Απάντηση: Metabones Speed Booster για Micro Four Thirds
Να πω γρήγορα μερικές εντυπώσεις και φωτογραφίες θα ακολουθήσουν με την πρώτη ευκαιρία, λόγω φόρτου εργασίας :smash:
Ο αντάπτορας όπως είδατε και στις φωτογραφιες ήρθε σε μικρή πρακτική συσκευασία, συστημένο με το ταχυδρομείο και σε άριστη κατάσταση. Η παραγγελία στο Amazon έγινε στις 24/05 και παρέλαβα στις 14/06. 20 και κάτι ημέρες δηλαδή για να έρθει από Κίνα.
Ο αντάπτορας δεν έχει πάνω του σημαδάκι ώστε να ξέρεις το σημείο που μπαίνει στη μηχανή, επομένως θέλει λίγο προσοχή μέχρι να βρεις την πρώτη φορά το σημείο κουμπώματος. Όταν το βρεις, κουμπώνει καλά και είναι πολύ σταθερός χωρίς το παραμικρό κούνημα πάνω στη μηχανή. Γενικά έχει το βάρος του, δηλαδή είναι πιο βαρύς από τον κιτ φακό (14-42mm) που φοράει η μηχανή μου. Σε συνδυασμό με τον Nikon 50mm 1.8d που κούμπωσα πάνω του, η μηχανή διπλασίασε το βάρος της και τον όγκο της!!! Πάει το πλεονέκτημα της Mirrorless :smash:
O συγκεκριμένος αντάπτορας που πήρα μπορεί να αλλάζει χειροκίνητα το διάφραγμα ακόμα και σε φακούς της Nikon που δεν έχουν χειροκίνητη αλλαγή διαφράγματος, τους G για παράδειγμα. Με τον 1.8D που έβαλα πάνω, μέχρι να καταλάβω πώς λειτουργεί το σύστημα στην αρχή με μπέρδεψε λίγο, σε βαθμό που νόμιζα κάποια στιγμή ότι μπορεί να χάλασα τίποτα στην επαφή του φακού. Τι εννοώ: για να λειτουργήσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, δηλαδή να ελέγχεις το άνοιγμα-κλείσιμο του διαφράγματος είτε από τον αντάπτορα είτε από το φακό, πρέπει αρχικά να βάλεις και το φακό ή το διάφραγμα τέρμα ανοικτά ή τέρμα κλειστά και μετά αντίστοιχα στην ίδια τιμή να πάρεις και το άλλο. Μετά μπορείς να γυρίζεις μόνο τον αντάπτορα ή μόνο το φακό ώστε να αλλάζεις τιμές στο διάφραγμα. Επομένως καλύτερα όταν πάτε να τους κουμπώσετε, να τους έχετε στην ίδια θέση και τους 2, δηλαδή ή τέρμα ανοικτά ή τέρμα κλειστά. Πάντα αναφέρομαι για σύνδεση με φακό της Nikon που έχει manual aperture control. Για τους άλλους φακούς δεν έχω βάλει ακόμα κάποιον τέτοιο πάνω, αλλά λογικά με κάποιο τρόπο πάλι θα γίνεται και θα κουμπώνει σωστά.
Πιο πολύ φυσικά βολεύει να ελέγχετε το κλείστρο από το φακό, όπου βλέπετε και τις τιμές. Γιατί ο αντάπτορας απλά τον γυρίζεις, αλλά δεν ξέρεις σε ποια τιμή μπορεί να βρίσκεσαι εκείνη τη στιγμή.
Αυτά με τα περί κουμπώματος και με τις τιμές του διαφράγματος.
Πάμε στη λειτουργία τώρα. Αρχικά για να μπορέσουμε στη μηχανή μας να λειτουργήσουμε το φακό με τον αντάπτορα, πρέπει να πάμε μέσα στο μενού της μηχανής μας και να ενεργοποιήσουμε την επιλογή "Shoot Without Lens". Κι αυτό γιατί επειδή ο αντάπτορας δεν έχει ηλεκτρονικά μέρη ώστε να συνδεθεί με τη μηχανή και να καταλάβει η μηχανή ότι έχει κάποιο φακό κουμπωμένο πάνω της, πρέπει να πούμε στη μηχανή να μπορεί να τραβάει φωτογραφίες χωρίς να έχει φακό πάνω της. Φυσικά φακό θα έχει, αλλά η μηχανή δεν το γνωρίζει
Ενεργοποιημένο εννοείται το Focus Peaking, το οποίο λειτουργεί κανονικά και μας κάνει όλη τη δουλειά από εδώ και περά. Βάζουμε χειροκίνητα το διάφραγμα που θέλουμε και μετά ρυθμίζουμε στη μηχανή μας ISO και Shutter Speed. Γυρίζουμε χειροκίνητα το Focus του φακού μας, το Focus Peaking της μηχανής μας δείχνει πού είμαστε εστιασμένοι και πατάμε να τραβήξουμε φωτογραφία. Γενικά η λειτουργία είναι απλή και το peaking είναι πολύ ακριβές, τουλάχιστον στην Panasonic G7/G70 που έχω στην κατοχή μου.
Ο Nikon φακός που αγόρασα έχει F1.8. Με τον Zhongyi Lens Turbo II αυτό κατεβαίνει στα 1.30 (το πολλαπλασιάζουμε με 0,726), επομένως 1.8 x 0,726 = F/1,30. Το ίδιο υπολογίζουμε και στην εστιακή απόσταση του φακού. Δηλαδή ο φακός μου είναι σε Full Frame 50mm. Λόγω του ότι οι Μ43 αισθητήρες έχουν crop factor 2, το πολλάπλασιάζουμε επί 2, δηλαδή 50mm x 2 = 100mm. Δηλαδή με έναν απλό αντάπτορα θα τον έβλεπε η μηχανή μου σαν 100mm σε full frame αναλογίες. Πολλαπλασιάζουμε πάλι αυτό το 100mm με το 0,726 που έχει ο focal reducer, επομένως έχουμε: 100mm x 0,726 = 72,6mm. Δηλαδή στη μηχανή μου το φακό τον 50mm το βλέπει σαν 72,6mm σε full frame αναλογίες. Λιγότερο crop δηλαδή κι από έναν APC Sensor!! Καθόλου άσχημα! Συν το γεγονός ότι μας ανεβάζει 1 στοπ σε φωτεινότητα!!!
Επομένως στην εστιακή απόσταση των 70-75mm περίπου, εκεί που με τον κιτ φακό είχα aperture
F/5+, τώρα έχω
F/1,3!! Δηλαδή μιλάμε για
4 f stops κάτω!! Που συνεπάγεται ότι σε ίδια ISO, εάν με τον κιτ φακό είχα ιδανικό φωτισμό σε Shutter Speed
1/15sec, τώρα μπορώ την ίδια φωτογραφία να την τραβήξω με ταχύτητα
1/250!!! Επομένως εδώ πάει και λίγο περίπατο το θέμα σταθεροποίησης, λόγω αυξημένης ταχύτητας του κλείστρου.
Αλλοίωση της ποιότητας στα άκρα δεν παρατήρησα. Αντίθετα μπορώ να πω ότι όλες οι φωτογραφίες ήταν πολύ ευκρινείς, σε σημείο που νομίζεις ότι οι φωτογραφίες έχουν τραβηχτεί με μεγαλύτερη ανάλυση-σένσορα μηχανής. Αυτό μου βγάζει εμένα, όταν βλέπω τις φωτογραφίες μετά στον υπολογιστή που τις περνάω.
Αρνητικά: σιγά που δεν θα είχε!!!
Σε κινούμενα θέματα, π.χ. παιδιά, για να εστιάσεις και να τραβήξεις φωτογραφία είναι πάρα παρά πολύ δύσκολο!!! Εκεί χωρίς AF, τουλάχιστον προσωπικά, δεν μπορώ να κανέψω!! :smash::smash: Το Peaking βολεύει αφάνταστα για σταθερά αντικείμενα, τοπία για παράδειγμα, ή εάν το θέμα μας μπορέσει και μείνει κάποιο διάστημα ακίνητο μέχρι να εστιάσουμε εκεί που θέλουμε.
Δεύτερο, αυξάνει σημαντικά το βάρος της μηχανής μας!! Όπως ξαναείπα, ο αντάπτορας από μόνος του είναι ήδη βαρύτερος από τον κιτ φακό μας. Συν το βάρος του φακού που θα κουμπώσουμε, φτάνουμε σε βάρη κανονικής DSLR!
Τρίτο, στις φωτογραφίες μας που τραβάμε δεν αναγράφεται η εστιακή απόσταση του φακού καθώς και το διάφραγμα που τραβήξαμε τη φωτογραφία. Λογικό, αφού είπαμε ότι δεν υπάρχει ηλεκτρονική επαφή του αντάπτορα με τη μηχανή μας. Κάτι που κάνουν οι Metabones αν δεν κάνω λάθος, αλλά με 5-πλάσια τιμή...
Για ποιους είναι ιδανικός ένας τέτοιος αντάπτορας: κυρίως για αυτούς που τραβάνε βίντεο με χειροκίνητη εστίαση. Για αυτούς είναι ΙΔΑΝΙΚΟ!! Μόνο που θα κατέβουν 1 στοπ (θα διπλασιάσουν δηλαδή το φωτισμό τους) είναι πολύ σημαντικός παράγοντας.
Επίσης για αυτούς που τους αρέσει η φωτογράφιση σε κλειστούς χώρους ή σε συνθηκες γενικά χαμηλού φωτισμού, όχι όμως σε κινούμενα αντικείμενα. Για πορτραίτα για παράδειγμα, μία κοπέλα αν της πεις να μείνει ακίνητη θα το πετύχεις. Ένα παιδί, σχεδόν ακατόρθωτο!!
Τελικό συμπέρασμα: απλά σκεφτείτε ότι αγοράζοντας σχεδόν φθηνά ένα φακό F/2.8, θα λειτουργεί σαν F/2.0! Αντίστοιχα ένα F/2.0 θα λειτουργεί σαν F/1.4 και ούτω καθεξής. Μεγάλη υπόθεση, ιδιαίτερα εάν λάβουμε υπόψιν μας και τις τιμές των φακών με ανοικτά διαφράγματα.
Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος με την αγορά μου. Περιμένω να μου δανείσει ένας φίλος τις επόμενες ημέρες τον Sigma 18-35 F/1.8 ART Nikon Mount που έχει. Εκεί νομίζω ότι θα διαπρέψει... Για να δούμε στην πράξη όμως κι όχι στα λόγια. Προς το παρόν με τον Nikon 50mm F/1.8D, που αγόρασα από το ebay με μόλις 70 και τα 130 που έδωσα για τον Zhongyi Lens Turbo II (μαζί με τα μεταφορικά), δηλαδή με συνολικό κόστος 200, έχω ένα φακό στα 72mm σε full frame αναλογίες, κοντά σε ιδανικές αποστάσεις για πορτραίτα (Θα χρειαστούμε όμως ακίνητα επαγγελματικά "μωρά", με μπικίνι κατά προτίμηση για να ανοίξει το μάτι μας και να δούμε σωστά το Focus Peaking

), κόστος που είναι σχεδόν στα 1/3 με 1/4 ενός αντίστοιχου φακού με F/1.4 ή F/1.2.
Ότι θέλετε με ρωτάτε, αρκεί να μπορώ να σας το απαντήσω
