Eπιλογη ξυλου για ηχειο

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Χμμμ.
Μήπως τελικά ο συνδιασμός κρος και μονωτικών ταυτόχρονα θα ήταν το καλύτερο???
Τελευταία που ασχολούμαι λίγο εντατικά, σ' αυτό το συμπέρασμα άρχισα να καταλήγω.
Πάντως ένα άλλο συμπέρασμα είναι πως τα μονωτικά είναι λαβύρινθος...
Πέρα από την ποσότητα και την ποιότητα/διαφορετικά είδη, θέλει να βρέξεις κώλο και για την βέλτιστη τοποθέτησή τους σε μία καμπίνα.
Ίσως και αυτός να είναι ένας από τους λόγους που ενώ δύο ηχεία μετρούν το ίδιο καλά, εν τέλει να ακούγονται διαφορετικά...
Και το κακό είναι πως στα μονωτικά οι εξομοιώσεις δεν μπορούν ακόμα να προκαταβάλλουν το αποτέλεσμα.
Πίκρα...
Τα μπασοκαμπίνια που έσαξα "ήρθαν" μετά από πολύ και εξοντωτική δουλειά στα μονωτικά...
Πριν ήταν απλώς καλά...

Παρεπιτόντως η ρήση: "καλύτερα 100 μικρά λαθάκια παρά δύο-τρία χοντρά" πολύ, μα πάρα πολύ σοφή...
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Χμμμ.
Μήπως τελικά ο συνδιασμός κρος και μονωτικών ταυτόχρονα θα ήταν το καλύτερο???
Τελευταία που ασχολούμαι λίγο εντατικά, σ' αυτό το συμπέρασμα άρχισα να καταλήγω.
.


ακολουθώντας ποια μεθοδολογία? τι εκανες ακριβως για να καταλήξεις στα μονωτικά στις μπασοκαμπίνες σου? τι ηταν αυτο που διεκρινες σε καθε περίπτωση ωστε να χρειάζεται αλλαγή (προσθήκη/αφαίρεση/αναδιάταξη) στα μονωτικά ?

δεν εχεις αδικο γιατι μερικες φορές διαπιστωνουμε στην πορεία ότι τα προηγουμενα βήματα ισως χρειαζονται τροποποίηση. Πχ εγω τωρα εχοντας φτιαξει 2 cross μεχρι στιγμής στα ηχεία που φτιαχνω, μια μικρή τραχύτητα στις μεσαίες την πήρα, και σκεφτομαι ότι ενδεχωμένως να υπάρχει ανάγκη ενισχυσης στα μονωτικά, ιδιως κοντά στις μοναδες. (εννοείται ότι οι φάσεις και τα μέτρα είναι προσεγμένα)
 
Last edited:

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Κοίταξε Τζόν.
Μπορεί να μιλάω για μπασσοκαμπίνες αλλά ήθελα να τις κάνω να παίζουν πεντακάθαρα μέχρι και τα όρια της γραμμικότητας των μεγαφώνων...
Δηλαδή δεν με ενδιέφερε να πάιζουν καλά μόνο μέχρι τα 200-300 χέρτζ.
Ήθελα να πάιζουν πολύ καλά μέχρι και τα 600-700.
'Ετσι κέρδισα σε ατάκα, σώματα και όγκο...
Στην ατάκα δηλαδή κ.τ.λ που μπορούν να βγάλουν 4 οκτάιντσα σε 122 λίτρα... με έναν τελικούλη 250 βατ.
Ενώ πριν που έκοβα στα 260, αυτά απλά δεν υπήρχαν...
Είχα όμως προβλήματα μετά τα 260.
Μπορώ να πως πως τελείως καθαρά πάιζαν μέχρι τα 150.
Μετά έκανα συμβιβασμούς...

Έτσι παράλληλα πειραματιζόμουνα με τα μονωτικά σε συνδιασμό με την άυξηση της συχνότητας αποκοπής.
Είδα ότι έχουν συνάφεια μεταξύ τους.
Επίσης είδα ότι με λάθος μονωτικά όπως ο πετροβάμβακας... εξαφανίζεις τα προβλήματα αλλά συγχρόνως και το χαμηλό...
Τελικά άρχισα λίγο λίγο με ακρυλική βάτα.
Μετά άυξησα τις ποσότητες και την κάλυψη επιφανειών.
Δεν έκανα τίποτα σπουδαίο...
Μετά άρχισα να βάζω διάφορα πάχη ρικοφόν.
Στην αρχή λίγο.
Μετά περισσότερο και σε διαφορετικά σημεία...
Τέσπα για να μην στα πολυλογώ συνδύασα μετά από πολύ μανούρα, άνοιξε-κλείσε καμπίνες... και ακροάσεις, ρικοφόν 3άρι σε επιλεγμένα σημεία μαζί με βάτα 5cm (απάτητη αν με εννοείς...) και έκανα χωριό με τα κουτιά μου.
Έτσι έχω ευχέρεια να κόβω άνετα και καθαρά στα 700, να πάζω με το 15άρι μιντ μέχρι τα 2,2 και γενικά να έχω πιο ελέυθερα τα χέρια μου σε πιθανούς συνδιασμούς λόγω ακριβώς του γραμμικά συχνοτικού εύρους των μπασοκαμπίνων...
Τελικά η καλή βάση είναι το παν...
Ξεκινάς από κει και μετά έρχονται τα υπόλοιπα σχετικά ευκολότερα.
Δεν ξέρω αν σε διαφώτισα γιατί φοβάμαι πως το θέμα "μονωτικά" είναι τεράστιο, τα διαφορετικά υλικά πολλά και εμπειρίες μας δυστυχώς λιγοστές...
 

toulou

Senior Member
23 July 2006
569
Αθήνα
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

....είπα να εκτονώσω λίγη απο τήν πίκρα που έχω μαζέψει , αρκετό καιρό τώρα
Για να μήν νομιζει και κανένας οτι μούστριψε ....και γράφω έτσι , είμαι αναγκασμένος να τονίσω οτι κουράστηκα να προσπαθώ (για το χόμπυ ) και το χειρότερο κατάλαβα εκ τών υστερων , οτι αδικως και ο κόπος και η χαρά και η ορεξη
Ζητώ συγγνώμη για τήν "κρίση" (μου)

1 ) Φίλε μου συγγνώμη, πιθανότατα υπάρχουν και γεγονότα που αγνοώ, αλλά η "κρίση" σου και τα περί αδίκου κόπου, χαράς και όρεξης, με ξενίζουν λίγο...
Πιστεύεις ότι όποτε γράφεις, το ποστ σου δεν διαβάζεται και ξαναδιαβάζεται και ξαναδιαβάζεται μέχρι τελευταίου σημείου στίξης, από όλους σχεδόν;;;;

2 ) Τώρα που ξεκαθαρίσαμε πόσο σε αγαπάμε, πόσο σε εκτιμούμε, και πόσο κρεμόμαστε από τα χείλη σου...
...γράψε για καλώδια ρεύματος αν σου βαστάει!!! :flipout::flipout::flipout::flipout::flipout:
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Re: Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

1 ) Φίλε μου συγγνώμη, πιθανότατα υπάρχουν και γεγονότα που αγνοώ, αλλά η "κρίση" σου και τα περί αδίκου κόπου, χαράς και όρεξης, με ξενίζουν λίγο...
Πιστεύεις ότι όποτε γράφεις, το ποστ σου δεν διαβάζεται και ξαναδιαβάζεται και ξαναδιαβάζεται μέχρι τελευταίου σημείου στίξης, από όλους σχεδόν;;;;

2 ) Τώρα που ξεκαθαρίσαμε πόσο σε αγαπάμε, πόσο σε εκτιμούμε, και πόσο κρεμόμαστε από τα χείλη σου...
...γράψε για καλώδια ρεύματος αν σου βαστάει!!! :flipout::flipout::flipout::flipout::flipout:

Καλημέρα α α α α αα
Λοιπόν περί του Νο 1) Υπάρχουν πολλά γεγονότα που δέν ξέρεις ,ή δέν έχεις προλάβει , γι αυτό και κάτι σε ξένισε (οχι αδίκως ):ernaehrung004:

Μετά τίς αγάπες και τα λουλούδια , θέλω να σε πληροφορήσω οτι έχω γράψει ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΦΟΡΕΣ για καλώδια , ρεύματα και τα συναφή ...:twoguns:

Και γενικώς μου βαστάει (ακόμα ) :award:
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Τα μεγαφωνα ειναι εξωτερικα τοποθετημενα κι οχι χωνευτα.

Καλά έκανες, αυτό βελτιώνει –λίγο- την κατάσταση, καθώς αυξάνει την περίθλαση, αλλά είναι λιγάκι άσχημο από αισθητικής πλευράς.
 
18 June 2006
980
Ξάνθη
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Καλά έκανες, αυτό βελτιώνει –λίγο- την κατάσταση, καθώς αυξάνει την περίθλαση, αλλά είναι λιγάκι άσχημο από αισθητικής πλευράς.
Δηλαδή τις πατούρες τις κάνουμε μόνο για να είναι όμορφα τα ηχεία;
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Τι να σου πω... Καθένας βάζει τα μεγάφωνα σε πατούρα για λόγους που παίζουν ρόλο, ή που νομίζει ότι παίζουν ρόλο. Πάντως,η τοποθέτηση των μεγαφώνων "πρόσωπο" με τη μπάφλα είναι κάτι καλαίσθητο, αλλά και σε βάρος της ηχητικής ποιότητας, διότι μειώνει την περίθλαση.
 
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Τώρα σχετικά με τα δεσίματα και τα νεύρα ....ΜΥΘΟΙ μεγάλοι μύθοι ..και εξηγούμαι
Φυσικά και πρέπει να δένουμε τίς καμπίνες , ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΕ ΤΕΤΡΑΓΩΝΑ διαμερίσματα
Μιά βιαστική αναγνωση ρευστοδυναμικης θα δείξει στον ενδιαφερόμενο οτι ΚΟΝΤΑ στα ορια οι ταχύτητες είναι άλλες και δυστυχώς λόγω τών εμποδίων που θα συναντήσει αυτή η ροή ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΑΠΕΙΡΕΣ ΤΥΡΒΩΔΕΙΣ ΡΟΕΣ ...(με καταστροφικά ηχητικά αποτελέσματα - αφήστε δηλαδή που τσακίζουν τον ενισχυτή λόγω τής πανδύσκολης δυναμικής εμπέδησης)

Οπότε νεύρα στρογγυλά (απο ξύλο σάν και αυτό που φτιάχνουν τα φτυάρια και δεσιματα σε υπολογισμένες αποστάσης (ταλάντωσης )
και τοποθετημένα ΚΕΝΤΡΙΚΑ , οχι στα ΟΡΙΑ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΑΚΡΕΣ !!!

Μανώλη είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό. Έχεις πρόχειρο κανένα σύνδεσμο από θεωρητική ή εργαστηριακή εκτίμηση των επιπτώσεων των προβλημάτων ροής στην περιοχή των συνοριακών δεσιμάτων στη δυναμική εμπέδηση και στην ηχητική συμπεριφορά γενικότερα;

Όσο για τ' άλλα... καλή δύναμη και γερό στομάχι!. :grinning-smiley-043
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,893
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Καλά έκανες, αυτό βελτιώνει –λίγο- την κατάσταση, καθώς αυξάνει την περίθλαση, αλλά είναι λιγάκι άσχημο από αισθητικής πλευράς.

????
Και πού ακριβώς κάνει καλό η περίθλαση, θεορέτικλι σπίκινγκ;
Εγώ ξέρω πως όταν συμβάλουν δύο πηγές έχουμε πρόβλημα...
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Τι να σου πω... Καθένας βάζει τα μεγάφωνα σε πατούρα για λόγους που παίζουν ρόλο, ή που νομίζει ότι παίζουν ρόλο. Πάντως,η τοποθέτηση των μεγαφώνων "πρόσωπο" με τη μπάφλα είναι κάτι καλαίσθητο, αλλά και σε βάρος της ηχητικής ποιότητας, διότι μειώνει την περίθλαση.


Mπορώ παρακαλώ να μάθω από που προκύπτει ότι η μείωση της περιθλασης οδηγεί σε χειροτέρευση της ηχητικής ποιότητας ????
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Re: Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

????
Και πού ακριβώς κάνει καλό η περίθλαση, θεορέτικλι σπίκινγκ;
Εγώ ξέρω πως όταν συμβάλουν δύο πηγές έχουμε πρόβλημα...

Στη διασπορά. (Μην εμπλέκεις δεύτερη πηγή, ο ήχος, ως προερχόμενος από μια πηγή, περιθλάται υπό τις ανάλογες προϋποθέσεις).
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Mπορώ παρακαλώ να μάθω από που προκύπτει ότι η μείωση της περιθλασης οδηγεί σε χειροτέρευση της ηχητικής ποιότητας ????

Εκ του γεγονότος, ότι πάρα πολλοί κατασκευαστές καμπυλώνουν τις περί το tweeter ακμές, προσπαθώντας να αυξήσουν την περίθλαση, και καλά κάνουν. Η περίθλαση είναι κάτι επιθυμητό, (και όχι ανεπιθύμητο).
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,893
Τις ακμές τις καμπυλώνουν για να αποφύγουν την περίθλαση...
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Εκ του γεγονότος, ότι πάρα πολλοί κατασκευαστές καμπυλώνουν τις περί το tweeter ακμές, προσπαθώντας να αυξήσουν την περίθλαση, και καλά κάνουν. Η περίθλαση είναι κάτι επιθυμητό, (και όχι ανεπιθύμητο).

Αν και στην ουσία συμφωνούμε, έχω την εντύπωση ότι η διατύπωσή σου είναι ανάποδη....
Και εξηγούμαι...
Μέτρα όπως το πατούρωμα του τουίτερ, η καμπύλωση των ακμών της μπάφλας, και η οφφσετ τοποθέτηση του μεγαφώνου, όντως έχουν μεγάλη επίπτωση στις περιθλάσεις και χρησιμοποιούνται για τις ΜΕΙΩΣΟΥΝ ώστε να μην επηρεάζεται από αυτές (η να επηρεάζεται κατά το δυνατόν λιγότερο) η απ' ευθείας ακτινοβολία του μεγαφώνου...

Η δική μου προσέγγιση στο θέμα είναι ότι ΠΑΝΤΑ πατουρώνω το τουίτερ. Σε συγκριτικες μετρήσεις στο παρελθόν οι "απατούρωτες" μετρήσεις είχαν διακύμανση μεγαλύτερη κατά +/- 3-4db σε σχέση με την "πατουρωμένη" μέτρηση του ΙΔΙΟΥ μεγαφώνου στην ΙΔΙΑ μπάφλα...
Από την άλλη δεν θεωρώ απαραίτητη την "πατούρωση" του γούφερ ειδικά αν το σασί του σβήνει απαλά (εκτός αν η μέτρηση του τουίτερ δείξει ότι επηρεάζεται πολύ από την ανάκλαση στο σασί του διπλανού γούφερ), και επιπλέον με απατούρωτο γούφερ κερδίζω και κάτι τις από την μείωση της απόστασης των ακουστικών κέντρων των μεγαφώνων...
Επίσης αν κατασκευαστικά έχω την ευχέρεια και δεν πρόκειται για hand-made καμπίνα, στρογγυλεύω τις ακμές της και πάντα αν αισθητικοί, χωροταξικοί κλπ λόγοι το επιτρέπουν καλοβλέπω την οφφσετ τοποθέτηση του τουίτερ...
 
Last edited:

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Να ενα καλό θέμα για συζήτηση.

Εγώ πάντως έχω στην πραξη διαπιστωσει (μετρώντας) ότι οι περιθλάσεις προκαλουν ακυρώσεις & εξάρσεις on-axis, οι οποίες εκτός αξονα σχεδόν εξαφανίζονται. Αυτά σε tweeter κλασικού επίπεδου plate οπου είτε δεν είχε έρθει ακριβώς πρόσωπο με την μπάφλα, είτε η μπάφλα στα άκρα της είχε αιχμηρή ακμή. Δεν διεκρινα μια ομοιομορφία αυξημένης εκπομπής εκτος αξονα λόγω περιθλάσεων, χωρίς βέβαια να έχω εξαντλήσει το θέμα μετρώντας και πειραματίζοντας για απειρο χρόνο.

Μια αντιθετη (εξισου επαναστατική/ανατρεπτική αποψη όπως αυτή του Κώστα) σχετικά με το θέμα, ειναι αυτή που λέει ότι τελικά δεν ειναι επιθυμητή η παντοκατευθυντική εκπομπή αλλά η εντελώς κατευθυντική, ιδίως στα ελληνικά σπίτια με τα μικρά, εντονα ανακλαστικά δωμάτια. Γιατι ετσι περιορίζεται η επιδραση του πεδιου αντηχησης, οι κουραστικές φωνές και οι τσιρίδες στις μεγάλες εντάσεις. Ενα ζήτημα προς εξέταση δηλαδή είναι αν τελικά θελουμε εντονη και ομοιόμορφη εκπομπή προς τα πλαγια ή όχι, για να πουμε στην συνέχεια αν η περιθλαση ειναι επιθυμητή, αν βεβαια επιδρά θετικά στην εκτός αξονα εκπομπή τελικα.

Κατι για το οποίο πάντως έχω σιγουρευτεί, πέρα απο το θέμα των φάσεων, όσον αφορά στην καμπύλη του πλάτους, δεν εχει σημασία αν θα είναι εντελώς flat, εχει ομως μεγαλη σημασία να μην κανει αποτομα σκαλοπάτια, αλλα η μετάβαση απο επίπεδο σε επίπεδο (πχ στην on purpose δημιουργία μιας κοιλάδας στις ανώτερες μεσαίες) να γίνεται πολύ ομαλά. Κατ επεκταση πιστευω ότι οι περιθλάσεις, τουλάχιστον στον αξονα που προκαλούν τοπικές ακυρώσεις και εξάρσεις δεν ειναι και ότι καλύτερο. Εκτός αν η εκτός αξονα ακτινοβολία ειναι τελικά που θα καθορίσει το αποτελεσμα, και νά και μας για την onaxis, βαζοντας μαλιστα τα ηχεία να κοιτάζουν σε ποιο ανοιχτή γωνία απο τον ακροατή.. τι να πω..
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Τζόννυ...

ΟΛΕΣ οι επιδράσεις λόγω μπάφλας και τοποθέτησης σε αυτήν ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ον-άξις και όσο βγαίνουμε εκτός άξονα τόσο ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ...

Οι περιθλάσεις και οι επιπτώσεις τους στην απόκριση πλάτους ΔΕΝ έχουν να κάνουν με την διασπορά που ΔΕΝ επηρεάζεται απ' αυτές...Εξάλλου η διασπορά στο τουίτερ (μιας και μιλάμε για τουίτερ) έχει να κάνει ουσιαστικά με τις συχνότητες ΑΝΩ των 10ΚΗΖ, ενώ οι επιπτώσεις των περιθλάσεων λόγω των φυσικών διαστάσεων των μεγαφώνων και της μπάφλας επηρεάζουν ΟΛΗ την περιοχή των ανώτερων μεσαίων και ουσιαστικά τελειώνουν στην συχνότητα των 10ΚΗΖ - από εκεί και πάνω ακούς μόνο τον θόλο....
'Αρα είναι 2 διαφορετικά πράγματα και δεν αντιμετωπίζονται ως οι 2 όψεις ενός διλήμματος...
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Αυτό που ΕΓΩ γνωρίζω είναι ότι περίθλαση είναι το φαινόμενο συμβολής με την κύρια ακτινοβολία των ανακλώμενων εκπομπών που δημιουργούνται όταν ένα κύμα συναντήσει στον δρόμο του εμπόδια συγκρίσιμα με το μήκος κύματός του...
Οι ανακλάσεις αυτές επιστρέφοντας συμβάλλουν με την αρχική εκπομπή και επειδή δεν είναι συμφασικές με αυτή δημιουργούν εξάρσεις και βυθίσεις στην απόκριση πλάτους της...
Δεν είμαι μηχανικός ή φυσικός και ίσως οι όροι που χρησιμοποιώ να μην είναι οι εντελώς κατάλληλοι, αλλά πιστεύω ότι η ουσία είναι η σωστή...