Πολυ καιρο ηθελα να κανω μια δοκιμη σχετικα με την λιπανση των κοπτικων αλλα παντα βαριομουν. Επρεπε ομως να την κανω γιατι εχει ενδιαφερον.
Προσφατα αγορασα μια
παστα λιπανσης (cutting paste/cutting oil) επειδη η παλαιοτερη εληξε/ξεραθηκε και επισης μου εφερε και ο Μπαμπης ενα Ελληνικο προιον, το
Inox surf tap παστα κοπης ειπα να τα δοκιμασω.
Την Ελληνικη παστα κοπης surf tap (η οποια εχει παχυρευστη υφη μελιου) την αραιωσα με πετρελαιο (οπως ειχε πει ενας μηχανουργος στον Μπαμπη) αν και η εταιρεια που βγαζει το προιον μου ειπε οτι χρησιμοποιειται ως εχει. Παντως η αραιωμενη με πετρελαιο παστα καθαριζεται πολυ καλυτερα απο την παστα/μέλι που κολλαει παντου..
Eδω αριστερα ειναι η αραιωμενη παστα κοπης surf tap (cutting oil), διπλα ειναι η παστα (ημισκληρη σαν κολλα UHU stick) σε μορφη Stick και δεξια ενα βαζακι παστα κoπης(ημιρευστη σαν μελι) surf tap.
Πριν προχωρησω να πω οτι δεν ειδα διαφορά στην αποδοση των κοπτικων με την αραιωση του surf tap 1 προς 1 με πετρελαιο. Επισης να πω οτι δεν ειδα ουσιαστικη διαφορα μεταξυ του αραιωμενου surf tap και της Γερμανικης παστας/stick. Οποτε απο καποια φαση και μετα ολες οι συγκρισεις σε κοπες και λειανσεις εγιναν ειτε με την αραιωμενη παστα, ειτε χωρις καθολου λιπανση.
++++
Πρωιμη ανακοινωση αποτελεσματος δοκιμων
Ειναι πλεον ξεκαθαρο σε μενα οτι -περα απο το γνωστο γεγονος οτι η λιπανση αυξανει την διαρκεια ζωης των κοπτικων (κατα πολυ μαλιστα)- η χρηση καλου λιπαντικου βελτιωνει και την ταχυτητα διατρησης και γενικοτερα βελτιωνει την ταχυτητα επεξεργασιας του μεταλλου οσο και περιεργο μπορει να ακουγεται αυτο!
++++
Οι αρχικες δοκιμες εγινα στο κολωνατο και σε ατσαλινα ελασματα 2 και 3 χιλιοστων.
Οι κοπες με λιπανση εκοβαν το μεταλλο καλυτερα, βλεπε στριφογυριστα ρινισματα συνεχομενου μηκους.
Δεν χρησιμοποιηθηκαν διαφορετικα τρυπανια για καθε διατρηση. Απλα στο πρωτο τρυπημα με νεο τρυπανι εδινα το προβαδισμα σε διατρηση χωρις λιπανση.
Εδω στα δεξια βλεπουμε μια διατρηση 5 δευτερολεπτων χωρις λιπανση. Δεν καταφερε να τρυπησει το ατσαλινο ελασμα.
Στα αριστερα εχω βαλει cutting oil για να δοκιμασω διατρηση με λιπανση με το ιδιο τρυπανι
Βλεπουμε οτι η λιπανση εκανε δουλεια.
Εγιναν πολλες διατρησεις με και χωρις λιπανση για να διασφαλιστει η ορθοτητα του συμπερασματος καθως παρα την ομοιομορφη δυναμη που ασκουσα σε καθε διατρηση, δεν ειναι δυνατον καθε φορα να εβαζα την ιδια ακριβως δυναμη. Ομως σε καθε περιπτωση, η χρηση λιπαντικου
ξεκαθαρα εκανε την κοπη λιγο πιο γρηγορη.
Επισης εγιναν αρκετες δοκιμες λειανσης με φρεζακια και
παντα η χρηση λιπαντικου εκανε την διαμορφωση πιο γρηγορα. Εδω καποιες φωτο απο καποιες δοκιμες.
Η επαφη της φρεζας με το ατσαλι ηταν συντομη απο 3 εως 5 δευτερολεπτα. Και παλι εγιναν πολλες δοκιμες για να αποκλειστει η περιπτωση λαθους απο ανομοια πιεση της φρεζας στο μεταλλο. Το αποτελεσμα σε καθε περιπτωση ομως ηταν το ιδιο: η χρηση λιπανσης επιταχυνε την επεξεργασια!
Προφανως οι δοκιμες ηταν χαλαρες, δεν ζορισα τα τρυπανια μου ουτε τα φρεζακια αφου προτιμησα να τρυπησω λεπτα σχετικα ελασματα ειτε να λειανω μολις λιγα δευτερολεπτα καθε φορα τα ατσαλια της δοκιμης. Ομως πραγματικα δεν χρειαζοταν κατι παραπανω, τουλαχιστον για μενα, για να επιβεβαιωσω οτι η χρηση ενος καλου λιπαντικου οχι μονο αυξανει την ζωη των κοπτικων αλλα πραγματικα βοηθαει και επιταχυνει την διατρηση/λειανση των μεταλλων.
Επισης να προσθεσω κατι σημαντικο, οτι η χρηση νερου/WD40/λαδιων/σπρευ σιλικονης και διαφορων αλλων απλων λιπαντικων που εχω χρησιμοποιησει κατα καιρους, ΔΕΝ βοηθουν την διατρηση η την διαμορφωση (οσο αυτα τα νεα ειδικα λιπαντικα που δοκιμασα για πρωτη φορα) παρα μονο προστατευουν ως ενα βαθμο τα κοπτικα απο την φθορα και την θερμοτητα. Με αλλα λογια, ενα καλο cutting oil/cutting paste κανει μεγαλη διαφορά.
Καλη συνεχεια
