Chris1967
Supreme Member
- 11 September 2010
- 4,223
Η βενζίνη έχει κατηγορίες οκτανίων... δηλαδή κατά πόσο μπορεί να υποστεί συμπίεση χωρίς προανάφλεξη... (πυράκια)... και επειδή ζούμε στην Ελλάδα έχει και κατηγορίες νοθείας... 
Οι κινητήρες ανάλογα με τον τύπο (ατμοσφαιρικά, τούρμπο ή με συμπιεστή κομπρέσορ) και τις ιδιαιτερότητες κατασκευής, έχουν από προδιαγραφές τους ανοχές ως προς την προανάφλεξη, δηλαδή ένας κινητήρας μπορεί να δουλεύει καλά με όλους τους τύπους βενζίνης χωρίς κινδύνους προανάφλεξης και με ανοχές επίσης στα ποσοστά μείγματος αέρα καυσίμου.
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα (χωρίς ηλακτρομική ανάφλεξη) είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να είναι σωστά ρυθμισμένο το avance (και πλατίνες) ειδάλλως δεν γνωρίζουμε αν φταίει η βενζίνη ή όχι.
Βέβαια οι κινητήρες υψηλής απόδοσης έχουν προδιαγραφές να χρησιμοποιούν βενζίνες υψηλότερων οκτανίων (98-100 οκτανίων).
Οι εργοστασιακοί κινητήρες με εργοστασιακό προγραματισμό, συνήθως δεν κινδυνεύουν από χρήση λιγότερων οκτανίων από αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής αν οδηγούνται στον μέσο όρο στροφών/φορτίου κλπ... δηλαδή για καθημερινή οδήγηση πόλη/ταξίδι και δεν θα παρουσιάσουν κανένα πρόβλημα παρά ίσως (και λέω ίσως γιατί σηκώνει μεγάλη συζήτηση) με μειωμένη απόδοση (λιγότερη ιπποδύναμη)...
Υπάρχει μια σχέση θερμοδυναμικής απόδοσης καυσίμου ανώτερων οκτανίων που επιδρά στην θέρμανση του κινητήρα, ενώ οι προαναφλέξεις και τα φτωχά μείγματα έχουν επίσης επίδραση η οποία τηρουμένων αναλογιών μιας κανονικής λειτουργίας κινητήρα είναι δυσδιάκριτα... δηλαδή ένα όχι τόσο καλό καύσιμο σε σχέση με ένα καλό υψηλών οκτανίων δεν θα έχει σημαντικές επιδράσεις στην υπερθέρμανση καυσαερίων (θερμοκρασίες εξαγωγής)... όταν το αμάξι οδηγείται προσεκτικά και πηγαίνει στην ευχή του Θεού...
Το πρόβλημα όμως επιτείνεται αν η βενζίνη είναι νοθευμένη που σε αυτή την περίπτωση και υπό προϋποθέσεις έντονης πίεσης του κινητήρα μπορεί να προκληθεί βλάβη μερικές φορές σημαντική... (detonation ιδιαίτερα σε τούρμπο λόγω φτωχού μείγματος/προανάφλεξης).
Με λίγα λόγια μπορείτε να χρησιμοποιείται λιγότερα οκτάνια καύσιμο αν κάνετε σωστή/προνοητική/οικολογική οδήγηση χωρίς υπερβολές.
Το θέμα καθαρότητα της βενζίνης είναι διαφορετικό από τα οκτάνια, και αυτά που λένε οι εταιρίες βενζινών είναι μαρκετίστηκα τρικ.
Η νοθευμένη βενζίνη μπορεί να περιέχει ρύπους αλλά δεν είναι απόλυτο αυτό, ανάλογα με τι την νοθεύουν.
Τα μπουζί αν έχουν το σωστό χρώμα που σημαίνει σωστή αναλογία καυσίμου και σωστή θερμοκρασία καύσης είναι παρά μονάχα μια παράμετρος σημαντική μεν αλλά δεν υποδηλώνει ότι η βενζίνη έχει ή δεν έχει κατάλοιπα και πόσα.

Οι κινητήρες ανάλογα με τον τύπο (ατμοσφαιρικά, τούρμπο ή με συμπιεστή κομπρέσορ) και τις ιδιαιτερότητες κατασκευής, έχουν από προδιαγραφές τους ανοχές ως προς την προανάφλεξη, δηλαδή ένας κινητήρας μπορεί να δουλεύει καλά με όλους τους τύπους βενζίνης χωρίς κινδύνους προανάφλεξης και με ανοχές επίσης στα ποσοστά μείγματος αέρα καυσίμου.
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα (χωρίς ηλακτρομική ανάφλεξη) είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να είναι σωστά ρυθμισμένο το avance (και πλατίνες) ειδάλλως δεν γνωρίζουμε αν φταίει η βενζίνη ή όχι.
Βέβαια οι κινητήρες υψηλής απόδοσης έχουν προδιαγραφές να χρησιμοποιούν βενζίνες υψηλότερων οκτανίων (98-100 οκτανίων).
Οι εργοστασιακοί κινητήρες με εργοστασιακό προγραματισμό, συνήθως δεν κινδυνεύουν από χρήση λιγότερων οκτανίων από αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής αν οδηγούνται στον μέσο όρο στροφών/φορτίου κλπ... δηλαδή για καθημερινή οδήγηση πόλη/ταξίδι και δεν θα παρουσιάσουν κανένα πρόβλημα παρά ίσως (και λέω ίσως γιατί σηκώνει μεγάλη συζήτηση) με μειωμένη απόδοση (λιγότερη ιπποδύναμη)...
Υπάρχει μια σχέση θερμοδυναμικής απόδοσης καυσίμου ανώτερων οκτανίων που επιδρά στην θέρμανση του κινητήρα, ενώ οι προαναφλέξεις και τα φτωχά μείγματα έχουν επίσης επίδραση η οποία τηρουμένων αναλογιών μιας κανονικής λειτουργίας κινητήρα είναι δυσδιάκριτα... δηλαδή ένα όχι τόσο καλό καύσιμο σε σχέση με ένα καλό υψηλών οκτανίων δεν θα έχει σημαντικές επιδράσεις στην υπερθέρμανση καυσαερίων (θερμοκρασίες εξαγωγής)... όταν το αμάξι οδηγείται προσεκτικά και πηγαίνει στην ευχή του Θεού...
Το πρόβλημα όμως επιτείνεται αν η βενζίνη είναι νοθευμένη που σε αυτή την περίπτωση και υπό προϋποθέσεις έντονης πίεσης του κινητήρα μπορεί να προκληθεί βλάβη μερικές φορές σημαντική... (detonation ιδιαίτερα σε τούρμπο λόγω φτωχού μείγματος/προανάφλεξης).
Με λίγα λόγια μπορείτε να χρησιμοποιείται λιγότερα οκτάνια καύσιμο αν κάνετε σωστή/προνοητική/οικολογική οδήγηση χωρίς υπερβολές.
Το θέμα καθαρότητα της βενζίνης είναι διαφορετικό από τα οκτάνια, και αυτά που λένε οι εταιρίες βενζινών είναι μαρκετίστηκα τρικ.
Η νοθευμένη βενζίνη μπορεί να περιέχει ρύπους αλλά δεν είναι απόλυτο αυτό, ανάλογα με τι την νοθεύουν.
Τα μπουζί αν έχουν το σωστό χρώμα που σημαίνει σωστή αναλογία καυσίμου και σωστή θερμοκρασία καύσης είναι παρά μονάχα μια παράμετρος σημαντική μεν αλλά δεν υποδηλώνει ότι η βενζίνη έχει ή δεν έχει κατάλοιπα και πόσα.