Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Σήμερα είχε πολύ καλό καιρό με ελάχιστο αέρα κάτι σπάνιο για την Τήνο.
Εμπνευσμένος από τα αριστουργήματα που ανεβάζετε στο νήμα πήρα τρίποδο,μηχανή και Nd φίλτρο και βγήκα για φωτογραφική βόλτα.
Δεν είμαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα είναι κάτι αξιοσημείωτο αλλά τολμώ να σας το δείξω.
Δέχομαι όπως πάντα την κριτική και τα σχόλια σας.
Tinos afternoon by Panos Tiniakos, on Flickr
 
μην μου παρεξηγηθείς .. αλλά ουτε έτσι ούτε αλλιώς μ' αρέσει

Και για αυτό φταίει ο δάσκαλος διότι μας έχει χορτάσει με φωτογραφίες μακράς έκθεσης που έχουν άριστες υφές, εντυπωσιακά ντεγκραντέ, κάδρα, δυνατά υδάτινα θέματα, καλές συνθέσεις και ανάλογες επεξεργασίες. Όπως και να το κάνεις το μάτι έχει γίνει απαιτητικό πιά και εμείς οι υπόλοιποι μοιάζουμε ερασιτέχνες μπροστά του.

Στην δική σου τώρα φωτογραφία εγώ βλέπω τον εαυτό μου, βλέπω δηλαδή ότι άμα και εγώ είχα ένα ND φίλτρο κάτι ανάλογο θα δημιουργούσα με όσα εμφανή θεματάκια μπορούσε να αντιμετωπίσει ένα πρωτάρης. Η θάλασσα μπροστά έχει θόρυβο, τα μαύρα είναι καρβουνιασμένα, η υφή στα βραχάκια είναι ανύπαρκτη ... άστα να πάνε, κάποια πράγματα πρέπει να τα μαθαίνεις στα σεμινάρια και όχι με αυτοσχεδιασμούς
 
Παναγιώτη έχεις την θάλασσα στα πόδια σου, οπότε συνέχισε την "προπόνηση". Επίσης ο.κ. ωραία τα jpeg της fuji, αλλά αν δεν τραβήξεις raw και μετά να ρίξεις "σκάψιμο" στον υπολογιστή, μην περιμένεις φοβερά πράγματα - μιλάω πάντα σε σχέση με αυτά που ανεβάζει ο δάσκαλος... Με όλο το θάρρος (και με το αεροπλάνο μου να φεύγει σε μερικές ώρες :laugh:) κοίτα τι κάνει ένα άνοιγμα στα μαύρα και λίγο στις σκιές:

24662964821_241c70ac12_c_DxO.jpg
 
Last edited:
Σήμερα είχε πολύ καλό καιρό με ελάχιστο αέρα κάτι σπάνιο για την Τήνο.
Εμπνευσμένος από τα αριστουργήματα που ανεβάζετε στο νήμα πήρα τρίποδο,μηχανή και Nd φίλτρο και βγήκα για φωτογραφική βόλτα.
Δεν είμαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα είναι κάτι αξιοσημείωτο αλλά τολμώ να σας το δείξω.
Δέχομαι όπως πάντα την κριτική και τα σχόλια σας.
Tinos afternoon by Panos Tiniakos, on Flickr

Πανο, αν μπορείς ανέβασε το RAW.

Ποιό ND φίλτρο έχεις ?. Είναι μηπως κάποιο απο αυτα του τεστ .. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/10-Stop-Neutral-Density-Filter.aspx
Πές μήπως είχες στακαρισμένο και κανένα πολωτικό .. σαν να μου φαίνεται η γυαλάδα του νερού ελλατωμένη ..

Γενικά αν έχεις φίλτρο που σου βγάζει ασχημη βινιετα ή κολορ καστ βάλε στο πρόγραμμα να μάθεις να χρησιμοποιείς "flat field correction" έχει το LR ενα τέτοιο plugin. Τραβάς μια ουδετερη φλατ ομοιογενή επιφάνεια τελείως ανεστίαστη και την όποια ανομοιογένεια του φιλτρου+φακού (βινιέτα color cast) την καταγράφει και την αφαιρεί το LR. http://labs.adobe.com/technologies/lightroomplugins/

Νομίζω χρειαζόσουνα μεγαλύτερο χρόνο, γιατί οι κυματισμοί δεν είναι χαωτικοί/τυχαίοι αλλά εμφανίζουν στασιμα κυματα.
Αρα ή έπρεπε να πάς σε f/16 (και ίσως δεν έφτανε πάλι) ή να κάνεις πολλαπλές .. τέσσερις σαν αυτή που τράβηξες θα ήταν σίγουρα αρκετές.
Οι τέσσερις πολλαπλές λήψεις θα σου έδιναν και 2Χ λιγότερο θόρυβο και αρα μεγαλύτερη δυνατότητα εξτρεμ επεξεργασίας.
 
Ηλία στο στέλνω το raw σε π.μ.
Μόνο το ND είχα.
Αυτό είναι: http://www.ebay.co.uk/itm/Haida-PRO...hash=item3a7c282e51:m:mCNQxnYWVBpMKVhFCU43OJw
Όποιος άλλος το θέλει μου το ζητάει και του το στέλνω επίσης.
Σκαλίστε όσο θέλετε το αρχείο αλλά μοιράστε και εδώ τη γνώση για αυτό άλλωστε ανεβάζουμε τις φωτογραφίες μας.
 
κατι πιο απλο..
το φιλτρο δεν μου αρεσει, πολυ βενιετα που δεν σωζεται
και σιγουρα ηθελε πιο πολυ χρονο

DSCF0394ffs by . ., on Flickr
 
Ηλία στο στέλνω το raw σε π.μ.
Μόνο το ND είχα.
Αυτό είναι: http://www.ebay.co.uk/itm/Haida-PRO...hash=item3a7c282e51:m:mCNQxnYWVBpMKVhFCU43OJw
Όποιος άλλος το θέλει μου το ζητάει και του το στέλνω επίσης.
Σκαλίστε όσο θέλετε το αρχείο αλλά μοιράστε και εδώ τη γνώση για αυτό άλλωστε ανεβάζουμε τις φωτογραφίες μας.

To RAW όπως πάντα ξεσκεπάζει την αλήθεια ;). Παντως αυτο που φοβήθηκα οτι είναι πολύ μαπα το φιλτρο δεν ισχύει .. δείχνει να είναι στον μεσο όρο .. αλλου είναι το πρόβλημα.

Η λήψη είναι ΠΟΛΥ υποεκτεθειμένη .. χρειαζόταν τουλάχιστον 3 στοπ μεγαλύτερη έκθεση. Ο φωτεινός ορίζοντας είναι τωρα στα -3.5 EV (ενώ θαπρεπε να είναι στο -0,5) και τα σκοτεινα (που συνήθως είναι αλλα 8-10 στοπ κατω) εχουν φτάσει να είναι κλιπαρισμένα μαύρα. Και να μην είναι κλιπαρισμένα εχουν δεχτεί τόσο λίγο φως που ο θόρυβος είναι κυρίαρχος. Επίσης λόγω της βινιέτας όλα τα άκρα είναι υποεκτεθειμένα και την κάνουν να δείχνει χειρότερη

Υποψιάζομαι 2 εκδοχές ..
- ή φωτομέτρησες spot στα φωτεινά οπότε έπρεπε να βάλεις +3stop αντιστάθμιση που την ξέχασες. (το εχιφ λέει evaluative metering !! .. δεν πιστεύω όμως να κάνει τόσο λάθος η Fuji)
- ή το πιο πιθανό να έφτασες στο οριο των 30sec και απο φόβο για κουνημα δεν χρησιμοποίησες bulb mode.

Αν η υποέκθεση είναι αποτέλεσμα του όριου των 30sec και δεν έχεις remote θέλει λίγη τόλμη να χρησιμοποιήσεις χειροκίνητο bulb .. ομως σίγουρα θα κουνήσεις λίγο την λήψη. Συνήθως αυτό τα κουνήματα στις μακρες λήψεις δεν φαίνονται, .

Η συντηρητικές λύσεις είναι .. ποιο ανοιχτό διάφραγμα .. με f8 πάλι θα είχες το επιθυμητό βάθος πεδίου αλλά 1 στοπ καλύτερη έκθεση. Με μια μικρή παραδοχή για λίγο ανεστίαστο πρώτο πλάνο μπορούσες ακόμα και σε 18mm/f5.6 να πάς (2 στοπ κέρδος) + 1 στοπ πάνω το ISO για να γράψει καλύτερα τα σκοτεινα.

Η καλύτερη ομως λύση είναι πολλαπλές λήψεις σε ριπή (για να έχεις μικρο νεκρό χρόνο) .. έστω με ΑΕ bracket -1.3/0/+1/3, αν δεν βολεύει το ιντερβαλόμετρο ή φοβάσαι το continuous mode.

Φυσικά το καλύτερο είναι να έχεις remote + μια τριάδα φιλτρων (πες 6, 8, 10 στοπ) για να χρησιμοποιείς το κατάλληλο .. αλλά αυτα βγαζουν κατι κατοστάρικα λογαριασμό ..

Tον τελευταίο αλλά πολύ σπουδαίο βημα είναι η επεξεργασία. Περαν της διόρθωσης της βινιέτας με το plugin που ανέφερα, θέλει κατάλληλο πειραγμα ανάλογα με το τι θέλουμε να παρουσιάσουμε .

Mια εκδοχη του πως φαντάζομαι οτι φαινόταν η παραλία .. (καμια διόρθωση σε βινιετα-καδράρισμα )

DSCF0394.jpg
 
Σήμερα είχε πολύ καλό καιρό με ελάχιστο αέρα κάτι σπάνιο για την Τήνο.
Εμπνευσμένος από τα αριστουργήματα που ανεβάζετε στο νήμα πήρα τρίποδο,μηχανή και Nd φίλτρο και βγήκα για φωτογραφική βόλτα.
Δεν είμαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα είναι κάτι αξιοσημείωτο αλλά τολμώ να σας το δείξω.
Δέχομαι όπως πάντα την κριτική και τα σχόλια σας.
Tinos afternoon by Panos Tiniakos, on Flickr

Εμένα πάντως αυτή η φωτογραφία μου άρεσε. Αν έβρισκα κάποιο "θέμα", θα ήταν ο θόρυβος που δεν τον αντέχω ποτέ και πουθενά. Όσο για τις σκιές και τα χρώματα, εκεί όλα είναι υποκειμενικά. Η συγκεκριμένη φωτογραφία, όπως και όλες της μακράς έκθεσης, ανήκουν στην κατηγορία fine art, επομένως δεν υπάρχει συγκεκριμένη νόρμα ελέγχου της ποιότητας. Το ίδιο ισχύει και για τη σχολή του focus stacking για τοπία όπου τα πάντα δείχνουν αφύσικα καρανεταρισμένα και το stacking είναι εξόφθαλμο.

*ποιός είναι ο "δάσκαλος" που τον αναφέρετε;
 
Στο θεμα θορυβου το ettr βοηθαει;
Έχει σχέση με τις ανοχές του αισθητήρα. Υπάρχει και η φιλοσοφία της έκθεσης όπως τη δίνει η μηχανή χωρίς να χάσεις τα λευκά (όχι ettr) και μετά σηκώνεις τις σκιές κάποια στοπ. πχ η νέα Sony A7RMkII αντέχει +5 stop χωρίς να προσθέσει θόρυβο. Οι Nikon D810 & D750 είναι επίσης δυνατές σε αυτό το κομμάτι. Προσωπικά θεωρώ ότι το ettr δεν μπορεί να δουλέψει σωστά σε λήψεις ΜΕ γιατί η κατάσταση γίνεται απρόβλεπτη με τους φωτισμούς. Θα μπορούσε να έχει αξία αν έκανες exposure bracketing και καθόσουν μετά να δουλέψεις με layers τα διάφορα κομμάτια του κάδρου.
 
α δεν συμφωνο καθολου με αυτα που γραφει ο Ηλιας
εχω και γω το raw
υπαρχει μια μικρη υποεκθεση αλλα αυτο δεν σημαινει κατι, ισα -ισα αν εκανε σποτ στα μαυρα το κεντρο θα ηταν καμμενο
με το f/8 ειναι ακυρο, δεν κερδιζεις κατι
επιμενω οτι το φιλτρο δεν ειναι καλο και οτι θα επρεπε τουλαχιστον σε ζουμ φακους το φιλτρο να ειναι μεγαλυτερο , και να μπαινει με ανταπτορα
πχ φακος 58mm , φιλτρο τουλαχιστον 68mm

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

...και δεν υπαρχει θορυβος στο αρχειο
 
Στο θεμα θορυβου το ettr βοηθαει;

Βοηθάει τα μαλα. Ακριβώς αυτό εννοώ λέγοντας οτι έπρεπε να φωτομετρήσει σποτ στα φωτεινα και να βάλει αντιστάθμιση +3ΕV. Θα του έβγαζε έκθεση 3 στοπ μεγαλύτερη απο αυτή που τραβηξε δηλ. f/8 100sec αντι f/11 25sec και ο θόρυβος απλά δεν θα υπήρχε .. Αυτο που έκανε (υποέκθεση στο βασικό ISO) είναι χειρότερο απο το να τραβούσε σε ISO1600 f11 25sec ..

Tο πόση αντιστάθμιση είναι σωστή παίζει ανάλογα με την μηχανή απο +2EV (πολλές κομπακτ υπερεκθέτουν για να γλυτώσουν θόρυβο) έως 4EV σαν κάτι Fuji/Olympus που υπερβαθμονομούν την κλιμακα ISO.
 
επιμενω οτι το φιλτρο δεν ειναι καλο και οτι θα επρεπε τουλαχιστον σε ζουμ φακους το φιλτρο να ειναι μεγαλυτερο , και να μπαινει με ανταπτορα
πχ φακος 58mm , φιλτρο τουλαχιστον 68mm
Για ποιό λόγο;
 
ειναι προφανες
τα φτηνα φιλτρα εχουν την ιδιοτητα να τραβανε το φως στο κεντρο

αρα ....apc format + zoom lens + φτηνο φιλτρο = εχεις χασεις το 30-40 % τις περιφερειας
η βενιετα δεν παιζετε ευκολα σε apc φορμα,
μην κοιτας της ff, εκει και η φακοι ειναι καλυτεροι και ο αιθητηρας ειναι πιο καλος για τετοιες φωτογραφιες