Σκληρο δισκο χαλασμενο δεν εχω...
Η τωρινη κατασκευη μου ειναι οπως στη πρωτη φωτογραφια. Η βιδα δεν εχει μπει σφιχτα και για να μην εχει τη ταση να βιδωνει στο ξυλο. Οποτε αυτη εει την ελευθερια να κινηθει, η μπιλια θα προσθετε μια επιπλεον βοηθεια στη κινηση.
Το σχεδίασα , αλλά δεν το είπα, συμπάθαμε λοιπόν.
Την τρύπα στο ξύλο την κάνει με τρυπάνι μετάλλου που αφήνει κώνο στο βάθος της τρύπας.
Εκεί ακριβώς θα τείνει να βρεθεί η μπίλια (που είναι μικρότερη από την τρύπα φυσικά.
Πάνω στη βίδα με ένα τρυπάνι μετάλλου, κάνεις το ξεκίνημα μιας τρύπας στο κέντρο του κύκλου της βίδας.
Εκεί θα τείνει από την άλλη πλευρά να βρίσκεται μπίλια, συνεπώς η μπίλια θα φέρνει το ξύλο , κέντρα με τον άξονα της βίδας , επομένως η βίδα δεν θα ακουμπάει στα τοιχώματα της τρύπας, οπότε το μόνο σημείο τριβής θα είναι η γυαλισμένη μπίλια, εκεί λοιπόν στο βάθος της τρύπας λίγο γράσο και οι τριβές είναι πλέον πολύ λιγότερες!
Αυτο με το σωληνακι πιστευω εννοεις πως θα πρεπει να μπει σφηνωτα στο ξυλο και η βιδα να ειναι ακριβως σε αυτο ωστε να γυρναει ελευθερα. Εχουμε δυο δυσκολιες εδω. Πρωτα το σφηνωμα της σωληνας που να βγαινει-μπαινει ευκολα χωρις να φθειρετσι και δευτερον να βρεθει μια βιδα σετ με σωληνα σε συμμαζεμενο μεγεθος ωστε να τηρουν αυτες τις προυποθεσεις.
Το σωληνάκι μπαίνει εφαρμοστά στην τρύπα και σφηνωτά, η βίδα (ή ο άξονας μπορεί να γυρίζει μεσα στο σωληνάκι απλά μην αφήνοντας πολλές ανοχές. Οπότε οι τριβές θα είναι μεταξύ βίδας και σωλήνας, με τη μπίλια που πατάει στη ροδέλα στο βάθος της τρύπας, να παιρνει τα φορτία.
Σωληνάκι βρίσκεται εύκολα και μάλιστα με φουρό για να μην χώνεται τελείως στην τρύπα.
Παίρνεις μερικά πριτσίνια με πάσο για λαμαρίνα και αφού καθαρίσεις με ένα τρυπάνι (που έχει την διάσταση της βίδας) το πάσο που έχουν μέσα έχεις την επιζητούμενη εφαρμογή!
Αυτο με τη βιδα αλλεν δεν καταλαβα γιατι πρεπει να μπει με το κεφαλι μεσα. Δεν θα εχει παλαντζαρισμα οταν ο κορμος της ειναι στενοτερος και βγαινει εξω απο το ξυλο, στα ρουλεμαν?
Η βίδα μπαινει με το κεφάλι για να διανείμει σε μεγαλύτερη επιφάνεια τις εγκάρσιες στον άξονα δυνάμεις και έτσι να μην φθείρεται η τρύπα.
Η βίδα μένει παράλληλη με τον άξονα περιστροφής όχι γιατί την κρατάει το ξύλο στη θέση της , αλλά γιατί ο κορμός της είναι μέσα στα δυο ρουλεμάν γιαυτό και τα δύο ρουλεμάν, για να μην επιτρέψουν στην βίδα να ταλαντεύεται .
Δεν εχω δει πως ειναι οι κανονικοι τορνοι και δεν ξερω πως ειναι το center pin.
Το σιγουρο ειναι πως με τη κατασκευη του κεντραδορου, λογω καθετης κατασκευης, πρεπει να αποτρεψουμε το καρφωμα αυτου στο ξυλο. Θα πρεπει να ειναι ετσι ωστε να αποτρεπει την ολισθηση του ξυλου προς τα κατω, γιατι τομκαρφωτο ψηλα στο τσοκ απο τη κινηση εχει τη ταση να ξεκουμπωνει αν δεν εχει καλη στηριξη κατω.
Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα, μια χαρά το λές!
Γι αυτό και οι πόντες (center pin) των ξυλότορνων έχουν μια μεγάλη επίπεδη περιοχή γύρω από τον κώνο κεντραρίσματος.
Πόντα ξυλουργικού τόρνου:
Πόντα μηχανουργικού τόρνου:
Οι μηχανουργικές πόντες δεν έχουν , γι αυτό είπα να καρφώσεις ένα καρφωτό μεταλικό πάσο στο κέντρο του ξύλου , έτσι ο κώνος της πόντας θα εχει πολύ καλή συνάφεια με το ξύλο , αλλά δεν θα μπορεί να χωθεί μέσα του περισσότερο από ότι του επιτρέπει το φυτευτό πάσο (μπούσουλας)
Αυτο το τελευταιο που εγραψες ειναι που πρεπει να γινει. Μενει να βρω ρουλεμαν σε συνδιασμο με " βιδα" για τη δημιουργια αυτου.
Η ιδεα με τον οδηγο στη ντιζα, πολυ καλη! Αλλα δεν ειναι απαραιτητα βολικη γιατι το σκαρπελο συνηθως κινητε συνεχως για τη διαμορφωση. Δεν ειναι βολικο απο τη μια να "τορνευω" να σταματαω να ρυθμισω, ξανα επεξεργασια, σταματημα' αλλαγη θεσης κ.ο.κ