Καλιμπράρισμα Οθονών & Συσκευών εκτύπωσης

Απάντηση: Re: Monitor calibration

Αυτό είναι το προφίλ που φτιάχνει στο easy mode το επίσημο software.

Capture.png



Εν ολίγοις δε μας έκατσε το δανεικό και πάμε για αγορά (και δεν είναι και φτηνά τα άτιμα).

Όπως είπε ο kbouk τα έχει παίξει ο αισθητήρας.
 
Re: Monitor calibration

Επιστρέφω στο νήμα για να παραθέσω κάποια επιπλεον στοιχεία:

- Παρέλαβα χτες το νέο μου calibrator, ένα Colormunki Display της X-Rite. Ο λόγος της επιλογής του είναι ο προστατευόμενος σένσορας/φιλτρα του που το καθιστούν ικανό να διατηρήσει την ακρίβειά του και να μη φθείρεται με την πάροδο των χρόνων.

- Μετά από ακόμη πιο ενδελεχές διάβασμα, σιγούρεψα την επιλογή μου για τη μη χρήση του μαμά software και ξεκίνησα τα νέα πειράματα με το DisplayCal, το οποίο θεωρείται η κορυφή των software με συντιρπτική πλειοψηφία όπου και αν διάβασα. Ακολουθούν screenshots:



- Το αρχικό tab που αφορά στην οθόνη και το καλιμπραριστήρι







- Εδώ ορίζουμε τους επιθυμητούς στόχους. Εγώ ζήτησα 6500Κ και 120cd/m2. Ενώ έβαλα slow speed στο caiibration speed
για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.


image.png




- Αυτές οι ρυθμίσεις έχουν επίσης να κάνουν με την ποιότητα του τελικού προφίλ. Το amount of patches μπορεί να φτάσει
και την τιμή των 10000+ αυξάνοντας κατακόρυφα την διάρκεια που απαιτείται για τη δημιουργία του προφίλ


image.png




- Το πρώτο βήμα κατά την εκκίνηση του καλιμπραρίσματος είναι αυτό. Προσπαθούμε δηλαδή να φέρουμε την οθόνη, όσο πιο κοντά στο
επιθυμητό από το ίδιο το μενού της, ώστε το προφίλ να κάνει τη λιγότερη δυνατή δουλειά.





Με όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις, χρειάστηκα τόσο σε Windows αλλά και Linux (έκανα 2 καλιμπραρίσματα) 2+ ώρες την κάθε φορά. Σε επόμενη δοκιμή θα αυξήσω και τον αριθμό των patches για να διαπιστώσω αν το 4ωρο+ που θα απαιτηθεί, αξίζει βάσει του αποτελέσματος που θα δώσει.

Είναι περιττό να πω ότι το σημείο εκκίνησής μου με το σημείο τερματισμού έχουν τόσο τραγικά μεγάλη διαφορά που που κανείς δεν θα την περίμενε αν δεν ήταν υποψιασμένος από πριν.
 
Απάντηση: Monitor calibration

Ναι Μιχάλη, καλά έκανες και χρησιμοποίησες το displaycal, είναι το καλύτερο.

2 πραγματάκια:

1. Δεν υπάρχει κολορίμετρο που να μην φθείρονται (ακόμα) οι μεμβράνες του με την πάροδο του χρόνου, εκτός ίσως εξαιρέσεων όπως το Klein (δεν χρησιμοποιεί πλαστικό).

2. Για να διαπιστώσεις αν χρειάζεται να βάλεις πιο πολλά patches ή όχι, θα σου πρότεινα να κάνεις μια δουλειά...κατέβασε το HCFR (που είναι δωρεάν) και κάνε 3 μετρήσεις σε grayscale, gamma και χρώμα. Αρχικά, σε default κατάσταση. Μετά, με την παρέμβαση του displaycal με όσα patches χρησιμοποίησες και άλλη μία με τα πολλά. Κατόπιν, συγκρίνοντας τα αποτελέσματα, θα γνωρίζεις αν αξίζει ο παραπάνω χρόνος. Τη διαφορά (αν υπάρξει), θα την δεις στα χρώματα και όχι σε grayscale και gamma.
 
Re: Monitor calibration

Ευχαριστώ Γιάννη, θα τα ψάξω όλα όσα είπες.

Μέχρι και το σημείο που έφτασα τώρα, δε χρειάστηκε αρκετή μελέτη. Απ' ότι φαίνεται από δω και πέρα θέλει διάβασμα, οπότε θα του δώσω το χρόνο που απαιτεί με την πρώτη ευκαιρία.
 
Re: Monitor calibration

Πήγα σήμερα και τύπωσα σε ένα επαγγελματικό εργαστήρι. Παρότι δίνουν icc profiles των εκτυπωτών και παρότι προσφέρουν "on-the-fly" διόρθωση κατά την τύπωση, ζήτησα να μην πειραχθεί τίποτα με στόχο να δω στο περίπου το "offset" που έχω με τα εκτυπωτικά όντας καλιμπραρισμένος σε 6500K/120cd/m2.

Χρωματικά υπάρχει διαφορά, αλλά αμελητέα σε σχέση με αυτό που περίμενα να αντικρύσω.

Εκεί όμως που υπάρχει διαφορά είναι στη φωτεινότητα, με τις εκτυπώσεις να είναι σκοτεινότερες (με το μάτι θα έλεγα περίπου μισό στοπ). Αν έχω καταλάβει καλά το web πρότυπο είναι 6500/120 ενώ το εκτυπωτικό 5000/100, οπότε είναι λογικό να υπάρχει αυτή η διαφορά.

Η ερώτηση είναι η εξής: με δεδομένο ότι θέλω και να τυπώνω και να ανεβάζω flickr, να θεωρώ δεδομένω ότι θα πρέπει να ετοιμάζω δύο αρχεία ή θα πρέπει να επανεξετάσω τα 120cd/m2 που έχω αυτή τη στιγμή;
 
Απάντηση: Monitor calibration

Τα 120 nits Μιχάλη, είναι για all around χρήση. Αν πας στα 200 nits μόνο και μόνο για τις εκτυπώσεις, τότε το μόνιτορ καθίσταται δυσλειτουργικό. Θα πρότεινα την πρώτη λύση.
 
Re: Monitor calibration

χωρις να εχω παρακολουθησει ολο το thread,κατι τετοιο Colormunki Display της X-Rite,εχει νοημα να χρησιμοποιηθει για ρυθμιση σε οθονη macbook pro 15" και σε lg monitor συνδεδεμενο στο macbook?
 
Re: Monitor calibration

Κοίτα, το colormunki ένα ερασιτεχνικό (αντε πες ημιεπαγγελματικο) μηχάνημα είναι και έχει φτιαχτεί και για απλές μη επαγγελματικές οθόνες.

Τώρα το αν έχει νόημα αυτή η διαδικασία είναι κάτι πολύ σχετικό, ειδικά αν μιλάμε για web.

Όσο καλά και να έχεις καλιμπραρει, ανεβάζεις στο web και γω τα βλέπω όπως να ναι όντας ακαλιμπραριστος.

Βέβαια στην περίπτωση σου που έχεις 2 μονιτορς σε ένα μηχάνημα, θεωρητικά θα μπορέσεις να έχεις το ίδιο αποτέλεσμα και στα 2, οπότε θα ανταμοιφθεις.

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk
 
Απάντηση: Monitor calibration

Το hardware, δηλαδή ο αισθητήρας, δεν έχει περιορισμούς λειτουργικού συστήματος. Απλά, πρέπει να δεις ποιο software υποστηρίζουν τα Mac. Π.χ. το displaycal που χρησιμοποίησε ο Μιχάλης, μπορεί να μην υποστηρίζεται (δεν λέω ότι δεν...απλά δεν το γνωρίζω). Ένα άλλο θέμα είναι πάλι σοφτγουερικό, αν π.χ. υπάρχουν drivers για το όργανο. Πιθανότατα να μην έχεις κανένα πρόβλημα.
 
Re: Monitor calibration

Για το επίσημο software υπάρχει επίσημη υποστήριξη για Win και Mac:

https://www.xrite.com/service-support/product-support/calibration-solutions/colormunki-display

Επίσης το displaycal παίζει σε Win/Mac/Linux.

Στην πράξη εγώ και σε win και σε linux δε χρειάστηκα καν να περάσω driver για χρήση με το displaycal.

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Παλιότερα είχα κάνει κανονικά καλιπραρισμα σε ένα φορητό Mac air που είχα με το i1 και είχα χρησιμοποιήσει το Colour eyes display pro, βέβαια δεν το δούλευα με εξωτερική οθόνη,
 
Re: Monitor calibration

Οσο περισσότερες δοκιμές κάνω, τόσο καταλήγω σε όλο και λιγότερα cd/m2.

Το τελευταίο καλιμπραρισμα έγινε με 6500/90/2.2.

Ορισα στο displaycal 3400κατι samples που υποτίθεται ότι είναι μια πολύ ασφαλής τιμή για καλό καλιμπραρισμα.

Το αποτέλεσμα με δικαίωσε, αλλα να σημειωθεί ότι η διάρκειά του ήταν 4 ώρες.

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk
 
Απάντηση: Monitor calibration

Η μεγάλη διαφορά στην φωτεινότητα (~30 nits) καθιστά δύσκολη την εξαγωγή συμπερασμάτων ανάμεσα σε 2 profiles, Μιχάλη. Ωστόσο, αν σου κάθεται καλά στο μάτι το λιγότερο φως, so be it!!
 
Re: Monitor calibration

Γιάννη εχεις δίκιο.

Έχω παραλείψει δύο πληροφορίες:

1. Έχω κάνει πολλές ενδιάμεσες δοκιμές, 110, 100 κλπ.

2. Επεξεργαζομαι φωτογραφίες σχεδόν σε απόλυτο σκοτάδι, οπότε μάλλον δεν έπρεπε εξ αρχής να πάω στο 120.

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk
 
Re: Monitor calibration

Θα με συγχωρέσετε λίγο που θα μπλέξω το καλιμπράρισμα της οθόνης με τις εκτυπώσεις, αλλά ένας από τους λόγους που καλιμπράρουμε είναι και αυτός.

Όπως έχω αναφέρει πιο πάνω έχω ξεκινήσει τυπώσεις των φωτογραφιών μου. Κάνω φωτοχημική εκτύπωση σε χαρτί Fuji DPII.

Με τα καλιμπραρίσματα που κάνω στην "οτι να ναι" οθόνη μου δεν έχω κανένα παράπονο όσον αφορά στο χρώμα. Το αποτέλεσμα που έχω είναι πολύ κοντά σε αυτο που έχω ετοιμάσει. Το "ζήτημα" όμως με τη φωτεινότητα παραμένει. Δεν αποτελεί πρόβλημα για μένα πλέον, καθώς έχω βρει το offset μου με το μηχάνημα που τυπώνω (και σε κάθε περιπτωση μπορώ να βλεπω ακριβέστατο preview και να κάνω βασικές διορθώσεις στην EIZO του εργαστηρίου). Αν ζητήσω τύπωση με "μείον τέσσερεις χρόνους" (με ότι και αν σημαίνει αυτό), έρχομαι πολύ κοντά με αυτό που πραγματικά έχω ετοιμάσει εγώ στην οθόνη μου.

Ο λόγος που τα γράφω όλα αυτά είναι γιατί πλέον αναρωτιέμαι αν αυτή η διαφορά οφείλεται στο πως "γράφει" το χαρτί, ή αν όντως υπάρχει αυτό το χάος ανάμεσα στους επαγγελματίες και στους χομπίστες ως προς ρυθμίσεις απεικόνισης/φωτεινότητας κλπ. Βέβαια ακόμα και με καλιμπράρισμα στα 90cd/m2, συνεχίζει και υπάρχει αισθητή διαφορά σε αυτό που βλέπω και σε αυτό που τυπώνεται, άρα μάλλον ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο που λέγεται "χαρτί εκτύπωσης"..
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Δεν έχει καμία απολύτως σχέση το καλιμπραρισμα της κάρτας σου για την έξοδο της εικονας στην οθονη σου με το καλιμπραρισμα της τελικής εικονας για την έξοδο σέ ένα εκτυπωτικό μηχάνημα. Το σωστό είναι το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ να σου δώσει ένα profile με βάση το χαρτί που τυπώνει και το είδος του μηχανήματος και εσυ μέσα στο προγραμμα επεξεργασίας π.χ. Lightroom επιλέγοντας το θα δεις πως ακριβώς εκτυπώνεται (proofing) η κάθε φωτογραφία και τι αλλαγές θέλει σε φωτεινότητα / χρώματα για να έρθει μια φωτό όπως την είχες αρχικά. Εφοσον βρεις τις διαφορες μπορείς να τις περάσεις αυτόματα και σε όλες τις υπόλοιπες φωτογραφίες αν δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορες.

Στην πράξη ετοιμάζεις δεύτερα αρχεία για εκτύπωση.
 
Re: Monitor calibration

Κώστα,

ευχαριστώ πολύ. Τα έχω τα προφιλ του εκτυπωτή. Παρόλα αυτά στη φωτεινότητα δεν αλλάζει κάτι.

Το πιθανότερο είναι ότι λόγω του χαμηλού φωτισμού που δουλεύω συνηθίζω και μου φαίνονται όλα πιο φωτεινά απ' ότι πραγματικά είναι.
 
Απάντηση: Re: Monitor calibration

Κοίτα είναι αλήθεια οτι αν συνηθίζεις να δουλεύεις χωρίς καθόλου περιβάλλον φωτισμό η τιμή 120 για τη φωτεινότητα είναι αρκετά υψηλή, θα σε κουράζει οπότε πρώτα από ολα πρέπει να νιώθεις εσυ άνετος με τη ρύθμιση γιατί οι ώρες επεξεργασίας μπορεί να είναι πάρα πολλές.

Αν οι εκτυπώσεις σου βγαίνουν πάντα λιγότερο φωτεινές και η διαφορά στα χρώματα είναι αμελητέα κανεις τη διορθωση στο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ με μια default ρύθμιση και τελειώνεις, προφανώς τα προφίλ που σου δίνουν είναι καλιμπραρισμενα στον εκτυπωτή τους με κάποιες παραμέτρους που δεν κουμπώνουν 100% με τις δικές σου.

Σε εσωτερικό χώρο με χαμηλό φωτισμό, καλή ρύθμιση για το White Point είναι από 100-120 cd/m2. Αν ο φωτισμός είναι πιο έντονος, η αν υπάρχει πολύ φυσικό φως στο χώρο τότε 120-140 cd/m2. Αν σκοπεύουμε να συγκρίνουμε εκτυπώσεις με την οθόνη μας, τότε καλύτερη ρύθμιση είναι 80cd/m2 για Fine Art χαρτί, και 90cd/m2 για Glossy χαρτιά με Optical Brighteners (χημικό συστατικό που τα κάνει να φαίνονται λευκότερα!). Το χαρτί δεν είναι τόσο φωτεινό, και πάλι αυτό εξαρτάται με τον φωτισμό που βλέπουμε την εκτύπωση.

ΥΣ.
Δοκιμασε να επεξεργαστεις ένα αρχείο χωρίς καθόλου περιβάλλον φωτισμό (όπως δουλεύεις δηλαδή) και κρατα μια κόπια και μετά από μια ημέρα το ίδιο αρχείο με καλό περιβάλλον φωτισμό και τύπωσε τις δυο κοπιες να δεις πόσο διαφορά έχουν στην εκτύπωση.
 
Last edited: