Σύγχρονες ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής

Ηχογραφήσεις δύο σημαντικών μαέστρων με δύο εξίσου σημαντικούς σολίστες.

Οι Thielemann, Levit δεν προσέφεραν κάτι καινούργιο στην εκτενή δισκογραφία των κονσέρτων για πιάνο. Δεν θα μπορούσε να είναι μια μέτρια εκτέλεση αλλά θα επέστρεφα στους Jochum-Gilels ή στο ποιο πρόσφατο Chailly- Freire. Στο cd με τα έργα για σόλο πιάνο είναι πολύ καλός.

Αντίθετα το δίδυμο Pappano-Capucon συνεργάζονται εξαιρετικά τόσο που οι εκτελέσεις μπορούν να θεωρηθούν αναφοράς (χωρίς ποτέ να ξεχνάμε την Jaqueline du Pre).

Thiellemann Levit Brahms.jpgGautier Capuçon - Elgar & Walton Cello Concertos (2024).jpg
 
Μία απόλαυση οι δύο Τσέχοι στις σονάτες για βιολί και πιάνο του Dvorak. Άλλωστε και ο ειδικός τύπος γράφει τα καλύτερα.
Ωραία έργα που απορώ πως δεν ηχογραφούνται συχνότερα.

Ο βιολιστής είναι concertmaster της φιλαρμονικής της Πράγας και παίζει με Ιταλικό βιολί του 1774 και ο πιανίστας παίζει ένα Steinway D. Η ακουστική του χώρου ( Rudolfinum’s Dvorak Hall in Prague ) θεωρείται από τις πολύ καλές.
Ο ήχος είναι σύγχρονος, πολύ καλός. Παρά το ότι η ακοή μου έχει προσαρμοστεί στον digital ήχο σε αυτά τα μικρότερα έργα αναζητώ έναν αναλογικότερο ήχο.


Jiri Vodicka, David Mareček - Dvořák Complete Works for Violin and Piano (2024).jpg
 
Δεν είναι το είδος μουσικής που ακούω,απλά μεταφέρω μια είδηση που έπαιξε χθές στα Σουηδικά κρατικά και μάλιστα στις ειδήσεις (πολιτιστικό section) και το διαβάζω και σε Εθνικά sites.
Η είδηση αφορά κάποια άγνωστα έργα του Σοπέν που δεν είδαν ποτέ το φως της δημοσιότητας.
Έχει δημοσιευτεί και αλλού;
Στο εδώ κρατικό ραδιόφωνο είχε εκτενές αφιέρωμα χθές,αλλά θέλει μετάφραση..
 
το βλέπω σε περίληψη στην καθημερινή χωρίς τις λεπτομέρειες και την έκταση που έδωσαν εδώ με interviews κ.λ.π.

 
O Βίκτωρ Ουγκώ (1802-1885) γνώρισε την λατρεία των συμπατριωτών του που τον ταύτιζαν με την ίδια την Γαλλία. Ήταν όμως άτυχος στην προσωπική του ζωή*. Έχασε τρία παιδιά και το 1872 η κόρη του Adele εισάγεται στο άσυλο ψυχικά ασθενών που έμεινε 40 χρόνια μέχρι τον θάνατο της το 1915.

Το κινηματογραφικό πορτρέτο Adele απεικονίζει η ταινία του Francois Truffaut. Το εμμονικό, ανεκπλήρωτο πάθος της για τον νεαρό Άγγλο αξιωματικό ‘Αλμπερτ Πίνσον την οδηγεί στην τρέλα.

Η Adele όμως ήταν και μια συνθέτης που δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί. Παρόλα αυτά στο cd ακούμε τραγούδια, μελωδίες που φανερώνουν δημιουργικότητα και ευαισθησία.
Συστήνεται και όχι μόνο σαν μια νέα ανακάλυψη

*Για την ιστορία
Την ημέρα του γάμου ο μικρότερος αδελφός του, κρυφά ερωτευμένος με την μέλλουσα νύφη του, χάνει τα λογικά του. Η Adele είχε προφανώς βεβαρυμμένο οικογενειακό ιστορικό. Το 1843 πνίγονται η νεόνυμφη κόρη του Λεοπολντίν και ο άντρας της, το 1871 χάνει τον γιό του Σαρλ και το 1873 πεθαίνει ο γιος του Φρανσουά- Βικτώρ.


L'histoire_d'Adèle_H..jpgOrchestre Victor Hugo, Jean-François Verdier - Adèle Hugo Mélodies sur des poèmes de Victor Hu...jpg
 
Συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης με παιδιά διασήμων είναι η μουσική του Xavier Wolfang Mozart.
Είναι το νεότερο των 6 παιδιών του Mozart και της Constanze που γεννήθηκε την χρονιά που πέθανε ο πατέρας του.
Πιανίστας και δάσκαλος μουσικής κληρονόμησε ψήγματα του ταλέντου του πατέρα του που όμως ήταν αρκετά ώστε οι μελαγχολικές πολωνέζες του να είναι έργα ελκυστικά, έργα με χάρη και ευαισθησία.

F.X. Mozart.jpg
 
Συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης με παιδιά διασήμων είναι η μουσική του Xavier Wolfang Mozart.
Είναι το νεότερο των 6 παιδιών του Mozart και της Constanze που γεννήθηκε την χρονιά που πέθανε ο πατέρας του.
Πιανίστας και δάσκαλος μουσικής κληρονόμησε ψήγματα του ταλέντου του πατέρα του που όμως ήταν αρκετά ώστε οι μελαγχολικές πολωνέζες του να είναι έργα ελκυστικά, έργα με χάρη και ευαισθησία.

View attachment 243866
Γνωρίζεις φαντάζομαι το σχετικό κουτσομπολιό για τον συγκεκριμένο υιό του Μότσαρτ. Λέγεται ότι δεν ήταν πραγματικός γιός του, αλλά νόθο του Franz Xaver Süssmayr, που τελείωσε,όπως τελείωσε, το Ρέκβιεμ, και συνόδευε συχνά την Κονστάντσε σε ιαματικά λουτρά με την έγκριση του Μότσαρτ-για να την "προσέχει".
 
Ο Blagoje Bersa (1873-1934) σπούδασε στην Βιέννη και εγκαταστάθηκε στο Ζάγκεμπ.
Πρόκειται για ρομαντικό συνθέτη που αποτέλεσε κεντρική μορφή της Κροατικής μουσικής.
Λυρικά τραγούδια, μαλακές μελωδίες που ως προς αυτό θυμίζουν λίγο τον Schubert αλλά είναι πρωτότυπες. Εξαιρετική η φωνή και η ερμηνεία του μπάσo βαρύτονου Kresimir Strazanac.

Krešimir Stražanac, Krešimir Starčević - Bersa Songs (2024).jpg
 
Ο Robert Gerhard 1896-1970 ήταν Καταλανός συνθέτης, ο μοναδικός Ισπανός που σπούδασε κοντά στον Schoenberg αλλά δεν γνωρίζω κάποιο έργο του σε δωδεκατονικό σύστημα.

Το μπαλέτο Don Quixote ανέβηκε το 1950 από το Royal Opera House με Δουλτσινέα την Margot Fonteyn. Οι Alegrias (χαρές) έχουν της ρίζες τους στο φλαμένγκο και η Perdelliana είναι παλαιότερο έργο του αφιερωμένο στον πρώτο του δάσκαλο Felipe Perdell δάσκαλο και των Albeniz, De Falla.

Σημειωτέον ότι ο συνθέτης ζούσε στην Αγγλία λόγω της δικτατορίας στην Ισπανία του Franco.

Τα μπαλέτα του είναι γραμμένα σε μια μοντέρνα ζωντανή μουσική γλώσσα με αναγνωρίσιμες τις Ισπανικές τους καταβολές .

Juanjo Mena.jpg
 
O Ryuichi Sakamoto ήταν ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης.

Πιανίστας με κλασσική εκπαίδευση, παραγωγός δίσκων, ηθοποιός και μέλος επιτροπών διεθνών κινηματογραφικών φεστιβάλ, ερευνητής εθνικών μουσικών αλλά και πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής. Είχε επηρεαστεί τόσο από τον Debussy που θεωρούσε < the door to all 20th century music>, όσο και από τον Coltrane και τους Rolling Stones.

Η γνωριμία μου με την μουσική του προέρχεται μόνο από την μουσική για ταινίες. Ποιος δεν θυμάται το μοτίβο από το Merry Christmas Mr. Lawrence του Oshima αλλά και άλλες μουσικές για φιλμ των Bertolucci (The Last Emperor) , Almodovar, Oliver Stone, Brian de Palma, Inarritu.

Απεβίωσε το 2023 σε ηλικία 71 ετών. Γνωρίζοντας την ασθένεια του έντυσε με τις μουσικές της ζωής του το ντοκιμαντέρ Opus σαν αποχαιρετισμό. Μπορεί ο αποχαιρετισμός να είναι οριστικός αλλά η μουσική μένει.

folder.jpg
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Στο Μπολτσάνο μια πόλη της βόρειας Ιταλίας στο νότιο Τιρόλο ο Abbado είχε δημιουργήσει μια ακαδημία νέων ταλαντούχων μουσικών που συνεργάζονταν με σολίστ και έμπειρους μουσικούς για να πλουτίσουν την εμπειρία τους. Η ορχήστρα της ηχογράφησης αποτελείται από αυτούς τους νέους μουσικούς αλλά και από μουσικούς ορχηστρών της Concertgebouw, Dresden, Wiener, NRD Philarmonie, Budapest Festival, Orch. National de France, Orch. de Paris, Anima Aeterna, Santa Cecilia κλπ όπως και από μέλη γνωστών κουαρτέτων. Ο μαέστρος ήταν τσελίστας και βοηθός του Abbado.

Οι μουσικοί αυτοί βρήκαν τα όργανα ορχήστρας που χρησιμοποιούνταν στην εποχή του Mahler με την βοήθεια καταλόγου αντικατάστασης οργάνων που είχε κάνει ο ίδιος σαν διευθυντής της Βιέννης.

Τα σύγχρονα όργανα αποδίδουν πολύ ποιο εύκολα χαμηλούς και υψηλούς τόνους που απαιτεί η ενορχήστρωση του Mahler. Παρότι δεν είμαι οπαδός του original sound προτείνω αυτή την ηχογράφηση για τον διαφορετικό της ήχο.
Για τον ζεστό ήχο των εγχόρδων χωρίς vibrato με χορδές από έντερο. Τον χαρακτηριστικό ήχο των ξύλινων πνευστών και πως όλα αυτά δένουν με τα χάλκινα εποχής που ήταν λιγότερο λαμπρά από τα σημερινά. Προτείνεται επίσης για την υποκατάσταση του vibrato και της εκφραστικότητας με αλλαγές σε ρυθμό και ταχύτητα, ένα είδος tempo rubato (όρος δανεισμένος από το συνοδευτικό φυλλάδιο).
Όλα αυτά με τον περιορισμό ότι ακούμε ηχογράφηση και όχι ζωντανή μουσική.

Philipp von Steinaecker - Mahler Symphony No. 9 on Period Instruments (2024).jpg
 
Φυσικά και δεν είναι νέα μια ηχογράφηση του 1975 αλλά είναι νέα επεξεργασία σε μορφή sacd από την Classic sound. Με αυτή την δικαιολογία και κάπως ημιπαράνομα την ανεβάζω εδώ για δύο λόγους.
1)Πρόκειται για εξαιρετική εκτέλεση.
Ο Mehta ίσως λόγω της Ινδικής του καταγωγής είναι λίγο παραγνωρισμένος. Δεν θα τον βρούμε σε κάποια ηχογράφηση αναφοράς. Ίσως στους Πλανήτες. Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει κάποια εκτέλεση που να να μην είναι πολύ καλός. Η 2η του Mahler με την Βιέννη είναι από τις καλύτερες εκτελέσεις που έχω ακούσει.
2) Ο ήχος του sacd είναι για έναν βινυλιόφιλο πράγματι ε-ξαι-ρε-τι-κός και να σημειώσω ότι πρόκειται για ήχο από μεγάλη ορχήστρα. Προφανώς και το πρωτογενές υλικό ήταν πολύ καλό μια και πρόκειται για την Decca . Διάβασα ότι μηχανικός ήχου ήταν ο Harry Fischer που θεωρείται τους καλύτερους της εταιρίας.
Σε μορφή βινυλίου ΝΜ Αγγλική Decca ή London ίσως βρεθεί οικονομικότερο από Γιαπωνέζικο sacd και απολαμβάνετε τον πίνακα του <παραδείσου> στο εξώφύλλο.

cover.jpg
 
Φυσικά και δεν είναι νέα μια ηχογράφηση του 1975 αλλά είναι νέα επεξεργασία σε μορφή sacd από την Classic sound. Με αυτή την δικαιολογία και κάπως ημιπαράνομα την ανεβάζω εδώ για δύο λόγους.
1)Πρόκειται για εξαιρετική εκτέλεση.
Ο Mehta ίσως λόγω της Ινδικής του καταγωγής είναι λίγο παραγνωρισμένος. Δεν θα τον βρούμε σε κάποια ηχογράφηση αναφοράς. Ίσως στους Πλανήτες. Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει κάποια εκτέλεση που να να μην είναι πολύ καλός. Η 2η του Mahler με την Βιέννη είναι από τις καλύτερες εκτελέσεις που έχω ακούσει.
2) Ο ήχος του sacd είναι για έναν βινυλιόφιλο πράγματι ε-ξαι-ρε-τι-κός και να σημειώσω ότι πρόκειται για ήχο από μεγάλη ορχήστρα. Προφανώς και το πρωτογενές υλικό ήταν πολύ καλό μια και πρόκειται για την Decca . Διάβασα ότι μηχανικός ήχου ήταν ο Harry Fischer που θεωρείται τους καλύτερους της εταιρίας.
Σε μορφή βινυλίου ΝΜ Αγγλική Decca ή London ίσως βρεθεί οικονομικότερο από Γιαπωνέζικο sacd και απολαμβάνετε τον πίνακα του <παραδείσου> στο εξώφύλλο.

View attachment 247491
H ηχογράφηση υπάρχει και καινούρια σε επανέκδοση της Project.
 
  • Like
Reactions: superfly
H ηχογράφηση υπάρχει και καινούρια σε επανέκδοση της Project.
Ναι αλλά βλέπω με αποστολή Ελλάδα pro jet 75 ευρώ ενώ στο discogs η London του 1975 35 ευρώ συν φόροι.
 
Ναι αλλά βλέπω με αποστολή Ελλάδα pro jet 75 ευρώ ενώ στο discogs η London του 1975 35 ευρώ συν φόροι.
Ίσως από κάποιο άλλο ιντερνετομάγαζο να είναι πιο φτηνά. 40 ευρώ κάνει ο δίσκος, τα 35 ευρώ για μεταφορικά από Αυστρία μου φαίνονται πολλά.
 
Ένα ακόμα διαμαντάκι από την Pluhar στο γνώριμο fussion ύφος που ακούγεται απνευστί. Το βρίσκω καλύτερο από το προηγούμενο άλμπουμ της που ήταν μάλλον μέτριο.
View attachment 247525
Η πρώτη της δουλειά μου είχε αρέσει μετά τα ίδια και τα ίδια.
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Η ανάρτηση αφορά σε ένα βινύλιο που είχα παρουσιάσει στα < μαύρα διαμάντια …>.

Το 1970 ο Horenstein –London Symphony Orchestra ηχογράφησαν την 3η συμφωνία του Mahler. Η ηχογράφηση έγινε από μια μικρή Αγγλική εταιρία την Unicorn με τον Bob Auger κορυφαίο τότε Βρετανό μηχανικό ήχο.
Η εγγραφή αυτή ήταν οκτακάναλη, μιξαρίστηκε σε stereo και είχα την ευκαιρία να ακούσω τόσο την Αγγλική όσο και την Αμερικάνικη κόπια βινυλίου και να διαπιστώσω ότι δεν υπήρχαν διαφορές. Η εγγραφή ενθουσίασε τον τύπο αλλά και τον Horenstein που είπε <Mr. Auger, there are nine horns but you make it sound as though there are forty; I wonder what Mahler would think of that!>.


Ταυτόχρονα στην ίδια ηχογράφηση συμμετείχε με πρόσκληση του ιδιοκτήτη της Unicorn και ένας Αμερικανός μηχανικός ήχου ο Jerry Back σε άλλο control room με δικά του μικρόφωνα και ένα δανεικό τετρακάναλο Scully μπομινόφωνο.
Ο Jerry Back ενδιαφέρονταν για την μουσική του Mahler και ήταν μέλος της Gustav Mahler Society of New York και της International Mahler Gesellschaft στην Βιέννη. Το αποτέλεσμα της δικής του εναλλακτικής ηχογράφησης δεν χρησιμοποιήθηκε και ξεχάστηκε.
Μια σύγχρονη έκδοση της εταιρίας HDTT (Hight Definition Tape Transfers Inc. ), που τα remastering της δεν με ικανοποιούν, επανέφερε αυτή την αγνοημένη ηχογράφηση.
Αυτή η ηχογράφηση σε dsd 128 (προσοχή σε 4 ch. , όχι σε 2 ch. που επίσης διατίθεται σε κάποιες δειγματοληψίες) ήταν ηχητικά ανώτερη ακόμη και από το εξαιρετικό βινύλιο.

front.jpg

Όσον αφορά το sacd της Unicorn ήταν ηχητικά υποδεέστερο του βινυλίου.

unicorn sacd.jpg
 
g9rq5q-jsbachthec-preview-m3.jpg
Ότι καλύτερο έχω ακούσει τα τελευταία χρόνια ή πως να κάνεις κάτι χιλιοπαιγμένο να ακουστεί φρέσκο σαν γράφτηκε μόλις τώρα. Εξαιρετικές ερμηνείες. Το κονσέρτο σε ρε ελάσσονα ένα αριστούργημα.