Είναι θέμα του αν χρειάζεσαι μεγάλο βάθος πεδίου ή όχι. Με το f/16 μπορώ να έχω στο συγκεκριμένο φακό την καλύτερη σχέση μεγάλου βάθους πεδίου και οξύτητας. πχ το f/8 δίνει καλή οξύτητα αλλά δεν καλύπτει όλο το κάδρο σε βάθος πεδίου. Αυτό δεν είναι κανόνας, εξαρτάται από τη διαμόρφωση του θέματος. Εκεί που δουλεύω σχεδόν πάντα με f/16 είναι στις φωτογραφίες μακράς έκθεσης (δες και το σχετικό θέμα).
Με f/11 δεν παίρνεις το βάθος πεδίου που σου δίνει το f/16 εκτός κι αν δουλέψεις με focus stacking. Βέβαια, με διάφραγμα μικρότερο του f/16 χάνεται η λεπτομέρεια και γίνεται και εμφανές. Πάντως παίζει ρόλο και ο φακός, γι' αυτό τόνισα ότι στον συγκεκριμένο φακό, το αποτέλεσμα σε οξύτητα είναι σχεδόν ίδιο σε μεγέθη διαφράγματος f/11-f/16 (άλλωστε η καλύτερη οξύτητα βρίσκεται σε αρκετά μεγαλύτερα διαφράγματα...)Ναι για μακρας εκθεσης το καταλαβαινω το f16 (ακομα και 22) για να πετυχεις οσο το δυνατον μεγαλυτερο χρονο σε συνδυασμο με το nd, αλλα σε απλο τοπιο νομιζω το f16 περισσοτερο κακο παρα καλο κανει αφου με f11 πιστευω το ιδιο αποτελεσμα εχεις σε dof αλλα με καλυτερη αποδοση του φακου ειδικα στα ακρα. Βεβαια η συγκεκριμενη φωτο δεν φαινεται να εχει καποιο προβλημα αλλα κουβεντα να γινεται... :smile:





τι εννοείς;Focus stacking > f/16 - f/22 -f/32
Είτε για long exposure είτε για short.
τι εννοείς;
Δεν έχεις άδικο αλλά όλα εξαρτώνται από το τι φωτογραφίζεις και από τον φακό που χρησιμοποιείς. Μην ξεχνάς ότι τα γνωστά reviews κάνουν μετρήσεις σε συνθήκες εργαστηρίου, με ελεγχόμενο και σταθερό φωτισμό, θερμοκρασία περιβάλλοντος κλπ. Πολλές φορές η εργαστηριακή μέτρηση διαφέρει από τις μετρήσεις/αποτέλεσμα σε συνθήκες κανονικού παριβάλλοντος. Πιο πριν ανέφερα ότι ο συγκεκριμένος φακός (Zeiss FE 4/2470) δεν δίνει κάτι διαφορετικό σε οξύτητα αν από f/16 βάλεις f/11. Μη σου πω ότι και το focus stacking που δοκίμασα με f/7.1 δεν είχε κάποια εντυπωσιακή/αναγνωρίσιμη αλλαγή. Και εντάξει, δεν καταστρέφεις τόσο την ανάλυση όσο λες (από 24ΜΡ σε 12...) Φυσικά, αν έχεις αντικείμενο πολύ κοντά σου, τότε το focus stacking, έστω και με 2-3 λήψεις είναι απαραίτητο. Επίσης εννοείται πως δεν μπορείς να το εφαρμόσεις παντού, ειδικά αν το πλάνο περιέχει κινούμενα θέματα (φύλλα, χόρτα, κλαδιά, σημαίες κλπ) καθώς τότε η κίνησή τους φέρνει ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Για τη χρήση του σε φωτογραφίες μακράς έκθεσης, είναι καθαρή τύχη το να πάρεις ομοιόμορφο φωτισμό. Όταν κάνεις λήψη πχ για 2 λεπτά, ο φωτισμός αλλάζει, πόσο μάλλον όταν το κάνεις για 5-6 διαφορετικές λήψεις. Έχω δει τέτοιες φωτογραφίες και οι αλλαγές στο φωτισμό φαίνονται και δεν δείχνουν ωραία.
Πάντως σχετικά με το ζήτημα της οξύτητας γενικότερα, θα έλεγα ότι κάπου το έχουμε τερματίσει το θέμα και ειδικά σε τοπία, βλέπεις κάτι φωτο που κράζουν focus stacking σε ενοχλητικό βαθμό, δείχνουν ιδιαίτερα "πειραγμένες". Ας μην ξεχνάμε τον τρόπο που βλέπει το μάτι μας, το οποίο εστιάζει μόνο σε 1 σημείο στο κάδρο κάθε φορά. Προσπαθούμε λοιπόν να δούμε μία φωτογραφία με ανθρώπινα μάτια και απαιτούμε από αυτή αποτέλεσμα οξύτητας/λεπτομέρειας σαν αν βλέπαμε ταυτόχρονα με δεκάδες μάτια. Εγώ θεωρώ ότι περαν του φακού, καλό είναι να κοιτάμε και το σώμα, σε τι αισθητήρα θα στηθεί ο φακός. Έτσι, σε αισθητήρα των 36ΜΡ χωρίς ΑΑ φίλτρο το αποτέλεσμα με τον ίδιο φακό είναι μακράν διαφορετικό.
Ωραία η... καρτ ποσταλ από το Ναύπλιο! Το παράκανες λίγο με το χρώμα, αλλά συγχωρείσαι ποιητική αδεία...![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.