Το chat του δικάναλου

Η απάντηση της Laiv σε σχετικό ερώτημα μου

The Harmony µDDC’s reclocking mechanism works by re-aligning the signal timing, effectively "cleansing" the digital signal of jitter introduced by upstream devices like your streamer. This results in reduced jitter and improved signal accuracy before it reaches the Harmony DAC. Additionally, the µDDC features optocoupler isolation on digital outputs, which minimizes interference and ensures a cleaner signal path for an enhanced listening experience.

Depending on your digital source, adding the Harmony µDDC to your setup may bring subtle improvements, but they might not be as noticeable given the quality of your existing components.

Your thoughts are completely understandable. It is a significant expense, and whether the improvement is worth it can depend a lot on individual setups and listening preferences. Some listeners value the extra clarity and space, while others prefer the DAC’s natural presentation on its own. There is no right or wrong, only what sounds best to you.
 
Η απάντηση της Laiv σε σχετικό ερώτημά μου

Ο μηχανισμός επαναχρονισμού του Harmony µDDC λειτουργεί επαναπροσδιορίζοντας τον χρονισμό του σήματος, «καθαρίζοντας» αποτελεσματικά το ψηφιακό σήμα από το jitter που εισάγεται από συσκευές upstream όπως το streamer σας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του jitter και τη βελτίωση της ακρίβειας του σήματος πριν φτάσει στο Harmony DAC. Επιπλέον, το µDDC διαθέτει απομόνωση οπτικού ζεύκτη στις ψηφιακές εξόδους, η οποία ελαχιστοποιεί τις παρεμβολές και εξασφαλίζει μια καθαρότερη διαδρομή σήματος για μια βελτιωμένη εμπειρία ακρόασης.

Ανάλογα με την ψηφιακή σας πηγή, η προσθήκη του Harmony µDDC στη διάταξή σας μπορεί να φέρει ανεπαίσθητες βελτιώσεις, αλλά ενδέχεται να μην είναι τόσο αισθητές δεδομένης της ποιότητας των υπαρχόντων εξαρτημάτων σας.

Οι σκέψεις σας είναι απολύτως κατανοητές. Είναι ένα σημαντικό έξοδο και το αν η βελτίωση αξίζει τον κόπο μπορεί να εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις μεμονωμένες ρυθμίσεις και τις προτιμήσεις ακρόασης. Μερικοί ακροατές εκτιμούν την επιπλέον καθαρότητα και τον χώρο, ενώ άλλοι προτιμούν τη φυσική παρουσίαση του DAC από μόνη της. Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος, μόνο αυτό που σας ακούγεται καλύτερο.
Τίμια απάντηση, σωστή εταιρεία..
 
  • Like
Reactions: petronik
Αλλά αν έχεις πηγή που βγάζει USB και DAC που δέχεται και USB και I2S, είναι αμφίβολο αν το DDC θα βοηθήσει όντως (μετατρέποντας την USB σε I2S).

Μόνο με δοκιμή με συγκεκριμένα μηχανήματα θα βγάλεις άκρη.
Εύκολο είναι να το λέμε, ‐όλοι το λέμε- πρακτικά αδύνατον να το κάνουμε.
Πού θα τα βρούμε αυτά τα μηχανήματα για να τα δοκιμάσουμε; Και μάλιστα στις υψηλές κατηγορίες τιμής.
Όσον αφορά τα ρολόγια ή ιδανική κατάσταση είναι να έχουν αμφότερες οι συσκευές Clock In/Clock Out και να συνδέσουμε τη μία (αυτή με το καλύτερο ρολόϊ) ως Master και την άλλη (αυτή με το υποδεέστερο ρολόϊ) ως Slave. Πως θα βρούμε ποιά έχει καλύτερο; Με πειραματισμό, εναλλάσσοντας τις καταστάσεις (modes) Master και Slave.

Εάν έχω καταλάβει σωστά ο Πέτρος @petronik αναζητάει πρώτα απ' όλα DAC. Και δευτερευόντως Streamer.
Σε ποιά κατηγορία;
Στα 2000-3000 €, υποθέτω. Δύσκολη και απαιτητική.

@petronik επίσης.
Υπάρχουν -το ψάχνω- κάποια οικονομικά modules USB —> I²S για να πειραματιστεί κανείς. Αλλά μόνο για πειραματισμό. Σε υψηλές και ακριβές κατηγορίες δεν θα ρισκάριζα.

Έχουμε τα εξής πιθανά σχήματα:
  • PC/Source —> USB —> DAC (κλασικό)
  • PC/Source —> USB —> Streamer —> USB —> DAC
  • PC/Source —> USB —> Streamer —> I²S —> DAC
Υπάρχει άλλο ένα με 2 παράλληλα
  • PC/Source —> USB —> USB Renaissance module —> DAC
  • Streamer —I²S —> DAC
Για μένα σκέφτομαι τα τελευταία ως πιθανή μελλοντική αναβάθμιση (στο πολύ μακρινό μέλλον).
Αλλά Πέτρο τι ακριβώς θες να πετύχεις με DDC? Αν τελικά θες να χρησιμοποιήσεις Streamer Transport, στις κατηγορίες για τις οποίες μας αφορούν η επιλογή είναι ανάμεσα σε Eversolo T8, Holo Audio Red και Lumin U1 Mini. Εξ αυτών το Holo Red είναι και DDC.

Ύ.Γ. Μήπως οι διαχειριστές να μεταφέρουν τα Posts σε χωριστό νήμα με τίτλο "Αναζήτηση Transport Streamer" και να κουβεντιάσουμε με άνεση;
Από post #11.187 - #11.205
 
Όσον αφορά τα ρολόγια ή ιδανική κατάσταση είναι να έχουν αμφότερες οι συσκευές Clock In/Clock Out και να συνδέσουμε τη μία (αυτή με το καλύτερο ρολόϊ) ως Master και την άλλη (αυτή με το υποδεέστερο ρολόϊ) ως Slave.

Αυτά είναι τεχνικές που έχουν εφαρμογή στα studio, όπου είναι κρίσιμο να έχουν όλα τα μηχανήματα το ίδιο ρολόι ώστε (πρωταρχικά) να είναι συγχρονισμένα.

Σε οικιακό περιβάλλον οι συσκευές που δέχονται εξωτερικό ρολόι το κάνουν καθαρά και μόνο για marketing, γιατί τεχνικά δεν βγάζει νόημα.

Στο εσωτερικό ενός DAC χρειαζόμαστε δυο ρολόγια, ένα για κάθε μια από τις δυο οικογένειες δειγματοληψίας (44.1 και 48Κ).

Πως καλύπτουμε αυτή την ανάγκη όταν έχουμε ένα εξωτερικό ρολόι σταθερής συχνότητας (π.χ. 10MHz);

Πολύ απλά, βάζοντας κάποιο clock generator με PLL. Αλλά με το που βάλαμε PLL πάει η ποιότητα του ρολογιού μας.

Οπότε, κοροϊδευόμαστε.

  • PC/Source —> USB —> Streamer —> USB —> DAC
  • PC/Source —> USB —> Streamer —> I²S —> DAC

Εδώ δεν σε "εννοώ". Τι είναι το streamer που εμφανίζεις;
 
  • Like
Reactions: billpeppas
Μιχαλη ,δοκιμές θα γίνουν σε χαμηλό οικονομικό επίπεδο.
Το ερώτημα μου ήταν συγκεκριμένο δηλ αν κάποιος έχει ακουστική εμπειρία από DDC
Kαι όπως βλέπεις ο εκπρόσωπος της Laiv έδωσε μια μετριοπαθή απάντηση σχετικά με το αποτέλεσμα .
Τα DDC είναι ένας ακόμη κρίκος ,που δεν ξέρουμε αν αξίζει να προστεθεί στην αλυσίδα
 
Φιλος με καλα "αυτια" που ακουσε τα Laiv, ειπε οτι υπαρχει μια ελαχιστη μα ακουστη διαφορα. Τοση οση αν εχεις 1000€ να δωσεις θα τα ...δωσεις για να σου φυγει η ιδεα.! Αλλιως και χωρις αυτο ακους εξαιρετικα.
 
Αυτά είναι τεχνικές που έχουν εφαρμογή στα studio, όπου είναι κρίσιμο να έχουν όλα τα μηχανήματα το ίδιο ρολόι ώστε (πρωταρχικά) να είναι συγχρονισμένα.

Σε οικιακό περιβάλλον οι συσκευές που δέχονται εξωτερικό ρολόι το κάνουν καθαρά και μόνο για marketing, γιατί τεχνικά δεν βγάζει νόημα.
Σωστά το λες ότι η βασική λειτουργία είναι ο συγχρονισμός. Αλλά όχι μόνο. Όταν το Master Clock είναι ανώτερο της συσκευής Slave, ή συσκευή Slave βελτιώνεται (προφανώς το jitter). Έχω πολύ θετική εμπειρία από αυτό.

Ηχογραφούσα πριν πολύυ καιρό με τον 24καναλο εγγραφέα της Alesis HD24. Δεν είναι τυχαίο μηχάνημα. Ένα μεγάλο μέρος της παγκόσμιας δισκογραφίας έχει παραχθεί μ' αυτό μεταξύ 2004-2014. Έχω βγάλει αρκετές δουλειές μ' αυτό.

Σκέφτηκα να το τροφοδοτήσω με σήμα ρολογιού από το πολύ ανώτερο του Prism Orpheus. Έθεσα λοιπόν το Prism Orpheus ως Master και το Alesis HD24 ως Slave και με αυτό πραγματοποίησα την ηχογράφηση. Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Στην ηχογράφηση κάθε ίχνος ψηφιακής ξηρότητας δεν υπήρχε πια, ο ήχος ήταν πιο γλυκός, πιο πλούσιος σε αρμονικές. Οι δοκιμές απέδειξαν ότι το Alesis HD24 έπαιζε καλύτερα, όταν το ρολόϊ του ήταν συνδεμένο ως Slave, ακόμα και σε προγενέστερες ηχογραφήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς τέτοια σύνδεση.

Το συμπέρασμα που κατέληξα είναι πως αν υπάρχει η δυνατότητα τέτοιας σύνδεσης και το ρολόϊ του Master είναι αρκετά έως πολύ ανώτερο του Slave, τότε το Slave μπορεί να παίξει από αρκετά έως πολύ καλύτερα.

Άν όμως τα δύο ρολόγια είναι περίπου ισοδύναμα, τότε έχεις δίκιο, μπορεί να γίνει και ζημιά.

hd24xr_front_lg.jpg


orpheus_fp.jpg


orpheus_rp_r.jpg

Στο εσωτερικό ενός DAC χρειαζόμαστε δυο ρολόγια, ένα για κάθε μια από τις δυο οικογένειες δειγματοληψίας (44.1 και 48Κ).

Πως καλύπτουμε αυτή την ανάγκη όταν έχουμε ένα εξωτερικό ρολόι σταθερής συχνότητας (π.χ. 10MHz);
Δημήτρη, εδώ δεν σε καταλαβαίνω, ή μάλλον κάτι δεν κατανοώ σωστά.
Γιατί να είναι σταθερή η συχνότητα στο Master (Εξ όσων γνωρίζω το σήμα ρολογιού είναι πολλαπλάσιο της θεμελιώδους συχνότητας του Sample Rate. Διόρθωσε με αν κάνω λάθος).
Από το Master έχουμε τη δυνατότητα να ορίσουμε κάθε φορά το Sample Rate όπου θα γίνεται συγχρονισμός: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 KHz. Γιατί λες λοιπόν ότι το εξωτερικό ρολόϊ είναι σταθερής συχνότητας;

Πολύ απλά, βάζοντας κάποιο clock generator με PLL. Αλλά με το που βάλαμε PLL πάει η ποιότητα του ρολογιού μας.

Οπότε, κοροϊδευόμαστε.
Εξήγησε το λίγο καλύτερα σε παρακαλώ. Αυτά που έγραψα παραπάνω δεν έχουν σχέση;
 
  • PC/Source —> USB —> USB Renaissance module —> DAC
  • Streamer —I²S —> DAC
Εδώ δεν σε "εννοώ". Τι είναι το streamer που εμφανίζεις;
Πολύ απλά αναφέρομαι σε Streamers που είναι ταυτόχρονα και USB Interfaces. Και εξάγουν σήμα προς USB DAC.
Όπως αυτό π.χ.

Holo Audio Red
RED-1-Large.jpg


RED-2-Large.jpg


Υ.Γ. Δεν ξέρω γιατί αλλά κάτι με τραβάει σ' αυτό. Λες να φταίει το κόκκινο; 😁
 
Πολύ απλά αναφέρομαι σε Streamers που είναι ταυτόχρονα και USB Interfaces. Και εξάγουν σήμα προς USB DAC.
Όπως αυτό π.χ.

Holo Audio Red
RED-1-Large.jpg


RED-2-Large.jpg


Υ.Γ. Δεν ξέρω γιατί αλλά κάτι με τραβάει σ' αυτό. Λες να φταίει το κόκκινο; 😁
Το συγκεκριμένο Holo παίζει πολύ ωραία..
 
  • Love
Reactions: Sonus Naturalis
Κουβεντούλα με την AI
Αφορμή η συζήτηση μας παραπάνω.
Έτσι βάλθηκα να ψάχνω τι ρολόγια (Master Clocks) κυκλοφορούν στην αγορά. Εκτός από τα πανάκριβα ατομικά της Antelope και τα υπόλοιπα που βλέπουμε με δέος.
Πέτυχα ένα πολύ ενδιαφέρον. Που κάνει για στούντιο, αλλά σίγουρα κάνει και για τον ψαγμένο Χαϊφιντελά και Χαϊεντά! Που πιθανόν να βελτιώσει τον ήχο του, αν ταιριάζουν τα μηχανήματα του, φυσικά. Στα 1000 δολάρια δεν είναι φθηνό, αλλά ούτε και απρόσιτο. Και υπάρχει και το μικρότερο οικονομικώτατο Mini αδελφάκι του.

Black Lion Audio Micro Clock MKIII XB Master Clock
bc3b4f0771c1ihxh59FEJ28ZF6iymmVjjYtj2KEk.jpg

750-MicroClock3XB_detail2.jpg.auto.webp


Με παραξένεψαν οι S/PDIF έξοδοι συγχρονισμού. Τις άλλες (BNC) τις ξέρω, τις έχω χρησιμοποιήσει, είναι οι κλασσικές θύρες σήματος συγχρονισμού. Αλλά τις άλλες, τις AES/EBU, S/PDIF, Coaxial και οπτική, πρώτη φορά τις βλέπω. Συγχρονισμός από AES/EBU και S/PDIF; Πως, με ποιό τρόπο, τι θα συνδέσουμε;

Έτσι άρχισα ψιλή κουβέντα με την Κα AI. Δε μπορώ να πω, στα εγκυκλοπαιδικά τα καταφέρνει πολύ καλά!

Κεντρικό Ρολόι (Master Word Clock)
Ένα κεντρικό ρολόι λέξεων (master word clock) είναι μια συσκευή χρονισμού ακριβείας που χρησιμοποιείται σε ψηφιακά στούντιο ήχου για τον συγχρονισμό πολλαπλών ψηφιακών συσκευών, διασφαλίζοντας ότι όλες οι συσκευές λειτουργούν με την ίδια ακριβώς συχνότητα δειγματοληψίας και χρονισμό. Αυτός ο συγχρονισμός αποτρέπει σφάλματα χρονισμού (γνωστά ως "jitter" ή τρεμόπαιγμα), τα οποία μπορούν να προκαλέσουν ακουστικά κλικ, θορύβους ("pops"), και απώλεια της στερεοφωνικής εικόνας και της καθαρότητας στις ηχογραφήσεις.

Λειτουργία και Σημασία
  • Συγχρονισμός: Σε ένα στούντιο με πολλαπλές ψηφιακές συσκευές (μετατροπείς, μίκτες κ.λπ.), μία συσκευή πρέπει να οριστεί ως το κεντρικό ρολόι (master clock) και όλες οι άλλες πρέπει να "υποταχθούν" (slave) σε αυτό. Ένας αποκλειστικός γεννήτορας κεντρικού ρολογιού είναι συχνά πιο σταθερός και ακριβής από τα εσωτερικά ρολόγια μεμονωμένων συσκευών, βελτιώνοντας τη συνολική ποιότητα ήχου ολόκληρου του συστήματος.
  • Μείωση Jitter: Ένα σήμα ρολογιού υψηλής ποιότητας και σταθερότητας ελαχιστοποιεί το jitter, γεγονός που βελτιώνει την ακρίβεια των διαδικασιών μετατροπής αναλογικού σε ψηφιακό (A/D) και ψηφιακού σε αναλογικό (D/A). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καθαρότερο ήχο, πιο εστιασμένη στερεοφωνική εικόνα και φυσικό ήχο.
  • Συνδεσιμότητα: Τα σήματα word clock μεταδίδονται συνήθως χρησιμοποιώντας ομοαξονικά καλώδια 75-ohm με βύσματα BNC, αν και οι πληροφορίες χρονισμού μπορούν επίσης να ενσωματωθούν σε άλλες μορφές όπως AES/EBU ή S/PDIF.
  • Συγχρονισμός Βίντεο: Για την μεταπαραγωγή (post-production) και τη μουσική επένδυση ταινιών, τα κεντρικά ρολόγια μπορούν να συγχρονίσουν τη συχνότητα δειγματοληψίας του ήχου με το ρυθμό καρέ του βίντεο, υποστηρίζοντας διάφορες μορφές συγχρονισμού βίντεο (π.χ., NTSC, PAL, HD Tri-level sync).

Προτεινόμενα Προϊόντα
Κορυφαίες μάρκες στον επαγγελματικό χρονισμό ήχου περιλαμβάνουν τις Antelope Audio, Black Lion Audio, Mutec και Apogee.
  • Antelope Audio 10MX:
    • Διαθέτει ατομικό ταλαντωτή Ρουβιδίου για ασυναγώνιστη σταθερότητα και ακρίβεια.
    • Χρησιμοποιεί τεχνολογία χρονισμού 4ης γενιάς Acoustically Focused Clocking (AFC) της Antelope για διαχείριση του jitter.
    • Παρέχει δέκα εξόδους 10MHz και τέσσερις τυπικές εξόδους Word Clock, υποστηρίζοντας ρυθμούς δειγματοληψίας έως 768kHz.
  • Antelope Audio OCX HD:
    • Ένα ευέλικτο κεντρικό ρολόι που υποστηρίζει ρυθμούς δειγματοληψίας έως 768kHz και διαθέτει δέκα εξόδους Word Clock, τέσσερις εξόδους AES/EBU και είσοδο συγχρονισμού βίντεο.
    • Διαθέτει εσωτερικό ταλαντωτή κρυστάλλου ελεγχόμενο από φούρνο (OCXO) και τεχνολογία AFC 64-bit.
  • Black Lion Audio Revolution Clock XC:
    • Γνωστό για τις κατοχυρωμένες με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογίες Macro MMC και Suspended Oscillation, προσφέροντας εξαιρετικά σταθερό χρονισμό με χαμηλό jitter σε 14 εξόδους.
    • Οι κριτικοί επαινούν την ικανότητά του να βελτιώνει σημαντικά τη συνολική ποιότητα ήχου σε μια ψηφιακή εγκατάσταση ήχου.
  • Mutec REF10:
    • Ένας γεννήτορας αναφοράς 10 MHz ποιότητας audiophile, γνωστός για τον χαμηλότερο θόρυβο φάσης του κλάδου, ο οποίος επηρεάζει άμεσα την εμπειρία ήχου και την καθαρότητα.
    • Διαθέτει χειροποίητο OCXO και αποκλειστικό διπλό γραμμικό τροφοδοτικό για βέλτιστη απόδοση.
  • Apogee Big Ben:
    • Ένα μακροχρόνιο βιομηχανικό πρότυπο, που διαθέτει την τεχνολογία Apogee's C777 Clock και Adaptive Loop Filtering (ALF) για βελτιστοποίηση της απόδοσης του ρολογιού και επιθετική μείωση του jitter, ακόμη και από φτωχές πηγές.
    • Προσφέρει ένα ευρύ φάσμα I/O, συμπεριλαμβανομένων 6 εξόδων Word Clock, AES, S/PDIF και οπτικών συνδέσεων, καθώς και μια υποδοχή επέκτασης για προαιρετικές κάρτες συγχρονισμού βίντεο ή FireWire.


Συγχρονισμός με S/PDIF
Ναι, οι συνδέσεις S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) ενσωματώνουν αυτόματα το σήμα χρονισμού με τα δεδομένα ήχου, επιτρέποντας στις συνδεδεμένες συσκευές να συγχρονίζονται. Όταν συνδέονται δύο ψηφιακές συσκευές μέσω S/PDIF, η συσκευή λήψης εξάγει το ρολόι από το εισερχόμενο σήμα και κλειδώνει σε αυτό.

Πώς Λειτουργεί
  1. Σύνδεση: Ένα ενιαίο καλώδιο S/PDIF (είτε ομοαξονικό RCA είτε οπτικό TOSlink) μεταφέρει και τα δύο κανάλια στερεοφωνικού ήχου και τις ενσωματωμένες πληροφορίες χρονισμού.
  2. Ρύθμιση Master/Slave:
    • Η κύρια συσκευή (master) πρέπει να ρυθμιστεί ώστε να χρησιμοποιεί το εσωτερικό της ρολόι.
    • Η υποταγμένη συσκευή (slave) πρέπει να έχει την πηγή χρονισμού της ρυθμισμένη σε εξωτερικό S/PDIF (μερικές φορές επισημαίνεται ως "Digital In" ή απλώς "S/PDIF").
    • Η ψηφιακή έξοδος της κύριας συσκευής συνδέεται με την ψηφιακή είσοδο της υποταγμένης συσκευής.
  3. Αυτόματος Συγχρονισμός: Η υποταγμένη συσκευή ανιχνεύει την εισερχόμενη ψηφιακή ροή και συγχρονίζει τις εσωτερικές της διαδικασίες με το ρυθμό χρονισμού της κύριας συσκευής (π.χ., 44.1 kHz, 48 kHz, κ.λπ.). Οι περισσότερες σύγχρονες συσκευές ανιχνεύουν αυτόματα και μεταβαίνουν στον εξωτερικό χρονισμό όταν λαμβάνουν έγκυρο σήμα.

Περιορισμοί
Ενώ το S/PDIF είναι βολικό για απλές εγκαταστάσεις δύο συσκευών, έχει περιορισμούς σε σύγκριση με ένα αποκλειστικό σύστημα word clock:
  • Jitter (Τρεμόπαιγμα): Ο συνδυασμός του χρονισμού και των δεδομένων ήχου σε ένα ενιαίο σήμα καθιστά τη διαδικασία ανάκτησης του χρονισμού πιο ευάλωτη σε σφάλματα χρονισμού (jitter). Αυτό μπορεί να εισαγάγει ανεπαίσθητη υποβάθμιση του ήχου, ειδικά σε λιγότερο ακριβό εξοπλισμό με φτωχά κυκλώματα εξαγωγής χρονισμού.
  • Διαδοχική Σύνδεση (Daisy-Chaining): Για συστήματα με περισσότερες από δύο συσκευές, η διαδοχική σύνδεση S/PDIF μπορεί να επιδεινώσει τα προβλήματα jitter και είναι γενικά λιγότερο σταθερή από τη χρήση ενός αποκλειστικού, πολλαπλών εξόδων γεννήτορα word clock.
  • Ρυθμός Δειγματοληψίας/Αριθμός Καναλιών: Το S/PDIF περιορίζεται σε δύο κανάλια ήχου σε κοινούς ρυθμούς δειγματοληψίας (συνήθως έως 192 kHz), καθιστώντας το ακατάλληλο για συγχρονισμό πολλαπλών καναλιών όπως ADAT ή MADI.
  • Μήκος Καλωδίου: Τα καλώδια S/PDIF (ειδικά τα οπτικά) έχουν μέγιστα συνιστώμενα μήκη πριν η υποβάθμιση του σήματος επηρεάσει τη σταθερότητα του συγχρονισμού.
Στα επαγγελματικά στούντιο με πολλαπλές ψηφιακές συσκευές, προτιμάται ένα αποκλειστικό κεντρικό ρολόι που χρησιμοποιεί καλώδια BNC για την ανώτερη σταθερότητα και το ελάχιστο jitter. Ωστόσο, για απλές ρυθμίσεις δύο συσκευών, ο συγχρονισμός S/PDIF είναι μια βιώσιμη και αποτελεσματική μέθοδος.



Έξοδος S/PDIF Κεντρικού Ρολογιού: Σύνδεση με DAC και Λειτουργία
Ένα κεντρικό ρολόι (master clock) με έξοδο S/PDIF συνδέεται σε έναν Μετατροπέα Ψηφιακού σε Αναλογικό (DAC) χρησιμοποιώντας ένα ενιαίο καλώδιο, και ο DAC συγχρονίζεται αυτόματα με το ενσωματωμένο σήμα χρονισμού.

Βήματα Σύνδεσης
  1. Καλώδιο: Χρησιμοποιήστε ένα ενιαίο ομοαξονικό καλώδιο S/PDIF 75-ohm (βύσμα RCA) ή ένα οπτικό καλώδιο TOSlink, ανάλογα με τις διαθέσιμες θύρες. Συνιστάται ένα σωστό ομοαξονικό καλώδιο 75-ohm για καλύτερη απόδοση και διατήρηση της ακεραιότητας του σήματος.
  2. Φυσική Σύνδεση:
    • Συνδέστε τη θύρα S/PDIF Out στην κύρια συσκευή χρονισμού (ή τη διεπαφή ήχου/πηγή που λειτουργεί ως master) με τη θύρα S/PDIF In στον DAC.
  3. Ρυθμίσεις (Κρίσιμο):
    • Ρυθμίστε τη συσκευή master clock/πηγής ώστε να χρησιμοποιεί το Internal ρολόι της.
    • Ρυθμίστε τον DAC (υποταγμένη συσκευή) ώστε να χρησιμοποιεί την πηγή χρονισμού External S/PDIF (αυτή η ρύθμιση μπορεί να φέρει την ετικέτα "Digital In" ή "S/PDIF Sync" σε ένα μενού ή μέσω ενός φυσικού διακόπτη). Οι περισσότερες συσκευές ανιχνεύουν αυτόματα το εισερχόμενο σήμα S/PDIF και κλειδώνουν σε αυτό.

Πώς Λειτουργεί ο Συγχρονισμός
Το σήμα S/PDIF λειτουργεί συνδυάζοντας τόσο τα δεδομένα ψηφιακού ήχου (δύο κανάλια) όσο και τις πληροφορίες χρονισμού (το ρολόι) σε μια ενιαία ροή δεδομένων.
  1. Μετάδοση: Η κύρια συσκευή παράγει το εξαιρετικά σταθερό σήμα χρονισμού και το ενσωματώνει στα δεδομένα ήχου.
  2. Λήψη: Ο DAC διαθέτει ένα τσιπ δέκτη S/PDIF που εξάγει το ενσωματωμένο ρολόι χρησιμοποιώντας ένα κύκλωμα που ονομάζεται Phase-Locked Loop (PLL) ή Κύκλωμα Κλειδώματος Φάσης.
  3. Συγχρονισμός: Το PLL συγκρίνει συνεχώς τη φάση του εισερχόμενου χρονισμού με τον εσωτερικό χρονισμό του DAC και προσαρμόζει τη λειτουργία του DAC ώστε να ταιριάζει ακριβώς με το χρονισμό της κύριας πηγής. Αυτό διασφαλίζει ότι κάθε δείγμα ήχου μετατρέπεται ακριβώς τη στιγμή που προοριζόταν, αποτρέποντας σφάλματα χρονισμού (jitter).

Βασικό Σημείο
Αυτή η ρύθμιση μεταδίδει τόσο τον ήχο όσο και το σήμα χρονισμού μέσω του ίδιου καλωδίου. Σε αντίθεση με τις αποκλειστικές συνδέσεις BNC word clock, το S/PDIF είναι μια μορφή που περιλαμβάνει εγγενώς το ρολόι μέσα στη ροή δεδομένων.



Έξοδος S/PDIF Κεντρικού Ρολογιού: Σύνδεση με DAC και Λειτουργία (Το ρολόι δεν έχει εισόδους)
Μια συσκευή που περιγράφεται ως "κεντρικό ρολόι" με έξοδο S/PDIF αλλά χωρίς εισόδους δεν μπορεί να λειτουργήσει ως κεντρικό ρολόι σε μια παραδοσιακή ρύθμιση, επειδή το S/PDIF απαιτεί τόσο τα δεδομένα ήχου όσο και το σήμα χρονισμού να είναι ενσωματωμένα στην ίδια ροή. Ένας αυτόνομος γεννήτορας κεντρικού ρολογιού παράγει μόνο μια αναφορά χρονισμού, όχι ήχο.
Μια αποκλειστική συσκευή κεντρικού ρολογιού είναι μια συσκευή αναφοράς χρονισμού και μόνο. Για να συγχρονίσετε ένα σύστημα ήχου χρησιμοποιώντας S/PDIF, χρειάζεστε μια συσκευή πηγής ήχου που μπορεί να δεχτεί μια εξωτερική είσοδο χρονισμού (όπως BNC word clock) και στη συνέχεια να εξάγει τον ήχο (με τον ενσωματωμένο, συγχρονισμένο χρονισμό) μέσω S/PDIF προς τον DAC.

Η Σωστή Ρύθμιση
Η συσκευή που περιγράφετε είναι πιθανότατα μια πηγή ψηφιακού ήχου με εσωτερικό ρολόι (όπως ένα high-end CD transport ή streamer) και όχι ένας αποκλειστικός γεννήτορας κεντρικού ρολογιού. Υποθέτοντας ότι είναι μια πηγή ψηφιακού ήχου:

Σύνδεση
Χρειάζεστε ένα ενιαίο καλώδιο S/PDIF:
  1. Συνδέστε τη θύρα S/PDIF Out στη συσκευή πηγής σας (την οποία αποκαλείτε "κεντρικό ρολόι") με τη θύρα S/PDIF In στον DAC σας.
  2. Χρησιμοποιήστε ένα ομοαξονικό καλώδιο 75-ohm (βύσμα RCA) για καλύτερα αποτελέσματα ή ένα οπτικό καλώδιο TOSlink, ανάλογα με τις διαθέσιμες θύρες.

Πώς Λειτουργεί
  1. Μετάδοση Ήχου και Χρονισμού: Το σήμα S/PDIF μεταφέρει δύο κανάλια ψηφιακών δεδομένων ήχου, καθώς και τις πληροφορίες χρονισμού (το ρολόι) ενσωματωμένες στη ροή δεδομένων.
  2. Διαμόρφωση Master/Slave: Η συσκευή πηγής λειτουργεί ως master και χρησιμοποιεί το εσωτερικό της ρολόι για το χρονισμό των εξερχόμενων δεδομένων. Ο DAC λειτουργεί ως slave.
  3. Συγχρονισμός: Το εσωτερικό κύκλωμα του DAC χρησιμοποιεί ένα Phase-Locked Loop (PLL) για να εξάγει το σήμα χρονισμού από την εισερχόμενη ροή S/PDIF και να κλειδώσει τις εσωτερικές του λειτουργίες σε αυτόν τον χρονισμό. Αυτό διασφαλίζει ότι τα δείγματα μετατρέπονται με το σωστό ρυθμό, ελαχιστοποιώντας τα σφάλματα χρονισμού (jitter).

Ο Σκοπός ενός Αποκλειστικού Κεντρικού Ρολογιού
Εάν έχετε έναν ξεχωριστό, αποκλειστικό γεννήτορα κεντρικού ρολογιού (ένα κουτί που εξάγει μόνο σήματα αναφοράς BNC, AES/EBU ή S/PDIF και όχι ήχο), ο σκοπός του είναι διαφορετικός. Μια τέτοια συσκευή παρέχει μια ανώτερη αναφορά χρονισμού με χαμηλό jitter.
Σε αυτό το σενάριο, θα συνδέατε το κεντρικό ρολόι στην πηγή ήχου που έχει είσοδο BNC. Αυτή η πηγή στη συνέχεια μεταδίδει τον συγχρονισμένο ήχο μέσω S/PDIF στον DAC.
Συνοπτικά: Το S/PDIF περιλαμβάνει εγγενώς το σήμα χρονισμού. Ο DAC έχει σχεδιαστεί για να εξάγει αυτό το σήμα από την εισερχόμενη ροή δεδομένων ήχου και να κλειδώνει σε αυτό, οπότε η ίδια η σύνδεση αναλαμβάνει το συγχρονισμό.



Η έξοδος S/PDIF σε ένα κεντρικό ρολόι όπως το Black Lion Audio Micro Clock MKIII XB Master Clock: Πώς λειτουργεί;
Η έξοδος S/PDIF σε ένα αποκλειστικό κεντρικό ρολόι όπως το Black Lion Audio Micro Clock MKIII XB δεν μεταφέρει ήχο. Εξάγει ένα καθαρό, εξαιρετικά ακριβές σήμα αναφοράς χρονισμού μορφής S/PDIF ("ψηφιακό μαύρο" / "digital black") σχεδιασμένο ειδικά για να κλειδώνει άλλες συσκευές που δεν διαθέτουν εισόδους BNC word clock, όπως καταναλωτικοί DACs ή ορισμένες παλαιότερες μονάδες ψηφιακών εφέ.

Πώς Λειτουργεί η Έξοδος S/PDIF
Η έξοδος S/PDIF σε ένα αποκλειστικό κεντρικό ρολόι λειτουργεί διαφορετικά από την έξοδο S/PDIF σε μια διεπαφή ήχου ή CD player:
  • Μόνο Αναφορά Χρονισμού: Παράγει τη δομή της ροής δεδομένων S/PDIF, αλλά γεμίζει το τμήμα "δεδομένα ήχου" της ροής με ψηφιακά μηδενικά (σιωπή / digital black). Ο μοναδικός της σκοπός είναι να παρέχει το ενσωματωμένο σήμα χρονισμού με χαμηλό jitter.
  • Ενσωματωμένο Ρολόι: Το πρωτόκολλο S/PDIF απαιτεί οι πληροφορίες χρονισμού να ενσωματώνονται στη ροή δεδομένων. Το κεντρικό ρολόι παράγει αυτήν τη ροή με τον εξαιρετικά σταθερό εσωτερικό του ταλαντωτή (το "XB" στην ονομασία αναφέρεται σε έναν κρυστάλλινο ταλαντωτή ελεγχόμενο από φούρνο, ή OCXO, ο οποίος είναι εξαιρετικά ακριβής).
  • Έλεγχος Ρυθμού Δειγματοληψίας: Επιλέγετε τον επιθυμητό ρυθμό δειγματοληψίας (π.χ., 44.1 kHz, 96 kHz) στον μπροστινό πίνακα της μονάδας Black Lion, και η έξοδος S/PDIF μεταδίδει αυτήν τη συγκεκριμένη αναφορά χρονισμού. Η ομοαξονική έξοδος S/PDIF στο MKIII XB υποστηρίζει ρυθμούς δειγματοληψίας έως 192 kHz.

Σύνδεση με έναν DAC
Για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την έξοδο για συγχρονισμό ενός DAC (Μετατροπέα Ψηφιακού σε Αναλογικό), θα χρησιμοποιούσατε τυπικά αυτήν τη ρύθμιση:
  1. Σύνδεση: Ένα ενιαίο ομοαξονικό καλώδιο 75-ohm συνδέει την S/PDIF Out στο κεντρικό ρολόι Black Lion με την S/PDIF In στον DAC σας. (Η οπτική S/PDIF είναι επίσης διαθέσιμη ως επιλογή στο ρολόι για συσκευές που την απαιτούν).
  2. Χρονισμός: Ρυθμίζετε την πηγή χρονισμού του DAC σε External S/PDIF (ή "Digital In"). Το εσωτερικό κύκλωμα Phase-Locked Loop (PLL) του DAC εξάγει το ακριβές σήμα χρονισμού από την εισερχόμενη ροή "ψηφιακού μαύρου".
  3. Ροή Ήχου: Χρειάζεστε ακόμα μια ξεχωριστή σύνδεση για να στείλετε το πραγματικό σήμα ήχου στον DAC.Αυτή είναι η κρίσιμη διαφορά από την κανονική χρήση S/PDIF.
    • Το ρολόι BLA παρέχει μόνο το χρονισμό.
    • Η πηγή ήχου σας (π.χ., υπολογιστής, streamer, διεπαφή ήχου) πρέπει να στείλει τον πραγματικό ήχο στον DAC, ίσως μέσω μιας ξεχωριστής αναλογικής σύνδεσης ή μιας διαφορετικής ψηφιακής σύνδεσης εάν είναι διαθέσιμη.
Ο στόχος της χρήσης ενός αποκλειστικού κεντρικού ρολογιού είναι ότι ο DAC μετατρέπει πλέον το σήμα ήχου χρησιμοποιώντας την ανώτερη αναφορά χρονισμού με χαμηλό jitter από τη μονάδα Black Lion, αντί να βασίζεται στο δικό του εσωτερικό ρολόι ή στο ρολόι που είναι ενσωματωμένο σε ένα τυπικό σήμα ήχου. Αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση της καθαρότητας και της στερεοφωνικής εικόνας.

Οι απαντήσεις AI μπορεί να περιλαμβάνουν λάθη. Μάθετε περισσότερα

Η απάντηση της Λειτουργίας AI είναι έτοιμη
 
Mιχάλη για να φθάσουμε στο εξωτερικό ρολόι χρονισμού ,πρώτα -νομίζω - θα πρέπει να υπάρχει κάποια μονάδα που να δέχεται εξωτερικό ρολόι χρονισμού .
 
Σωστά το λες ότι η βασική λειτουργία είναι ο συγχρονισμός. Αλλά όχι μόνο. Όταν το Master Clock είναι ανώτερο της συσκευής Slave, ή συσκευή Slave βελτιώνεται (προφανώς το jitter). Έχω πολύ θετική εμπειρία από αυτό.

Ηχογραφούσα πριν πολύυ καιρό με τον 24καναλο εγγραφέα της Alesis HD24. Δεν είναι τυχαίο μηχάνημα. Ένα μεγάλο μέρος της παγκόσμιας δισκογραφίας έχει παραχθεί μ' αυτό μεταξύ 2004-2014. Έχω βγάλει αρκετές δουλειές μ' αυτό.

Σκέφτηκα να το τροφοδοτήσω με σήμα ρολογιού από το πολύ ανώτερο του Prism Orpheus. Έθεσα λοιπόν το Prism Orpheus ως Master και το Alesis HD24 ως Slave και με αυτό πραγματοποίησα την ηχογράφηση. Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Στην ηχογράφηση κάθε ίχνος ψηφιακής ξηρότητας δεν υπήρχε πια, ο ήχος ήταν πιο γλυκός, πιο πλούσιος σε αρμονικές. Οι δοκιμές απέδειξαν ότι το Alesis HD24 έπαιζε καλύτερα, όταν το ρολόϊ του ήταν συνδεμένο ως Slave, ακόμα και σε προγενέστερες ηχογραφήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς τέτοια σύνδεση.

Το συμπέρασμα που κατέληξα είναι πως αν υπάρχει η δυνατότητα τέτοιας σύνδεσης και το ρολόϊ του Master είναι αρκετά έως πολύ ανώτερο του Slave, τότε το Slave μπορεί να παίξει από αρκετά έως πολύ καλύτερα.

Άν όμως τα δύο ρολόγια είναι περίπου ισοδύναμα, τότε έχεις δίκιο, μπορεί να γίνει και ζημιά.

hd24xr_front_lg.jpg


orpheus_fp.jpg


orpheus_rp_r.jpg


Δημήτρη, εδώ δεν σε καταλαβαίνω, ή μάλλον κάτι δεν κατανοώ σωστά.
Γιατί να είναι σταθερή η συχνότητα στο Master (Εξ όσων γνωρίζω το σήμα ρολογιού είναι πολλαπλάσιο της θεμελιώδους συχνότητας του Sample Rate. Διόρθωσε με αν κάνω λάθος).
Από το Master έχουμε τη δυνατότητα να ορίσουμε κάθε φορά το Sample Rate όπου θα γίνεται συγχρονισμός: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 KHz. Γιατί λες λοιπόν ότι το εξωτερικό ρολόϊ είναι σταθερής συχνότητας;


Εξήγησε το λίγο καλύτερα σε παρακαλώ. Αυτά που έγραψα παραπάνω δεν έχουν σχέση;

Τα πιο πολλά consumer DACs που κυκλοφορούν και έχουν είσοδο external master clock δεν δέχονται master clock όπως δέχονται τα επαγγελματικά.

Συνήθως δέχονται μια fixed συχνότητα, π.χ. τα 10MHz που είπα. Παράδειγμα πολλά Gustard:


κτλ.

Γενικά στα consumer δεν είναι πρακτικό (ή δυνατό) να συνδέσεις master clock που πρέπει να γυρίζεις "χεράτα" την συχνότητα εξόδου του. Δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.

Μάλιστα κάποια ημι-επαγγελματικά που το υποστηρίζουν, π.χ. Mytek Brooklyn DAC+, στο manual λένε το εξής:

"However, we recommend running Mytek on Internal Clock, using the built in Mytek FemtoClock which is by far superior (<1ps jitter) to any clock source connected from outside."
 
Πολύ απλά αναφέρομαι σε Streamers που είναι ταυτόχρονα και USB Interfaces. Και εξάγουν σήμα προς USB DAC.
Όπως αυτό π.χ.

Holo Audio Red
RED-1-Large.jpg


RED-2-Large.jpg


Υ.Γ. Δεν ξέρω γιατί αλλά κάτι με τραβάει σ' αυτό. Λες να φταίει το κόκκινο; 😁

Βασικά είχες γράψει "PC/Source —> USB —> Streamer —> USB —> DAC", κάτι που παρέπεμπε σε streamer που έχει είσοδο USB, για σύνδεση με PC, και μετά έξοδο USB, για σύνδεση με DAC.

Τέσπα..
 
Τα πιο πολλά consumer DACs που κυκλοφορούν και έχουν είσοδο external master clock δεν δέχονται master clock όπως δέχονται τα επαγγελματικά.

Συνήθως δέχονται μια fixed συχνότητα, π.χ. τα 10MHz που είπα. Παράδειγμα πολλά Gustard:


κτλ.

Γενικά στα consumer δεν είναι πρακτικό (ή δυνατό) να συνδέσεις master clock που πρέπει να γυρίζεις "χεράτα" την συχνότητα εξόδου του. Δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.

Μάλιστα κάποια ημι-επαγγελματικά που το υποστηρίζουν, π.χ. Mytek Brooklyn DAC+, στο manual λένε το εξής:

"However, we recommend running Mytek on Internal Clock, using the built in Mytek FemtoClock which is by far superior (<1ps jitter) to any clock source connected from outside."
Δεν διαφωνούμε σε κάτι. Όντως ελάχιστα consumer μηχανήματα και μάλλον αυτά που προέρχονται από τον επαγγελματικό χώρο διαθέτουν εισόδους/εξόδους clock. (Τα Ultra Hi-End πάντως διαθέτουν, π.χ. dCS).

Προφανώς είμαι επηρεασμένος από την ενασχόληση μου με επαγγελματικά μηχανήματα. Και έχω αποκτήσει αντίστοιχη νοοτροπία. Οι "συμβουλές μου" πάντως δεν είναι χωρίς πρακτική αξία. Πολλοί επιλέγουν αντί για Consumer DAC κάποιο από τα πολλά ημι/επαγγελματικά Interfaces "κάρτες ήχου" που κυκλοφορούν με ποιότητα εφάμιλλη των Consumer, αλλά με τιμολόγηση στην κατηγορία των επαγγελματικών που είναι κατά κανόνα αρκετά χαμηλότερη.

Ο κανόνας ότι για να υπάρχει βελτίωση στον ήχο με τη σύνδεση Master/Slave clock πρέπει το ρολόϊ του Master να είναι ανώτερο του Slave (όχι λίγο, αλλά σημαντικά ανώτερο) ισχύει σ' όλες τις περιπτώσεις. Συνεπώς καλά τα λέει η Mytek (Jitter < 1 ps είναι ήδη πάρα πολύ μικρό), δεν έχει ανάγκη.

Ότι για αλλαγή του Sample Rate απαιτείται κάθε φορά "χεράτη" επέμβαση και σ' αυτό συμφωνούμε. Θα προσθέσω μόνο ότι αν έχεις μία playlist αποτελούμενη από κομμάτια με ένα μόνο Sample Rate, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Και ότι το πρόβλημα και πάλι παρακάμπτεται αν συνδυαστεί με SRC.

Για την Gustard που αναφέρεις, δεν το είχα υπόψη μου. Το είδα λοιπόν. Εδώ πρόκειται μάλλον για ιδιαιτερότητα της Gustard που αφορά τα δικά της μηχανήματα μόνο.

Εν κατακλείδει: Δε διαφωνούμε, ή μάλλον συμφωνούμε σε όλα, αλλά απλά βλέπουμε τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία... :) 🥂
 
Υπάρχει άλλο ένα με 2 παράλληλα
  • PC/Source —> USB —> USB Renaissance module —> DAC
  • Streamer —I²S —> DAC
Εδώ δεν σε "εννοώ". Τι είναι το streamer που εμφανίζεις;
Πολύ απλά αναφέρομαι σε Streamers που είναι ταυτόχρονα και USB Interfaces. Και εξάγουν σήμα προς USB DAC.
Όπως αυτό π.χ.

Holo Audio Red
...........
Βασικά είχες γράψει "PC/Source —> USB —> Streamer —> USB —> DAC", κάτι που παρέπεμπε σε streamer που έχει είσοδο USB, για σύνδεση με PC, και μετά έξοδο USB, για σύνδεση με DAC.

Τέσπα..
Αυτό ακριβώς εννοώ Δημήτρη, σωστά το κατάλαβες! :)
Πολλά μοντέλα Streamers, όπως το Holo Audio Red, ή τα μοντέλα της Eversolo έχουν είσοδο USB (για PC) και χωριστή έξοδο USB (για το DAC). Κάνω λάθος;
Οι κάτοχοι Eversolo ας μας ενημερώσουν...
 
Νομίζω ότι το έχεις καταλάβει "ανάποδα" Μιχάλη.

Το DAC component των Eversolo κτλ έχει USB είσοδο για σύνδεση με PC (ή με άλλο streamer γενικότερα).

Ώστε να μπορείς να αξιοποιείς το DAC κομμάτι του μηχανήματος από οποιοδήποτε streamer / transport.

Και το streamer component έχει έξοδο USB ώστε να μπορείς να συνδέσεις εξωτερικό DAC.

Αλλά ας μας διαφωτίσουν και οι κάτοχοι..