Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

ξεκινησα να το ψαχνω λιγο μετα την αγορα φιλτρου nd1000 κατοπιν συμβουλης του φιλου Anon!!απλα ακομα ψαχνομαι με τους χρονους και τη φωτομετρηση...


politika_4 (1 of 1) by Giannis Malantaras, on Flickr
 
Υπέροχη.
Φαντάζομαι τα 45'' δεν βγήκαν τυχαία, αλλά το επιδίωξες!
Ευχαριστώ! Και ναι, και όχι. Έβγαλα 3-4 λήψεις με απόκλιση 5" η καθεμιά και κατέληξα πως εκείνη των 45" είχε την καλύτερη φωτομέτρηση. Ο ουρανός είχε ελάχιστα σύννεφα, ήλιος πολύς και άπνοια, οπότε δεν υπήρξε κάποια δραματικό εφέ στην κίνηση του νερού ή των συννέφων. Αυτή η περίπτωση ήθελε οπωσδήποτε τα 11 στοπ του NiSi ND2000 καθώς η άπνοια δεν ήταν σύμμαχος στη λήψη. Από πλευράς σύνθεσης "παρέβην" 2 κανόνες της φωτογραφίας, εκείνον που λέει όχι 50-50 ουρανός και θάλασσα κι εκείνον που λέει όχι το θέμα στο κέντρο αλλά νομίζω εδώ η "παρανομία" ήταν μονόδρομος...
 
παραθέτω μία fine art εκδοχή προηγούμενης φωτογραφίας μου την οποία ξαναδούλεψα σήμερα:
"still waters, flowing thoughts", λήψη 106".



still waters, flowing thoughts by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr

Με την ευκαιρία, θέλω να τονίσω το πόσο σημαντικό είναι τέτοιες φωτογραφίες που έχουν να κάνουν με ειδικές διαβαθμίσεις χρώματος, να τις βλέπουμε σε οθόνες ποιοτικές και μεγάλου μεγέθους. Πραγματικά στο νετ, ακόμα και σε sites που δεν "σκοτώνουν" την ποιότητα, ειδικά τα χρώματα υφίστανται τέτοιες αλλαγές που δεν το περίμενα. Ακόμα και με τη συμβατότητα του sRGB, πάλι έχω δει αρκετές αποκλίσεις.
 
Του Ιωσήφ πάρα πολύ καλή, ωραίες χρωματικές διαβαθμίσεις. Ίσως το λιοντάρι να ήθελε άλλη θέση για να μη "μονοπωλεί" το κάδρο. Εδώ πρέπει να δούμε και τους γνωστούς κανόνες...

Του Γιάννη θα έλεγα ότι (φυσικά είναι μόνο καλοπροαίρετες προσωπικές ιδέες):
1. Το κομμάτι του ουρανού "ασφυκτιά" στο πάνω μέρος. Χρειάζεται να κατέχει σίγουρα το 1/3 του κάδρου. Επίσης, ο ουρανός έχει χάσει πληροφορία. Αν δεν έχεις slot-in graduated ND filter, θα χρειαστεί να κάνεις 2 εκθέσεις, μία για τον ουρανό (μικρότερος χρόνος) και μία για τη θάλασσα. Ενδέχεται να ήσουν οριακά στο να αποκαλυφθεί ο ήλιος (άρα δεν θα είχε νόημα να δώσεις το 1/3 στον ουρανό), οπότε στη θέση σου θα επέλεγα άλλη ώρα/ημέρα για τη λήψη.
2. Το νερό μάλλον θέλει περισσότερη έκθεση για να θολώσει περισσότερο.
3. Τα τσιμεντένια θέματα ίσως θέλουν λήψη από άλλη γωνία, έτσι ώστε να μας "στέλνουν" στο βάθος αριστερά αλλά το εμπρός κομμάτι να μην καλύπτει καθόλου το πίσω για να μην "μπουκώσουν" το κάδρο σαν μεγάλος τσιμεντένιος όγκος. Άρα καλύτερη λήψη από πιο αριστερά όπως ήσουν στημένος για να παρεμβάλλεται θάλασσα μεταξύ των τσιμέντων.
4. Θα την προτιμούσα σε μονόχρωμη με διαβαθμίσεις ενός (1) χρώματος ή έστω α/μ.

*ξαναλέω ότι αυτά τα γράφω καλοπροαίρετα και σαν προσωπικές ιδέες.
 
φιλε τεο(συγνωμη ακομα δεν εχω μαθει τα ονοματα ολων(θοδωρης?)) σε ευχαριστω για την κριτικη.φυσικα και δεν τιθεται θεμα παρεξηγησης.σιγουρα τα λεγομενα σου ειναι προσωπικες ιδεες αλλα γιατι να μην σε ακουσω αφου εισαι απο τους πλεον καταλληλους στο ειδος χωρις να θελω να αδικησω καποιον αλλο ''συναδελφο''...

θα προσπαθησω να δικαιολογηθω κατα καποιον τροπο..

1)εχω μια νοοτροπια οτι στην φωτογραφια τοπιου ο ουρανος πρεπει να κατεχει το 1/3 του καδρου,σχεδον παντα.αυτο εχει δημιουργηθει απο καποιους γνωστους που ασχολουνται με το ειδος αλλα μαλλον εχω εκλαβει λανθασμενα καποιες ιδεες...
τωρα για τον ουρανο που εχει χασει οπως λες νομιζω ειναι νωρις αυτα ακομα για εμενα...ακομα δεν εχω μαθει το photoshop να ενωνω φωτογραφιες.ασχολουμαι μονο με την επεξεργασια μεσω lightroom..μαλλον θα μεινω στην αλλη ωρα-χρονο που θα επρεπε να κανω την ληψη.
2)προφανως εχεις δικαιο
3)θα το εχω υποψην μου
4)πολλες φωτογραφιες τις κανω α/μ...παρασυρθηκα καθαρα σκεπτομενος τον εντυπωσιασμο,γι'αυτο και το μωβ χρωμα..:trytofly:
 
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

1)εχω μια νοοτροπια οτι στην φωτογραφια τοπιου ο ουρανος πρεπει να κατεχει το 1/3 του καδρου,σχεδον παντα.αυτο εχει δημιουργηθει απο καποιους γνωστους που ασχολουνται με το ειδος αλλα μαλλον εχω εκλαβει λανθασμενα καποιες ιδεες...
τωρα για τον ουρανο που εχει χασει οπως λες νομιζω ειναι νωρις αυτα ακομα για εμενα...ακομα δεν εχω μαθει το photoshop να ενωνω φωτογραφιες.ασχολουμαι μονο με την επεξεργασια μεσω lightroom..μαλλον θα μεινω στην αλλη ωρα-χρονο που θα επρεπε να κανω την ληψη.

Γιάννη το 1/3 ή ο κανόνας των τρίτων σε άλλες περιπτώσεις δεν είναι θέσφατο. Οι κανόνες τηρούνται όταν η αισθητική το επιβάλλει και καταργούνται πάλι για λόγους αισθητικής. Εγώ προσωπικά έχω ακυρώσει πάρα πολλές φορές τον κανόνα των τρίτων επειδή η αισθητική το επέβαλλε. Δε σημαίνει ότι ντε και καλά οι κανόνες πρέπει να τηρούνται αν δεν βοηθάνε το κάδρο μας.

Σχετικά με τον ουρανό, ναι, αν είναι να κάνεις περισσότερες από 1 λήψεις πρέπει να δουλέψεις με layers στο Photoshop αλλά γνώμη μου είναι πως τέτοιες λήψεις υπό έντονο φως δύσκολα δίνουν καλό σύνολο γιατί το φως είναι συνήθως κατευθυνόμενο κι όχι διάχυτο (όπως σε συννεφιά). Αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνεις τη λήψη σε εκείνη τη χρονική στιγμή, τότε ή κάνεις όπως ανέφερα 2 λήψεις, ή δουλεύεις με slot-in graduated ND φίλτρο (στην προκειμένη περίπτωση, το βιδωτό graduated ND δεν θα σου κάνει δουλειά γιατί δουλεύει σωστά μόνο σε ουρανό-θάλασσα 50-50).

φιλικά, Θοδωρής