Τεχνικά ζητήματα και ανάλυση ειδικών λειτουργιών m4/3 σωμάτων και φακών

Η φωτομέτρηση και το ιστόγραμμα στις Olympus , πως το διαβάζεις, ένα βίντεο που επεξηγεί διαφορες επιλογές ώστε να κάνουμε πιο σωστή φωτομέτρηση (για όσους κάνουν χρήση του ιστογραμματος). Δώστε προσοχή εκεί που αναφέρεται στο δεύτερο μικρό εσωτερικό ιστόγραμμα που αφορά το κέντρο (spot φωτομέτρηση)

Εδώ να αναφέρω κάτι επιπλέον που δεν αναφέρει το βίντεο. Στις πιο επαγγελματικές Olympus μηχανές υπάρχει η επιλογή στα μενού η spot φωτομέτρηση να μην είναι μόνο στο κέντρο αλλά να ακολουθεί το σημείο εστίασης. Οπότε κατ αναλογία το μικρο εσωτερικό ιστόγραμμα μπορεί να απεικονιζει και άλλη περιοχή εκτός του κέντρου αν ειμαστε σε spot φωτομέτρηση.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Εδώ να επισημανω κάτι επιπλέον που δεν αναφέρει το βίντεο αυτό. Στις επαγγελματικές Olympus μηχανές υπάρχει η επιλογή στα μενού, η spot φωτομέτρηση να μην είναι μόνο στο κέντρο αλλά να ακολουθεί το σημείο εστίασης (menu D3). Οπότε κατ αναλογία το μικρο εσωτερικό ιστόγραμμα μπορεί να απεικονιζει στο ιστόγραμμα και άλλη περιοχή εκτός του κέντρου αν τυχόν έχουμε επιλέξει spot φωτομέτρηση και έχουμε μετακινήσει το σημείο εστίασης από το κέντρο.

Το δεύτερο βίντεο που βάζω αναφέρεται σε διαφορα tips και έχει προς το τέλος μια εκτεταμένη αναφορά στον τρόπο φωτομέτρησης με την χρήση του spot meter συνδεδεμένου με το focus point.

Όπως όμως είπα αυτό δουλεύει ως έξτρα επιλογή κυρίως στην pro σειρά ΕΜ1.2/3/Χ και νομίζω και στη νέα ΕΜ5.3.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited:
Αλλο ενα πολύ περίεργο ανακάλυψα εχθες σε σχετική συζητηση που ειχαμε στο dpreview με αλλα μέλη και μετά απο τόσα χρόνια ενασχόλησης με m43 σώματα της Olympus εξακολουθώ να εκπλήσσομαι με το πως επηρεάζει η μια λειτουργία την αλλη και εμείς ειμαστε πολλές φορές στα σκοτάδια.

Εξαιρετικό να έχεις τόση παραμετροποιηση ειδικά στα pro σωματα αλλά υποχρεωτικό να υπάρχει κάπου και ενα αναλυτικό εγχειρίδιο με την αναλογη τεκμηρίωση για τους ψαγμενους και αυτους που αρεσκονται να πειράζουν ρυθμίσεις για να σετάρουν την μηχανή τους.

Ειναι γνωστο ότι στα σώματα υπάρχουν οι εξης επιλογές για την εστίαση : SAF , CAF, MF . Επιπλέον σου επιτρέπει το μενου με την επιπλέον επιλογή σε ΟΝ να παντρεψεις την χειροκίνητη λειτουργία MF με την λειτουργία SAF και να έχεις επιπλέον ενεργή συνεχως τη λειτουργία SAF+MF ωστε να μπορεις να εστιασεις αυτοματα και να διορθωσεις χειροκίνητα την εστιαση αμεσα πριν πατήσεις το κλείστρο.

Ετσι εδώ και χρόνια εχω ολα τα σώματα μου Olympus ρυθμισμένα σε λειτουργία SAF + MF και δεν ειμαι ο μόνος.

Η εισαγωγη αυτή έγινε για να εξηγήσω ότι η ανωτέρω επιλογή SAF+MF δημιουργεί ενα πολυ σοβαρό πρόβλημα χωρίς να το θέλει και χωρίς να είναι κατανοητό στον χρήστη οτι οφείλεται σε αυτή το bug που ακολουθεί.

Στα μενου υπάρχει επίσης η επιλογη Shutter Release τόσο για SAF οσο και για CAF και η default ρυθμιση ειναι για το SAF= OFF και για το CAF= ΟΝ ωστε το κλείστρο στην συνεχή εστιαση CAF να πέφτει ακομη και αν η μηχανη χάσει την εστιαση.

Εγω αυτο δεν το θέλω και εχω βάλει την ρυθμιση Shutter Release = ΟFF και στο CAF γιατι θέλω να εμποδίζω το κλειστρο να καταφραφει ανεστιαστες φωτό σε ριπές ειδικά αν εχω ρυθμισει την μηχανη σε 15fps ριπή.

Και πράγματι αυτο συμβαινει σε CAF , η μηχανη αν δεν εστιάσει δεν βγαινει φωτό.

Ελα όμως που αυτό δεν συμβαινει με την επιλογή Shutter Release = ΟFF σε SAF , η μηχανη βγαζει φωτό ακομα και με κλειστό καπάκι ανεστιαστα αν κρατησεις το κλειστρο πατημένο κατω.

Το ηξερα απο χρόνια και το ειχα ξεχάσει και τελευταια το ανακάλυψαν και αλλοι στο dpreview και ειχαμε ανοιξει ενα νήμα σχετικό . Μαλιστα ειχε μπερδευτει στην συζήτηση και η επιλογή του Focus Limiter που εχει επιπλέον επιλογή Shutter Release για το ευρος των εστιακων που περιορίζεις την εστίαση. Καμια σχέση ομως με το bug αυτο που υπάρχει χρόνια τώρα.

Ενα παλικάρι λοπιπον απο αυτους που συμμετείχαν στην συζήτηση τυχαία εβαλε την μηχανη του σε απλό SAF απο SAF+MF που την είχαμε όλοι και πλεον η επιλογή Shutter Release = ΟFF σε SAF λειτουργεί σωστά και οπως έπρεπε εξαρχής , ΔΕΝ βγαινει φωτό αν η μηχανη δεν εστιάσει. Πουθενά βέβαια δεν υπάρχει τέτοια αναφορά σε manual :rolleyes:
 
Last edited:
Για να υπάρχει σε manual πρέπει να το γνωρίζουν οι τεχνικοί της Oly - και ΔΕΝ είμαι τόσο σίγουρος γι αυτό... :ROFLMAO: 😢
 
  • Like
Reactions: kbouk
Robin Wong writes in his latest blog post:

I set all the cameras to self timer for consistency sake, so you don’t see my hands/fingers in the frame, and the video emphasized the camera as the center of attention. The shutter speed was fixed at 1/80 sec. I tried various shutter speeds and I figured 1/80 was the sweetspot – not too fast that you don’t hear the first and second curtain, and not too slow that you feel there was something wrong with the camera. I have to admit some cameras like the faster newer models E-M1 Mark II and E-M5 Mark III sound much better at 1/60 sec, or a bit slower, because the shutter unit was so much speedier in response. But I want to keep it consistent for all cameras, so at the end I decided to go 1/80.
The whole process was so fun and enjoyable to do, the filming took a little over an hour, time well spent I must say.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ταχύτητα μηχανικου κλείστρου 1/80 σε ολες, προφανως ο ήχος δεν αφορά το ηλεκτρονικόι κλείστρο που στις Olympus ειναι αθορυβος.

Προτιμώ τον θόρυβο απο την αρχαία Ε-1 και απο την Pen F

Mιας και είμαι παραδοσιακός φωτογράφος βρίσκω θετικό στις Panasonic ότι εχουν τη δυνατότητα κατεπιλογη σου να παραγουν θορυβο - διαλέγεις ενταση και ηχο- ακομα και με το ηλεκτρονικό κλείστρο (πατώντας ομως ενα κουμπι γινεται silent) . Ειναι χρησιμο σε ριπή για να ακουσεις στο περίπου τα κλικ που φευγουν αστραπή και να σηκώσεις το δαχτυλο απο το κλείστρο.


Να προσθέσω και κάτι σχετικό με τον αριθμό των κλικ. Στην νεα ΕΜ1.3 στον αριθμό που δινει το κρυφό μενου προστιθονται και τα αθορυβα / ηλεκτρονικα κλικ σε αυτα του μηχανικου κλείστρου (οπως στην παλιά ΕΜ5.2), νομίζω οτι η προηγουμενη μηχανη μου ΕΜ1.2 δεν το εκανε με αυτον τον τρόπο (δεν την εχω πλέον για να το δοκιμάσω)

shutter-cound-and-pixel-mapping-jpg.898852
 
Last edited:
Μερικά πολύ καλά tips για τον φωτογράφο τοπιου (και οχΙ μόνο) χρησιμοποιώντας μερικες από τις προχωρημένες ηλεκτρονικές λειτουργίες που δίνουν τα σύγχρονα m43 σωματα

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

το τελευταίο tip το χρησιμοποιώ καιρό τώρα και μου έχει βελτιώσει τη μπαταρία , απλά έχει εφαρμογη μόνο σΕ 2-3 τελευταίασ γενιάς σωματα
 
Επτά σημαντικές ρυθμίσεις για τους mzuiko φακούς :

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
στο βιντεακι που ακολουθει παρουσιάζεται ενας απλός και γρήγορος τρόπος χρήσης της λειτουργίας Live Composite σε συνδιασμό με την χειροκίνητη χρήση ενός φλας για τον φωτισμό των χώρων σε εσωτερική φωτογράφηση θεματολογίας Real Estate, να πώ την αλήθεια ποτέ δεν το σκεφτηκα σαν επιλογή αντί του Bracket Exposure

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Φωτογράφος ή ζωγράφος ?

Το αποτέλεσμα στο 10.30 περίπου

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 
  • Like
  • Wow
Reactions: cacau and toupia
Λογω Χριστουγέννων αρκετοι θα τραβήξουμε νυχτερινές φωτογραφίες με λίγο φως και στολισμενους δρόμους, σπίτια οπότε σκέφτηκα να αναλύσω μια <έξυπνη> λειτουργία που κρύβεται στα Scene Modes αρκετων παλιών Olympus μηχανων (EM1,EM5.2, EM10.2) αλλά και κάποιων νέων όπως η ΕΜ5.3 και η ΕΜ10.4 και που μπορεί να βοηθήσει

ειναι η λειτουργία Starlight mode όπου η μηχανή βγάζει αυτόματα 8 φωτο και τις στοκαρει σε μια, στην πράξη είναι μια πρώτη εφαρμογή της λειτουργίας hand-held high resolution .

Το εντυπωσιακό είναι οτι ακόμη και στις παλιές μηχανές όπως η ΕΜ5.2 κατορθώνει να βγάζει με χαμηλό θόρυβο ακόμη και έως ISO 12800 και αν υπάρχει κινούμενο αντικείμενο προσπαθεί να το αφαιρέσει.

Δοκιμαστε τη , οι μηχανικοί της Olympus είχαν κρυμμένα διαμαντάκια στα παλιά σωματα σε κάποιες λειτουργίες που οι περισσότεροι δεν γνωριζουν

Μερικα review για το mode αυτό :

Imaging Resource reviewed the handheld starlight mode of the E-M1 several years ago ...
https://www.imaging-resource.com/PRODS/olympus-e-m1/olympus-e-m1A.HTM

Robin Wong also went into this:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://robinwong.blogspot.com/2019/09/dealing-with-high-iso-shooting-on.html
 
  • Like
Reactions: guzzi and cacau
Να συμπληρωσω οτι είναι σχεδόν αυτοματοποιημένη η λειτουργία , ανοίγει τον φακό στο πιο ανοιχτό διάφραγμα χωρίς να εχεις δυνατότητα επέμβασης , βάζει υψηλό ISO και με EV-0.3 τραβάει 8 καρέ με το μηχανικο κλείστρο και τα ενώνει σε ένα jpeg και ένα Raw .

Καλές δοκιμές !
 
Καλημέρα και χρόνια πολλά σε όλους

Μερικά σημαντικά προβλήματα που άφορουν το γεωμετρικό profile που εφαρμόζουν μερικοι Laowa σε ορισμένα m43 σωματα (κυρίως σε Panasonic) περιγράφονται σε ένα νήμα που βρήκα και το βάζω για να το τσεκάρουν όσοι κάτοχοι έχουν τους φακούς και χρειάζονται update το firmware τους : https://www.mu-43.com/threads/laowa-10mm-f-2-firmware-fault.111246/page-4#post-1522159
 
εχει πολλές και χρησιμες πληροφορίες/tips ειδικά για την αποθήκευση και χρήση των έτοιμων μνημών C1-C4 του κεντρικού επιλογέα ή των Myset 1-4 στα παλιά μοντέλα

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Το έχω ξαναγράψει παλιότερα εδώ στο νήμα αλλά το ξαναβάζω και ο καθένας μας το αξιολογεί ανάλογα με τους φακούς και το σώμα που έχει και προσέχει (προσωπικά ελέγχω για φθορά της τσιμούχας κάθε φακό Lumix που βάζω στην ΕΜ1.3 και επίσης το λαμβάνω υπόψην σε αγορά στεγανου φακού όταν υπάρχει ίδια επιλογή μεταξυ των δυο εταιριών)

ερέθισμα πήρα από μια πρόσφατη παρατήρηση του cacau οτι 2-3 φακοί mzuiko 12-45/4 που είναι για πώληση στο mpv αναφέρονται με υποψία moisture (υγρασίας) , δεν λέω οτι είναι ο λόγος αυτός που αναφέρω εδώ αλλά δεν τον αποκλειω

Υπάρχουν 6-7 σελίδες στο αντίστοιχο νήμα για διάβασμα στο mu43 όπου καταλαβαίνεις οτι οι δυο εταιρίες δεν συνεργάστηκαν ποτέ μεταξύ άλλων και στο θέμα της στεγανότητας του σετ φακού σώματος.

Συγκεκριμένα θα βρείτε εκεί μετρήσεις της διαμέτρου της τσιμούχας που υπάρχουν για διαφορους συνδιασμους σωμάτων και φακών.

Το γενικό συμπέρασμα είναι αυτό :

1642833101533.jpeg


Παρότι δεν είχα κανενα θέμα με τον Lumix 100-300II στην ΕΜ1.3 γιατί η τσιμουχα του καθόταν πολύ καλά , όταν τον πούλησα διστασα για την αγορά του ελαφρύ και μικρού LEICA 100-400mm σε σχέση με τον αντίστοιχο Olympus γιατί είναι ένας από τους φακούς που ειχε (τουλάχιστον στις πρώτες κοπιες) θέμα με την διάμετρο της τσιμούχας.

Υπάρχουν αναφορές οτι η Panasonic ξανά σχεδίασε και άλλαξε τη θέση και το πάχος του Oring αλλά δεν το έχω επιβεβαίωσει. Αν κάποιος τον έχει αγορασει πρόσφατα τον LEICA και τον χρησιμοποιεί σε στεγανό σώμα Olympus μπορεί να γράψει σχετικά εδώ στο νήμα.

Ξέρω επίσης οτι οι λειτουργίες Procapture L και focus stacking του σώματος μου δεν είναι συμβατές με τους Lumix φακούς (όπως και με τους παλιους 4/3 φακούς) οπότε απομακρυνθηκε ακόμη περισσότερο η επιλογή του LEICA 100-400 .

Η πρώτη ειδικά λειτουργία είναι κατά τη γνώμη μου βασικό κριτήριο για την επιλογή κατάλληλου τηλεφακού σε pro Olympus σώμα (ηταν άλλωστε ένας από τους λόγους που υστερούσαν και αναγκάστηκα και έδωσα τους εξαιρετικούς 4/3 τηλεφακούς μου όπως και τον μοναδικό LEICA 200/2.8)
 
Last edited:
Βάζω δυο link με τις μπαταρίες και τους φορτιστές των περισσότερων μοντέλων που κυκλοφορούν

Για Olympus μηχανές

Για Panasonic μηχανές

Με ένα προγραμμα όπως το MTFmapper και τον κατάλληλο στόχο σε παραλληλότητα στην κατάλληλη απόσταση από την μηχανή μπορεί κανεις να παράγει και να τυπώσει διαγράμματα 3Dgrid MTF για τον φακό του.

Η τέλος πάντων να κάνει πιο απλά εμπειρικά τεστ χωρίς ειδικα προγράμματα

Αν διαπιστωσει οτι ο φακός του έχει θεματάκια (ειδικά στα ανοιχτά διαφραγματα) έχει τη δυνατότητα μέσα στο μενού της μηχανής να προβεί σε καλιμπραρισμα του φακού στα σημεία εστίασης (στα άκρα συνήθως) που μειονεκτούν.

Τετοια προβλήματα μπορούν να υπάρξουν και σε καλούς φακούς και δεν οφείλονται πάντα στα οπτικά του φακού όπως συνήθως υποθέτουμε όταν τεσταρουμε ένα φακό και βρισκουμε ότι έχει θέμα σε συγκεκριμένες άκρες.

Υπευθυνη πολλές φορές είναι η μη καλή εφαρμογή της μοντουρας του φακού με αυτή της μηχανής που αφήνει κενο απειροελάχιστης απόστασης ικανό όμως λόγω μη παραλληλοτητας με τον αισθητήρα να δημιουργησεΙ ασύμμετρες μεταβολές στο διάγραμμα MTF του φακού.

Ηταν κάτι διαπιστωμένο από την εποχή του φιλμ και οι ανοχές ήταν περίπου 0.02mm όπως περιγράφονταν και στα service manual των μηχανων τότε όπως αυτο της Minolta σελίδα 36

Πως τα έμαθα ? Από ένα χρήστη που ασχολήθηκε αρκετά να βρει που είναι βρισκόταν το πρόβλημα με τον mzuiko 45/1.2 pro

Περισσότερα εδώ για όσους θέλουν να δουν και την λύση που βρήκε εκτός του καλιμπραρσίματοςς μεσα από το μενού
 
Last edited:
  • Like
Reactions: kosmous and cacau
Τα έχουμε γράψει διάσπαρτα αλλά ας τα συνοψίσουμε για το τι συμβαίνει με το USB charging των Olympus μοντέλων ανα περίπτωση, βρήκα ένα post σε ξένο forum που τα περιγράφει αναλυτικά και το κάνω copy paste

As I understand it, there are two modes on the E-m1 mark III:

Plug in a USB cable when the camera is off, and it will charge the battery. As I understand it, you don't need USB C-PD in this mode, but perhaps USB C-PD might charge faster. So any old USB connection will do for basic charging. It may be that you need the USB connection to provide 5 volts and 1 or 2 amps, but I don't know for certain. Note, it will only charge the battery in the camera, and it will not charge the battery in the HLD-9.

When you are running the camera, you can use a USB C-PD device (either a battery or an A/C adapter) to power the camera, but there are some restrictions:
  • The USB C-PD device must provide at least 27 watts (9 volts at least with 3 amps, 15 volts with at least 2 amps). Many USB C-PD devices don't provide that much power. The newer ones meant to power laptops can provide that much power.
  • You cannot use external HDMI.
  • You cannot use USB tethering.
  • The E-m1 mark III will not charge the battery in the camera when it is being powered with USB C-PD.
  • You must have a BLH-1 battery in the camera with enough charge to run the camera for a bit. I don't know how much charge is used from the camera battery compared to the USB C-PD supply.
  • You must set the USB mode to USB C-PD.
  • You probably need USB C cables that can handle USB C-PD. Evidently the cable provided with the E-M1 mark III is NOT capable of doing USB C-PD.
With the E-m1x:
  • All things that the E-m1 does, except it will charge both batteries in the camera when the camera is turned off.
With the OM-1:
  • You must still use a USB C-PD device that provides at least 27 watts.
  • You can now use external HDMI with USB C-PD. This is important for video and also for using the OM-1 as a web camera.
  • You cannot use USB tethering.
  • The OM-1 will charge the battery in the camera and in the HLD-10 in addition to powering the camera. This allows you to charge the batteries without turning off the OM-1.
  • Evidently you still need to have enough battery charge to start the process. To me, this is a potential problem, since I'm likely to only use USB C-PD, when I've depleted the battery, and I want to charge and go.
  • You must set the USB mode to USB C-PD.
  • The OM-1 does come with a USB C-PD A/C adapter.
  • Presumably the USB cable provided should be able to handle USB C-PD. From the manual: "The supplied USB cable (CB-USB11) cannot be used for USB Power Delivery (USB PD)."

With the E-m5 mark III and possibly the E-m10 mark IV and E-PL10:
  • If you plug a USB cable into the E-m5 mark III when it is off, it will charge the battery.
  • These cameras use the old USB micro-B cable, so they can't do USB C-PD.
With older OM-D cameras like the E-m1 mark II:
  • There is no support for either charging the battery or for using USB C-PD.