ναι βρε ,γιατι να παρεξηγηθω, μηπως δικες μου ειναι οι εταιριες?
αλλά σαν παλιος κατασκευαστης αγροτικων-βιομηχανικων μηχανηματων και σαν μηχανικος παραγωγης & διοικησης, μπορω να δω καποια πραγματα τοσο σαν κατασκευες, οσο και σαν στατιστικες.
για παραδειγμα , περαν αυτου που πολυ σωστα λεει ο κυριακος περι εμφανους ποιοτητας, παντα θα συγκρινουμε δυο ομοειδη και ομοτιμα προϊοντα.
σαφως ενας γωνιακος τροχος αυθεντικος μακιτα ειναι ισως λιγο καλυτερης ποιοτητας σε επιμερους τμηματα αλλά αν αυτο συνεπαγεται τον πενταπλασιασμο της τιμης ειμαστε απλα σε αλλο συμπαν! γιατι θα πρεπει (αν δουλευουν με παρομοιο τροπο-ευκολια-ακριβεια) να βγουν οφ 5 γωνιακοι τροχοι διαδοχικα πριν βγει οφ ο αυθεντικος για να πουμε οτι ο αυθεντικος συμφερει.
ειναι ηλιου φαεινοτερον οτι στα εργοστασια της ντριλπρο και της τοπσακ φτιαχνονται και τα αυθεντικα , οπως στα εργοστασια της κιμκο φτιαχνοντουσαν επι χρονια (και εξακολουθουν να φτιαχνονται) τα χοντα για παραδειγμα
απο που ομως προκυπτει το κοστος ενος μηχανηματος? περαν του κοστους των επιμερους στοιχειων, αυτο που οι κατασκευαστες αποκαλουμε "ανταλλακτικα", τα οποια ακολουθουν τον νομο της ποιοτητας (απο ενα σημειο και μετα, για μια ελαχιστη αυξηση της ποιοτητας εχεις πολλαπλασιασμο του κοστους), εχουν να κανουν και με τον ελεγχο ποιοτητας.
οσο πιο "συγχρονες" και ακριβες εργαλειομηχανες διαθετει ενα εργοστασιο, τοσο πιο εντος προδιαγραφων θα βγουν τα προιοντα του , χωρις να χρειαστει να υποκεινται σε αυστηρους ελεγχους ποιοτητας.
και τελος το κοστος παραγωγης εξαρταται και απο τους αριθμους παραγωγης.
αυτο που συνηθως γινεται ειναι οτι οι μεγαλες φιρμες, αγορασαν πακετα μετοχων των "αγνωστων" εταιριων κατασκευης και εκει φτιαχνουν τα μηχανηματα τους, αφενος μεν σαν αυθεντικα ακολουθωντας τις προδιαγραφες που θετουν, αφεταιρου, κατασκευαζουν προιοντα στο ονομα τριτης "αγνωστης" φιρμας με ιδιες ή ελαχιστα διαφορετικες προδιαγραφες
παμε τωρα στον μεσο ΜΗ επαγγελματια αγοραστη, στον ερασιτεχνη.
με μια λογικη ερασιτεχνικη χρηση, συνηθως τα "αγνωστα" προιοντα επαρκουν για να τον συντροφευσουν για παρα πολλα χρονια σε κλασμα τιμης των "αυθεντικων"
γιατι η ποιοτητα τους ειναι ολικη στον βαθμο που ειναι.
εννοω εδω οτι στην ιδια ποιοτητα περιπου θα ειναι τα επιμερους ανταλλακτικα
στο σημειο αυτο υπαρχει ομως μια παγιδα στην οποια πεφτουμε συνηθως μεσα οι κατασκευαστες σε ολο το πλανητη σε ολες τις εποχες
προκειμενου να ειμαστε ανταγωνιστικοι σε τιμες, οταν ερχεται η ωρα του τελικου λογαριασμου του κοστους το οποιο οπως ειπαμε εξαρταται απο τους 3 κυριους παραγοντες που ειπα νωριτερα, καπου πρεπει να κοψουμε. και επειδη δεν μπορουμε να κοψουμε την εμφανη ποιοτητα (αυτο που βλεπει ο κοσμος δηλαδη), θα κοψουμε απο αλλου
ετσι βλεπεις καμια φορα ενα εργαλειο αξιολογης και γνωστης μαρκας ενω ειναι μια χαρα, να πασχει σε ενα σημειο. πχ στο τσοκ ή στο κιβωτιο ενα δραπανοκατσαβιδο, στους κραδασμους ενας γωνιακος τροχος κλπ
μπορει να δειτε κριτικες του στυλ: πηρα μακιτα να κανω τη δουλεια μου τα εφτυσε σε 3 μηνες και το παρκσαιντ που εχω το δουλευω καθημερινα 3 χρονια τωρα!
τι κανουν λοιπον οι μεγαλοι κατασκευαστες προκειμενου να συντηρησουν το ονομα τους που βασιζεται στην ποιοτητα? παραγουν καποια προιοντα, τα λεγομενα "βιομηχανικα" τα οποια ειναι πολλαπλασιας τιμης απο τα επαγγελματικα τους. ή μπαινουν στο κοστος ενος πολυ υψηλου βαθμου ποιοτικου ελεγχου που σπανια φτανει στο 100%
αυτα τα προιοντα αποτελουνται απο πολυ υψηλης ποιοτητας ανταλλακτικα και κατασκευαζονται απο υψηλης ακριβειας εργαλειομηχανες
για αυτο θα δειτε δραπανα της μπος για παραδειγμα που κοστιζουν 3-4 φορες επανω απο τα "καλα της" επαγγελματικα.
φυσικα αυτα ειναι στην στρατοσφαιρα τιμων. το να παρει ενας ερασιτεχνης κατι τετοιο ειναι σαν να παρει ενας παπους μια φερραρι για να κανει βολτες στο ορεινο χωριο.
σας τα εχω ξαναπει αυτα, σαν επαναληψη τα λεω παλι περιληπτικα.
αν λοιπον εγω σαν κατασκευαστης διευρυνω το ταργκετ γκρουπ που απευθυνομαι και στραφω στις μαζες, τοτε αυξανω την ποσοτητα και κατεβαζω το κοστος (3ος παραγοντας).
αρα οσο οξυμωρο και αν ακουγεται αν εγω μπω στην κατηγορια μαζας (ερασιτεχνικες τιμες) κατεβαζοντας τον πρωτο και δευτερο παραγοντα, μπορω να αυξησω τα κερδη μου μειωνοντας τις τιμες μου!!
η κοστολογηση και η ποιοτητα ενος προιοντος ειναι μια συνθετη συναρτηση που πολλες φορες δεν εχει να κανει με την εμφανη ποιοτητα, ή με αυτο που ο κοσμος θεωρει ποιοτητα
τι εναλλακτικη εχουν τωρα τα εργοστασια? να βγαζουν χειροτερα προιοντα (προηγουμενης δηλαδη γενιας) πατωντας πανω στο ονομα τους το ποιοτικο , απευθυνομενα στο ερασιτεχνικο τμημα της αγορας , στην μεγαλη μαζα που θα κανει ελαχιστη χρηση.
ξερουν για παραδειγμα οτι ο σωκρατης και ο καθε σωκρατης με το εργαλειο του θα ανοιξει 10 τρυπες το χρονο
αρα παιρνει η "φιρμα" (ειτε αυτη ειναι η μπος ειτε η μακιτα) το τελειως φτηνο τοπσακ με τα καρβουνακια των 20 ευρω, που ειναι φτιαγμενο για μια τετοια χρηση, του βαζει αλλο εξωτερικο περιβλημα, του βαζει τη φιρμα της και το πουλαει 5 φορες επανω. και αν παθει κατι γιατι ο αγοραστης υπερεβει το οριο χρησης, θα δικαιολογηθει οτι "ελα μωρε" πρασινη σειρα ειναι, δεν ειναι η επαγγελματικη μπλε...
αν παλι ο επαγγελματιας παρει το μπλε μπος που ειναι κατι αντιστοιχο στο παραδειγμα μας με το μπρασλες τοπσακ και τα φτυσει απο συχνη χρηση, θα βγει και θα πει οτι οκ το πεθανες το εργαλειο, δεν ειναι και τα κορυφαια μας, φτιαχνονται στην κινα κλπ
για το συγκεκριμενο παραδειγμα, εμφανως το μπρασλες τοπσακ ειναι ανωτερο εργαλειο απο ενα πρασινο μπος πολλαπλασιας τιμης. σε δυναμη , σε αντοχη, σε αξιοπιστια.
η φιρμα, θελει οπως ολοι, το μεγαλυτερο δυνατον μεριδιο αγορας αρα θα πιασει και τον σωκρατη πελατη με το πρασινο μπος που απλα βασιζεται σε μυθους, αλλά και εμενα που ειμαι πιο ψαγμενος, μεσω της τοπσακ.
ειχα πει παλια οτι αναλογα το που απευθυνομαστε οι κατασκευαστες, αναλογη και η ποιοτητα των ανταλλακτικων μας.
ειναι πολυ προτιμοτερο να αγορασεις την τοπ σειρα απο μια δευτερη μαρκα, παρα την φτηνη σειρα απο μια ακριβη μαρκα αν εχουν το ιδιο κοστος.
γιατι η πρωτη απευθυνεται στην επαγγελματικη ισως ταξη μαστορων και η δευτερη στον ερασιτεχνη της πλακας. αρα η πρωτη θα εχει λογικα καλυτερα επιμερους ανταλλακτικα.
εξαιρεση (καποιες φορες) σε αυτο το κανονα αποτελουν τα εργαλεια που βασιζονται στην ακριβεια των εργαλειομηχανων παραγωγης και εχει να κανει για παραδειγμα με τα δραπανα βασεως, τα τσοκ κλπ και αυτο καποιες φορες και μονο.
σε γενικες γραμμες μια επιτυχημενη αγορα εχει να κανει με τις στατιστικες, για αυτο θα θυμαστε οτι συχνα λεω οτι πριν ψωνισω παω και διαβαζω τις τελειως αρνητικες, βλεπω τι ποσοστα εχουν κλπ
μπορει το τοπσακ να ειναι καλοκατασκευασμενο αλλά αν εκοψε απο τα ρουλεμαν θα φανει για παραδειγμα. το ιδιο και το μπος
συμπαθω ιδιαιτερα καποιες μαρκες οπως την μπορμαν μπλε. χρησιμοποιει λογικα πολυ καλα ανταλλακτικα και τουτο φαινεται στο οτι στα εργαλεια ρευματος , στα χερια επαγγελματιων δεν εχουν κανει τσικ
αλλά τι να πω για την ακριβοτερη πρασινη μπος οταν με μεγαλυτερο κοστος εχει περισσοτερες βλαβες?
αλλοι ομιλοι ακολουθουν την συνταγη B&D-stanley-dewalt. διακριτες φιρμες που απευθυνονται σε διαφορετικα ταργκετ γκρουπ
αλλες την συνταγη τοταλ-ινγκο. και αλλες την συνταγη χοντα-κυμκο
φυσικα στην συγχρονη εποχη το να πει κανεις οτι εγω δεν ψωνιζω κινεζικο, δηλωνει την αγνοια του επι της συγχρονης βιομηχανιας
εκει του λες: οκ εσυ ξερεις καλυτερα, εσυ αποφασιζεις
και ολοι ειναι ευχαριστημενοι...
