Sonus Naturalis
Μέλος Σωματείου
Re: Απάντηση: Περι Ηχείων (και χώρων)
Λάμπρο, το ερώτημα σου αναλύεται σε δύο υποερωτήματα:Και το mastering σε τι στάθμες γίνεται (άσχετα αν θα το ακούσει χαμηλά και σε μεγάλες στάθμες, στο δίπλα δωμάτιο κτλ για να διαπιστώσει τυχόν προβλήματα);
+ το δυναμικό εύρος/2 του τελικού αποτελέσματος δεν θα μας δώσει τις κορυφές;
- Σε ποιές στάθμες ακούει ο μηχανικός ήχου όταν κάνει επεξεργασία Mastering; Εδώ υπεισέρχεται το υποκειμενικό κριτήριο του ίδιου του μηχανικού. Και υπάρχουν διάφορες "σχολές" που συμβουλεύουν ανάλογα. Συνήθως σε μέτριες στάθμες, ώστε να εξασφαλίζεται ότι ακούγονται σωστά όλες οι συχνότητες. Και ο τελικός έλεγχος σε διάφορες στάθμες, από πολύ σιγά, έως πολύ δυνατά.
- Ποιά δυναμική περιοχή αφήνει το Mastering στο τελικό προιόν μίας ηχογράφησης; Ως δυναμική περιοχή ορίζουμε τη διαφορά μεταξύ της ελάχιστης και της μέγιστης στάθμης σε μία ηχογράφηση. Στην ψηφιακή εποχή μας το ανώτατο όριο είναι τα 0 dB FS. Είναι το Headroom πάνω από το οποίο υπάρχει ψαλιδισμός, clipping. Στην αναλογική εποχή ήταν και πάλι τα 0 dB. Ηταν το "κόκκινο" της βελόνας των μαγνητοφώνων. Που αν το υπερέβαινες, προέκυπτε παραμόρφωση. -"Η βελόνα να μπαινοβγαίνει στο κόκκινο", λέγανε. Αλλά τώρα ξύνεις πληγές! Η τάση είναι -για διάφορους λόγους που δε θα τους συζητήσουμε τούτη τη στιγμή- η δυναμική περιοχή να γίνεται όλο και μικρότερη. Υπενθυμίζω αυτό που λέγεται "The Loudness War". Από τα 20-30 dB ή περισσότερο των καλών ηχογραφήσεων της "καλής" εποχής φτάσαμε στα 5-10 dB το πολύ σήμερα. Δυστυχώς.
Αν κάθεσαι κοντά, π.χ. μπροστά, πρώτη σειρά, μπορεί και να φτάνει!Και τι σημαίνει ρεαλιστικές στάθμες;
Ας μην καταπιαστούμε με ηλεκτρικές κιθάρες και ενισχυμένα όργανα και ηχητικές εγκαταστάσεις.
Στο Μέγαρο Μουσικής ας πούμε φτάνει η στάθμη στους ακροατές κορυφές των 120dB μόνο από τη φωνή της σοπράνο;