Τεχνικά ζητήματα και ανάλυση ειδικών λειτουργιών m4/3 σωμάτων και φακών

Απάντηση: Τεχνικά ζητήματα m4/3 σωμάτων και φακών

Ένα εκτενές και πολύ περιγραφικό άρθρο του Imaging Resource που αφορά την εξέλιξη της τεχνολογίας σταθεροποίησης από μοντέλο σε μοντέλο της Olympus , το άρθρο γράφτηκε μετά από επίσκεψη του Dave Etchells στη Hachiochi, Japan στα κεντρικά γραφεία RD της Olympus, όπου μελετά και σχεδιάζει τις μονάδες της : https://www.imaging-resource.com/ne...ion-a-geeks-tour-of-how-it-works-with-olympus

Διαφορα εξέλιξης της μονάδες Ibis από την ΕΜ1.2 στην ΕΜ5.3 , μικρότερο μέγεθος βάρος ίδια απόδοση



Ο αισθητήρας έξω από τη μηχανή και μέσω καλωδιοταινιας οποιαδηποτε κίνηση της μηχανής λαμβάνεται και διορθώνεται από την μονάδα του Ibis που περικλείει τον αισθητήρα



To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Προς kbouk ή όποιον άλλον έχει κάνει πιθανά αυτή τη δοκιμή με τον Voigtlander 25/0.95.
Έχετε δοκιμάσει αν υπάρχει η όποια μετατόπιση στην εστίαση αν γίνει λήψη στο 0.95 και μετά στο διάφραγμα πχ με την καλύτερη απόδοση?
Κάθομαι και παίζω με κάτι τώρα και μου ήρθε η ερώτηση.
 
Απάντηση: Re: Το Φωτογραφικό chat

Cris δεν έχω τον φακό πλέον αλλά ήταν πραγματι χαρακτηριστικό του , focus shift είναι ο φωτογραφικός όρος γιαυτο το χαρακτηριστικό
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Α είχε οκ, λογικό, απλά ήθελα να δω πόσο έχει προχωρήσει η επιστήμη σήμερα :flipout:
(Ξέρω βρε που το λένε focus shift. Είπα να το γράψω όμως στα ελληνικά!)
 
Απάντηση: Re: Το Φωτογραφικό chat

Σιγά μην σε άφηνα έτσι :flipout:, το υπέθεσα οτι το ήξερες αλλά μας διαβάζουν και άλλοι οπότε ας μαθαίνουν και κάτι -bye-

Μιλάω για την κόπια μου πάντα , είχα δοκιμασει και τον Voigtlander 10mm/0.95 εκεί ήταν πιο εμφανές
 
Last edited:
Re: Το Φωτογραφικό chat

Γιατί άλλοι δεν το έκαναν? είναι φυσικό να συμβαίνει λιγότερο ή περισσότερο, εκτός και αν βγει ο τέλειος φακός.
Για αυτό ήθελα να δω πόσο προχώρησαν τα πράγματα.
 
Απάντηση: Re: Το Φωτογραφικό chat

Κι άλλοι το κάνουν αλλά δεν το πολύ βλέπουμε γιατί συνήθως κάνουμε χρήση της αυτόματης εστίασης,

στους Voigtlander που έκανα χρήση αποκλειστικά χειροκίνητης εστίασης το παρατηρούσα πιο εύκολα γιατί άλλαζα συχνά στο ίδιο καρέ από ανοιχτό σε πιο κλειστό διάφραγμα

τωρα για να βρεις φακό χωρίς έντονο focus shift νομίζω δεν θα είναι δύσκολο , έχω δει review που τσεκάρουν και αυτή την παράμετρο οπότε λογικά θα υπάρχουν. Αν ασχολιομουν με το βίντεο θα το εψαχνα σίγουρα πιο πολύ μιας και η χειροκίνητη εστίαση είναι απαραίτητη
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Με αφορμή τα προηγούμενα και με μια σύντομη περιήγηση δεξιά και αριστερά (μπορεί και να έχασα τπτ οπότε ενημερώστε με) βλέπω πως υπάρχει αρκετά μεγάλη σιγή ασυρμάτου στο θέμα.

Να υποπτευτούμε τις κακές εταιρίες? Ίσως. Η μετατόπιση στην εστίαση με το κλείσιμο του διαφράγματος είναι κατά μία έννοια ένα φυσικό φαινόμενο που ακολουθεί κάθε φακό.
Όμως δεν γίνεται αντιληπτό εύκολα, παρά σε πολύ φωτεινούς φακούς γιατί σε αυτό το άκρο θα έπρεπε να διορθωθούν σχεδόν εντελώς, πράγμα που ακόμη και αν οπτικά είναι εφικτό σήμερα δεν ξέρω ποιος θα μπορούσε να το πληρώσει.

Από την άλλη σαν ιδέα, με τα τόσα ηλεκτρονικά, δεν νομίζω να ήταν και τόσο δύσκολο μια φωτογραφική που αναγνωρίζει κάποιον συγκεκριμένο φακό, και όπως καταλαβαίνω εστιάζει πάντα με ανοιχτό διάφραγμα και μετά το κλείνει στην επιλογή μας, να λαμβάνει υπόψη το focus shift του που είναι γνωστό εκ κατασκευής, και κλείνοντας το διάφραγμα για τη λήψη να αλλάξει και ανάλογα την εστίαση.

Αλλά δεν βλέπω κανείς να λέει τίποτα, οπότε και οι άλλοι μαζεύουν το χρήμα και κάνουν το κορόιδο (αφού τους το δίνουν εγώ είμαι μαζί τους), και ο κάθε ένας που έχει δώσει χρήμα για φωτεινούς φακούς ψάχνει μετά να δει μήπως του φταίει η φωτογραφική ή η κόπια του φακού.

Όσο για το βίντεο ας μας πουν οι επαγγελματίες εδώ, αλλά δεν νομίζω να είναι η τακτική να εστιάζουν με ανοιχτό διάφραγμα και μετά να κάνουν λήψη σε άλλο, οπότε εάν είναι έτσι δεν υπάρχει και πρόβλημα νομίζω.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Iσα ισα που στις επαγγελματικες ληψεις βιντεο οχι μονο το focus shift αλλα κυριως το breathing θεωρουνται ακρως ανεπιθυμητα.

Υπαρχουν κι αλλοι τροποι βεβαια να το αποφυγετε (το focus shift) ειδικα αν ξερετε οτι ο φακος σας "υποφερει" απο αυτο εστιαζοντας χωρις να ανοιξετε διαφραγμα αλλα ανεβαζοντας iso ή κατεβαζοντας ταχυτητα φωτοφραχτη.

Το να πεις σε καποιον τραβα ετσι κι αλλιως με ολο το διαφραγμα ανοιχτο δεν εχει και νοημα μιας και το κανουμε μονο αν ειναι απαραιτητο για ξεφονταρισμα ή αν εχουμε οντως τραγικα λιγο φως.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Δεν είπα πως δεν πειράζουν στο βίντεο, αλλά αντίθετα πως δεν νομίζω κανένας επαγγελματίας να εστιάζει με τέρμα ανοιχτό διάφραγμα και μετά να το κλείνει εκεί που θέλει, αλλά το κλείνει εξ αρχής εκεί που θέλει και μετά εστιάζει.
 
Re: Το Φωτογραφικό chat

Οπως ειπα ανεβαζουμε φωτεινοτητα με αλλες μεθοδους (κυριως για να μενει σταθερο το βαθος πεδιου) οπως iso, shutter speed αλλα κυριως με digital zoom in. Πολλες φορες σε συνδυασμο με το focus assist.
 
Απάντηση: Re: Το Φωτογραφικό chat

Το focus breathing είναι σίγουρα πολύ πιο σημαντικό στο βίντεο αν γίνεται χρήση αυτόματης εαστιασης. Το focus shift είναι δευτερεύον και όπως λέει ο Ναθ υπάρχουν τρόποι να το κλέψεις σε μονοεστιακο φακό.

Η δεύτερη περίπτωση που είναι επίσης σημαντικό το focus shift στο βίντεο αλλά και στην φωτογραφία είναι η σχεδίαση parfocal των ζουμ φακών δηλ να μην υπαρχει αλλαγή του επιπέδου εστίασης (focus shift) όταν αλλάζει η εστιακή του φακού και μένει σταθερό το διάφραγμα. Εκεί έχουν κάνει βήματα τα τελευταία χρόνια και με software καταφέρνουν να κλέβουν ενω οι φακοί δεν έχουν πραγματικά σχεδιαστεί ως parfocal. Είχα βρει ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο πάνω σε αυτό, θα ψάξω να το βρω αν ενδιαφέρει.
 
Απάντηση: Τεχνικά ζητήματα m4/3 σωμάτων και φακών

κάμποσα κρυμμένα tips για όσους θέλουν να δοκιμάζουν ρυθμϊσεις :

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Μετα την αποκτηση του zuiko 12-100 εψαχνα να δω τι περιορισμους εχουν τα δυο συστηματα μεταξυ τους (Οlympus-Panasonic) και αφου με μπριφαρε λιγο ο Κωστας βρηκα και αυτο το πολυ ωραιο αρθρο για τις διαφορες μεταξυ τους και τα σημεια ασυμβατοτητας.




mft-compatibility-738x492.jpg





Olympus and Panasonic compatibility





1. Image stabilization

The technology to reduce image blur from camera shake is manufacturer-specific. This means, for example, that the optical image stabilization of some Panasonic OIS-lenses will not work when mounted on selected Olympus bodies. The affected camera-lens combinations are described in Panasonic's compatibility tables. Moreover, the in-body and in-lens stabilization systems of Olympus and Panasonic do not cooperate with each other. The combined body-lens-stabilization mechanisms that are available in the most recent MFT cameras when used with their own stabilized lenses – called Dual-IS by Panasonic and Sync-IS by Olympus – will not work when the camera is used with the other maker's OIS-optics. In the menu of some MFT cameras, you can choose whether you prefer to use the in-body stabilization of the camera or the optical stabilization of the lens (for details, see Guy Parson's Stabilisation Rules), but you can not have both working together. As a result, a mixed camera-lens combination will have a less effective shake reduction and might in some circumstances require a faster shutter speed to obtain sharp images.

2. Aperture ring

Aperture ring on the Panasonic-Leica 1.7/15mm
For most lenses from Olympus and Panasonic, the lens aperture is controlled through the camera. Yet, some Panasonic-Leica lenses (1.4/12mm, 1.7/15mm, 1.2/42.5mm) feature an aperture ring, which makes it possible to set the aperture either through the camera or directly on the lens. This control feature is reminiscent of lens handling during pre-digital times and provides an often appreciated "click feel". The aperture ring works only on Lumix cameras, though, and is without effect when mounting the respective lenses on Olympus cameras.

3. Lens function button
L-Fn button
Some Olympus lenses, including most of the company's PRO-line, have a customizable "L-Fn" button that can be used to easily change shooting settings without taking the eye off the viewfinder. The default function of the L-Fn button is AF Stop, which temporarily suspends continuous autofocus when an object suddenly appears in front of the lens. On Olympus bodies, this default behavior can be changed via the camera menu to any other programmable lens or camera function, such as the activation of the digital tele-converter or focus peaking. On Panasonic Lumix cameras, however, the L-Fn button cannot be programmed, so that it can only be used in its default behavior as a focus stop button.



panasonic-dfd-technology-960x640.jpg


4. Depth from defocus
DFD
In the early years of MFT, both Olympus and Panasonic relied on contrast detect autofocus (CDAF), which is fast and reliable, but not very good at tracking moving subjects in continuous AF mode. Over time, Olympus addressed this issue by complementing CDAF with on-sensor phase detect pixels in its flagship cameras in order to achieve better tracking-AF. Meanwhile, Panasonic developed the Depth-from-Defocus (DFD) technology, which takes advantage of detailed knowledge of lens characteristics to determine the direction and magnitude of focus adjustments that are necessary to follow a moving subject. DFD relies on comprehensive lens profiles that are stored as part of the camera and lens firmware. Since Olympus does not use DFD and does not store respective information in its lens firmware, continuous AF of Panasonic cameras fitted with Olympus lenses is relatively slow and less confident. On the other hand, there is no performance penalty regarding AF-C when using Panasonic lenses on Olympus bodies.

5. Zoom ring rotation
The zoom rings on Olympus and Panasonic lenses turn in opposite directions. A clockwise turn zooms a Panasonic lens from wide to long, but an Olympus lens from long to wide. The Olympus handling is similar to Canon, while the Panasonic way of zooming is the same as that of Fujifilm, Leica, Nikon, Pentax, and Sony.

6. Purple flare

Purple flare: Lumix 7-14mm on Olympus E-M1[cameralabs.com]
Apparently, Panasonic uses stronger UV filters in its cameras than Olympus does, and some Panasonic lenses are designed in accordance with this strong UV filtration at the camera level. As a result, selected Panasonic lenses when used on an Olympus body can produce marked purple flare and fringing. These purple blobs tend to be difficult to correct ex-post. The detrimental impact can occur when shooting into bright light notably with the 4/7-14mm, 2.8/12-35mm and 1.7/20mm, while other Panasonic lenses show only minor or no image quality deterioration at all under the same conditions (see Alan Watson's article for a more extensive discussion). As a remedy, Anders W has suggested using UV front or rear filters on the affected lenses to eliminate the purple flare artefacts. – There have been no reports of corresponding image degradation when using Olympus lenses on Panasonic bodies.

7. Tele-converters
Both Olympus and Panasonic have released tele-converters to enhance the reach of selected tele-photo lenses. The Olympus MC-14 is intended for use with the 2.8/40-150mm and the 4.0/300mm lenses, and the Panasonic TC-14 and TC-20 with the 2.8/50-200mm and 2.8/200mm Panasonic-Leicas. Due to protruding front elements, these converters cannot be used with other lenses. Moreover, the converter mount design is slightly different, so that the MC-14 does not fit on the Panasonic 50-200mm and 200mm lenses, and the TC-14 and TC-20 cannot be mounted on the Olympus 40-150mm and 300mm lenses.


8. Focus Stacking
focus bracketing
Combining two images for increased depth of field[wikipedia.org]
Recent cameras from Olympus and Panasonic support focus bracketing and focus stacking. They thus make it possible to capture multiple photos from slightly different focal positions (focus bracketing) and combine them into an image with a greater depth of field (focus stacking). This technique can be particularly useful in macro photography where DOF tends to be very shallow. However, on Olympus cameras that support in-camera focus stacking, the function is only available with selected Olympus lenses (PRO-lenses and the 60mm macro). It does not work with Panasonic lenses. – Panasonic cameras that support the 4K Post Focus feature can use their in-camera focus stacking function with both Olympus and Panasonic lenses, but the output comes at the relatively low 4K resolution (6K with the G9, GH5, GH5s). Focus bracketing with these cameras (for post-processing) works at full resolution, though.

9. In-camera lens correction
Modern MFT cameras apply corrections for lens distortion, vignetting, and color aberration when generating jpg-files. These corrections are based on data tables stored inside the camera and lens. Prior to 2013, Olympus cameras only corrected for distortion and vignetting, but not for chromatic aberration (CA). This means that when using a Panasonic lens – designed to be corrected for CA in a Panasonic camera – on an early Olympus camera, the JPG-images can show strong color fringing. So if you are using a pre-2013 Olympus camera in combination with a Panasonic lens, you might want to shoot in RAW rather than in JPG in order to be able to clean up the image files more easily during post processing.
 
Να κάνω μερικες συμπληρωσεις - διορθώσεις:

α) Το Lens button των Olympus φακών αν θυμάμαι καλά προγραμματίζεται στα τελευταία σωματα της Pany , στην G9 αν θυμάμαι καλά το είχα κάνει.

β) κυκλοφορεί firmware για κάποιες Olympus μηχανές που ξεκλειδώνει τη χρήση των φακών Lumix σε focus stacking , αν το κάνει πετυχημένα είναι αλλου παπά ευαγγέλιο

γ) το mode Procapture L είναι απενεργοποιημένο στις μηχανές Olympus , δηλ τα συνεχή καρέ εστιασμενα με CAF με ενημέρωση έκθεσης. Λειτουργεί με αυτούς μόνο το mode Procapture H , εστίαση και έκθεση στο πρώτο καρέ.
 
Σήμερα το μενού έχει ένα χακαρισμα για τα αρχεία RAW (ORF) που προέρχονται από μηχανή Olympus με τον 20αρη αισθητήρα (έχει δοκιμαστει σε παλιότερες με 16αρη αισθητήρα και δεν δουλεψε). Με λίγη βοήθεια από το exiftool μπορεί κανεις να εμφανίσει στο Olympus Workspace έξτρα την επιλογή που υπάρχει για την Penf για ένα ειδικό μονόχρωμο profile. Αντιγράφω :

Here is a hack for those, who want to use the "PEN-F only Monochrome Profile":

1) Use exiftool to change the exif information of the orf file.

exiftool "-Model=PEN-F" PC310083.ORF

exiftool "-CameraType2=PEN-F" PC310083.ORF

2) Open OWS and you will have the PEN-F "Monochrome Profile".

This is the same, as you would have a PEN-F owning.

3) Make modifications as you wish

Δεν το δοκίμασα ακόμη αλλά θα το κάνω με κάποια ORF αρχεία που έχω από την ΙΙ και ΙΙΙ.


Δημητρη ή οποιος άλλος θέλει ενδιαφέρον θα ήταν να το δοκιμασετε και στα RAW της GX9/G9 , μηχανές που έχουν 20αρη αισθητήρα, λογικά δεν θα δουλεψει μιας και τα RAW της έχουν άλλο extension αλλά ίσως να παίζει ρόλο μόνο η ανάλυση του αισθητήρα (Χμ κάπου έχω και εγώ RAW αρχεία της παλιάς μου G9 ...)

Να θυμίσω εδώ οτι η καλύτερη τεχνική για να πάρει κανεις από ORF αρχεία το καλυτερο δυνατό χρωμα εκμεταλευομενος το color science της Olympus είναι ένα πέρασμα των αρχείων από το Olympus Workspace , δημιουργία αρχείων Tiff και μετά πέρασμα για οτιδηποτε άλλο στο Raw Editor της αρεσκείας μας.

Ειδικά για τα αρχεία Hires είναι μονόδρομος η πιο πάνω διαδικασία γιατί κανένας Raw editor της αγοράς δεν διαβάζει με σωστό τρόπο τα αρχεία αυτά, τους φοράνε μάλιστα ρυθμίσεις ακατάλληλες με αποτέλεσμα να θες υπερβολική δουλειά στο ασυμπίεστο αρχείο για να φτάσεις το επίπεδο απο δίνει το hires jpeg αρχείο που φτύνει έτοιμο η μηχανή χωρίς κόπο.
 
Last edited: