Απάντηση: Re: Περι Ηχείων (και χώρων)
Να γράψω κι εγώ τα δικά μου, λοιπόν
Η συζήτηση θα μπορούσε να απλοποιηθεί σε ένα βασικό κανόνα.
Ο χώρος επιλέγει τα ηχεία και η επιστήμη φροντίζει για το στήσιμο.
Αν κάποιος σεβαστεί ευλαβικά το παραπάνω τότε η επιτυχία είναι σίγουρη ανεξαρτήτως budget.
Όπως ήδη ειπώθηκε το θέμα το έχει λύσει η επιστήμη. Για το τέλειο αποτέλεσμα χρειάζεσαι έναν χώρο με συγκεκριμένες διαστάσεις (αναλογία αυτών) και χρόνους αντήχησης, όπως επίσης κι ένα σετ ηχείων που να μπορούν να αποδώσουν απαραμόρφωτα το φάσμα 20hz-20Khz σε υψηλές στάθμες. Προκύπτουν όμως δύο ζητήματα 1ο) ποιος έχει τα χρήματα να το κάνει και 2ο) αξίζει τον κόπο να φτάσεις στο τέλειο? αν όχι που μπορείς να σταματήσεις?
Aς ξεκινήσουμε λοιπόν απο τα
βασικά της
οικιακής μουσικής αναπαραγωγής. Χιλιοειπωμένα είναι, αλλά, θα είμαι σύντομος.
Όπως σωστά γράφετε φίλοι μου, σύμφωνα με την επιστήμη, για να "πιάσουμε" τα προδιαγραφόμενα της αναπαραγωγής των 20Hz - 20kHZ flat σε ένα οικιακό χώρο- και επικεντρώνοντας στο πρόβλημα που αφορά το κάτω όριο προς τα 20Hz - χρειαζόμαστε:
1) μια τουλάχιστον διάσταση του χώρου να είναι (περίπου) 17 μέτρα για αναπαραχθούν flat οι 20 κύκλοι. 2) χρειαζόμαστε επίσης και ένα ηχείο που μπορεί να (ανα)παράξει μια τέτοια συχνότητα.
3) χρειαζόμαστε τέλος και μια αντίστοιχη φροντίδα του χώρου, για να θεραπεύσουμε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν απο την ανάπτυξη (και) τέτοιων συχνοτήτων εντός του.
Το 1, θεωρητικά, είναι τεχνικά εφικτό, αλλά πόσο ρεαλιστικό ή πρακτικό είναι για τη συντριπτική πλειοψηφία των χομπιστών;
Το 2, αν η συζήτηση αφορά ηχεία με ηλεκτροδυναμικά μεγάφωνα, σε μέγεθος και πλήθος, που πάλι η συντριπτική πλειοψηφία ημών χρησιμοποιεί, τα πράγματα είναι ζόρικα έως ανέφικτα.
Το 3, αλληλένδετο του 1, θέμα μετρήσεων και ειδικών κατασκευών, που με οικονομοτεχνικά κριτήρια τί ποσοστό χομπιστών μπορεί να πραγματώσει, ακόμα κι αν διαθέτουν ένα τέτοιο χώρο.
Ήτοι, η πορεία προς την "υψηλή πιστότητα", για τον πολύ πολύ κόσμο -έτσι όπως έχουν τεθεί τουλάχιστον οι βασικές προδιαγραφές της αναπαραγωγής- ξεκινά (όσο αφορά τουλάχιστον το κάτω άκρο) με
αυτογκόλ απο τα αποδυτήρια.
Και μετά;
Αρχίζουν οι
αναγκαίοι συμβιβασμοί.
Όσον αφορά τις συχνότητες. Τύπου, "τι πληροφορία να υπάρχει τώρα εκεί κάτω;", "πόσοι ακούμε εκκλησιαστικό όργανο;" "Πόσες φορές πια θα ακούσουμε το Koyaanisqatsi ?" (ωστε να "κλέψουμε" κάποια Hz). Ασε που μειώνουμε και το αχρείαστο rumble (εμείς οι πικαπάκηδες).
Να "τριπλάρουμε" και τις πολύ χαμηλές του πιάνου, που δε χάθηκε δα κι ο κόσμος νάναι (όταν είναι εκεί) κάποια db κάτω του flat.
Και που φτάνουμε; Στο πρώτο
milestone που είναι το "ανοιχτό Mι" τού μπάσου (οργάνου) στα 41Hz.
Bingo!
Άμα το πιάνεις ή εστω το προσεγγίζεις,
τι άλλο θέλεις;
Έτσι μας "τάπανε", έτσι τα μάθαμε, έτσι τα μεταφέρουμε.
Και αφού (με τη συντριπτική πλειοψηφία των ηχείων μας) έχουμε καταπιεί αμάσητη την
κάμηλον (γιατί, κάνε κι αλλιώς...), αρχίζουμε να διϋλίζουμε τον
κώνωπα.
Τι ευτυχής στιγμή!
Γιατί; Γιατί τώρα αρχίζει το
χόμπυ!
Καλώδια, toe in, αχ τι ωραίο sweet spot, εξαφανίζονται απο το χώρο!, μηηή κοντά στους τοίχους, βάλε λίγο αφρολεξάκι στο bass reflex, αμαάν! σα να μπουμάρισε λίγο, καταστραφήκαμε! Φταίει ο χώρος σου, έχεις οχτάϊντσο μέσα σε 16τμ, κανονικά θες εξάϊντσο, ωστε να ακρωτηριάσεις ακόμα περισσότερο ότι έχει απομείνει προς τα κάτω. Να τώρα, τι ώραίο μπάσο στακάτο και σφιχτό, σαν κρουστό, όπως πρέπει κλπ κλπ
Έτσι για αρχή, λέω ψέμματα;