Σύγκλιση ? και αν ναι, πως ?

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,608
Μέσα στις διάφορες δοκιμές και αποτυχίες ξαφνικά ξεπήδησε το γνωστό ερώτημα κρίσεως

Πως είναι καλύτερα να έχουμε στημένα τα ηχεία μας?

Παράλληλα ?
Με σύγκλιση προς τα μέσα?
Και αν ναι πόση?
Σύγκλιση τόση ώστε να μην βλέπουμε τις πλαϊνές τους πλευρές?
Μήπως λιγότερη και να καθόμαστε ουσιαστικά εντός του τριγώνου και κοντά στην κορυφή?
Ή περισσότερη και να καθόμαστε έξω από το τρίγωνο?

Μετά από τα τελευταία χρόνια ακρόαση σε σύγκλιση και θέση ακρόασης ακριβώς στην κορυφή έχω αρχίσει να προβληματίζομαι
Στη θέση αυτή τις περισσότερες φορές τα ηχεία εξαφανίζονται στο χώρο και έχω ένα αξιοπρεπέστατο βάθος εικόνας και μεγάλη έκταση χαμηλού.
Αν προσπαθήσω να προσομοιάσω την άλλη περίπτωση, δηλαδή αλλάζοντας τη θέση ακρόασης πιό μπροστά, δηλ. εντός του τριγώνου τότε τα ηχεία εμφανίζονται στο χώρο δημιουργώντας περισσότερα επίπεδα βάθους, αλλά το χαμηλό περιορίζεται. Αντίστροφα αυξάνεται η αίσθηση του ότι "μπαίνεις" στη μουσική.
Πλησιάζοντας ακόμα περισσότερο προσεγγίζουμε την αίσθηση των ακουστικών με περιορισμό του βάθους και άπλωμα προς τα δεξιά αριστερά της εικόνας και ταυτόχρονο ανέβασμά της....

Θα μου πείτε καλά όλα αυτά.
Λίγο πολύ γνωστά και όλοι τα ακούσαμε...
Αλλά υπάρχει κάποιο "πρέπει" στην υπόθεση?
 
μα...
πλαϊνές δεν έχω...

κάθε πλευρά έχει από 1.5 τετραγωνικό ρικοφον...
 
Xe xe...

Το κακό Δημήτριε είναι ότι μπορεί να αρέσουν περισσότερες από μία θέσεις και σε επιμέρους τομείς ακόμη περισσότερες...
Το γράφεις άλλωστε.
Επίσης το στήσιμο έχει να κάνει με τις αποκρίσεις on axis και off axis.
Κάθε πόντος μετακίνησης μετράει, ειδικά σε σένα που έχεις περιορισμένο χώρο.

Έτσι και επειδής μπαίνει και το σοφτ στη μέση, τα πράματα είναι δύσκολα...

Δεν ξέρω τελικά αν είναι καλύτερα να έχουμε διευρυμένο sweet spot ή στενό...
Πιστεύω πως εκεί είναι η λύση του γρίφου.
 
Το βάζεις και ακούς ...
ή μάλλον το βγάζεις και ακούς/το βάζεις και δεν ακούς....


αλλά που να καταλάβεις εσύ από τέτοια...
εσύ έχεις και αντανακλάσεις και από πίσω να μην πω αναιρέσεις...
 
Ρε Τζων αυτό λέω.
Τον τελευταίο καιρό έχουμε πάθει πλάκα.
έχουμε 10 πηγές και ακούμε και δεν ξέρουμε ποιά να διαλέξουμε, άλλα τόσα τελικά, 5 ζευγάρια ακουστικά, βάλε και τις θέσεις....
πήξαμε..

Είπα μήπως ανταλλάζαμε καμιά άποψη.

Και τα ηχεία μου (όπως και πολλών από εδώ μέσα) δεν έχουν μοτόρια γιά να τα στρίβω πέρα δώθε.
 
Last edited:
Νομίζω πως για κριτικές ακροάσεις η τοπολογία στησίματος είναι γνωστή εδώ και χρόνια:
Η near field...
Οστόσο με αυτήν θα ακούμε τις ηχογραφήσεις, τι ψάρια πιάνει κάθε μηχανάκι..., αλλά όχι μουσική!
 
Re: Απάντηση: Σύγκλιση ? και αν ναι, πως ?

Νομίζω πως για κριτικές ακροάσεις η τοπολογία στησίματος είναι γνωστή εδώ και χρόνια:
Η near field...
Οστόσο με αυτήν θα ακούμε τις ηχογραφήσεις, τι ψάρια πιάνει κάθε μηχανάκι..., αλλά όχι μουσική!

:grinning-smiley-043

(Εξαιρείται η κόρνα :slapface: IMHO...)
 
Δε νομίζω πως υπάρχει χρυσός κανόνας. Υποθέτω πως εξαρτάται από το συνδυασμό ηχείων - χώρου. Εγώ για παράδειγμα έχω καταλήξει σ' αυτήν την τοποθέτηση:
Μήπως λιγότερη και να καθόμαστε ουσιαστικά εντός του τριγώνου και κοντά στην κορυφή?
Οι άξονες των ηχείων συγκλίνουν πίσω από το κεφάλι μου. Σ' αυτήν έχω μήκος, πλάτος, βάθος ύψος, τα πάντα! :2thumb22sup: Και τα ηχεία εξαφανίζονται εύκολα, ένα πλεονέκτημα των ηχείων στενού μετώπου - άντε να εξαφανίσεις την κούτα με το 20άρι ή 25άρι γούφερ, πρέπει να 'σαι ο Χουντίνι! :rolleyes:

Μόνο η ασυμμετρία τοποθέτησης και ο περιορισμένος χώρος στα δεξιά, μου στριμώχνουν κάπως τα κοντραμπάσσα και τις τούμπες! :frown:
 
Και εγώ ακούω μέσα στο τρίγωνο.

Οι άξονες συγκλίνουν αρκετά πίσω από το κεφάλι . Τα ηχεία επίσης είναι τελείως εξαφανισμένα και η μουσική έρχεται αρκετά πίσω από τις μπάφλες και ποτέ τίποτα από μπροστά τους.
Ακόμη και αν έχω αναπαραγωγή από τον άξονα του ηχείου η αίσθηση είναι ότι ο ήχος προέρχεται από πίσω του.

Σε περισσότερη σύγκλιση όλα χειροτερεύουν.

Ενα άλλο θέμα είναι το ύψος της μουσικής σκηνής . Σε περισσότερο flat ρύθμιση αυξάνεται το ύψος της σημαντικά . Όταν δεν υπάρχουν φωνές αυτό ακούγεται καλύτερα , αλλά όταν υπάρχουν «χάνεται» κάπως η σημειακή εκπομπή της φωνής.

Το δυσκολότερο νομίζω είναι η ακριβής αναπαραγωγή της φωνής και δυστυχώς εκεί παίζει και ρόλο η ηχογράφηση . Στα συστήματα με μεγάλα ηχεία είναι δύσκολο να αναπαραχθεί η φωνή με το αληθινό της σώμα.
 
Εγω παλι την εχω βρει με με το να καθομαι λιγο <<εξω>> απο την κορυφη του τριγωνου.Βασικη προυποθεση ,,εκτος του γουστου ακροασης του καθενος ειναι η αλληλεπιδραση των ηχειων με των χωρο.Παντα κατι κερδιζεις και κατι χανεις,αναλογως παντα με της επιμερους επιδοσεις των ηχειων στον συγκεκριμενο χωρο. Εαν αλλαξεις ηχεια,τα οποια ειναι <<διαφορετικης αποδοσης και φιλοσοφιας>> απο τα προυγουμενα,τοτε το πιο σιγουρο ειναι οτι οχι μονο την συγκλιση θα πρεπει να αλλαξουμε,αλλα και ολο το στησιμο.
 
Απάντηση: Re: Σύγκλιση ? και αν ναι, πως ?

Εγω παλι την εχω βρει με με το να καθομαι λιγο <<εξω>> απο την κορυφη του τριγωνου.Βασικη προυποθεση ,,εκτος του γουστου ακροασης του καθενος ειναι η αλληλεπιδραση των ηχειων με των χωρο.Παντα κατι κερδιζεις και κατι χανεις,αναλογως παντα με της επιμερους επιδοσεις των ηχειων στον συγκεκριμενο χωρο. Εαν αλλαξεις ηχεια,τα οποια ειναι <<διαφορετικης αποδοσης και φιλοσοφιας>> απο τα προυγουμενα,τοτε το πιο σιγουρο ειναι οτι οχι μονο την συγκλιση θα πρεπει να αλλαξουμε,αλλα και ολο το στησιμο.

Πολύ σωστή η τελευταία παράγραφος.:grinning-smiley-043

Να συμπληρώσω πως δεν ισχύει η αλλαγή στο στήσιμο μόνο για αλλαγή ηχείων αλλά και για άλλες συσκευές της αλυσίδας.
Δυστυχώς!
 
Εγώ κάθομαι περίπου όπως ο Ντέμιαν

Ωστόσο, όταν για κάποιο λόγο κάθομαι πολύ μέσα στο τρίγωνο και υπερβολικά κοντά στα ηχεία, (όπως σε μία φωτό που είχε κάποτε ανεβάσει ο Παναγιωτίδης από κάποιο σύστημα στην Χαλκιδική ( ; ) με τα Ζαναντού ( ; ) ) τότε πραγματικά απολαμβάνω πρωτόγνωρη εικόνα , βάθος και ρεαλισμό....

Απλώς δεν το καθιερώνω, φοβούμενος ότι η σύζυγος ή τυχόν επισκέπτες θα με περάσουν πια για τελείως παλαβό.....
 
Εγώ ρύθμισα με μετρητικά όργανα την κλήση των ηχείων και από τότε δεν τα μετακίνησα από αυτή τη θέση.

Επίσης όταν ακούω μουσική δεν με απασχολεί τόσο το που θα κάτσω, αν δηλαδή θα κάτσω στο sweet spot ή κάπου αλλού. Από παντού ακούω το ίδιο καλά χωρίς να χάνω κάτι σημαντικό από το μουσικό έργο.

Κάθομαι όμως πάντα στο steet spot μόνο όταν θέλω να ακούσω τα μηχανήματα ή άταν θέλω να δοκιμάσω καλώδια.

Με τα δικά μου τα Dynaudio Contour 3.3, χρειάστηκε μόνο μια μικρή κλήση προς τα μέσα, γύρω στις 20 μοίρες. Βλέπω δηλαδή κανονικά τις εσωτερικές πλευρες του ηχείου αλλά δεν βλέπω τις εξωτερικές.
 
Last edited:
Εγώ κάθομαι περίπου όπως ο Ντέμιαν

Ωστόσο, όταν για κάποιο λόγο κάθομαι πολύ μέσα στο τρίγωνο και υπερβολικά κοντά στα ηχεία, (όπως σε μία φωτό που είχε κάποτε ανεβάσει ο Παναγιωτίδης από κάποιο σύστημα στην Χαλκιδική ( ; ) με τα Ζαναντού ( ; ) ) τότε πραγματικά απολαμβάνω πρωτόγνωρη εικόνα , βάθος και ρεαλισμό....

Απλώς δεν το καθιερώνω, φοβούμενος ότι η σύζυγος ή τυχόν επισκέπτες θα με περάσουν πια για τελείως παλαβό.....

To ίδιο έχω παρατηρήσει κι εγω. Όταν κάθομαι στην κορυφή του τριγώνου, ή ελάχιστα πιο έξω απο αυτη, το imaging ειναι αρκετά καλό. Οταν όμως πλησιάσω λίγο πιο μέσα από την κορυφή τα ηχεία χάνονται.
 
Μιλατε για το σύστημα του Σβάνου μαλλον....
Παντως ειναι φυσικό οσο απομακρυνόμαστε απο τα ηχεία και απο την κορυφή του τριγώνου τοσο η εικόνα περιορίζεται, ενω όσο κινουμαστε απο την κορυφή του τριγώνου προς τα ηχεία πλατιαζει.
Η χρυσή τομή ομως εξαρταται γενικότερα απ το σύστημα και τον χώρο.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Σύγκλιση ? και αν ναι, πως ?

Γιατί δεν μπορούν να γίνουν και τα δύο?

Γιατί αν στήσεις near field πάντα κάτι θα σου φταίει.
Είτε οφείλεται στα μηχανάκια, είτε στις ηχογραφήσεις...

Γενικά το near field ομοιάζει με τα ακουστικά...
Ο χώρος επιδρά στην θέση ακρόασης πολύ λιγότερο και όλα βγαίνουν στη φόρα.
Οπότε ασχολείσαι με το σοφτ περισσότερο, τα μιξαρίσματα, παναρίσματα, την ανάλυση... κ.τ.λ ενώ η μουσική και το συναίσθημα..., καπούτ!
Είναι ο τεχνοκρατικός τρόπος ακρόασης για κονσέρβα ή για παραγωγή αυτής.
Ο τρόπος για να βρούμε ψεγάδια...
Ή να ανακαλύψουμε αρετές που χάνονται με άλλο στήσιμο...
Το καλό είναι ότι απαιτεί μικρότερα ηχεία, άρα και συμβατική ως επι το πλείστον οδήγησή τους.
Και λίγο χώρο.

Πάντως το mid field και το far field είναι αλληθοφανέστερο ώς προς τις διαστάσεις ενός μικρού live (με τα λάθη του μαζί...) αλλά θέλει πολύ δουλειά και πολύ κόπο για τον χώρο... (αν υπάρχει και είναι διαθέσιμος)

Γενικά ούτε τέλειο ηχείο υπάρχει, ούτε τέλειος χώρος (εκτός από την Επίδαυρο... όπως λέγεται...)
 
Να κάνετε τους πειραματισμούς σας για το σωστό στήσιμο της εικόνας αρχικά με μονοφωνικό πρόγραμμα. Οταν έρθει σωστά ο εστιασμός σε μονοφωνικό, θα έρθει αυτόματα και σε στερεοφωνικο .

Και όπως πάντα, θαύματα με τον ήχο μην περιμένετε. Ενα κακό ή μέτριο ηχεία όσο καλα και να στηθεί στο χώρο, θα παίζει απλώς λίγο καλύτερα.

Τα καλα συστήματα παίζουν καλά ακόμα κι όταν τα ακούς από άλλο δωμάτιο ή ακόμα κι απ' το μπαλκόνι. Εγώ έτσι αντιλαμβάνομαι και την ποiότητα ακόμα και μιας πηγής . Μοναδική στιγμή αυτή που είχα σε φιλικό σπίτι σε μια ακρόαση όπου έπαιζε και ένα σετάκι Transport+DAC της Esoteric. Η ποιοτική διαφορά του set της Esoteric γίνονταν αντιληπτή κι απ' το μπαλκόνι. Εννοείτε ότι έπαιζαν σοβαρά μηχανάκια.
 
Last edited: