Έχω ένα Rav4 και για ευνόητους λόγους δεν το πάω πλέον στην αντιπροσωπία για service αφού έτσι κι αλλιώς είναι εκτός εγγύησης. Πέρυσι λοιπόν άλλαξα λάδια στο συνεργείο της γειτονιάς και του έβαλα συνθετικά για 15.000 χλμ. Πέρασε ένας χρόνος και έχω κάνει 10.000 χλμ. Πρέπει να τα αλλάξω επειδή πέρασε ο χρόνος ? Αν τα αφήσω άλλους 4-5- μήνες για να φτάσω τα χιλιόμετρα θα πάθει κάτι ?
Οι αλλαγές λαδιών σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα ή σε συγκεκριμένα χιλιόμετρα είναι μια τακτική μέσου όρου για τον μέσο οδηγό.
Παράγοντες που επηρεάζουν το λάδι:
1. Είδος και τύπος λαδιού
2. Είδος και τύπος κινητήρα
3. Εξωτερική θερμοκρασία λειτουργίας
4. Αριθμός κρύων αναμάτων κινητήρα
5. Αριθμός στροφών λειτουργίας κινητήρα
6. Παλαιότητα κινητήρα
Από την εμπειρία μου στην αυτοκίνηση και στα μοτό, έχω δει οικογενειάρχες να καταστρέφουν κινητήρες απλώς πηγαίνοντας στην δουλειά τους κάθε μέρα και χωρίς να έχουν πάρει χαμπάρι γιατί, και ραλίστες που έχουν πολλά χιλιόμετρα σκληρής αγωνιστικής χρήσης να έχουν κινητήρες σαν καινούργιους.
Πρωταρχικός είναι ο ρόλος να επιλέγεται ένα καλό λάδι που να ταιριάζει στα χαρακτηριστικά του κινητήρα σας, και δυστυχώς θα το γράψω με κεφαλαία... αυτό ΔΕΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ (Η ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΝΟΙΑΖΕΙ) ΠΑΝΤΟΤΕ ΣΤΙΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΕΣ... ούτε τον τύπο ούτε την μάρκα που να αποδίδει τα μέγιστα με ασφάλεια.
Βασιζόμενοι λοιπόν μόνο στα παρακάτω κριτήρια οι αντιπροσωπείες σας βάζουν λάδια: 1. Που αγοράζουν φτηνά από τοπικούς αντιπροσώπους κλείνοντας συμφωνίες με τους λαδάδες, 2. Βάζοντας το πλησιέστερο από αυτά τα λάδια που αντιστοιχούν στις ανάγκες του κινητήρα μοντέλου που έχετε, 3. Πολλές φορές υπερεκτιμούν τις συνθήκες του Ελληνικού καλοκαιριού και βάζοντας και μεγαλύτερου ιξώδους από αυτό που χρειάζεστε.
Πρέπει λοιπόν να κάνετε όλοι λίγο μελέτη και να μην βασίζεστε ούτε στον μαστρο Μήτσο της γειτονιάς ή στο Μπάρμπα Κώστα τον ταξιτζή...
Για όσους δεν θέλετε να το κουράσετε πολύ κοιτάξτε απλά τον πίνακα που υπάρχει σε όλα τα βιβλιαράκια των αυτοκινήτων να δείτε ποιο ακριβώς εύρος ιξώδους χρειάζεστε για το εύρος εξωτερικής θερμοκρασίας λειτουργία του κινητήρα σας...
Με αυτό τον τρόπο θα βρείτε ποιο λάδι ταιριάζει πράγματι στον κινητήρα σας, διότι πολλές φορές θα σας πουν άλλα αντάλλων...
Στιχομυθία σε συνεργείο (πολύ έμπειρο με πολλά "φτιαγμένα" γύρω γύρω)... παιδιά τι λάδι πάτε να μου βάλετε? εεε... αυτό που χρειάζεται... μια στιγμή τι θα βάλετε?... εεε Χ μάρκα 5-50... τι? αφού το αμάξι λέει 10-40... εεε ναι, αλλά είναι τουρμπάτο το έχεις γαργαλήσει και κάνει και ζέστη... όχι ρε παιδιά να μου βάλετε το κανονικό... εεε δεν έχουμε συνθετικό σε 10-40... έχουμε σε 5-40... και πάει λέγοντας...
Πλήρης ασχετοσύνη δηλαδή... από τότε πάντοτε πάω ΕΓΩ τα λάδια που έχω επιλέξει και τα έχω βρει σε ευνοϊκή τιμή.
Οι επιλογές σωστού λαδιού αν και φαινομενικά είναι πάρα πολλές στην πραγματικότητα τα πολύ καλά λάδια είναι πολύ λίγα και κάποια είναι και άγνωστα στο ευρύ κοινό (και πωλούνται μόνο από λίγα σημεία πώλησης), βασικό πρόβλημα είναι ότι επειδή ακριβώς γνωρίζουν ότι οι περισσότερες πωλήσεις αφορούν αυτόν ακριβώς τον μέσο όρο οδηγού δεν μας δίνουν το καλύτερο δυνατό προϊόν (άλλος λόγος είναι το να μπορούν οι αντιπροσωπείες να βγάζουν λεφτά από τα σέρβις/αλλαγές λαδιών)... με ένα πολύ καλό λάδι και οδήγηση εντός των ορίων του ΚΟΚ (πηγαίνοντας κάθε μέρα στην ευχή του Θεού) ένα σωστό λάδι είναι ικανό να λιπαίνει τον (οποιονδήποτε) κινητήρα σωστά χωρίς κανένα πρόβλημα για πάνω από 20.000 χιλιόμετρα, αλλά η αλλαγή στον χρόνο θα πρέπει να γίνει (τώρα αν είναι 14 μήνες δεν μας πειράζει αλλά είναι απαραίτητο για λόγους που εδώ θα βγούμε εκτός θέματος) και βέβαια είναι απαραίτητη και η αλλαγή φίλτρου λαδιού ΠΑΝΤΟΤΕ με την αλλαγή λαδιών.
Πολλές υποτιθέμενες καλές και ξακουστές μάρκες λαδιών έχουν υποστεί μηνύσεις στις ΗΠΑ διότι είτε δεν πληρούσαν προδιαγραφές είτε υπονοούσαν ψέματα στα χαρακτηριστικά τους... με άλλα λόγια δεν ήταν αυτά που μας υπόσχονταν.
Επειδή οι φθορές από τα λάδια που παθαίνουν οι κινητήρες είναι αθροιστικές και προοδευτικές (των φυσικών φθορών του κινητήρα που συμβαίνει με τα χιλιόμετρα), και επειδή το αυτοκίνητο θεωρείται αναλώσιμο στις μέρες μας, και επειδή υπάρχουν τεράστια οικονομικά συμφέροντα, δεν δίνεται σωστή ενημέρωση.
Ελπίζω το παρών νήμα να γίνει έναυσμα κάποιοι να το ψάξουν... δεν ανέφερα ούτε θα αναφέρω μάρκες κλπ.. ούτε λαδιών ούτε αμαξιών για ευνόητους λόγους και μην με ρωτήσετε δημόσια ούτε και με πμ (δεν έχω καμιά σχέση με λάδια και τις πωλήσεις τους).
Στην σημερινή κατάσταση που η αγορά αυτοκινήτου έχει παγώσει και η ικανότητα πολλών από εμάς να αγοράζουμε καινούργια αυτοκίνητα μειώνεται δραματικά, θεωρώ ότι όλοι πρέπει να γνωρίζουμε περί σωστής συντήρησης... αφήστε που αν χρησιμοποιούμε καλύτερα λάδια με μακρύτερα service interval, εκτός από το καλό στην τσέπη μας είμαστε και οικολόγοι...
