Polarising filter or not ?

λοιπόν....

1) το πολωτικό κάνει τα τοπία ναφαινονται υπερφυσικά καθαρά,κάνει τα αυτοκίνητα να αναδεικνύουν το πραφματικό τους χρώμα (μάλιστα αν απορείτε γιατί στις διαφημίσεις αυτοκινήτων η ασφαλτος ειναι μαυρη, θα σας απαντήσω οτι οφείλεται στην χρήση συνδυασμου πολωτικών.) και βέβαια ειναι καταπληκτικό σαν άζαξ (κανει τα τζάμια ...αόρατα!)

Καθως τα ευθύγραμμα πολωτικα, οπως αναφέρθηκε σωστότατα, ειναι σαν "γρίλιες" αν βάλεις 2 πολωτικά το ενα πανω στο άλλο και τα γυρίσεις κάθετα (90 μοιρες) δεν τα διαπερνά καθόλου φως.

Λόγω του μεγαλύτερου μηνκους κύματος του κόκκινου, το ευθύγραμμο πολωτικό εχει καλύτερη απόρριψη (μικρότερη γωνία διαπερατότητας) απ ότι στο μπλέ - ιώδες (μεγαλύτερη γωνια διαπερατότητας - μικρότερη απόρριψη) και γι αυτό μπλαβίζει. ουτως αν βάλεις θερμό φίλτρο καλό ειναι να το σηκώσεις και ενα στοπ γιατι το θερμό θα κοψει ακόμα περισσότερο φως.

Δεν γίνεται να το αφήσουμε μονίμως πάνω στην μηχανή ουτε το ευθύγραμμο ουτε το κυκλικό, καθως σε σκοτεινες λήψεις θελουμε οσο περισσότερο φως γίνεται. Επισης, κακής ποιότητα φίλτρα αφήνουν χρωματιστό glare, και ακόμα και τα καλής μπορεί να αφήνουν αν εχει καπως ανοιξει ο αυλός περιστροφής και δεν εφαρμόζουν τελείως κάθετα στον φακό.
 
Στη φωτογραφία τοπίου το πολωτικό φίλτρο δέν τονίζει μόνο το μπλέ του ουρανού αλλά και το πράσινο χρώμα των φυλλωμάτων και της βλάστησης και αυτό επειδή "κόβει' την αντανάκλαση του ηλιακού φωτός πάνω σ 'αυτά.
Έτσι ζωντανεύει συνολικά το τοπίο.
 
Last edited:
Αυτό που λέει ο Βασίλης για τη βλάστηση είναι σωστό και πολλοί το ξεχνούν.


Μόνο για ένα πράγμα ΔΕΝ κάνει το πολωτικό:
Για τονισμό της θάλασσας! Έχω καταστρέψει φωτογραφίες επειδή είχα χρησιμοποιήσει πολωτικό για τον ουρανό και υπήρχε θάλασσα στο κάδρο...

Η θάλασσα, δεν έχει καμία ανάγκη για πολωτικό, ο τονισμός ή ο χρωματισμός μπορεί να γίνει πολύ καλύτερα μετά! Αντίθετα, χρησιμοποιώντας πολωτικό σκουραίνεις το χρώμα και αν το παρακάνεις (τι να καταλάβεις στο μικροσκοπικό μόνιτορ ή εικονοσκόπιο) δεν υπάρχει γυρισμός! Aν μετά το ανοίξεις, ανεβαίνει και ο θόρυβος ή το banding κατακόρυφα. Μπορεί να δώσει εντωμεταξύ τέτοιο αφύσικο χρωμα που να μην έρχεται μετά με τίποτα!

Αυτά από τη δική μου εμπειρία. Εξαιρούνται οι σπάνιες περιπτώσεις, όπως όταν χρειάζεται να αφαιρέσεις ποσοστό ανακλάσεων από τη θάλασσα κλπ

Φυσικά θα μπορούσες να γυρίσεις το φίλτρο έτσι ώστε να επιδράσει λιγότερο. Όμως αν είναι για λίγο, δεν υπάρχει λόγος, διορθώνεται ακόμα καλύτερα μετά.

Μετά από δοκιμές, παθήματα και μαθήματα για μένα αυτό είναι πλέον κανόνας.


Παρεπιπτόντως, φίλε Γιάννη ελπίζω να σου βγει καλό το φίλτρο. Όμως άξιζε να δώσεις πχ 40 ευρώ και να πάρεις το HOYA Super HMC Pro-1, πολυστρωματικό που αφαιρεί ανακλάσεις σε κόντρα φως και λεπτό για ευρυγώνιους -και HOYA φυσικά!
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Polarising filter or not ?

Υπαρχουν διαφοροι τυποι πολωτικων?
Ναι κυκλικά και γραμμικά (Circular Polarizers, Linear Polarizers).

Εγώ χρησιμοποιώ μόνο Linear διότι βρίσκω ότι τα Circular δεν είναι αποτελεσματικά στο να αφαιρούν τις αντανακλάσεις όπως τα γραμμικά και επίσης βρίσκω ότι παραμορμφώνουν τα χρώματα ανάλογα με τη γωνία που τα γυρίζεις.

Προσοχή όμως με τα Linear διότι κάποια συστήματα autofocus ή/και συστήματα φωτομέτρησης μπορεί να μην δουλεύουν σωστά.
Δοκίμασε πάνω στη μηχανή σου για να είσαι σίγουρος.
 
Αυτά από τη δική μου εμπειρία. Εξαιρούνται οι σπάνιες περιπτώσεις, όπως όταν χρειάζεται να αφαιρέσεις ποσοστό ανακλάσεων από τη θάλασσα κλπ

Εχω.... τρυπήσει την θάλασσα για να βιντεοσκοπήσω τα ψαρια μέσα. Οπως ακριβώς το κάνει με το γυαλί.

Γενικά η φωτογραφία μετο πολωτικό ειναι αφύσικη, εμφανίζει αποψη του κόσμου που δεν ειναι οράσιμη στην πραγματικότητα.

Ο τρόπος με τον οποίο τρυπάει την ατμοσφαιρική υγρασία για να αναδείξει τα βουνά ειναι μοναδικός.

Οι κύριοι τύποι πολωτικου ειναι το κυκλικό και το ευθύγραμμο
 
Τελικα πηγα σημερα και αγορασα το Cokin Circ. Polariser c164-58 . Το μονο που μενει τωρα ειναι να το τεσταρω.
Αληθεια εχει κανεις το ιδιο ?

Παρεπιπτόντως, φίλε Γιάννη ελπίζω να σου βγει καλό το φίλτρο. Όμως άξιζε να δώσεις πχ 40 ευρώ και να πάρεις το HOYA Super HMC Pro-1, πολυστρωματικό που αφαιρεί ανακλάσεις σε κόντρα φως και λεπτό για ευρυγώνιους -και HOYA φυσικά!


Σόρυ, φίλε *Νίκο* έπρεπε να πω...
 
Άλλο ένα σημείο που πρέπει να πούμε για το πολωτικό είναι ότι τονώνει περισσότερο τα χρώματα και το κοντράστ μόνο όταν φωτογραφίζουμε με γωνία 90ο στις ακτίνες του ήλιου (κάθετα στις ακτίνες).
 
Γενικά η φωτογραφία μετο πολωτικό ειναι αφύσικη, εμφανίζει αποψη του κόσμου που δεν ειναι οράσιμη στην πραγματικότητα.
Επειδή τα τελευταία 20 και βάλε χρόνια φοράω μόνο γυαλία ηλίου της Polaroid που είναι πολωτικά, έχω μάθει να βλέπω τον κόσμο όπως φαίνεται μέσα από πολωτικό φίλτρο :music-smiley-005:

Άρα για μένα είναι πιο "φυσικές" οι φώτο με polarizer! :idea:
 
Για εμένα στη φωτογραφία θέμα "φυσικού" και "αφύσικου" υπάρχει μόνο όταν ο φωτογράφος είναι πχ πραγματογνώμων ή επιστήμονας-ερευνητής.

Κατά τα λοιπά η συζήτηση είναι εξ ορισμού άκυρη, καθώς εξ αρχής προσπαθούμε να αλλάξουμε το φως όπως το βλέπει ο αισθητήρας και να τον κάνουμε να δει όπως το ανθρώπινο μάτι (βάζοντας πχ IR φίλτρο, κόβοντας την UV ακτινοβολία κλπ).
 
Τσουτσουπρουτσου:p

Τι φιλτρα πιστευετε οτι χρειαζεται να εχει καποιος οπως εγω, που τωρα ξεκιναει στο χωρο?
 
Καταρχάς για τσιγάρα, εάν κάνει στριφτά! :flipout:


Σοβαρά τώρα, ένα πολωτικό χρειάζεται, αλλά επειδή τα καλά κοστίζουν (πχ το B+W που έχω -77mm- το πήρα 100 ευρώ) δες πρώτα τι φακούς θα πάρεις, γιατί είναι κρίμα να πάρεις 58ρι που φοράει ο βασικός φακός που έχεις τώρα και να μην σου κάνει στον πιο καλό που θα πάρεις (ο οποίος πιθανότατα θα φοράει μεγαλύτερο μέγεθος -67, 72 ή 77mm).

Παρεμπιπτόντως, τον 16-45/4 τον είδα χθες στο πλαίσιο στο Φοίνικα, 469 ευρώ.
 
Μονο πουρακια αφιλτρα και τιποτα αλλο:p

Ο 18-55 ειναι 52mm. Απο εκει και περα, ο 18-250 που σκεφτομαι να παρω ειναι 62mm νομιζω, ενω ο αλλος που με τραβαει, ο 16-45 ειναι 67mm.

Για την ωρα, θα κρατησω τον 18-55, αλλα λογικα το σεπτεμβριο η τον οκτωβριο που θα κατεβω στο riyadh (η θα ανεβει ο πατερας μου), θα αγορασω καποιον απο τους δυο. Ο μεν πρωτος ειναι καλος σαν all around ενω ο δευτερος σαν λιγο ευρυγωνιος. Ειναι πολλα τα λεφτα Αρη για να τους παρω απο εδω, οποτε για την ωρα, μαλλον παω για φιλτρα στον 52αρι 18-55.

Τωρα που το σκεφτομαι, και το μακρο μαρεσει πολυ, αλλα δεν εχω τις γνωσεις οποτε το ξεχναω:p
 
Για μάκρο που ούτως ή άλλως είναι χειροκίνητη η εστίαση, μπορείς να δεις και κανένα παλιό φακό, μοντούρας Κ ή βιδωτό.
 
Καλα, ασε να μαθω να βγαζω καμια σωστη φωτογραφια και παω και στο μακρο μετα!:D

Οταν, και αν αλλαξω καποια στιγμη μηχανη (μιλαμε για 1-2 χρονια μετα), οι φακοι αυτοι οι pentax (Κ mount δε λεγονται?) θα μπορουν να μπουν σε μηχανη αλλης εταιριας (πχ canon)?
 
Σε Canon, ναι. Αλλού όμως όχι. Και όχι οι AF, μόνο οι παλιοί. Εάν πάρεις καλό φακό σε Pentax, μένεις στο σύστημα.