SR-71
AVClub Fanatic
Re: Απάντηση: Re: Βρέθηκαν αποδείξεις ύπαρξης εξωγήινων στην Ανταρκτική ?
Για να τελειωνουμε με την ετυμολογια της λεξης "θεος" ...
Μια πιθανη λεξη προελευσης της λεξης "Θεος" παραγεται απο το ρημα "θεωμαι",
που αποδιδεται σημερα με την ερμηνεια «βλεπω τα παντα» και κατα συνεπεια ως Θεος
οριζεται αυτος που επιβλεπει (θωρει) τα παντα. Κατα αλλους προερχεται απο το ρημα
"τίθημι", που σημαινει "τοποθετω" και δηλωνει (εμμεσα) μια ανωθεν θεση (δημιουργια ?).
Αλλοι υποστηριζουν πως πιθανη ριζα μπορει να ειναι το ρημα "θεω" ή "θειω", που σημαινει
τον πανταχου παροντα.
Η πλειοψηφια των γλωσσολογων θεωρει πως η λεξη προερχεται απο την ινδοευρωπαϊκη ομογλωσσια
και εχει σχεση προς την σανσκριτική λεξη "deva" ή "dyaus", προς το λατινικο "deus", ακομα και το
ελληνικό "Διας" ή "Ζευς", οποτε κατ' αυτην την εννοια, ο Θεος σχετιζεται με την εννοια του φωτος.
Ο Πλατων υποστηριζει οτι η λεξη θεος παραγεται από το ρημα "θεειν" = "τρεχειν" σε μια κυκλικη τροχια
που φαινεται οτι περιτρεχει και επανερχεται εις εαυτον (θο-ος = ταχυς, δηλωνει ενεργεια), γιατι
οι πρωτοι θεοι για τους αρχαιους ανθρωπους ηταν ο Ηλιος και η Σεληνη και τα λοιπα ουρανια σωματα
που «διετρεχαν» το διαστημα. Στην θεογονια του Ησιοδου, βεβαια, η Νυχτα αφησε στους κολπους
του Ερεβους το Κοσμικο Αυγο απο το οποιο ξεπηδησαν το Χαος, η Γαια, ο Ταρταρος και ο Ερωτας.
Αρα η Νυχτα και το Κοσμικο Αυγο προυπηρχαν καθε κατοπινης "θεοτητας". Η αλλη εκδοχη ηταν
οτι το Χαος προυπηρχε ολων, και απο αυτο ξεπηδησαν η Γαια, ο Ταρταρος, ο Ερως, η Νυχτα και
το Ερεβος.
Η απαντηση στο ερωτημα, ποια ειναι η ετυμολογια της λεξης Θεος, παραμενει αβεβαιη.
Δεν βοηθαει σ'αυτο και η γνωστικη διευρυνση που απαιτειται για τις ιδιοτητες ενος ... Θεου !
κι ο Αλεξανδρος ειχε υποχρεωτικη ''θεικη'' υποσταση.
Για να τελειωνουμε με την ετυμολογια της λεξης "θεος" ...
Μια πιθανη λεξη προελευσης της λεξης "Θεος" παραγεται απο το ρημα "θεωμαι",
που αποδιδεται σημερα με την ερμηνεια «βλεπω τα παντα» και κατα συνεπεια ως Θεος
οριζεται αυτος που επιβλεπει (θωρει) τα παντα. Κατα αλλους προερχεται απο το ρημα
"τίθημι", που σημαινει "τοποθετω" και δηλωνει (εμμεσα) μια ανωθεν θεση (δημιουργια ?).
Αλλοι υποστηριζουν πως πιθανη ριζα μπορει να ειναι το ρημα "θεω" ή "θειω", που σημαινει
τον πανταχου παροντα.
Η πλειοψηφια των γλωσσολογων θεωρει πως η λεξη προερχεται απο την ινδοευρωπαϊκη ομογλωσσια
και εχει σχεση προς την σανσκριτική λεξη "deva" ή "dyaus", προς το λατινικο "deus", ακομα και το
ελληνικό "Διας" ή "Ζευς", οποτε κατ' αυτην την εννοια, ο Θεος σχετιζεται με την εννοια του φωτος.
Ο Πλατων υποστηριζει οτι η λεξη θεος παραγεται από το ρημα "θεειν" = "τρεχειν" σε μια κυκλικη τροχια
που φαινεται οτι περιτρεχει και επανερχεται εις εαυτον (θο-ος = ταχυς, δηλωνει ενεργεια), γιατι
οι πρωτοι θεοι για τους αρχαιους ανθρωπους ηταν ο Ηλιος και η Σεληνη και τα λοιπα ουρανια σωματα
που «διετρεχαν» το διαστημα. Στην θεογονια του Ησιοδου, βεβαια, η Νυχτα αφησε στους κολπους
του Ερεβους το Κοσμικο Αυγο απο το οποιο ξεπηδησαν το Χαος, η Γαια, ο Ταρταρος και ο Ερωτας.
Αρα η Νυχτα και το Κοσμικο Αυγο προυπηρχαν καθε κατοπινης "θεοτητας". Η αλλη εκδοχη ηταν
οτι το Χαος προυπηρχε ολων, και απο αυτο ξεπηδησαν η Γαια, ο Ταρταρος, ο Ερως, η Νυχτα και
το Ερεβος.
Η απαντηση στο ερωτημα, ποια ειναι η ετυμολογια της λεξης Θεος, παραμενει αβεβαιη.
Δεν βοηθαει σ'αυτο και η γνωστικη διευρυνση που απαιτειται για τις ιδιοτητες ενος ... Θεου !
Last edited: