και με sub δεν υπαρχει πιθανοτητα να εχεις μπουμαρισμα σε εναν μικρο χωρο?
Έχεις μεγαλύτερες δυνατότητες να ρυθμίσεις κατάλληλα τη στάθμη. Δεν μπορείς να αποφύγεις τους αξονικούς ρυθμούς του δωματίου όμως. Η ευελιξία στην τοποθέτηση έγκειται στο γεγονός ότι μπορείς να το τοποθετήσεις σχεδόν οπουδήποτε, ακόμα και σε γωνία, όπου όμως θα χαμηλώσεις αντίστοιχα τη στάθμη. (Αποφεύγουμε τις γωνίες πάντως, είναι σημαντικό να πετύχουμε τη μέγιστη ομοιομορφία στο ακουστικό φάσμα, ειδικά στις συχνότητες cross με τα ηχεία βάσης).
Ο μεγαλύτερος μπελάς είναι η ρύθμιση της φάσης. Σημαντικότατη ρύθμιση. Δεν έχουν όλα τα Subs δυνατότητα ρύθμισης φάσης. Και ενώ κάτω από τα 250-300 Hz δεν υπάρχει κατευθυντική πληροφορία η διαφορά στη φάση είναι εντονώτατα ακουστή. Κατ' ουσίαν πρόκειται για γεωμετρικό πρόβλημα. Διότι πρέπει η έναρξη και λήξη της κίνησης των Woofer να συμπίπτει με την έναρξη και λήξη της κίνησης των Midrange/Midwoofers.
Για ποιό λόγο; Έστω ότι ένα όργανο π,χ. ακουστικό μπάσο παράγει μία νότα στα με θεμελιώδη συχνότητα τα 40 Hz. Καλείται το Sub να την αναπαραγάγει. Ταυτόχρονα όμως παράγονται και οι αρμονικές της στα 80, 120. 160, 200, 240 κλπ. Αυτές καλείται το Midrange/Midwoofer να τις αναπαράγει και τις αρμονικές πολύ ψηλά το Tweeter. Για τη συνοχή μεταξύ Mid και Tweeter έχει προνοήσει ήδη ο κατασκευαστής του ηχείου βάσης. Εδώ μας απασχολεί μόνο το θέμα του Sub. Το ζητούμενο είναι η θεμελιώδης να ακουστεί ταυτόχρονα με τις αρμονικές της, αλλιώς θα έχουμε πλήρη διάλυση του ρυθμού, που είναι και το βασικό κριτήριο. Επίσης περίεργους χρωματισμούς.
Έτσι, αν το Sub βρίσκεται (γεωμετρικά) μπροστά από τα ηχεία μας πρέπει να δώσουμε μία αντίστοιχη καθυστέρηση, δηλαδή μία αρνητική διαφορά φάσης. Αν βρίσκεται πίσω από τα ηχεία μας πρέπει να ξεκινά ελάχιστα πιο γρήγορα, ώστε να φτάνουν όλες οι συχνότητες (θεμελιώδεις και αρμονικές) ταυτόχρονα στ' αυτιά μας. Θα υπολογίσουμε τότε και θα ρυθμίσουμε θετική διαφορά φάσης.
Δεν είναι εύκολο αλλά γίνεται.
Πρακτικά μπορούμε με λίγα μέσα (δίσκους, σήματα) να πετύχουμε μιά πολύ ικανοποιητική ρύθμιση. Εφ' όσον αναζητούμε το απόλυτα σωστό, τότε βεβαίως χρειάζονται όργανα και μετρήσεις. Και ναι, όταν πετύχουμε την απόλυτη ρύθμιση απαγορεύονται οι περαιτέρω μετακινήσεις (μπορούμε να βάλεις σημάδια πάντως)! Στην πράξη είναι καλύτερα να το κάνουμε, όταν αποφασίσουμε κάποια στιγμή να προβούμε στην ακουστική φροντίδα του χώρου μας.
Υπάρχει ένα θέμα ακόμα. Ένα Sub ή δύο; Όπως ήδη είπαμε, δεν υπάρχει κατευθυντική πληροφορία κάτω από τα 250-300 Hz, παρά μόνο η διαφορά στη φάση. Που μπορεί να ρυθμιστεί (μαζί με τη συχνότητα cross και τη στάθμη).
Θεωρητικά, όταν έχουμε ένα μόνο Sub, υπάρχει η δυνατότητα να υπάρχει μία μικρή διαφορά φάσης ανάμεσα στο δεξί και το αριστερό κανάλι. Δηλαδή να υπάρχει μία μικρή διαφορά στην αντιστάθμιση που χρειάζεται να ρυθμίσουμε ως διαφορά φάσης ανάμεσα στα δύο κανάλια. Το θεωρητικό άριστο λοιπόν προβλέπει δύο Sub, καθένα με τις δικές του ρυθμίσεις για κάθε κανάλι. (Κανονικά είναι όλες κοινές, η διαφορά φάσης μπορεί να είναι λίγο διαφορετική όμως, καθώς εξαρτάται από την τοποθέτηση). Τα δύο Sub όμως καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και μάλλον δεν χωράνε σε μικρομεσαίους χώρους. (Πέρα απ' το αυξημένο κόστος).
Το ένα Sub -κοινό για τα δύο κανάλια- είναι ένας μικρός συμβιβασμός. Στην πράξη όμως αποδεικνύεται ότι είναι πολύ μικρός συμβιβασμός και μπορούμε να έχουμε μεγάλο και σπουδαίο ήχο με δύο καλά ηχεία βάσης και το κατάλληλο Sub.