το βινύλιο αυτό θα σβήσει... για αυτό το χαρακτήρισα θνησιγενές
Έχω τριάντα χρόνια που ακούω για το θάνατο του βινυλίου, κάποιοι από αυτούς τους προφήτες μας έχουν αφήσει χρόνους οι ίδιοι. Εν τω μεταξύ η κόρη μου, ετών 22, αγόρασε το πρώτο της πικάπ.
 
Έχω τριάντα χρόνια που ακούω για το θάνατο του βινυλίου, κάποιοι από αυτούς τους προφήτες μας έχουν αφήσει χρόνους οι ίδιοι. Εν τω μεταξύ η κόρη μου, ετών 22, αγόρασε το πρώτο της πικάπ.
Πες τους τα Κώστα, τι "θνησιγενες" ο πιο άστοχος χαρακτηρισμός που εχω διαβάσει. Το βυνίλιο υπήρξε υπάρχει και θα υπάρχει για πολλούς λόγους. Ένας απο αυτούς είναι because music mutters.😉
Α το δικό μου κορίτσι στα 21 είναι στο 3ο πικαπ της.
 
ναι αλλά τότε το βινύλιο ήταν η μοναδική πηγή ήχου. Και εγώ βινύλια άκουγα, αλλά δεν έψαχνα στα υπόγεια να βρω δίσκους γραμμοφώνου! Ομοίως σήμερα οι νέοι έχουν ένα σωρό επιλογές για μουσικη΄. Οπότε προφανώς και δεν επιλέγουν το βινύλιο! Μόλις "φύγουμε" η γεννιά που μεγάλωσε με το βινύλιο αυτό θα σβήσει... για αυτό το χαρακτήρισα θνησιγενές

Υπάρχει μια διαφορά..

Ο νέος (ή η νέα) που θα δει για 1η φορά πικάπ να παίζει δίσκο , (το λιγότερο) θα εντυπωσιαστεί !

Όχι από τόσο από την ποιότητα του ήχου , (αυτό εξαρτάται από το σύστημα, άσε που οι νεώτερες γενιές δεν δίνουν σημασία σε αυτό), αλλά επειδή είναι κάτι εντελώς διαφορετικό απ'ότι έχουν συνηθίσει, αλλά και πολύ πιο όμορφο.

Το "είδα" στην κόρη μου όταν μου ζήτησε πικάπ και μου είπε πως αντέδρασαν και με τι επιφωνήματα θαυμασμού οι φίλοι που έβλεπαν για 1η φορά πικάπ αφού οι γονείς τους (και ο "κύκλος" τους) ποτέ δεν είχαν..

Πολύ πιθανό κάποιοι /κάποιες από αυτούς , κάποια στιγμή της ζωής τους να αποφασίσουν να αγοράσουν πικάπ για το δικό τους σπίτι...

Δεν λέω ότι όλοι θα "πέσουν μα τα μούτρα" , αλλά και ένα μικρό ποσοστό φτάνει να συντηρήσει το μέσο.
 
Έχω τριάντα χρόνια που ακούω για το θάνατο του βινυλίου, κάποιοι από αυτούς τους προφήτες μας έχουν αφήσει χρόνους οι ίδιοι. Εν τω μεταξύ η κόρη μου, ετών 22, αγόρασε το πρώτο της πικάπ.

Είναι στο παιδί τελικά...

Η κόρη μου όπως και ο άντρας της μεγάλωσαν με γονείς λάτρεις των πικάπ.. (ο γαμπρός μου ακόμα περιμένει να κάνω σέρβις στο πικάπ του μακαρίτη του πατέρα του...)
Έδειξαν ενδιαφέρον και έχουν πικάπ στο σπίτι τους.. (μέχρι που γεννήθηκε το μωρό τους αγόραζαν και δίσκους) !

Ο γιος μου από την άλλη όπως και η σύντροφός του δεν δείχνουν το παραμικρό ενδιαφέρον..
Μια μέρα μαζεμένοι όλοι μαζί, μου ξεφούρνισαν ότι έκαναν πάρτυ στο σπίτι τους με την τηλεόραση !
Με τα μεγάφωνα της τηλεόρασης δηλαδή !!
Έμεινα κυριολεκτικά κάγκελο και μόλις συνήλθα από το σοκ (λίγα λεπτά αργότερα), πήρα τηλέφωνο τον φίλο μου mdvq να μου φέρει 2 earfun UBoomX να τους τα κάνω δώρο .

Έτσι και έγινε φυσικά , ήρθαν τα Χ , τους τα πήγα τα στήσαμε τα ακούγαμε , τους άρεσε και όταν τους εξηγούσα τι είναι το equalizer, μόνο η νύφη έδειξε ενδιαφέρον !
Ο δικός μου απλά στρώθηκε στον καναπέ του ενώ η κοπέλα άλλαζε κυματομορφές από το τάμπλετ της χαμογελώντας....
 
Για τους ίδιους λόγους που αναφέρατε παραπάνω, είπα πως ένα 20% θα κρατήσει κάποια βινύλια από τους γονείς του. Εξαρτάται βέβαια από το είδος μουσικής που υπάρχει στην δισκοθήκη, γιατί αν υπάρχει εκεί Γονίδης και άλλα καλούδια, το ποσοστό ανεβαίνει στο 60%:ROFLMAO:. Τα δικά μου παιδιά δυστυχώς δεν ενδιαφέρονται, αλλά τα παιδιά του Κουν, έχουν τρέλα με την μουσική και ειδικά η κόρη του 31 χρόνων, αγοράζει δίσκους (που έχει ήδη ο μπαμπάς), γιατί θέλει να τους αισθάνεται καταδικούς της...