Περιγραφή
Η πρώτη συνάντηση με τον 60άρι είχε γίνει από τον Μάιο όταν στον «Ήχο» έφτασε ένα δείγμα προ-παραγωγής και με τηλεχειριστήριο στο οποίο δεν λειτουργούσαν όλες οι εντολές. Οι εντυπώσεις θετικές. Το μηχανάκι αυτό είναι η εξέλιξη του 50άρι ή ένα επανασχεδιασμένο μοντέλο με το ίδιο εξωτερικό περίβλημα είχα αναρωτηθεί μια και δεν υπήρχαν άλλα στοιχεία για αυτό ούτε και μέσα από τα ίδια γραφεία της Αμερικής που κατά καιρούς αντλώ πληροφορίες.
Με την άφιξη των νέων μοντέλων της Sony σε συνδυασμό με την παραχώρηση από τον Νεκτάριο του δικού του προβολέα αποφασίστηκε μια άτυπη κόντρα μεταξύ τους. Τέτοιους είδους σύγκριση είχαν κάνει και οι Ιάπωνες στην παρουσίαση του Dila στην Ελλάδα αλλά με τον VW-50. Τα πρώτα δείγματα ήταν υπέρ του JVC από την πρώτη ματιά. Πολύ καλό φως, εντυπωσιακά χρώματα, υψηλή φωτεινότητα ήταν ένα μέρος από αυτά . Ήταν όμως το μεγαλύτερο μέρος από αυτά που ψάχνει ο καταναλωτής. Ένα μηχάνημα που να μπορεί να ανταγωνιστή εν μέρει τη παλιά του CRT τηλεόραση. Έναν προβολέα που θα τον συντροφεύει και όταν θα θελήσει να έχει και ένα απλό φως στο δωμάτιο δίχως να έχει τον φόβο του ξεπλυμένης εικόνας. Μια εικόνα με έντονο native contrast. Και όλα αυτά πριν ένα χρόνο.
Μάλλον τόσο χρειάστηκαν οι μηχανικοί της Sony για να απαντήσουν στο ανταγωνισμό.
Περί διαδικασίας
Τα δυο προβολικά στήθηκαν στον γνωστό χώρο του Τάσου και πρόβαλαν σε μια οθόνη 123 ιντσών και από μια απόσταση 4.81 για τον Jvc και 4.45 για τον Sony. Ο 60άρης δεν καλιμπραρίστηκε πλήρως μια και δεν ήταν αυτός ο σκοπός μας. Άλλωστε είναι κάτι που θα γίνει στον χώρο του Νεκτάριου όταν αυτός τοποθετηθεί σταθερά και γράψει λίγες ώρες το κοντέρ του. Αναφορικά μετρήθηκε το CIE σε normal και wide mode και έγινε μια διόρθωση στο gray scale. Την επιλογή gamma την άφησα στο off μια και εκεί το αποτέλεσμα ήταν για το συγκεκριμένο setup το ποιο ιδανικό ενώ. Πειραματίστηκα με την επιλογή std αντί του cinema που προτείνει η Sony. Η επιλογή αυτή μου έδωσε έξι(6) nits παραπάνω φωτεινότητα.
Ο Jvc από την άλλη δεν δίνει την δυνατότητα στον επαγγελματία να κάνει σωστά την δουλειά του μια και τα ρυθμιστικά του δεν του δίνουν πλήρη ελευθερία κινήσεων. Όμως δεν είναι μόνο αυτό (και εδώ θα απαντήσω στο ερώτημα του Χρήστου).
Αναγκαστικά θα πρέπει να κάνω μια παρένθεση για να αναφέρω ότι στο σύνολο των προβολέων τεχνολογίας Dila που έχω μετρήσει μέχρι και σήμερα έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της αλλαγής του gamma από μια τιμή 2.2 αρχικά μέχρι και 1.6. Δεν είναι η πρώτη φορά που συναντώ κάτι τέτοιο. Ακριβώς η ίδια συμπεριφορά είχε παρουσιαστεί και στους VW-100. Με την διαφορά όμως ότι μαζί με τον προβολέα σου δινόταν μια πολύ καλή εφαρμογή διόρθωσης του gamma ανά χρώμα και level. Έτσι μετά από κάποιες ώρες μπορούσες να διορθώσεις την όποια αλλαγή.
Δυστυχώς με τον Dila τα πράγματα δεν είναι ακριβώς τα ίδια. Ευτυχώς η νέα version έχει τουλάχιστον αυτήν την διαφοροποίηση.
Έκανα δηλαδή απλά έναν γενικό έλεγχο ώστε να γνωρίζω την συμπεριφορά του σήμερα αλλά ταυτόχρονα να έχω πρόσφατες μετρήσεις.
Εντυπώσεις
Είμαι σίγουρος ότι πολλοί από εσάς θα θέλατε να ήσασταν παρών σε αυτό το mini crash test μεταξύ δυο προβολέων που αποτελούν την αιχμή της τεχνολογίας αυτήν την στιγμή.
Τι έπρεπε να περιμένουμε; Την ¨ημέρα με την νύχτα¨ σαν και αυτό που είχαμε δει πριν ένα χρόνο ή κάτι νέο;
Η αγωνία ήταν ζωγραφισμένη στο πρόσωπο του Νεκτάριου αλλά δεν νομίζω ότι είχε να κάνει με το ποιος από τους δυο είναι καλύτερος αλλά εάν η αλλαγή από τον 700άρη θα ήταν τόσο μεγάλη όσο και τα χρήματα που έπρεπε να καταβάλλει. Νεκτάριε διόρθωσέ με εάν κάνω λάθος.
Στο δια ταύτα τώρα. Τον πρώτο λόγο σε αυτήν την περίπτωση την έχουν τα νούμερα. Βαρετά μεν αλλά πολύ χρήσιμα δε.
Το gray scale όπως φαίνεται και από τις επισυναπτόμενες φωτογραφίες είναι πολύ καλύτερο στον Sony από ότι στον JVC. Επίσης το ίδιο και το gamma που ο Sony ακόμη και με την αυτόματη ίριδα δεν παρουσίασε τα περίεργα καψίματα που είχαμε συναντήσει στον 100. Άλλωστε «φορά» την νέα ίριδα με την ονομασία Adv. Iris 2. Η διαφορά αυτή ήταν εμφανής βλέποντας ένα gray scale. Ο jvc έκανε φιλόδοξες προσπάθειες να τιθασεύει το περίσσιο φως με αποτέλεσμα ενώ δεν ήταν κρασαρισμένα, τα λευκά, δεν είχαν την κατάλληλη «πυκνότητα».
Επίσης το ίδιο καλό είναι και το dE του Sony από ότι φαίνεται και από τους πίνακες που ακολουθούν.
Το επίπεδο του μαύρου είναι στο ίδιο επίπεδο με την διαφορά ότι ο Sony το «λερώνει» λίγο και είναι ελαφρά μπλεδίζων. Μην φανταστείτε διαφορά στην φωτεινότητα αλλά στην όψη του γκρι. Από την άλλη και οι δυο προβολείς έπαιζαν με τη λάμπα στο high ενώ σε καμιά περίπτωση δεν με ενόχλησε ο θόρυβος τους. Η ομοιομορφία φωτεινότητας είναι υπέρ του Sony. Θα πρέπει όμως να αναφέρω ότι ο Sony είχε μόνο 5 ώρες ενώ ο Jvc 184.
Πρωτιά παίρνει και στο Ansi contrast ο Sony μια και είναι κατά 15% καλύτερος.
Στην χρωματική ακρίβεια κανένας από τους δυο δεν μπορεί να θεωρηθεί τέλειος. Ο Sony έχει την τάση να κιτρινίζει ενώ ο Jvc να κοκκινίζει τις καφές αποχρώσεις. Όμως ο 60άρης έχει την δυνατότητα να πειραχτεί αλλά ο Jvc δεν μπορεί.
Σας παραθέτω το CIE chart για τον Sony (normal, wide) και τον JVC.
Μια και αναφέρθηκε το θέμα της ομοιομορφίας να πω ότι ο Sony ήταν καλύτερος στα 10-40 ire με λιγότερο πρόβλημα ενώ ο Jvc είχε την γνωστή κιτρινίλα στο μέσο της εικόνας μέχρι και τα 30-40 ire. Στον Sony μπορεί να διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό το όποιο πρόβλημα μέσα από το secret menu αλλά αυτό είναι μια πολύωρη και επίπονη εργασία.
Η σύγκλιση ήταν καλύτερη ελαφρά , αλλά καλύτερη στο JVC, ενώ δεν πρόλαβα να πειράξω το μενού για να την φέρω στα ίσα της .Βλέπετε με περίμεναν και φώναζαν οι υπόλοιποι. Όμως την προηγούμενη το είχα δοκίμασα στο σπίτι του Νεκταρίου και μου «φάνηκε» οκ.
Στην θέαση ταινιών ο 60άρης είχε θόρυβο μάλλον από το γεγονός ότι η λάμπα ήταν ακόμη «άστρωτη». Στα φωτεινά πλάνα δεν μπορούσες να καταλάβεις την διαφορά. Αλλά ούτε και στο απόλυτο σκοτάδι. Η διαφορά ήταν εμφανής σε υποφωτισμένες σκηνές όπου ο Jvc έβγαινε μπροστά τζαμπουκαλεμένος έτοιμος να υψώσει το ανάστημά του και να δείξει ποιος είναι ο αρχηγός της παρέας. Βλέπετε αυτό το native contrast είναι κάτι που δεν παλεύεται. Όμως ο 60άρης από την άλλη με το καλύτερο gamma έβγαζε μια ποιο αληθοφανή εικόνα με σωστές διαβαθμίσεις. Στις ταινίες αυτό ίσως μπορούσες να το προσπεράσεις ή να μην το καταλάβεις αλλά σε κλιπάκια όπως αυτό της Epson ο Sony ήταν ένα βήμα μπροστά.
Τα screenshots για μένα δεν αγγίζουν με τίποτα την εικόνα που είδαμε χθες βράδι.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Νεκτάριο που μας παραχώρησε το μωρό του αλλά και την υπόλοιποι παρέα που βοήθησε.