Περί μεγεθών...Στα ηχεία...

Τις περισσότερες φορές τα ηχεία δαπέδου τα τοποθετούμε μακρυά από τοίχους για την αποφυγή μπουμαρίσματος και γενικά την καλύτερη συμπεριφορά του μπάσου. Στα ηχεία βάσης όμως μπορεί σε μεγαλούτσικους χώρους να το θέλουμε το παραπάνω μπάσο. Άρα μήπως πρέπει σε κάποιες περιπτώσεις τα μικρά ηχεία να τα κολλάμε στους τοίχους?
 
Re: Απάντηση: Re: Περί μεγεθών...Στα ηχεία...

Αν η βύθιση είναι πχ 10 ή 20 db πως θα παίξει το καημένο το γούφερ τόσο πολύ παραπάνω? Με τι παραμόρφωση?
Στη περίπτωση κορυφών, ίσως να καταφέρνει κάτι καλύτερο, εξομαλύνοντας την καμπύλη, αν και κάθε κορυφή ή βύθιση προφανώς δημιουργεί και άλλα προβλήματα (πχ επιρροή στο decay)... στα άλλα προβλήματα λοιπόν δεν μπορεί να κάνει κάτι.

1. Ο Σταματάκος έχει κάνει την 1η δοκιμή σε συγκριτικά τεστ ηχείων. Και συνήθως... δεν.
2. Γι´αυτό κάποια παραμετρικά συστήματα διόρθωσης (πχ στον προενισχυτή της Meridian, ή στα γούφερ της Vandersteen) κόβουν τις κορυφές, αλλά δεν πειράζουν (ή πειράζουν ελάχιστα) τις βυθίσεις.
 
Τις περισσότερες φορές τα ηχεία δαπέδου τα τοποθετούμε μακρυά από τοίχους για την αποφυγή μπουμαρίσματος και γενικά την καλύτερη συμπεριφορά του μπάσου. Στα ηχεία βάσης όμως μπορεί σε μεγαλούτσικους χώρους να το θέλουμε το παραπάνω μπάσο. Άρα μήπως πρέπει σε κάποιες περιπτώσεις τα μικρά ηχεία να τα κολλάμε στους τοίχους?

Συνήθως κάτι κερδίζουμε και κάτι χάνουμε ανάλογα με τις επιλογές μας και θα έλεγα ότι είναι πιο πολύ θέμα γούστου, παρά "πρέπει".
Κοντά στον τοίχο κερδίζεις σε χαμηλό (συζητήσιμης ίσως ακρίβειας και ποιότητας), μακριά από τον τοίχο συνήθως κερδίζεις όλα τα άλλα καλούδια.
Τα ηχεία εξαφανίζονται και η στερεοφωνική εικόνα διευρύνεται. Εάν δε,το επιτρέπει το όλο σεταπ γίνεται πραγματικά τρισδιάστατη. (Ακούς όργανα σε διαφορετικά βάθη)
Υπάρχουν ωστόσο και μικρά ηχεία, που ο ίδιος ο κατασκευαστής τους συνιστά να τοποθετηθούν κοντά σε τοίχο.
 
τελικα κοντα στους τοιχους κερδιζεις σε χαμηλο ή σε σταθμη λογω των ανακλασεων που δημιουργουνται?

το σωστο ειναι τα ηχεια να μετριουνται σε ανηχοικα δωματια, ακριβως για να ειναι αντικειμενικες αυτες οι μετρησεις. μετα αν καποιος θελει να τα στησει στην γωνια για να ανεβει η ενταση μεσω μιας τεχνητης αυξησης της ευαισθησιας ειναι αλλο θεμα. οι μοναδες δεν αλλαζουν επειδη εχουν εναν τοιχο διπλα τους. αυτος ο μυθος θα πρεπει να πεσει καποια στιγμη.
 
μια προσωπικη γνωμη: αν καποιος αναζητα το αβυσαλεο χαμηλο καλυτερα να κοιταξει προς τα ηχεια με καμπινες με μεγαλα λιτρα και τον σχετικο σχεδιασμο. η λυση για σωστη μουσικη αναπαραγωγη δεν ειναι ουτε το εχτρα subwoofer ουτε το στησιμο στις γωνιες των δωματιων.

τα προτερηματα των ηχειων βασης με σχετικα μικρες καμπινες και 2-3 μοναδες ειναι αλλου. ειναι στο point source imaging και στο σχετικα απλο crossover. επισης οπως πολυ σωστα προαναφερθηκε, δεν θα αναδειξουν τυχων προβληματα του χωρου στον βαθμο που θα το κανουν καποια μεγαλυτερα.

εαν καποιος μπορει η τελος παντων δεν εχει προβλημα να θυσιασει λιγο χαμηλο και εκτιμα τα προτερηματα των βασης μπορει να ριξει περισσοτερα χρηματα στην ποιοτητα παρα στην ποσοτητα. εαν ζητα μεγαλυτερη (πληρη?) εκταση καλυτερα να κοιταξει αλλου. θεμα επιλογων
 
τελικα κοντα στους τοιχους κερδιζεις σε χαμηλο ή σε σταθμη λογω των ανακλασεων που δημιουργουνται?
.................
Σε στάθμη φυσικά, συμφωνούμε. Αυξομειώνοντας την απόσταση από τους τοίχους μπορείς μέσα σε κάποια όρια να παίξεις με τη στάθμη, δεν αλλάζεις όμως και τη συχνότητα αποκοπής, ούτε την ταχύτητα με την οποία ανταποκρίνονται οι μονάδες...

Γενικά συμφωνούμε, εκτός από το θέμα του Sub, όπου ως χρήστης Sub έχω άλλη άποψη.

Παραμένει γεγονός πως είναι δύσκολο να βρεις το κατάλληλο Sub. Και πολύ-πολύ δυσκολότερο να το ρυθμίσεις και να το ταιριάξεις. Γίνεται όμως. Εάν και εφ' όσον τα καταφέρεις, έχεις όλα τα πλεονεκτήματα ενός μεγάλου συστήματος, αλλά με πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στο χώρο.
 
Παραμένει γεγονός πως είναι δύσκολο να βρεις το κατάλληλο Sub. Και πολύ-πολύ δυσκολότερο να το ρυθμίσεις και να το ταιριάξεις. Γίνεται όμως. Εάν και εφ' όσον τα καταφέρεις, έχεις όλα τα πλεονεκτήματα ενός μεγάλου συστήματος, αλλά με πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στο χώρο.

και με sub δεν υπαρχει πιθανοτητα να εχεις μπουμαρισμα σε εναν μικρο χωρο?
 
Σε στάθμη αλλά όλων των μονάδων η μόνο του woofer? Έχω την εντύπωση ότι άλλο ηχεία βάσης και άλλο ηχεία βιβλιοθήκης που μπορείς να πειραματιστείς με την τοποθέτηση κοντά η στους τοίχους.Τα πρώτα νομίζω είναι υψηλής πιστότητας και πρέπει τηρούνται οι ίδιοι κανόνες τοποθέτησης με τα μεγάλα ηχεία.
 
η σταθμη ειναι αποτελεσμα του συνολου των μοναδων (αν και το τουιτερ εχει την μικροτερη συνεισφορα). στην γωνια, λογω του πατερν της διασπορας, ενισχυονται κατα κυριο λογο οι χαμηλες συχνοτητες και αυτο αποτελει την κυρια αιτια του προβληματος, χανεται η ισορροπια μεταξυ χαμηλων-μεσαιων-ψηλων.
 
η σταθμη ειναι αποτελεσμα του συνολου των μοναδων (αν και το τουιτερ εχει την μικροτερη συνεισφορα). στην γωνια, λογω του πατερν της διασπορας, ενισχυονται κατα κυριο λογο οι χαμηλες συχνοτητες και αυτο αποτελει την κυρια αιτια του προβληματος, χανεται η ισορροπια μεταξυ χαμηλων-μεσαιων-ψηλων.

Έτσι!
 
Με το θέμα χρονισμού (time alignment) των μονάδων αλήθεια,τι γίνεται στην περίπτωση του χωριστού sub;
(Στην περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης,μέσω ενεργού κρος πχ....)
Χρειάζονται μετρήσεις για την ακριβή τοποθέτηση ή κάνω λάθος;
 
ναι Σωκρατη. και δεν ειναι καθολου απλο. θελει γνωσεις και εργαλεια. σκεψου πως δεν ειναι τελεια ουτε τα εμπορικα ηχεια δαπεδου στις χαμηλες κατηγοριες
 
Απάντηση: Re: Περί μεγεθών...Στα ηχεία...

ναι Σωκρατη. και δεν ειναι καθολου απλο. θελει γνωσεις και εργαλεια. σκεψου πως δεν ειναι τελεια ουτε τα εμπορικα ηχεια δαπεδου στις χαμηλες κατηγοριες


Δεν ξέρω αν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης χρονικής υστέρησης ή προπορείας στα sub αλλά θα ήταν μια κάποια λύση εφ' όσον γνωρίζουμε την ταχύτητα του ήχου και την απόσταση απ' την θέση ακρόασης.
Βέβαια μετά τον υπολογισμό και την τοποθέτηση,θα απαγορευόταν δια ροπάλου και η παραμικρή μετακίνηση..
Όντως φαίνεται πολύ περίπλοκο απ´την στιγμή που οι μονάδες είναι τελείως ξεχωριστές πάντως...
 
τα προβληματα δεν σταματουν εδω. ειναι και ο ενσωματομενος ενισχυτης ο οποιος πιθανοτατα να ειναι πολυ διαφορετικος απο τον κυριως ενισχυτη με οσα αυτο επιφερει.

ασε το crossover. ο δορυφορος εχει ενα συγκεκριμενο ρολαρισμα και ο καθενας προσπαθει να φερει το subwoofer να δεσει με το "αυτι".

επιπλεον, πολλοι χρησιμοποιουν μονο ενα sub, συνδεδεμενο στο ενα μονο καναλι, λες και το αλλο δεν εχει χαμηλο η το χαμηλο του δευτερου καναλιου ειναι πανομοιοτυπο με το πρωτο.


Για να μην παρεξηγηθω, δεν θεωρω αδυνατο να πετυχει καποιος καλο ηχο με την χρηση sub, το θεωρω πολυ δυσκολο. το ξαναεγραψα, ειναι φρονιμο να παει καποιος κατευθειαν σε ηχειο δαπεδου αν θελει χαμηλο, η εστω βασης με μεγαλη καμπινα σε λιτρα και αντιστοιχο σχεδιασμο.
 
λενε απο τους 80 κυκλους και κατω αλλα δεν ισχυει. ο ανθρωπινος εγεφαλος μπορει να εντωπισει την πηγη και σε πιο χαμηλες συχνοτητες.

εαν βεβαια αναφερεσαι στην χρηση subwoofer, το πατερν διασπορας εχει να κανει πολυ λιγο εως καθολου με τα προβληματα που προαναφερθηκαν. πχ, οταν ακους μια συμφωνικη ορχηστρα, χαμηλο παραγεται και απο κρουστα που "ερχονται" απο το δεξιο καναλι αλλα ταυτοχρονα και απο τα τσελα με τα μπασα απο το δεξι.

στα ΗΤ συστηματα, εκμεταλλευομενοι την "παντοκατευθυντικοτητα" των χαμηλων πολυ συχνοτητων βαζουν το σουμπ σε πλαγιες θεσεις, αλλα η μουσικη δεν ειναι το ιδιο.
 
και με sub δεν υπαρχει πιθανοτητα να εχεις μπουμαρισμα σε εναν μικρο χωρο?
Έχεις μεγαλύτερες δυνατότητες να ρυθμίσεις κατάλληλα τη στάθμη. Δεν μπορείς να αποφύγεις τους αξονικούς ρυθμούς του δωματίου όμως. Η ευελιξία στην τοποθέτηση έγκειται στο γεγονός ότι μπορείς να το τοποθετήσεις σχεδόν οπουδήποτε, ακόμα και σε γωνία, όπου όμως θα χαμηλώσεις αντίστοιχα τη στάθμη. (Αποφεύγουμε τις γωνίες πάντως, είναι σημαντικό να πετύχουμε τη μέγιστη ομοιομορφία στο ακουστικό φάσμα, ειδικά στις συχνότητες cross με τα ηχεία βάσης).

Ο μεγαλύτερος μπελάς είναι η ρύθμιση της φάσης. Σημαντικότατη ρύθμιση. Δεν έχουν όλα τα Subs δυνατότητα ρύθμισης φάσης. Και ενώ κάτω από τα 250-300 Hz δεν υπάρχει κατευθυντική πληροφορία η διαφορά στη φάση είναι εντονώτατα ακουστή. Κατ' ουσίαν πρόκειται για γεωμετρικό πρόβλημα. Διότι πρέπει η έναρξη και λήξη της κίνησης των Woofer να συμπίπτει με την έναρξη και λήξη της κίνησης των Midrange/Midwoofers.

Για ποιό λόγο; Έστω ότι ένα όργανο π,χ. ακουστικό μπάσο παράγει μία νότα στα με θεμελιώδη συχνότητα τα 40 Hz. Καλείται το Sub να την αναπαραγάγει. Ταυτόχρονα όμως παράγονται και οι αρμονικές της στα 80, 120. 160, 200, 240 κλπ. Αυτές καλείται το Midrange/Midwoofer να τις αναπαράγει και τις αρμονικές πολύ ψηλά το Tweeter. Για τη συνοχή μεταξύ Mid και Tweeter έχει προνοήσει ήδη ο κατασκευαστής του ηχείου βάσης. Εδώ μας απασχολεί μόνο το θέμα του Sub. Το ζητούμενο είναι η θεμελιώδης να ακουστεί ταυτόχρονα με τις αρμονικές της, αλλιώς θα έχουμε πλήρη διάλυση του ρυθμού, που είναι και το βασικό κριτήριο. Επίσης περίεργους χρωματισμούς.
Έτσι, αν το Sub βρίσκεται (γεωμετρικά) μπροστά από τα ηχεία μας πρέπει να δώσουμε μία αντίστοιχη καθυστέρηση, δηλαδή μία αρνητική διαφορά φάσης. Αν βρίσκεται πίσω από τα ηχεία μας πρέπει να ξεκινά ελάχιστα πιο γρήγορα, ώστε να φτάνουν όλες οι συχνότητες (θεμελιώδεις και αρμονικές) ταυτόχρονα στ' αυτιά μας. Θα υπολογίσουμε τότε και θα ρυθμίσουμε θετική διαφορά φάσης.

Δεν είναι εύκολο αλλά γίνεται.
Πρακτικά μπορούμε με λίγα μέσα (δίσκους, σήματα) να πετύχουμε μιά πολύ ικανοποιητική ρύθμιση. Εφ' όσον αναζητούμε το απόλυτα σωστό, τότε βεβαίως χρειάζονται όργανα και μετρήσεις. Και ναι, όταν πετύχουμε την απόλυτη ρύθμιση απαγορεύονται οι περαιτέρω μετακινήσεις (μπορούμε να βάλεις σημάδια πάντως)! Στην πράξη είναι καλύτερα να το κάνουμε, όταν αποφασίσουμε κάποια στιγμή να προβούμε στην ακουστική φροντίδα του χώρου μας.

Υπάρχει ένα θέμα ακόμα. Ένα Sub ή δύο; Όπως ήδη είπαμε, δεν υπάρχει κατευθυντική πληροφορία κάτω από τα 250-300 Hz, παρά μόνο η διαφορά στη φάση. Που μπορεί να ρυθμιστεί (μαζί με τη συχνότητα cross και τη στάθμη).
Θεωρητικά, όταν έχουμε ένα μόνο Sub, υπάρχει η δυνατότητα να υπάρχει μία μικρή διαφορά φάσης ανάμεσα στο δεξί και το αριστερό κανάλι. Δηλαδή να υπάρχει μία μικρή διαφορά στην αντιστάθμιση που χρειάζεται να ρυθμίσουμε ως διαφορά φάσης ανάμεσα στα δύο κανάλια. Το θεωρητικό άριστο λοιπόν προβλέπει δύο Sub, καθένα με τις δικές του ρυθμίσεις για κάθε κανάλι. (Κανονικά είναι όλες κοινές, η διαφορά φάσης μπορεί να είναι λίγο διαφορετική όμως, καθώς εξαρτάται από την τοποθέτηση). Τα δύο Sub όμως καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και μάλλον δεν χωράνε σε μικρομεσαίους χώρους. (Πέρα απ' το αυξημένο κόστος).

Το ένα Sub -κοινό για τα δύο κανάλια- είναι ένας μικρός συμβιβασμός. Στην πράξη όμως αποδεικνύεται ότι είναι πολύ μικρός συμβιβασμός και μπορούμε να έχουμε μεγάλο και σπουδαίο ήχο με δύο καλά ηχεία βάσης και το κατάλληλο Sub.
 
1207Aperion.2.jpg


Τυπικές συνδέσεις subwoofer (μιλώντας πάντα για μουσική). Οι έξοδοι ηχείων και των 2 καναλιών συνδέονται στο σαμπ. Το crossover ρυθμίζεται πάνω στο σαμπ.
Μιλάμε πάντα για υπο-γούφερ , για πολύ χαμηλές, όχι για γούφερ. Τα υπογούφερ δεν θεραπεύουν ηχεία που πάσχουν από έλλειψη γούφερ, που δεν μπορούν δηλαδή να αποδώσουν ούτε τις ανώτερες χαμηλές.
Όποιος ακούσει π.χ τα Hotel California με sub θα ακούσει κάτι χτυπήματα που δεν ήξερε ότι υπήρχαν...