Ερωτήσεις για Εργαλεία και Αναλώσιμα.

Καλά έκανες την αναφορά σου για τα συγκεκριμένα...Που όντως είναι αξιοθαύμαστα..

Όσο πληθαίνουν οι θετικές γνώμες για ένα προϊόν τόσο περισσότερο βοηθάμε κάποιον στην επιλογή του...!!!
 
πραγματι εξαιρετικα, με τον ιδιο τροπο τα πηρα κι εγω .
επειδη εναι 8% δεν ειναι να τα βαλεις σε δραπανο χεριου γιατι το ρισκο ειναι μεγαλο
για χερι (και παλι με προσοχη) ειναι τουτα που ειναι 5% και ειναι καλα και πιο φτηνα που τα εχω κανα δυο μηνες τωρα και απο το λιγο που τα εχω δουλεψει ειναι οκ
 
Καλα τα Dewalt κοβαλτιου αλλα μετα απο καποια χρηση σε ατσαλι φθειρονται και αυτα και αργουν να τρυπησουν.

Το ιδανικο ειναι νομιζω να εχεις μπολικα τρυπανακια των 3μμ-4μμ για προτρυπημα και απο κει και περα χρησιμοποιεις και τα κοινα τρυπανια μεταλλου.
Μολις φθαρουν τα δικα μου που εχω για προτρυπημα, σκεφτομαι να δοκιμασω τα Benman η/και τα Milwaukee των 3μμ με κοστος μολις 1.10/1.30 ευρω το τεμαχιο αντιστοιχα.

Eπισης εχω διαπιστωσει οτι, παρα το γεγονος οτι δεν αναπτυσσουν ευκολα θερμοκρασια, η χρηση λιπαντικου οχι μονο διπλασιαζει την ζωη τους αλλα κανουν και τη διατρηση πιο γρηγορη!!

Η χρηση βεβαια ενος εξειδικευμενου λιπαντικου κοπης ειναι αποδεδειγμενα ακομα πιο αποτελεσματικη και προσφερει σημαντικη προστασια στο κοπτικο πολλαπλασιαζοντας την ζωη του.
Δυστυχως δεν εχω αξιωθει να παρω καποιο τετοιο προιον, παρ'ολο που το σκεφτομαι παντα οταν τρυπαω σιδερο με διαφορα λαδια/σπρευ που υπαρχουν τριγυρω στο εργαστηριο.
 
Τα κοντά που έβαλες στο λινκ λογικά θα κάνουν καλύτερη δουλειά στα μικρά νούμερα, θα σπάνε και πιο δύσκολα.
Για το λιπαντικό δεν το συζητάμε. Για το "εξειδικευμένο λιπαντικό" δεν είμαι και σίγουρος - για τις απλές δουλειές που κάνουμε ίσως δεν χρειάζεται. Με λαδάκι ραπτομηχανής έκανα την δουλειά μου όλο το καιρό, μετά πήρα ένα λιπαντικό για μέταλλα και άλλο ένα για αλουμίνιο, και δεν έχω καταφέρει να δω διαφορές. Ίσως να είναι χρήσιμα σε πιο προχωρημένες δουλειές με μέταλλα.
 
  • Like
Reactions: nickolas
Οσο μικραινει το μηκος σε ενα τρυπανι τοσο περισσοτερη πιεση μπορει να ασκηθει...οπότε ίσως να αξίζουν στην πράξη για τρύπημα...

Νομίζω ότι το εξειδικευμένο λιπαντικό είναι λίγο υπερβολή...αρκεί μόνο να είναι λεπτορευστο.. το λαδάκι ραπτομηχανης είναι οκ...
 
  • Like
Reactions: nickolas
λαδακι μηχανης (τουλαχιστον) για τρυπημα σε σιδερο ειναι απαραιτητο
καλη η σκεψη σου μιχαλη κι εγω το ιδιο κανω. ειναι η πιο συμφερουσα μεθοδος

αλλά η καλυτερη λυση για σκληρα ατσαλια οπως οι σουστες, ανοξειδωτα κλπ , αν εχεις δραπανο βασης (οχι χερι γιατι σπαει αμεσως) , ειναι να παρεις κατι τετοιο
σε 4άρι ειναι καλυτερα αν εχεις να κανεις με νορμαλ σιδερα γιατι το τροχιζεις και πιο ευκολα. ειναι ο,τι πιο σκληρο υπαρχει σε μεταλλο.

η μεγαλυτερη βλακεια ειναι να βαλεις κατι τετοιο στο χερι. οσο πιο σκληρο , τοσο πιο ευκολα σπαει.
το μονο προβλημα (απο οτι διαβαζω) οτι θελεις πετρα κορουνδιου για να το τροχισεις (εγω εχω τον metabo 175 του κολλητου) για αυτο θα αγορασω ενα να εχω
παλια στο μηχανουργειο ειχαμε τετοια σουηδικα , και τα τροχιζαμε σε επαγγελματια. τοτε δεν ξεραμε ...

παντως η πιο οικονομικη μεθοδος για νορμαλ σιδερα ειναι να κανεις προτρυπημα και διανοιξη με κοβαλτιου και τελικο με HSS-G (οπως πχ τα μπος)
ειναι σκληροτερα απο τα -R και με πολυ καλυτερα πλαϊνα γιατι φτιαχνονται σε εργαλειομηχανες και οχι με στριψιμο

για ατσαλια το πιο συμφερον ειναι TCT για προτρυπημα και τελειωμα με κοβαλτιου

για χερι τα κοβαλτιου ακομα και τα 5% θελουν προσοχη στο χερι (εχω χασει 4αρι κοβαλτιου 5% στο χερι) οπότε ιδιαιτερα σε μικρα νουμερα και για νορμαλ σιδερα καλυτερα τα HSS-G
 
Last edited:
και τα dewalt κοβαλτιου που λεμε, προδιατρησης ειναι. εχουν μια μικρη μητουλα μπροστα και στην ουσια ανοιγουν μια μικρη τρυπα πρωτου μπει το κυριως σωμα.
ειναι καλυτερα απο το να εχεις δυο τρυπανια γιατι και χρονο γλιτωνεις απο την αλλαγη αλλά βασικα γλιτωνεις το να σου σπασει το ψιλο τρυπανι αφου το σωμα ειναι χοντρο
 
ομως το προβλημα στα προτρυπηματος, ειναι το τροχισμα. η μυτουλα δεν τροχιζεται.
ετσι οταν φθαρει η μυτουλα, μετα γινεται κανονικο και εκει πρεπει να του φτιαξεις νεα μυτη σε ολο το πλατος του σωματος και κοβει οπως ενα κανονικο τρυπανι μετα.
συνηθως ομως ο κοσμος τα πεταει.

για μενα αυτο που εχει σημασια ειναι τοσο το υλικο του τρυπανιου και ο τροπος κατασκευης του (HSS-G) και πανω, αλλά βασικα η διαμορφωση της μυτης. τα περισσοτερα φτηνα τρυπανια τα αγοραζεις και πρεπει να τους φτιαξεις λιγο τη μυτη στον διδυμο τροχο για να κοβουν καλα.
εχω κατι φτηνα μπος και B&D απο κασετινες παλιες απο ε-σοπ που δεν λενε τιποτα ακομα και αχρησιμοποιητα! καικατι αλλα νονεημ κινεζικα και αμτεκ κλπ και αυτο γιατι η μυτη δεν ειναι σωστα διαμορφωμενη ακομα και καινουρια! το ιδιο και στα περισσοτερα φτηνα κινεζικα απο αλιεξπρες. τα μπος τα φτηνα παντως ειναι καλυτερα απο τα B&D

αντιθετα, τα μπος pointeQ μου εχουν βγει καλα, εχω τα HSS-R που βγαζει συχνα προσφορα το ε-σοπ . και θελω να παρω τα HSS-G της μπος
οσο και αν ακουγεται παραξενο, προσωπικη μου αποψη και εμπειρια, τα HSS-R αν και πιο μαλακά σπανε πιο ευκολα απο τα HSS-G στο χερι γιατι τα πλαϊνα τους δεν ειναι τοσο δυνατα και κοφτερα οπως τα τελευταια. μιλω παντα για τρυπημα στο χερι.
οταν η μυτη ή τα πλαϊνα του τρυπανιου, δεν ειναι σωστα διαμορφωμενα, τοτε το τρυπανι τριβει την επιφανεια του σιδερου με αποτελεσμα και να μην κοβει και να αναπτυσει θερμοκρασια!

πολυ πιο γρηγορα και ευκολα θα ανοιξεις μια τρυπα με 5 αρι που εχεις βαλει χερι εσυ παρα με ενα 3αρι καινουριο που ομως δεν ειναι σωστα κατασκευασμενο
και αϊντε πες την μυτη την διαμορφωνεις εσυ, τα πλαϊνα ομως? αν δεν ειναι σωστα κατασκευασμενα hss-r και ειναι απο τριτοκλασατους,θα σε σκασουν ;)
για αυτο καλυτερα να χρησιμοποιει κανεις HSS-G οταν τρυπαει σιδερα στο χερι

υ.γ.
και παντα οταν τροχιζουμε τρυπανια στον διδυμο, τα ψυχουμε βουτοντας τα συχνοτατα σε νερο για να μην χαθει η βαφη.
και προσοχη στην συμμετρια των δυο ακμων

υγ 2 . παντα εχω ενα δραπανο με τριαρι σε μεταφερομενη βαση και κανω προτρυπημα μεχρι τωρα οταν εχω αρκετες τρυπες σε μεταλλα, ή σε δραπανοκατσαβιδο στο χερι (HSS-R)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nikfor
Νικολα, δεν εχω καταλαβει τι εννοεις "πλαινα" ... εννοεις την "ραχη" (με κοκκινο χρωμα)?
Επισης πολυ σημαντικο σε ενα τρυπανι (απο 6mm και πανω) ειναι το "σπασιμο" της ραχης (πρασινο χρωμα).
images



Για να τροχισει καποιος ενα τρυπανι σε διδυμο τροχο, χωρις jig, θα πρεπει να ειναι ο σουπερ ντουπερ μαστορας.
Τα σκηρα τρυπανια σπανε πιο ευκολα, Τα μαλακα εχουν ελαστικοτητα αλλά φθειρονται πιο ευκολα.
Τα μικρα τρυπανια σπανε πολυ ευκολα κατα την εξοδο απο το δοκιμιο, γιατι εαν δεν κοβουν σωστα, πλοκαρουν και ... κρακ.
Εαν θελουμε να κανουμε μια τρυπα πχ 10mm σε σιδερο, καλυτερα να εχει προηγηθει προτρυπημα με τουλαχιστον 1 μικροτερο νουμερο.
 
Εκτος απο τα τρυπανια και την λιπανση υπαρχει ενα εξισου σημαντικο στοιχειο για το τρυπημα...ο αριθμος περιστροφης κατα το τρυπημα..
Κατα την ταπεινη μου αποψη δεν μπορεις να παρεις το ιδιο αποτελεσμα αναλογως το τρυπανι και τον αριθμο περιστροφης....
Αυτο ερχεται με την εξοικιωση....

Οταν τρυπαμε σιδερο ποτε μα ποτε δεν ξεκιναμε με τερμα πατημενο το button αλλα αργα και σταθερα ωσπου να δημιουργηθει ενα ελαχιστο κοψιμο και επειτα δινουμε ωθηση...
Η μυτη πολλες φορες χανει την αποδοση της εξ αρχης εαν δουλευτει λαθος....
 
οχι θαναση, λεω τα πλαϊνα του στελεχους που διατρεχουν ολο το σωμα.
οταν τρυπαμε στο χερι ,στην ουσια οσο τελειο χερι και να εχουμε , το εργαλειο θα κανει και μια μικρη αποκλιση απο τον καθετο αξονα
εκει θελεις τα πλαϊνα να ειναι κοφτερα.
ναι χρειαζεται καλο χερι, αλλα αν κρατησεις την ιδια γωνια, λογω συμετριας κατασκευης θα σου βγει η ιδια μετωπη. μια γραμμη με μαρκαδορο χρειαζεται στην βαση. η πλατη διαμορφωνεται με το να το σηκωσεις λιγο στο τελειωμα. το πλεον βασικο να μην κανει καμπουρα πισω απο την κοπτικη ακμη γιατι τοτε γλυφει και δεν κοβει και σου σηκωνει θερμοκρασια

κωστη πολυ σωστα! εννοειται οτι οι στροφες εχουν μεγαλη σημασια και αναλογα το υλικο του τρυπανιου και αναλογα το υλικο κατεργασιας
ενας ενδεικτικος πινακας ειναι αυτο που το εχω κλοπιαρει απο τα τρυπανια κοβαλτιου της drillpro

Διάμετρος (mm)Συνολικό μήκος (mm)Μήκος εργασίας (mm)Προτεινόμενο RPM
134123000
1.539172400
248221800
2.555301600
362331400
3.569381200
474441000
4.57948900
58652800
5.59358750
69358700
6.510064650
710970600
7.510970550
811675500
8.511675450
912583400
9.512583325
1013390350
 
Last edited:
υ.γ.
και παντα οταν τροχιζουμε τρυπανια στον διδυμο, τα ψυχουμε βουτοντας τα συχνοτατα σε νερο για να μην χαθει η βαφη.

Μη το κάνεις αυτό, είναι λάθος, δημιουργεί ρωγμές στο μέταλλο.
Ή τα τροχίζεις με συνεχόμενη λίπανση ή με καθόλου λίπανση. Η θερμοκρασίες που αναπτύσονται είναι χαμηλές για να γίνει ζημιά στη βαφή.
 
  • Like
Reactions: nickolas
οπως η κοπτικη ακμη της κορυφης πρεπει να ειναι η ακρη του τρυπανιου, ετσι και η κοπτικη ακμη των πλαϊνων πρεπει να ειναι η ακρη της διαμετρου ενος τρυπανιου
ομως τα hss(-r) ακριβως επειδη δεν φτιαχνονται με εργαλειομηχανες ακριβειας, αλλά με συστροφη υλικου, ετσι η κοπτικη ακμη του πλαινου ειναι απειροελαχιστα πιο μεσα απο την ακρη του πλαϊνου
αυτο εχει ως αποτελεσμα , ακομα και στα δραπανα βασεως, τοσο η ακρη της ακμης της μετωπης οσο και η ακρη των πλαινων να γλυφουν το σιδερο
το τρυπημα σε σιδερο ειναι μια διεργασια που ειναι εξαιρετικης ακριβειας.
εκει, οσα τρυπανια ειναι κατασκευασμενα με εργαλειομηχανες ακριβειας (οπως τα hss-G) , κοβουν πολυ καλυτερα ακομα και στα δραπανα βασεως ποσο μαλλον στο χερι.

και το προβλημα της μετωπης φτιαχνεται στον διδυμο τροχο. το προβλημα των πλαϊνων ομως οχι
για αυτο σε ολα τα τρυπηματα ακριβειας σε σιδερα χρειαζεταινα εχουμε καλα τρυπανια απο καλες μαρκες τουλαχιστον HSS-G
 
Μη το κάνεις αυτό, είναι λάθος, δημιουργεί ρωγμές στο μέταλλο.
Ή τα τροχιπζεις με συνεχόμενη λίπανση ή με καθόλου λίπανση. Η θερμοκρασίες που αναπτύσονται είναι χαμηλές για να γίνει ζημιά στη βαφή.

οταν το χρωμα του τρυπανιου ειναι ασημί φαινεται η αλλαγη στο χρωμα. στο μαυρο ομως οχι.
εγω επειδη ειμαι λιγο μιριμοίρης :) κανω πολυ ωρα οταν τροχιζω ενα τρυπανι και ετσι πιανει θερμοκρασια.
επιπλεον συνηθως οταν μου χαλασει ενα τρυπανι ειναι επειδη το εχω παρακανει και εχει ανεβασει θερμοκρασια κατα το τρυπημα. συνηθως απο ελλειψη λιπανσης.
οποτε κοβω ολη την ακρη και διαμορφωνω απο την αρχη την μυτη

μπορει να ισχυει αυτο που λες, αλλά τοτε δεν θα συνεβαινε το ιδιο καιστην βαφη του μεταλλου?
 
Χρώμα αλλάζει εύκολα, η βαφή όμως για να χαλάσει θέλει αρκετά πιο ψηλή θερμοκρασία.
Στους 500 βαθμούς το σίδερο γίνεται έντονο πορτοκαλί, εσυ δε φτάνεις ποτέ σ’αυτά το νούμερα.
 
τα ασημί ομως μου μαυριζουν και γινονται μπλε. εκει η βαφη εχει φυγει.
αν δεν το βουτηξεις αμεσως σε νερο, εχεις χασει σε σκληροτητα
δεν ειμαι ειδικος, αλλά χρονια τωρα θυμαμαι τους μαστορους να βουτανε σε νερο καθε τρεις και λιγο τα κοπτικα σε νερο οταν τα τροχιζαν. ηταν λαθος ?
 
Τα κοντά που έβαλες στο λινκ λογικά θα κάνουν καλύτερη δουλειά στα μικρά νούμερα, θα σπάνε και πιο δύσκολα.
Για το λιπαντικό δεν το συζητάμε. Για το "εξειδικευμένο λιπαντικό" δεν είμαι και σίγουρος - για τις απλές δουλειές που κάνουμε ίσως δεν χρειάζεται. Με λαδάκι ραπτομηχανής έκανα την δουλειά μου όλο το καιρό, μετά πήρα ένα λιπαντικό για μέταλλα και άλλο ένα για αλουμίνιο, και δεν έχω καταφέρει να δω διαφορές. Ίσως να είναι χρήσιμα σε πιο προχωρημένες δουλειές με μέταλλα.

Και ομως εχω δει καποια βιντεο παλαιοτερα που συγκριναν αρκετα ειδη λιπαντικων και η διαφορα στην ταχυτητα διατρησης ηταν απιστευτη με συγκεκριμενα ειδικα κοπτικα λαδια!! Πραγματικα δεν περιμενα με τιποτα τετοια διαφορά και αν δεν το εβλεπα δεν θα το πιστευα.
Δεν μπορεσα να βρω καποιο βιντεο, οταν το βρω θα το αναρτησω.