Linn Sondek LP12 Upgrades and Tweaking

Chris1967 βλέπω ότι είσαι οπαδός του παλιού Εγγλέζικου ήχου.
Δείχνει ότι έχεις μακροχρόνια ενασχόληση με αντικείμενο.
Μου έκανε εντύπωση που έχεις τον μικρό P180 που είναι αυθεντικό downsizing σχέδιο Paravicini.
Εχω τον P270 και πρίν είχα τον P180 αλλά από ότι θυμάμαι δεν γινόταν mono αν δεν τον άνοιγες από μέσα.
Και μια φιλική παρατήρηση το Musical Fidelity M1 DAC (το φτιάχνουν στη Κίνα) δεν έχει αυτό που λέμε "Εγγλέζικο ήχο" γιατί φοράει Αμερικάνικο Burr Brown τσιπάκι.
Αντίθετα το Wolfson Dac που φοράει το Σκωτσέζικο Wolfson τσιπάκι έχει "Εγγλέζικο ήχο".
Να σου πώ ότι και εγώ αν δεν τα είχα ακούσει δίπλα,δίπλα θα είχα παρασυρθεί από την αγάπη που έχω στη παλιά Musical Fidelity και θα το είχα αγοράσει.
Αλλά δυστυχώς για άλλη μια φορά αποδείχθηκε ότι Musical Fidelity δεν έχει πολύ σχέση με τον παλιό καλό εαυτό της.

MOS-FET models:

These all use Musical Fidelity's op-amp plus MOS-FETs power stage. This includes the P140 (70Wpc), P170 (85Wpc), P180 (80Wpc), P270 (135Wpc), P370 (185Wpc) and the B200 - no-doubt there are others too.
 
Last edited:
Φίλε Musicalicius,

Δεν μπορώ να πω ότι είμαι οπαδός κάποιου συγκεκριμένου ηχοχρώματος.

Η ενασχόληση μου ερασιτεχνικά με την μουσική, και κατόπιν ερασιτεχνικά με τον ήχο (χαρτζιλίκι στα φοιτητικά μου χρόνια...), με προίκισαν με διάφορα ακούσματα ώστε να μπορέσω να επιλέξω, ανάλογα με την... δεν σας κρύβω σχετικά μικρή μου τσέπη... κάποια μηχανήματα τα οποία με συντρόφεψαν και με συντροφεύουν στο ταξίδι μου μέσα στην μουσική.

Ουσιαστικά δεν ασχολούμαι με τα μηχανήματα, πέραν του γεγονότος ότι αποτελούν την δίοδο για την καλύτερη απόλαυση της μουσικής.

Πράγματι ο P180 είναι ένας από τους πιο καλόηχους ενισχυτές της εποχής του, και είναι πράγματι De Paravacini design όπως άλλωστε και ο MX τον οποίο απέκτησα σαν second best αφού δεν έφτανα τον θρυλικό MVX-2:bawling: ο P370 ήταν μιά άλλη αγάπη που δεν κατόρθωσα να αποκτήσω.

Όλοι οι P180 είναι bridgable από ένα κουμπάκι πίσω και υπάρχει η ανάλογη ένδειξη μπροστά.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Το M1 DAC και το M1 HPA το χρησιμοποιώ δίπλα στον κεντρικό μου υπολογιστή για ακροάσεις με ακουστικά, δεν βρίσκω δε τον ήχο καθόλου άσχημο τουναντίον πάρα πολύ λεπτομερή μαλακό και εύηχο.



Uploaded with ImageShack.us

Παράλληλα πειραματίζομαι με άλλα δύο DAC αυτή την στιγμή, αλλά για αυτό θα σας πω αργότερα σε άλλο thread...

off topic and go...
 
Απάντηση: Re: Linn Sondek LP12 Upgrades and Tweaking

Να προσθέσω επίσης στα tweaks, ότι ψεκάζω σιλικόνη στην ανάρτηση... αυτό θεωρώ ότι βοηθά να λειτουργεί καλύτερα και να διατηρούνται τα λαστιχάκια.

εγώ προμηθεύομαι ένα ειδικό φυσικό λάδι ελαστικών από ένα φίλο που έχει εργοστάσιο ελαστικών στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη. Με αυτό το λάδι συντηρώ και τα ελαστικά των μεγαφώνων των ηχείων. Το εισάγει από εκεί που προμηθεύεται και το φυσικό καουτσούκ
 
Last edited:
Εγώ στα ηχεία χρησιμοποιώ επίσης σπρέι σιλικόνης και τα ηχεία μου που είναι 20ετίας παίζουν άψογα...
 
Αγαπητέ Chris1967
Κρίνοντας από τα μηχανήματά σου και μόνο βλέπω να έχουμε ακολουθήσει παρόμοιο δρόμο.
Ακόμα σπάω το κεφάλι μου που είχα βρεί τον MVX-2 150 λίρες και δεν πρόλαβα να το πάρω.
Ο δικός μου P180 ήταν η πρώτη κόκκινη σειρά και όχι η μπλέ όπως δική σου που εκεί έχει βάλει περισσότερο το χέρι του ο Michaelson.
Δεν είχε πάντως κουμπί γιά μονομπλόκ.
Για ντάκ την γνώμη μου στη είπα για ενισχυτή ακουστικών είναι αξεπέραστο το λαμπάτο βαρελάκι .
Επειδή έχω και τον F2 ο μεγάλος έρωτας που απέμεινε είναι ο F18 που είναι έργο τέχνης σε μέταλλο !

!B94O!RgCWk~$(KGrHqYOKigEzS-1wQZ9BM7CS5p5Cg~~_12.JPG


!B94OE1Q!Wk~$(KGrHqEOKkUEzHjyRCezBM7CTBonGg~~_12.JPG
 
off topic...

η κόκκινη σειρά είναι ο p170...οι p180 ήταν πάντα μπλε (είμαι σίγουρος αφού τους πούλαγα). Οι MVX-2 που είναι σε άριστη κατάσταση παίζουν στις 800-1000 λίρες, οι στραπατσαρισμένοι λιγότερο...αν τον είχες βρει 150 λίρες κακώς δεν τον πήρες...

με συγχωρείς αλλά θα διαφωνήσω ως αναφορά τον x-can v3... θεωρώ ότι ο HPA είναι ανώτερος, αλλά στο κάτω κάτω γούστα είναι αυτά...

ΥΓ, εδώ μιλάμε για Sondek...
 
Πάντως τώρα το πικάπ δεν έχει ΚΑΜΙΑ σχέση με το πριν, είναι απλά σε άλλο επίπεδο, αναλυτικότητας, λεπτομέρειας, και εξαγωγής πληροφορίας από τους γνώριμους δίσκους μου... και όλα αυτά χωρίς να έχω αλλάξει κεφαλή που μετράει αισίως τα 16 χρόνια...και πολλές εκατοντάδες ώρες παιξίματος...

Αυτη η νεα αναλυτικοτητα,λεπτομερεια κλπ,εχουν επηρεασει καθολου τον ογκο του μπασου και γενικοτερα της ολης εικονας,η, την πλουσιοτητα του Linn οπως το ξερουμε; (valhalla π.χ; )
 
Αν κατάλαβα καλά η ερώτηση είναι εάν το Sondek έχει κρατήσει τον χαρακτήρα του ή έχει αλλάξει άρδην...

Η ερώτηση αυτή κατά την άποψη μου είναι πολύ γενική και αφορά μόνο το συγκεκριμένο σετάπ που είχα εγώ, ενώ ενδιαφέρον θα ήταν να μπορούσαμε να κάνουμε συγκρίσεις με πιο ολοκληρωμένα ακριβότερα σετάπ.

Ως αναφορά το πρώτο, δηλαδή πως άλλαξε ο ήχος του πολύ βασικού LP12 που είχα, θέλω να πω ότι είναι σαν να πήρα άλλο πικάπ.

Το πόσο θα άλλαζε ο ήχος από ένα πιο μοντέρνο LP12, δεν είμαι καθόλου σίγουρος να φανταστώ διότι τα μοντέρνα LP12 έχουν άλλο ήχο από τα παλαιότερα.

Το πλουσιοπάροχο μπάσο, και ο όγκος μπορεί κάλλιστα να είναι η ηχητική ενίσχυση (εσφαλμένη) των χαμηλομεσαίων, και ο μη έλεγχος των χαμηλών... μπορεί να ήταν γνώριμο και εύηχο... αλλά σε καμία περίπτωση σωστό.

Ο ήχος τώρα είναι συγκροτημένος, και δεν φαίνεται να υπερτονίζεται κάποιο φάσμα... ήχος λιγότερο "μελό" αλλά πιο αναλυτικός. Έλεγχος των μπάσων, που σε κάνει να νομίζεις ότι κάτι κάπου χάθηκε, μέχρι να χρειαστεί να σηκώσεις το κεφάλι απότομα από το άξαφνο ξέσπασμα μιας δυναμικής που σίγουρα δεν υπήρχε πριν.

Κύμβαλα που δεν κάνους τσσσ! αλλά ππτστστσσσσσσσσσσσ!... δεν ξέρω αν γίνομαι κατανοητός...

Δεν είμαι καλός στις περιγραφές αυτές αλλά προσπαθώ να μεταδώσω κάτι το οποίο μόνο με ακρόαση μπορείς να διαπιστώσεις.

Το όλο εγχείρημα όπως έχω αναφέρει σε προηγούμενα ποστ ήταν να μπορέσω να δώσω high end ήχο με όσο λιγότερα λεφτά, ακολουθώντας μια μη συμβατική λύση...

πιστεύω ότι το κατάφερα... επαναλαμβάνω θα χαιρόμουν πολύ να ερχόσουν εσύ και όποιο άλλοι φίλοι για ακρόαση...
 
Δεν έχω προσωπική γνώμη και μπορεί πράγματι ο RB900 να είναι η καλύτερη επιλογή.
Αλλά διαβάζω και άλλους που ορκίζονται ότι ένας Ittok είναι η καλύτερη επιλογή γιατί ταιριάζει απόλυτα και με τον χαρακτήρα του πικάπ-να μην το κάνουμε και Clearaudio είχε γράψει ένας !
Ανάμεσά τους και ο Van Den Hul που τον θεωρεί σαν έναν από τους καλύτερους βραχίονες που έχουν κατασκευαστεί ποτέ.

_U3J7380.jpg


_U3J7391.jpg
 
Last edited:
Θεωρώ ότι απλά να επαναλαμβάνουμε κάτι που διαβάσαμε ή ακούσαμε, χωρίς να έχουμε προσωπική γνώση/επαφή με τ αντικείμενο, είναι η αιτία δημιουργίας "αστικών μύθων" ("urban legends").

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρων το γεγονός ότι δεν έγιναν περισσότερες ερωτήσεις/παρατηρήσεις επάνω στην συγκεκριμένη οδό αναβάθμισης (εκτός από τις πολύ εύστοχες παρατηρήσεις του AUDIOLITIC).

Αυτό εξηγείται μάλλον ότι οι περισσότεροι με τα Linn έχουν "χάψει" την παραδοσιακή οδό αναβάθμισης, με ότι αυτό συνεπάγεται (κυρίως πολλά λεφτά με μικρά αποτελέσματα), χωρίς να θέλουν να δουν την άλλη σκοπιά... από την άλλη οι κάτοχοι Linn φαίνεται γενικά να είναι πιο συναισθηματικοί απέναντι στα πικάπ τους, λες και δεν είναι απλά ένα απλό εργαλείο εξαγωγής μουσικής πληροφορίας και τίποτε άλλο... αυτό το αισθάνομαι και εγώ ως ενός σημείου...

Ένα άλλο σημείο είναι ότι κανείς (από τους φανατικούς Linnήστες) δεν κάθεται να ασκήσει κριτική στις καίριες αναβαθμίσεις που έχουν γίνει οι οποίες όμως αναιρούν την αρχική σχεδίαση, τόσο ως αναφορά τα υλικά όσο και την ηχητική αλλαγή που αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα.

Κραυγαλέα παραδείγματα είναι η αλλαγή του πηγαδιού (Cirkus), και το Keel. Αφήστε τα τροφοδοτικά...

Το κακό είναι ότι η Linn έκανε αυτές τις αναβαθμίσεις με σκοπό καθαρά εισπρακτικό (δήθεν ότι μπορείς να αναβαθμίσεις το οποιαδήποτε ηλικίας Sondek) ενώ θα μπορούσε κάλλιστα να βγάλει πχ το Lp13 με νέο σχεδιασμό, στην τιμή του Keel/Lingo και να είναι καλύτερο.

Δεν είναι τυχαίο που οι "πολέμιοι" έχουν καλύτερα πικάπ με λιγότερα λεφτά, βασιζόμενοι σε πιο μοντέρνους σχεδιασμούς/υλικά.

Ένα full kit Sondek με τα τροφοδοτικά του και δεν συμμαζεύεται απλά δεν αξίζει τα λεφτά του, εκτός και αν κάποιος τα πληρώνει επειδή ψυχολογικά το θέλει και μόνον.

Τώρα ως προς τον μυθικό ήχο του Sondek Lp12, Valhalla, Ittok, Troika...είναι ήχος άλλης εποχής, δυστυχώς μην με πάρετε με τις πέτρες... χρωματισμένος και όχι ακριβής... ευχάριστος όμως...και έχει αγαπηθεί από πολλούς και εμένα συμπεριλαμβανομένου...

Άντε τρέχα γύρευε φίλε Musicalicious να βρείς Ittok LVIII σε καλή κατάσταση ρισκάροντας από e-bay, και να την πληρώσεις και 600λίρες...ή μετά να αλλάζεις bearing kit...

Τελειώνοντας... δύο ερωτήματα...

Είναι λογικό κατά την άποψη σας να είναι καλύτερος ηχητικά ένας παρωχημένος σχεδιασμός (Valhalla/Ittok/χωρις Trampolin) από το νέο σχεδιασμό όπως πολλοί ισχυρίζονται?? εγώ δεν απαντάω νομίζω ότι σε όλο αυτό το thread έχετε καταλάβει την άποψη μου.

Είναι παράλληλα (με το πρώτο ερώτημα) λογικό,... άσχημα και φτηνά υλικά να έχουν τόσο καλή συνέργεια που τα πιο καλά και τεχνικά ανώτερα να βγάζουν χειρότερο ήχο?

Εάν μου απαντήσετε καταφατικά... η επόμενη μου αναβάθμιση θα είναι τα κουραμπιεδάκια που πουλάει ένας (να μην χαρακτηρίσω) ισχυριζόμενος ότι εξισορροπεί τα μαγνητικά πεδία, και θα τα βάλω επάνω στην καράφλα μου... αμαν...:grandpa::operator:
 
Εγώ το είπα εξαρχής δεν έχω γνώμη για το αν ο παλιός ή ο νέος ήχος του εν λόγω πικάπ είναι ο καλύτερος.
Απλά μου έκανε τρομερή εντύπωση ο Van Den Hul που έκανε ενθουσιώδη σχόλια για τον παλιό Ittok και σίγουρα δεν μπορώ να πω ότι η γνώμη του δεν μετράει.
Επίσης και ο πολύ γνωστός ηχολήπτης Χατζηστάμου είναι λάτρης του "παλιού ήχου" και φυσικά ακούει από Ittok.
 
Δεν είχα σκοπό να σχολιάσω γιατί δεν είμαι κάτοχος Sondek (εγώ έχω ένα Axis με τον Akito ΙΙ), αλλά θα το κάνω γιατί έχω την τύχη να έχει Sondek ένας πολύ καλός μου φίλος ο οποίος πέρασε απο όλα τα στάδια και κατέληξε με τον Ekos SE.

Ο παλιός Ittok ήταν πολύ καλός, αλλά ο Ekos που τον αντικατέστησε ήταν καλύτερος (και ο οποίος Ekos είναι επίσης βελτιωμένος στα σημεία στην SE έκδοσή του που κατέληξε να έχει ο φίλος μου) , τουλάχιστον στα δικά μας αυτιά και στο συγκεκριμένο είδος μουσικής που κάναμε τις ακροάσεις (Pink Floyd, Mike Oldfield, Jean-Michel Jarre αλλά και Miles Davis, Weather Report και Mahavishnu Orchestra)...

Σεβαστή ασφαλώς η γνώμη του κου Van Den Hul, αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη, εσφαλμένη ...
 
Συμφωνώ Φίλιππε,...

αλλά θέλω και να προσθέσω, σαν εικονοκλάστης και αιρετικός που είμαι,... ένας καλός βραχίωνας σαν τον SE (υπερτιμημένος κατά την άποψη μου), να κάθετε επάνω σε φτηνό κοντραπλακέ το οποίο είναι βιδωμένο με ξηλοβιδάκια επάνω σε λαμαρινένιο υποσασσί...πράγμα που εμέσος πλην σαφώς σε υποχρεώνει να πας στο Keel αν θες να τον ακούσεις πραγματικά...

αυτόν πχ τον βραχίωνα τον ξέρετε? http://www.audioorigami.co.uk/PU7/PU7.htm

τον είχα ακούσει στα γρήγορα σε μια επίσκεψη μου στην Αγγλία (εξαιρετικός ήχος σε LP12)... και απ ότι μου είπαν, (και ο ιδιοκτήτης της Inspire μετά από αρκετής ώρας συζήτηση...) ότι κυριολεκτικά σκοτώνει όχι μόνο τον Ekos SE αλλά και τον SME V... ναι έτσι μου είπαν... και τους πιστεύω, αν και δεν άκουσα σύγκριση δίπλα δίπλα...

Μάλιστα αυτή ήταν και η πρόταση προς την δική μου αναβάθμιση... "a combination that will seriously challenge a top flight LP12" , εννοώντας αντί για βραχίωνα Rega, να έβαζα τον PU7...

Υπάρχουν εναλλακτικές εάν τολμήσουμε να βγούμε λίγο από την πεπατημένη... ιδιαίτερα αν η πεπατημένη κοστίζει τεράστια ποσά...
 
Last edited:
Συμφωνώ Φίλιππε,...

αλλά θέλω και να προσθέσω, σαν εικονοκλάστης και αιρετικός που είμαι,... ένας καλός βραχίωνας σαν τον SE (υπερτιμημένος κατά την άποψη μου), να κάθετε επάνω σε φτηνό κοντραπλακέ το οποίο είναι βιδωμένο με ξηλοβιδάκια επάνω σε λαμαρινένιο υποσασσί...πράγμα που εμέσος πλην σαφώς σε υποχρεώνει να πας στο Keel αν θες να τον ακούσεις πραγματικά...

αυτόν πχ τον βραχίωνα τον ξέρετε? http://www.audioorigami.co.uk/PU7/PU7.htm

τον είχα ακούσει στα γρήγορα σε μια επίσκεψη μου στην Αγγλία (εξαιρετικός ήχος σε LP12)... και απ ότι μου είπαν, (και ο ιδιοκτήτης της Inspire μετά από αρκετής ώρας συζήτηση...) ότι κυριολεκτικά σκοτώνει όχι μόνο τον Ekos SE αλλά και τον SME V... ναι έτσι μου είπαν... και τους πιστεύω, αν και δεν άκουσα σύγκριση δίπλα δίπλα...

Υπάρχουν εναλλακτικές εάν τολμήσουμε να βγούμε λίγο από την πεπατημένη... ιδιαίτερα αν η πεπατημένη κοστίζει τεράστια ποσά...
Ο βραχιωνας αυτος ειναι μια "αναβιωση" του Syrinx PU2 & 3 ,ενας πραγματικα εξαιρετικος βραχιωνας.Προσωπικα τον εχω στην λιστα μου:a0210:
 
Ο βραχιωνας αυτος ειναι μια "αναβιωση" του Syrinx PU2 & 3 ,ενας πραγματικα εξαιρετικος βραχιωνας.Προσωπικα τον εχω στην λιστα μου:a0210:

Συμφωνώ οτι ο PU3 ήταν θάνατος ! Αλλά δεν έπιασε αρκετά στην αγορά :frown:

Οποιος μπορεί να βρεί NOS τον συγκεκριμένο, έκανε την τύχη του ! Στην Αγγλία που ζούσα, πολλοί γνωστοί μου πίνανε νερό στ' όνομά του :smile:
 
Συμφωνώ Φίλιππε,...

αλλά θέλω και να προσθέσω, σαν εικονοκλάστης και αιρετικός που είμαι,... ένας καλός βραχίωνας σαν τον SE (υπερτιμημένος κατά την άποψη μου), να κάθετε επάνω σε φτηνό κοντραπλακέ το οποίο είναι βιδωμένο με ξηλοβιδάκια επάνω σε λαμαρινένιο υποσασσί...πράγμα που εμέσος πλην σαφώς σε υποχρεώνει να πας στο Keel αν θες να τον ακούσεις πραγματικά...

αυτόν πχ τον βραχίωνα τον ξέρετε? http://www.audioorigami.co.uk/PU7/PU7.htm

τον είχα ακούσει στα γρήγορα σε μια επίσκεψη μου στην Αγγλία (εξαιρετικός ήχος σε LP12)... και απ ότι μου είπαν, (και ο ιδιοκτήτης της Inspire μετά από αρκετής ώρας συζήτηση...) ότι κυριολεκτικά σκοτώνει όχι μόνο τον Ekos SE αλλά και τον SME V... ναι έτσι μου είπαν... και τους πιστεύω, αν και δεν άκουσα σύγκριση δίπλα δίπλα...

Μάλιστα αυτή ήταν και η πρόταση προς την δική μου αναβάθμιση... "a combination that will seriously challenge a top flight LP12" , εννοώντας αντί για βραχίωνα Rega, να έβαζα τον PU7...

Υπάρχουν εναλλακτικές εάν τολμήσουμε να βγούμε λίγο από την πεπατημένη... ιδιαίτερα αν η πεπατημένη κοστίζει τεράστια ποσά...

Δεν μπορώ να κρίνω γιατί ο φίλος μου έχει το Keel .. Αλλά θα ρωτήσω την άποψή του !

Πάντως όλοι οι βραχίονες της Linn ήταν υπερτιμημένοι. Δεν βλέπω γιατί ο SE να αποτελούσε εξαίρεση ;)