Costas Coyias
Banned
Οκ. Ας πούμε ότι το μικρόφωνο είναι τοποθετημένο κοντά στην ορχήστρα, περίπου στα 2-3 μέτρα. Σε μια τέτοια περίπτωση, ακούγοντας την ηχογράφηση, θα μπορούσε κάποιος να προσδιορίσει ποιος μουσικός είναι όρθιος και ποιος καθιστός;
Έχω αναφέρει σε πιο προηγούμενη σελίδα ότι μπορούμε να ακούσουμε τη διαφορά ύψους μεταξύ μουσικών και οργάνων, το πού δηλαδή βρίσκεται το καθένα, όχι μόνο δεξιά-αριστερά ή μπρος-πίσω αλλά και χαμηλότερα ή ψηλότερα το ένα από το άλλο.Οκ. Ας πούμε ότι το μικρόφωνο είναι τοποθετημένο κοντά στην ορχήστρα, περίπου στα 2-3 μέτρα. Σε μια τέτοια περίπτωση, ακούγοντας την ηχογράφηση, θα μπορούσε κάποιος να προσδιορίσει ποιος μουσικός είναι όρθιος και ποιος καθιστός;
Ι.Κ. Υπάρχει ύψος στις ηχογραφήσεις. Δεν μου φαίνεται παράξενο που λες ότι δεν υπάρχει. Γιατί λογικά αφού δεν το ακούς σκέφτεσαι ότι δεν υπάρχει.
Με τη λέξη "ύψος" δεν εννοώ το να ακούς μουσικούς ή όργανα μέχρι το ταβάνι, αλλά να ακούς στην χειρότερη περίπτωση τον αέρα της αίθουσας πάνω από τους μουσικούς οι οποίοι συνήθως κάθονται σε καθίσματα επί της σκηνής.
Στην δε καλύτερη περίπτωση, φοβερά δύσκολο, θα πρέπει για παράδειγμα να ακούς ότι η Billy Holiday είναι όρθια και ακούγεται πιο ψηλά συγκριτικά με κάποια όργανα, ενώ ο Armstrong στους δύο δίσκους με τον Ellington ακούγεται χαμηλότερα γιατί όπως δείχνει και η φωτογραφία κάθεται σε ακαμπό.Επίσης να ακούς τον φυσικό όγκο/μέγεθος του κοντραμπάσου. [Στο Soundlab Α-1 ακούγεται σαν να καταλαμβάνει τα 2/3 του ύψους του ηχείου μάλιστα αν είναι και τοποθετημένο στα άκρα δεξιά ή αριστερά της εικόνας], την μπότα της ντραμς χαμηλά αλλά τα πιατίνια ψηλότερα. κλπ κλπ Λ.Σ.
Έχω αναφέρει σε πιο προηγούμενη σελίδα ότι μπορούμε να ακούσουμε τη διαφορά ύψους μεταξύ μουσικών και οργάνων, το πού δηλαδή βρίσκεται το καθένα, όχι μόνο δεξιά-αριστερά ή μπρος-πίσω αλλά και χαμηλότερα ή ψηλότερα το ένα από το άλλο.
Παράδειγμα οι δύο δίσκοι του Άρμστρονγκ με Έλινγκτον όπου χαρακτηριστικά φαίνεται η φωνή του Λούη δεν βρίσκεται στο ύψος ενός ορθίου όπως συμβαίνει σε άλλους δίσκους γιατί, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία του δίσκου, είναι καθιστός σε σκαμπό και όχι όρθιος.
Πέρα από αυτό φυσικά υπάρχει και το 'ύψος' πάνω από τους μουσικούς και τα όργανά τους που μπορεί να εκτείνεται και μέχρι το ταβάνι.
Όλα αυτά, [εκτός από το δεξιά-αριστερά και μπρος-πίσω, που είναι σχετικά εύκολα], είναι πάρα πολύ δύσκολα να αναπαραχθούν και μάλιστα τα περισσότερα ηχεία ευθύνονται γιαυτό. Λ.Σ.
Επ' αυτού θα επανελάμβανα, μιας και ανεφέρθη σε προηγούμενα μηνύματα, και προφανώς εσείς θα διαφωνούσατε, πως πέραν του συστήματος Ambisonics, ουδεμία άλλη μέθοδος ηχογράφησης είναι σε θέση να δώσει χωρική πληροφορία στον κατακόρυφο άξονα. Αυτό δεν είναι άποψη, αλλά η καθαρή πραγματικότητα.
Αν δεν ακούς ή δεν αντιλαμβάνεσαι 'ύψος' δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει.Κύριε Στεφανίδη, τα πράγματα είναι απλά. Δεν διαφωνώ ότι κάποιες ηχογραφήσεις ή/και κάποια ηχεία μπορούν να δώσουν την εντύπωση -και μόνον- της κατακορύφου χωρικής πληροφορίας. Επ' αυτού θα επανελάμβανα, μιας και ανεφέρθη σε προηγούμενα μηνύματα, και προφανώς εσείς θα διαφωνούσατε, πως πέραν του συστήματος Ambisonics, ουδεμία άλλη μέθοδος ηχογράφησης είναι σε θέση να δώσει χωρική πληροφορία στον κατακόρυφο άξονα. Αυτό δεν είναι άποψη, αλλά η καθαρή πραγματικότητα. Η αναζήτηση χωρικής πληροφορίας στον κατακόρυφο άξονα μέσα σε ηχογραφήσεις που δεν σχετίζονται με το παραπάνω σύστημα είναι σαν να ψάχνει να δει κανείς δια γυμνού οφθαλμού εάν μέσα σε ένα ποτήρι νερό υπάρχουν ιοί της ιλαράς. Άλλο τί μπορεί να φαντάζεται κανείς ακούγοντας κάτι, και άλλο η πραγματικότητα. Πάραυτα, όποιος επιμένει και έχει το θάρρος να θέσει εαυτόν εις την βάσανον της επαλήθευσης, ιδού η Ρόδος.
Λοιπόν;
Μπορεί δηλαδή ο ηχολήπτης να επιλέξει αν θα δώσει αυτή την αίσθηση του ύψους και, αν ναι, σε ποιό βαθμό (όπως εμείς επιλέγουμε αντίστοιχα αν θα ζωγραφίσουμε τετράγωνο ή κύβο και τι βάθος θα έχει ο κύβος αυτός);
....αρκει ΔΙΚΑΝΑΛΗ πληροφορία για να αντιληφθουμε τον χωρο. Τωρα ΤΟ ΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ για τετοια ηχογράφηση ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ ΘΕΜΑ, προς διερευνηση...
...οι δύο απόψεις παρουσιάζουν ένα μόνο μέρος της κοινής αλήθειας...
Nομίζω είναι σημαντικό να απαντήσουμε στο εξής:
Γιατί ο εγκέφαλός μας ξεγιελιέται και νομίζει ότι βλέπεις 3 διαστάσεις; Τι μηχανισμοί υπάρχουν που να μας κάνουν να νομίζουμε ότι βλέπουμε έναν κύβο που μοιάζει λίγο με τον 100%/Original/Guaranteed 3διάστατο κύβο του Ρούμπικ που παίζαμε μικροί;
Μήπως και στις ηχογραφήσεις μας, χρησιμοποιώντας μόνο δύο διαστάσεις, αυτές του πλάτους και του βάθους της στερεοφωνικής εικόνας (που, απ'όσο ξέρω, υπάρχουν ως παράμετροι), είμαστε σε θέση να δώσουμε την ψευδαίσθηση του ύψους (δλδ της 3ης διάστασης που μας λείπει "στα χαρτιά");; Πώς γίνεται αυτό από τη στιγμή που (και πάλι με βάση τα όσα γνωρίζω μέχρι τώρα) αυτό δεν είναι κάτι που το ελέγχει ο ηχολήπτης; Μπορεί δηλαδή να επιλέξει αν θα δώσει αυτή την αίσθηση του ύψους και, αν ναι, σε ποιό βαθμό (όπως εμείς επιλέγουμε αντίστοιχα αν θα ζωγραφίσουμε τετράγωνο ή κύβο και τι βάθος θα έχει ο κύβος αυτός);
Μήπως απλά "τα πάντα εν σοφία εποίησε" και ο εγκέφαλός μας ψάχνει να βρει - κι αν δε βρει ακριβώς αυτό που ψάχνει, το συνθέτει με σχετική ακρίβεια από ό,τι έχει διαθέσιμο - σχήματα (όχι μόνο γεωμετρικά) που ταιριάζουν με αυτά που συναντάει στη φύση εδώ και πολλές χιλιάδες χρόνια (και τα οποία πάντα έχουν και Χ και Υ και Ζ συντεταγμένες);;
Μήπως απλά έχω πιεί πολύ Αγιωργίτικο;;; :ADFADF1:
![]()
...μονο που δεν μπορει να παραλληλιστεί με την οραση, ειναι ιδιαιτερα πιο πολυπλοκος....
δεν εχεις πιει, ετσι ειναι και ο μηχανισμός ειναι καταγεγραμμενος, μονο που δεν μπορει να παραλληλιστεί με την οραση, ειναι ιδιαιτερα πιο πολυπλοκος, μαλιστα οσοι εχουν εντρυφισει στην ψυχοακουστική λένε οτι αν το software της ορασης μας ετρεχε στο κομματι του εγκεφαλου που ειναι υπευθυνο για την ακοή, θα ημασταν κουφοί.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.