Ψηφιοποιήσεις Μαγνητοταινιών

Καλησπέρα. Υπενθυμίζω στους πιθανούς ενδιαφερόμενους ότι τα link για να κατεβάσετε τα ψηφιακά αρχεία που ανέβασα τις προηγούμενες ημέρες θα λήξουν σταδιακά από 28/1/2025 έως και 4/2/2025. Μόλις βρεθεί ο χρόνος θα ανεβάσω και άλλα κομμάτια.
 
Σκαλίζοντας διάφορα χαρτοκιβώτια βρήκα μια ταινία από το προσωπικό αρχείο ενός παλαίμαχου ηχολήπτη που γνώριζα προσωπικά και εργαζόταν στο Studio Alpha. Από αυτή την μαγνητοταινία του 1958 ακούμε τη Νάνα Μούσχουρη στο τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, "Χάρτινο το Φεγγαράκι". Το κατεβαζέτε από εδώ

Η συγκεκριμένη ηχογράφηση έχει κυκλοφορήσει μεταγενέστερα και σε CD με αρκετή επεξεργασία και προσθήκη reverb. Οπως πάντα αναμένω σχόλια. To setup για την ψηφιοποίηση στη παρακάτω φωτογραφία.

Teac_X1000R.jpg
 
Πιστεύω είναι μια αγνή ηχογράφηση όσον αφορά τα όργανα που εστιάζονται κύριος στο κέντρο, στην προσπάθεια να μετακινηθούν κάπως κάπου χαλά η ποιότητα. Ο θόρυβος τις μαγνητοταινίας είναι εμφανής δεν ενοχλεί, όμως η φωνή τις Νανάς Μούσχουρη αν και ακούγεται γλυκιά και καθαρή δίχως να ενοχλεί νομίζω πώς έχει τονιστεί ιδιαίτερα στις υψηλές συχνότητες treble σε σημείο μάλιστα που σχεδόν υπερκαλύπτει τον θόρυβο της ταινίας.
 
Να λάβουμε υπ΄όψιν ότι πρόκειται για μια ηχογράφηση του 1958 με ένα από τα πρώτα μαγνητόφωνα που είχαν εγκατασταθεί σε επαγγελματικό studio ηχογράφησης στην Ελλαδα. Οι δίσκοι βινυλίου κυκλοφορούσαν παράλληλα με τους δίσκους των 78 στροφών. Η έννοια του mastering ήταν κάτι άγνωστο εκείνη την εποχή. Οι ηχογραφήσεις τότε ήταν ζωντανές με χρήση το πολύ 3 έως τεσσάρων μικροφώνων με χρήση μιας απλής κονσόλας μίξης που οδηγούσε το τελικό σήμα στο μαγνητόφωνο.

Το Studio Aλφα όπου έγινε η συγκεκριμένη ηχογράφηση ιδρύθηκε μόλις ένα χρόνο πριν από τον Μίμη Πλέσσα και τον παιδικό του φίλο Μανώλη Νικολούδη. Χτίστηκε με διεθνείς προδιαγραφές σε μιά έκταση 15 στρεμμάτων. Το μεγάλο πλατώ είχε ωφέλιμο χώρο 1.500 τετ. μέτρα . Το studio ηχογράφησης ήταν σε δικό του ξεχωριστό χώρο.
 
Είναι μια συγκινητική διαδικασία να ακούς πρωτότυπες ταινίες που δεν έχουν κυκλοφορήσει σε κάποια μορφή στο εμπόριο και ειδικά από γνωστούς καλλιτέχνες.
Ο μοναδικός λόγος να επενδύσει κάποιος σε σοβαρό εξοπλισμό ψηφιοποίησης.
Παλαιότερα σε βόλτες μου στο Μοναστηράκι είχα αγοράσει κάποια μικρά καρούλια του 1/4του που έχουν πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο.
Είχα κάτσει και ψηφιοποιήσει με μεγάλο κόπο, γιατί είχαν γραφτεί σε πολύ χαμηλή ταχύτητα 1-7/8 που δεν είχα στο ΑΚΑΙ GX-230D και έγινε προσαρμογή μέσω software.
Επίσης ήταν γραμμένα 4 μονοφωνικά tracks σε διάταξη 1-3 και 2-4 στην άλλη πλευρά.
Το περιεχόμενο είναι εκτός των άλλων, ερασιτέχνες τραγουδιστές που τραγουδούν πανέμορφα κομμάτια της εποχής χωρίς συνοδεία οργάνων, κουβέντες και πειράγματα από παρέα φίλων
που έχουν στήσει θεατρικό γύρω απ το μικρόφωνο, κελαηδίσματα πουλιών και ήχοι του πρωινού σε χωριό, καταιγίδες και πολλά άλλα ενδιαφέροντα.
 
Σκαλίζοντας διάφορα χαρτοκιβώτια βρήκα μια ταινία από το προσωπικό αρχείο ενός παλαίμαχου ηχολήπτη που γνώριζα προσωπικά και εργαζόταν στο Studio Alpha. Από αυτή την μαγνητοταινία του 1958 ακούμε τη Νάνα Μούσχουρη στο τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, "Χάρτινο το Φεγγαράκι". Το κατεβαζέτε από εδώ

Η συγκεκριμένη ηχογράφηση έχει κυκλοφορήσει μεταγενέστερα και σε CD με αρκετή επεξεργασία και προσθήκη reverb. Οπως πάντα αναμένω σχόλια. To setup για την ψηφιοποίηση στη παρακάτω φωτογραφία.

View attachment 246917
Εκπηκτική ηχογράφηση! με φρεσκάδα σαν να έγινε πριν μισή ώρα. Τα μικρά ψεγάδια της την κάνουν ακόμα καλύτερη.
Αναμένουμε και άλλα.
 
Εξαιρετική η φωνή της κυρίας που ακούγεται στην ηχογράφηση αυτή. Προφανώς κάποιο μέλος της παρέας είχε το μεράκι και την οικονομική δυνατότητα να είναι κάτοχος ενός φορητού μαγνητοφώνου της εποχής και να αποθανατίσει αυτή την ιδιαίτερη στιγμή.

Από μια ερασιτεχνική ηχογράφηση ενός Ελληνοαμερικάνου μεταξύ 1952 και 1953 διασώθηκε η μοναδική ζωντανή ηχογράφηση από την ταβέρνα του Τζίμη του Χονδρού όπου εμφανιζόταν η Μαρίκα Νίνου με τον Βασίλη Τσιτσάνη και την ορχήστρα του.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Από την ίδια μαγνητοταινία του 1958 ακούμε το I 've Got You Under My Skin του Cole Porter με τη φωνή της Νάνας Μούσχουρη. Δεν ξέρω αν η συγκεκριμένη ηχογράφηση εκδόθηκε ποτέ σε δίσκο. Δεν βρήκα πάντως κάτι ψάχνοντας στο internet. Το τραγούδι το κατεβαζέτε από εδώ
 
Από την ίδια μαγνητοταινία του 1958 ακούμε το I 've Got You Under My Skin του Cole Porter με τη φωνή της Νάνας Μούσχουρη. Δεν ξέρω αν η συγκεκριμένη ηχογράφηση εκδόθηκε ποτέ σε δίσκο. Δεν βρήκα πάντως κάτι ψάχνοντας στο internet. Το τραγούδι το κατεβαζέτε από εδώ
Τι εννοείς από την ίδια μαγνητοταινία του 1958?? Αυτό ακούγεται τόσο τέλεια σαν να ηχογραφήθηκε χτες.
 
Εντάξει όχι τόσο τέλεια υπάρχει και εδώ ο τονισμός στις υψηλές που αναδεικνύει το ηχόχρωμα τις φωνής της Μούσχουρη αλλά και ο θόρυβος είναι ελάχιστος δύσκολα τον αντιλαμβάνεσαι, αλλά και ηχογράφηση μου φαίνετε πολύ μεταγενέστερη από το 1958 και τα όργανα με πολύ καλή τονική ισορροπία και το στέρεο πολύ διακριτικό αλλά υπαρκτό.
 
Ρε αγόρια, εσείς με τα βαριά μηχανήματα και καλώδια θα πείτε καμιά κουβέντα η μόνο εγώ θα γραφώ?
 
Πρόκειται για την ίδια μαγνητοταινία Scotch 111 από τη οποία ανέβασα πριν λίγες ημέρες το κομμάτι Χάρτινο το Φεγγαράκι. Είναι από το προσωπικό αρχείο παλαίμαχου ηχολήπτη που γνώριζα προσωπικά και εργαζόταν στο Studio Alpha εκείνη την εποχή.

Είναι τόσο προσεγμένη η τοποθέτηση των οργάνων της ορχήστρας στο studio ηχογράφησης η οποία αν και είναι μονοφωνική σου δίνει μια πολύ καλή αίσθηση του χώρου σαν να ήταν ηχογράφηση stereo.
 
  • Like
Reactions: Αντώνης-Κ
Ρε αγόρια, εσείς με τα βαριά μηχανήματα και καλώδια θα πείτε καμιά κουβέντα η μόνο εγώ θα γραφώ?
Γιατί έχω την εντύπωση ότι η καμπάνα χτυπάει και για μένα; 😊😁
Αυτό τον καιρό τυχαίνει να έχω μιά σειρά θέματα με τα setup.
Αλλά δεν το έχω ξεχάσει...

Παρ' όλα αυτά η πρόσκληση του καλού μας AUDIOINSPECTOR είναι για όλους και όχι για λίγους μόνο. :)
 
  • Like
Reactions: Αντώνης-Κ
είδα το νήμα τώρα.
αλλά όλα τα αρχεία έχουν λήξει.
υπάρχουν κάπου αλλού?
 
Είχα ενημερώσει σε προηγούμενο post ότι η διάρκεια των Link είναι 30 ημέρες. Θα προσπαθήσω να τα ανεβάσω πάλι για όσους δεν πρόλαβαν.
 
  • Like
Reactions: Sonus Naturalis
Για όσους δεν πρόλαβαν να κατεβάσουν τα αρχεία πριν από τη λήξη των συνδέσμων τα επαναπροωθώ συνολικά:

So Close το γνωστό κομμάτι των Hal & Oates από αναλογικό master tape σε αρχείο PCM 24bit/96kHz
So Close DSD το ίδιο κομμάτι από το master tape σε DSD 5.6 MHz για συγκριτικό τεστ.

Πάμε Μια Βόλτα στο Φεγγάρι του Μάνου Χατζιδάκι από safety master του soundtrack Ποτέ την Κυριακή (Studio Αλφα 1960)

Brute Force Steel Bands of Antigua αυθεντική stereo ηχογράφηση του 1955 από τον πρωτοπόρο μηχανικό ήχου Emory Cook. Πρόκειται για ζωντανή ηχογράφηση σε υπαίθριο χώρο. Πολύ δύσκολο εγχείρημα για τον ογκώδη και δυσκίνητο εξοπλισμό της εποχής, ειδικά σε ένα απομακρυσμενο νησί της Καραϊβικής που μπορεί να μη διέθετε ούτε ηλεκτρικό ρεύμα τo 1955. Κυκλοφόρησε μόνο σε μαγνητοταινία 2-track από την Cook Records καθώς ως γνωστό δεν υπήρχε ακόμα η τεχνολογία για στεροφωνικούς δίσκους βινυλίου.
 
  • Like
Reactions: papg and vlad66
Εξαιρετική η φωνή της κυρίας που ακούγεται στην ηχογράφηση αυτή. Προφανώς κάποιο μέλος της παρέας είχε το μεράκι και την οικονομική δυνατότητα να είναι κάτοχος ενός φορητού μαγνητοφώνου της εποχής και να αποθανατίσει αυτή την ιδιαίτερη στιγμή.

Από μια ερασιτεχνική ηχογράφηση ενός Ελληνοαμερικάνου μεταξύ 1952 και 1953 διασώθηκε η μοναδική ζωντανή ηχογράφηση από την ταβέρνα του Τζίμη του Χονδρού όπου εμφανιζόταν η Μαρίκα Νίνου με τον Βασίλη Τσιτσάνη και την ορχήστρα του.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Την ηχογράφηση την είχα υπόψη μου ως ιστορικό (Μία βραδιά στου Τζίμη του χοντρού). Αλλά δεν είχε τύχει να την ακούσω. Παρά τις ατέλειες της (στις οποίες προστίθενται και οι ατέλειες της μεταφοράς στο Youtube) είναι σπουδαία.

Ο ερασιτέχνης ηχολήπτης κατάφερε να πιάσει όλη την ατμόσφαιρα της εποχής και το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κυριολεκτικά μας ταξιδεύει. Η ηχογράφηση είναι στερεοφωνική κι' ας είναι τόσο παλιά. Υπάρχει σαφής διαχωρισμός δεξιού και αριστερού καναλιού. Από όσο καταλαβαίνω το πιθανότερο είναι να χρησιμοποιήθηκαν 2 μικρόφωνα σε παράλληλη διάταξη A-B με κάποια απόσταση μεταξύ τους (συνήθως 0,5m), βλέποντας προς την ορχήστρα. Πιθανωτατα καρδιοειδή μικρόφωνα, διότι δεν ακούγονται οι ήχοι από το πίσω μερος της αίθουσας που κανονικά πρέπει να υπήρχαν. Οι μουσικοί πάντως γνωρίζουν ότι γράφουν, διότι στη αρχή της ηχογράφησης δινεται το σύνθημα "Παμε!"
Η Μαρίκα Νίνου τραγουδάει κοντά στα μικρόφωνα χωρίς φτιασίδια και μας συναρπάζει. Η ορχήστρα τοποθετημένη αρκετά πίσω. Οι δεύτερες φωνές ακούγονται στο βάθος καθαρά και πολύ καλά διαχωρισμένες. Ξεχωρίζει ανάμεσα τους η φωνή του Τσιτσάνη, ο οποίος, ως γνωστόν, διέθετε πολύ δυνατή και καθαρή φωνή. Τα μπουζούκια είναι ηλεκτρικά. Εκείνο τον καιρό είχε αρχίσει να καθιερώνεται ο ηλεκτρικός ήχος. Το βιολί δίνει ένα ωραιότατο σόλο με λίγο τσιμπημένα πρίμα που ομως μπορεί να οφείλονται στον ήχο που έδινε το συγκεκριμένο όργανο αυτό καθαυτό και όχι σε άλλο λόγο. Που είναι και το πιθανότερο.
Ο ηχολήπτης πήρε το χώρο ζωντανά.
Υπάρχει φανερά αρμονική παραμόρφωση σε αρκετά σημεία. Ο ηχολήπτης έγραφε "με τη βελόνα να μπαινοβγαίνει στο κόκκινο"! Αλλά όπως είπαμε η παραμόρφωση είναι αρμονική και δεν ενοχλεί. Αντιθέτως μπορεί να είναι και ευχάριστη.

Τελικά η ηχογράφηση αυτή δεν έχει μόνο ιστορική, αλλά και υψηλή καλλιτεχνική αξία και σήμερα την απολαμβάνουμε ακούγοντας την με πολύ καλύτερα μηχανήματα από ότι μπορούσαν τότε.

Για την ακρόαση δεν χρειάστηκαν ούτε πολλά, όυτε βαρειά μηχανήματα. Ένα ζευγάρι ακουστικά Hifiman DEVA Pro ήταν υπεραρκετά και μάλιστα με ασύρματη σύνδεση Bluetooth. :cool::
 
Last edited:
Ομολογώ παρόλο που γνώριζα την ύπαρξη αυτής της ηχογράφησης έχω πάρα πολλά χρόνια να την ακούσω. Πρέπει κάποια στιγμή να είχα αγοράσει την έκδοση σε βινύλιο αλλά κάπου έχει παραπέσει. Η Μαρίκα Νίνου σταμάτησε να εμφανίζεται το 1956 καθώς είχε προσβληθεί από καρκίνο και πέθανε το Φεβρουάριο του 1957 σε ηλικία μόλις 35 ετών. Σώζονται ηχογραφήσεις από τη δισκογραφία των 78 στροφών λόγω του αιφνίδιου θανάτου της.

Ευτυχώς το 1954 Ολλανδικό συνεργείο της Philips με δικό του εξοπλισμό ηχογράφησε 12 τραγούδια με τη Μαρικά Νίνου και την ορχήστρα του Βασίλη Τσιτσάνη στην αίθουσα του φιλολογικου συλλόγου Παρνασσός στη πλατεία Καρύτση. Ετσι διασώθηκαν σε υψηλή πιστότητα η μοναδική φωνή της Νίνου αλλά και των εξαίρετων μουσικών της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη από εκείνη την εποχή.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ομολογώ παρόλο που γνώριζα την ύπαρξη αυτής της ηχογράφησης έχω πάρα πολλά χρόνια να την ακούσω. Πρέπει κάποια στιγμή να είχα αγοράσει την έκδοση σε βινύλιο αλλά κάπου έχει παραπέσει. Η Μαρίκα Νίνου σταμάτησε να εμφανίζεται το 1956 καθώς είχε προσβληθεί από καρκίνο και πέθανε το Φεβρουάριο του 1957 σε ηλικία μόλις 35 ετών. Σώζονται ηχογραφήσεις από τη δισκογραφία των 78 στροφών λόγω του αιφνίδιου θανάτου της.

Ευτυχώς το 1954 Ολλανδικό συνεργείο της Philips με δικό του εξοπλισμό ηχογράφησε 12 τραγούδια με τη Μαρικά Νίνου και την ορχήστρα του Βασίλη Τσιτσάνη στην αίθουσα του φιλολογικου συλλόγου Παρνασσός στη πλατεία Καρύτση. Ετσι διασώθηκαν σε υψηλή πιστότητα η μοναδική φωνή της Νίνου αλλά και των εξαίρετων μουσικών της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη από εκείνη την εποχή.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Παρεμπιπτόντως, νομίζω ότι η ερμηνεία του "Αγάπη που 'γίνες δίκοπο μαχαίρι" από τη Νίνου είναι ίσως η μεγαλύτερη ερμηνεία στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.