Πού πάει η γλώσσα μας ?

Απάντηση: Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Mε συγχωρείς, άλλα αν κάποιος δεν μπορεί να αποτυπώσει γραπτά τις σκέψεις του, τότε σαφέστατα έχει πρόβλημα επικοινωνίας.

Επίσεις έγραψα " υπερβολικά ανορθόγραφοι", μια λέξη μπορεί ν αλλάξει αρκετά το νόημα, άλλωστε ούτε και γω είμαι καλός στην ορθογραφία.

Φιλε! Αυτό δεν ισχύει ούτε και σε άτομα με το σύμπτωμα της δυσλεξίας
που είναι μια μαθησιακή δυσκολία κυρίως στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στα γλωσσικά μαθήματα και στα γραπτά.. Επίσης είναι ιδιαίτερα παραπλανητική κατάσταση, επειδή δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, γιατί οι δυσλεξικοί είναι συνήθως προικισμένα άτομα, υψηλής ευφυίας, με ιδιαίτερα μεγάλη δημιουργικότητα και καλό ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ λόγο.
 
Οι κανόνες αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες της κοινωνίας. Η δοτική πτώση καταργήθηκε. Τα πνεύματα καταργήθηκαν. Θυμάμαι ακόμα κανόνες που τους μαθαίναμε σαν ποιηματάκια στο σχολείο "όταν η λήγουσα είναι μακρά, η παραλήγουσα δεν περισπάται" αλλά κανείς δε μας εξηγούσε τι σημαίνει μακρά, πως προφερόταν κάποτε κτλ κτλ κτλ.


Γι' αυτό έγραψα:"τους κανόνες του γραπτού λόγου όπως αυτοί έχουν εξελιχθεί μέχρι σήμερα".

Αν αύριο ή ελληνική γλωσσα εξελιχθεί ώστε να πρέπει να ακολουθήσουμε φωνητικούς ή άλλους κανόνες, θα το κανουμε.

π.χ. σε 50 χρόνια από σήμερα η εξέλιξη μπορεί να είναι τέτοια που "na grafoume ellinika" ή "na grafoumai ellhnika" ή "να γραφουμε ελλινικα"

Μπορεί να γράφουμε " ιδι ιγιινις "

Σήμερα όμως δεν είναι έτσι.

Σεβόμενοι τους κανόνες αυτούς σεβόμαστε αυτον που μας διαβάζει, την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας ( με αυτή τη σειρά ) . Δεν είναι κακό αυτό...:smile:
 
Mε συγχωρείς, άλλα αν κάποιος δεν μπορεί να αποτυπώσει γραπτά τις σκέψεις του, τότε σαφέστατα έχει πρόβλημα επικοινωνίας.

Επίσεις έγραψα " υπερβολικά ανορθόγραφοι", μια λέξη μπορεί ν αλλάξει αρκετά το νόημα, άλλωστε ούτε και γω είμαι καλός στην ορθογραφία.

Mε αφορμή το post του αγαπητού Δημήτρη Δ., να επισημάνω ότι την "πέφτετε" (τα είδατε τα εισαγωγικά έτσι δεν είναι?) επιλεκτικά σε όποιον χρησιμοποιεί, προφανώς καθ' υπερβολή, το "όλοι" ενώ δεν τρέχει κάστανο (=δεν σας πειράζει) όταν η γενίκευση ή η απόλυτη έκφραση και μάλιστα σε μη επιστημονικά τεκμηριωμένη άπόψη σας είναι (πιθανόν) αρεστή.

Προφανώς το έχω κάνει και εγώ όπως και όλοι μας (-> χρήση καθ´υπερβολή) και το αναφέρω μόνο για την ουσιαστική εξέλιξη της κουβέντας.


@ malakoudi
Aδερφέ στο μέρος που ζώ ο δήμος στο site του, αναγράφει το όνομα "Αγιος Δημήτριος". Το ίδιο προσπάθησαν να μας μάθουν και στο σχολείο...

Τελικά όμως όλοι (-> χρήση καθ' υπερβολή) Μπραχάμι το λέμε...

Άρα πρέπει να αλλάξεις επιχείρημα για το Μενίδι. Εξάλλου ο καθένας έχει μια άποψη και πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να αποδεικνύουμε πάντα...τα πάντα...
 
Γι' αυτό έγραψα:"τους κανόνες του γραπτού λόγου όπως αυτοί έχουν εξελιχθεί μέχρι σήμερα".

Αν αύριο ή ελληνική γλωσσα εξελιχθεί ώστε να πρέπει να ακολουθήσουμε φωνητικούς ή άλλους κανόνες, θα το κανουμε.

π.χ. σε 50 χρόνια από σήμερα η εξέλιξη μπορεί να είναι τέτοια που "na grafoume ellinika" ή "na grafoumai ellhnika" ή "να γραφουμε ελλινικα"

Μπορεί να γράφουμε " ιδι ιγιινις "

Σήμερα όμως δεν είναι έτσι.

Σεβόμενοι τους κανόνες αυτούς σεβόμαστε αυτον που μας διαβάζει, την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας ( με αυτή τη σειρά ) . Δεν είναι κακό αυτό...:smile:

Συμφωνώ με αυτή την τοποθέτηση
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Συμφωνώ απόλυτα με το παραπάνω.

Όπως έγραψα και παραπάνω (και δε σχολιάστηκε από κανέναν) η ορθογραφία έχει να κάνει περισσότερο με την ικανότητα οπτικής μνήμης και λιγότερο με την παιδεία κάποιου.

Αφού δεν το σχολίασε κανείς, να το κάνω εγώ λοιπόν !
Η ορθογραφία έχει κανόνες. Δεν είναι μια ξερή οπτικοποίηση συστοιχιών γραμμάτων... Τους κανόνες η φωτογραφική μνήμη ΔΕΝ μπορεί να τους αποτυπώσει.
Για να σου το δώσω με παράδειγμα : Αν εσύ όλη σου τη ζωή έβλεπες τη λέξη "επάμιλλος" και ξαφνικά σου έστελνα ενα γράμμα που αναφέρω τη λέξη "εφάμιλλος" θα με θεωρούσες ανορθόγραφο.

Το οπτικό μέρος αν είναι τέλεια εξασκημένο και έχεις πλήρη μνήμη όλων των διαφορετικών λέξεων, μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις το λάθος εύκολα. Ισως μαλιστα να μπορεί να σε βοηθήσει και να γράψεις με σωστή ορθογραφία. Δεν θα σου δώσει όμως ποτέ την απάντηση στο ερώτημα "γιατί είναι έτσι γραμμένη".
Συντακτικά όμως δεν μπορείς να βοηθηθείς απο το οπτικό μέρος ό,τι και αν κάνεις για να εξασκηθείς...

Αν εσύ νομίζεις οτι μπορείς να έχεις φωτογραφική πρόσβαση σε όλο το Ελληνικό λεξιλόγιο, τοτε η παιδεία σου έιναι άχρηστη.
Απο την άλλη μεριά, αν έχεις απόλυτη γνώση της γλώσσασ και των κανόνων γραμματικής και συνταξης, όποια λέξη και να σου δωθεί είτε την έχεις είτε δεν την έχεις δει ξανά, θα την γράψεις σωστά...

Δεν υπάρχει κάτι με το οποίο θα μπορέσεις να αντικαταστήσεις τη γνώση ...
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

@ malakoudi
Aδερφέ στο μέρος που ζώ ο δήμος στο site του, αναγράφει το όνομα "Αγιος Δημήτριος". Το ίδιο προσπάθησαν να μας μάθουν και στο σχολείο...

Τελικά όμως όλοι (-> χρήση καθ' υπερβολή) Μπραχάμι το λέμε...

Άρα πρέπει να αλλάξεις επιχείρημα για το Μενίδι. Εξάλλου ο καθένας έχει μια άποψη και πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να αποδεικνύουμε πάντα...τα πάντα...

Ζήτω το Μπραχάμι!
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Mε αφορμή το post του αγαπητού Δημήτρη Δ., να επισημάνω ότι την "πέφτετε" (τα είδατε τα εισαγωγικά έτσι δεν είναι?) επιλεκτικά σε όποιον χρησιμοποιεί, προφανώς καθ' υπερβολή, το "όλοι" ενώ δεν τρέχει κάστανο (=δεν σας πειράζει) όταν η γενίκευση ή η απόλυτη έκφραση και μάλιστα σε μη επιστημονικά τεκμηριωμένη άπόψη σας είναι (πιθανόν) αρεστή.
.

Ποιά είναι βρε συ η μη "επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη" ?

Οτι όποιος δεν μπορεί να γράψει ούτε το όνομα του, δεν μπορεί ουσιαστικά να επικοινωνίσει?

Και μάλιστα στην εποχη του νετ ?

Έχουμε χάσει εντελώς την επαφή με την πραγματικότητα μάλλον ....
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Mε αφορμή το post του αγαπητού Δημήτρη Δ., να επισημάνω ότι την "πέφτετε" (τα είδατε τα εισαγωγικά έτσι δεν είναι?) επιλεκτικά σε όποιον χρησιμοποιεί, προφανώς καθ' υπερβολή, το "όλοι" ενώ δεν τρέχει κάστανο (=δεν σας πειράζει) όταν η γενίκευση ή η απόλυτη έκφραση και μάλιστα σε μη επιστημονικά τεκμηριωμένη άπόψη σας είναι (πιθανόν) αρεστή.

Δεν ισχύει αυτό που λές. Δύο μόλις θέσεις πιο πάνω απο το κέιμενό σου, υπάρχει κείμενο που απαντά ακριβώς σε αυτό και μάλιστα με παράδειγμα τους δυσλεξικούς !

Οσο για το αν την "πέφτουμε" όπως λές, μάλλον θα πρέπει να το ξανασκεφθείς. Κι αυτό γιατί ο φίλτατος malakudi έχει ο ίδιος την απαίτηση της ορθής γραφής (αναφορικά με το νόημα που εκφράζεται διαμέσου αυτής) απο όλους όσους του απευθύνουν το λόγο. Αυτό που εσύ διαπιστώνεις - και όντως υπάρχει αλλά χωρίς κακοήθεια - είναι η απαίτηση των υπολοίπων να σέβεται τους κανόνες που ο ίδιος βάζει στους συνομιλητές του ...
 
Last edited:
Φίλιππε τι μπορεί να ισχύει για έναν πχ. κινέζο ακαδημαικό μετά από, ας πούμε, ένα χρόνο εκπαίδευση στην ελληνική γλώσσα? Πιστεύεις ότι η πιθανότατη ασυνταξία και τα ορθογραφικά λάθη οφείλονται σε

α) πρόβλημα αντίληψης
β) πρόβλημα επικοινωνίας
γ) δυσλεξία
δ) μη επαρκή φωτογραφική μνήμη
ε) έλειψη εκπαίδευσης
στ) κάποια ή όλα από τα παραπάνω

:grinning-smiley-043-bye-


edit. σεβαστή η παραπάνω άποψή σου.
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Αφού δεν το σχολίασε κανείς, να το κάνω εγώ λοιπόν !
Η ορθογραφία έχει κανόνες. Δεν είναι μια ξερή οπτικοποίηση συστοιχιών γραμμάτων... Τους κανόνες η φωτογραφική μνήμη ΔΕΝ μπορεί να τους αποτυπώσει.
Για να σου το δώσω με παράδειγμα : Αν εσύ όλη σου τη ζωή έβλεπες τη λέξη "επάμιλλος" και ξαφνικά σου έστελνα ενα γράμμα που αναφέρω τη λέξη "εφάμιλλος" θα με θεωρούσες ανορθόγραφο.

Το οπτικό μέρος αν είναι τέλεια εξασκημένο και έχεις πλήρη μνήμη όλων των διαφορετικών λέξεων, μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις το λάθος εύκολα. Ισως μαλιστα να μπορεί να σε βοηθήσει και να γράψεις με σωστή ορθογραφία. Δεν θα σου δώσει όμως ποτέ την απάντηση στο ερώτημα "γιατί είναι έτσι γραμμένη".
Συντακτικά όμως δεν μπορείς να βοηθηθείς απο το οπτικό μέρος ό,τι και αν κάνεις για να εξασκηθείς...

Αν εσύ νομίζεις οτι μπορείς να έχεις φωτογραφική πρόσβαση σε όλο το Ελληνικό λεξιλόγιο, τοτε η παιδεία σου έιναι άχρηστη.
Απο την άλλη μεριά, αν έχεις απόλυτη γνώση της γλώσσασ και των κανόνων γραμματικής και συνταξης, όποια λέξη και να σου δωθεί είτε την έχεις είτε δεν την έχεις δει ξανά, θα την γράψεις σωστά...

Δεν υπάρχει κάτι με το οποίο θα μπορέσεις να αντικαταστήσεις τη γνώση ...

Ενδιαφέρουσα ανάλυση, όμως στο σχολείο δε μαθαίνουμε τη γλώσσα σε τόσο βάθος ώστε να βρίσκουμε τη σωστή ορθογραφία από κανόνες και από ετυμολογία. Οι άνθρωποι που είναι σωστοί ορθογράφοι έχουν κυρίως πολύ ανεπτυγμένη την οπτική μνήμη. Άλλωστε και η εξάσκηση ορθογραφίας που γίνεται στο σχολείο έχει να κάνει και με την οπτική μνήμη (ζητούν από τα παιδιά να γράφουν πολλές φορές τις λέξεις). Υπάρχουν παιδιά που όσο κι αν προσπαθήσουν δεν καταφέρνουν να είναι σωστοί ορθογράφοι, και αυτό οφείλεται στο ότι έχουν αδυναμία οπτικής μνήμης - σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δε μαθαίνουν την γλώσσα με τον τρόπο που περιγράφεις. Όντως αν γνωρίζαμε όλες τις ρίζες και όλους τους κανόνες (αλλά και τις εξαιρέσεις) συνθέσεων λέξεων, θα είχαμε σωστή ορθογραφία. Όμως αυτό, αν συμβαίνει, συμβαίνει σε ελάχιστες περιπτώσεις. Οι περισσότεροι απλώς "θυμούνται" ποια είναι η σωστή απεικόνιση. Έχω διαβάσει σχετική επιστημονική έρευνα στο θέμα, θα προσπαθήσω να τη βρω και να δώσω τις σχετικές αναφορές.
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Φίλιππε τι μπορεί να ισχύει για έναν πχ. κινέζο ακαδημαικό μετά από, ας πούμε, ένα χρόνο εκπαίδευση στην ελληνική γλώσσα? Πιστεύεις ότι η πιθανότατη ασυνταξία και τα ορθογραφικά λάθη οφείλονται σε

α) πρόβλημα αντίληψης
β) πρόβλημα επικοινωνίας
γ) δυσλεξία
δ) μη επαρκή φωτογραφική μνήμη
ε) έλειψη εκπαίδευσης
στ) κάποια ή όλα από τα παραπάνω

:grinning-smiley-043-bye-


edit. σεβαστή η παραπάνω άποψή σου.

Σε ποιά γλώσσα τα παραπάνω, στα Κινέζικα ή τα Ελληνικά? :grinning-smiley-043

Ο Φίλιππος ποιός είναι ?
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Φίλιππε τι μπορεί να ισχύει για έναν πχ. κινέζο ακαδημαικό μετά από, ας πούμε, ένα χρόνο εκπαίδευση στην ελληνική γλώσσα? Πιστεύεις ότι η πιθανότατη ασυνταξία και τα ορθογραφικά λάθη οφείλονται σε

α) πρόβλημα αντίληψης
β) πρόβλημα επικοινωνίας
γ) δυσλεξία
δ) μη επαρκή φωτογραφική μνήμη
ε) έλειψη εκπαίδευσης
στ) κάποια ή όλα από τα παραπάνω

:grinning-smiley-043-bye-


edit. σεβαστή η παραπάνω άποψή σου.

Σου απαντώ με απόλυτη ειλικρίνεια οτι δεν έχω ιδέα τί μπορεί να φταίει.
Αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους.

1. Δεν ξέρω τί εκπαίδευση δώθηκε στον Κινέζο φίλο μας.
2. Δεν έχω ιδέα του τί μπορεί και τί δε μπορεί να αφομοιώσει ο φίλος μας.
3. Δεν έχω ιδέα σε ποιά κατάσταση είναι η μνήμη του.

Εν ολίγοις, αφού δεν έχω γνώση, δεν έχω γνώμη ...

Σημείωση : Το ότι είναι ακαδημαϊκός, δεν σημαίνει οτι σίγουρα μιλάει ή γράφει και σωστά. Παράδειγμα στο οποίο ήμουν αυτήκοος μάρτυς, είναι ο Λαμπρινουδάκης, καθηγητής τότε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στη Φιλοσοφική στο τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης (δεν ξέρω αν είναι ακόμα εκεί). Σε διάλεξή του πριν απο χρόνια στο Μουσείο, είπε αυτολεξεί "να ξέρουν οτι θα βρούν τις πόρτες της Επιστήμης ορμητικά κλειστές" !

(Η διάλεξή του ήταν σχετική με τα ευρήματα ανασκαφών του στα Ήρια στη Νάξο).
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Έχω διαβάσει σχετική επιστημονική έρευνα στο θέμα, θα προσπαθήσω να τη βρω και να δώσω τις σχετικές αναφορές.

Αυτή θα ήθελα να την διαβάσω κι εγώ, αν και για τελείως διαφορετικούς λόγους !
 
Το Χαϊδάρι γιατί το λένε Χαϊδάρι? Κάποτε ο πλεύρης (ο πατήρ) είχε κάνει ολόκληρο αγώνα να μην το λένε Χαϊδάρι αλλά κάπως αλλιώς (σιγά μην θυμάμαι).
Στο σχόλιο του malakudi, ναι υπάρχουν Ελληνάρες ΚΑΙ εδώ μέσα. Μην μου ζητήσετε ονόματα, όλοι τους ξέρουμε.
Επί της ουσίας συμφωνώ με το σχόλιο του malakudi, η γλώσσα εξελίσσεται με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας.
Και επίσης θεωρώ γελοίο να θεωρείται κάποιος που δεν ξέρει ορθογραφία (όσο κι αν με ενοχλεί) κατώτερης νόησης άνθρωπος.
 
Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Μα κι εγώ δε χαρακτήρισα τον mouratos και τη θέση του ως θέση "Ελληνάρα". Όμως ο φίλος που αναφέρθηκε σε αλλοίωση και υποβάθμιση της γλώσσας από την Δημοτική και το μονοτονικό σύστημα, ναι, εντάσσεται για μένα στην κατηγορία αυτή, των Ελληνάρων.

Ο φίλος που αναφέρθηκε σε αυτά σου λέει πως είσαι ένας λασπολόγος εθνομηδενιστής που φοράει παρωπίδες σε κάθε τι ελληνικό, απαξιώνει οτιδήποτε δεν καταλαβαίνει και δημιουργεί αέρινα υπερφίαλα θέσφατα που βολεύουν την πλήρη άγνοιά του σχετικά με τη γλωσσική υπόσταση και την αξία της.

Τώρα που απάντησα στο ύφος που καταλαβαίνεις (δυστυχώς δεν μπορούσα να είμαι μέσα όταν εξαπέλυες το παραλήρημα και τους χαρακτηρισμούς σε συμφορουμίτες) σε πληροφορώ ότι οποιοδήποτε επόμενο ποστ σου κινηθεί στο ύφος των προηγούμενων, θα διαγραφεί και 'συ θα στερηθείς την παρέα μας για μερικές μέρες....
 
Re: Απάντηση: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Άλλωστε και η εξάσκηση ορθογραφίας που γίνεται στο σχολείο έχει να κάνει και με την οπτική μνήμη (ζητούν από τα παιδιά να γράφουν πολλές φορές τις λέξεις).

Η επανάληψη έιναι η μητέρα της μάθησης !
Δεν έχει να κάνει πρωτογενώς με την εξάσκηση της οπτικής μνήμης αλλά την συνήθεια στην γραφή με συγκεκριμένο τρόπο. Δε σου έχει συμβεί ποτέ να πηγαίνεις να γράψεις κάτι λανθασμένα σε χαρτί και το χέρι σου να μήν "θέλει" ?

Οσο για τα περί εκπαίδευσης, είναι ειλικρινά οδυνηρό το γεγονός οτι έχουμε υποβαθμίσει τόσο το επίπεδο μόρφωσης που και να θέλει κανείς να μάθει το κάτι παραπάνω, δεν υπάρχει πλέον τρόπος ούτε στην πρωτοβάθμια (καλά, εκεί απλά δεν υπάρχει καθόλου) ούτε στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση (εκτός κι αν θέλεις να ακολουθήσεις τον κλάδο που οδηγεί στις "θεωρητικές" όπως τις χαρακτήρισες, επιστήμες) να του δωθεί αυτή η δυνατότητα ....
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Ο φίλος που αναφέρθηκε σε αυτά σου λέει πως είσαι ένας λασπολόγος εθνομηδενιστής που φοράει παρωπίδες σε κάθε τι ελληνικό, απαξιώνει οτιδήποτε δεν καταλαβαίνει και δημιουργεί αέρινα υπερφίαλα θέσφατα που βολεύουν την πλήρη άγνοιά του σχετικά με τη γλωσσική υπόσταση και την αξία της.

Τώρα που απάντησα στο ύφος που καταλαβαίνεις (δυστυχώς δεν μπορούσα να είμαι μέσα όταν εξαπέλυες το παραλήρημα και τους χαρακτηρισμούς σε συμφορουμίτες) σε πληροφορώ ότι οποιοδήποτε επόμενο ποστ σου κινηθεί στο ύφος των προηγούμενων, θα διαγραφεί και 'συ θα στερηθείς την παρέα μας για μερικές μέρες....

Να υποθέσω πως αν χαρακτηρίσω κάποιον Ελληνάρα θα κινδυνέψω? Γιατί ξέρω αρκετούς.
Τα υπόλοιπα που γράφεις Γιάννη, αν τα έλεγε κάποιος άλλος θα κινδύνευε επίσης?
 
Για άλλη μία φορά, το νήμα ξεφεύγει από τον τίτλο και τα όριά του ...


τελικά η γλώσσα πάει κατά κει που πάει και το μυαλό του καθενός από μας ...
 
Δεν εχω διαβάσει όλο το νήμα.


Κάτι ταγάρια σαν και εμένα πάντως μας έχετε κομπλεξάρει....

Μου έχει δοθεί η εντύπωση ότι εδώ μέσα (σε ένα χώρο με συγκεκριμένη θεματολογία) θα πρέπει να προσέχουμε την ορθογραφία μας περισσότερο από τότε στην Ε' Δημοτικού όπου η σφαλιάρα από τον Δάσκαλο αν το "ει" ήταν "η" έπεφτε φουσκί....

Που πάει η γλώσσα μας.... Όταν σε μια πρόταση (στον προφορικό λόγο) πάντα θα υπάρχει μέσα ένα "ρε μ@λάκα", 8 "απλά", 3 ''εν' τάξη" και 12 "ας πούμε".....