Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Σεβαστή η επίκληση των βιωμάτων στην αιτιολόγηση των αισθητικών μας προτιμήσεων. Είναι, σε τελευταία ανάλυση, ο ακρογωνιαίος λίθος της αισθητικής μας και υπ' αυτήν την έννοια καταλαβαίνω τον Κώστα για την απαξίωση του ελληνικού τραγουδιού.

Εκτός όμως από τα βιώματα, ή καλύτερα, γύρω απ' αυτά, υπάρχει η διήθηση του ιστορικού και κοινωνικού πλαισίου στην προσωπικότητα μας, ως σύστημα αξιών, συλλογικό ασυνείδητο, ή φαντασιακός απόηχος όταν αυτό γίνεται με διαφορά φάσης.

Αυτή είναι η βάση της τεράστιας απήχησης που βρήκε το λεγόμενο έντεχνο τραγούδι της εποχής στο λαό, ως ουσιαστικός εκφραστής αυτού του πλαισίου, πιο δουλεμένο και σύνθετο από το λαϊκό τραγούδι. Χωρίς αυτή του την ιδιότητα, καμία μεθοδευμένη πολιτική 'επιβολή' δε θα είχε καταφέρει να το επιβάλλει. :rolleyes:

Όταν άλλαξε αυτό το πλαίσιο στη δεκαετία του '80, εξέλειπε και το υπόβαθρο για την διάδοση και συνέχιση του έντεχνου σ' αυτήν την μορφή, το οποίο, όπως αναμενόταν μας τελείωσε, αφήνοντας όμως ως κύκνειο άσμα του ένα αξεπέραστο αριστούργημα (την εποχή της Μελισσάνθης) και μερικά καλά έργα ως οπισθοφυλακή.

Θα ήταν άδικο όμως να ισχυριστούμε πως η εμβέλεια όλων των δημιουργιών του έντεχνου εξαντλείται μέσα στα χρονικά όρια αυτού του πλαισίου. Ορισμένα φέρουν αλήθειες και μεγάλη μουσική και με κάνουν περήφανο για τη συνεισφορά αυτή την Ελλάδας στην παγκόσμια μουσική κληρονομιά. Αναφέρω χαρακτηριστικά το παρακάτω απόσπασμα της Gail Holst για το Κάντο Χενεράλ, από το βιβλίο "Mikis Theodorakis Myths & Politics in Modern Greek Music" (1980), όπως αυτό παρατέθηκε στο επιμελημένο φυλλάδιο της επανέκδοσης του σε cd:

To Canto General είναι ένα έργο μοναδικό στο σύνολο των συνθέσεων του Θεοδωράκη και , πιστεύω, και στο ρεπερτόριο της σύγχρονης μουσικής. Είναι από μια πλευρά λαϊκό έργο και από άλλες πλευρές, σύγχρονη έντεχνη σύνθεση. Στο "Άξιον Εστί", τα λαϊκά μέρη του έργου ξεχωρίζουν όχι μόνο από το γράψιμο, αλλά και από την ενοχρήστρωση και από τον ερμηνευτή. Στο Canto General δεν υπάρχει τέτοιος διαχωρισμός. Εδώ και η φωνητική και η οργανική γραφή απαιτούν έντεχνη αντιμετώπιση. Αυτό που το διακρίνει από τα περισσότερα κλασικά έργα είναι η χρήση των παραδοσιακών ρυθμικών σχημάτων. Είναι, με τρόπο που δε βρίσκουμε σε κανένα άλλο σύγχρονο έργο, πραγματικά πολυρυθμικό.
 
Κι αυτά με την παρακμή και το φθηνό αλκοόλ άστα καλύτερα. Δεν είναι για μας, τα παιδιά αυτού του φόρουμ αυτά....

Το φθηνό αλκοόλ δεν είναι παρακμή, είναι εξαθλίωση! :tdown: Παρακμή είναι το ακριβό αλκοόλ, αγορασμένο με τα τελευταία φράγκα στην τσέπη, ή ακόμη περισσότερο, με δανεικά. Έχουμε και κάποια στάνταρντς, μην τα ξεφτιλίζουμε όλα... :rolleyes:
 
Εκτός όμως από τα βιώματα, ή καλύτερα, γύρω απ' αυτά, υπάρχει η διήθηση του ιστορικού και κοινωνικού πλαισίου στην προσωπικότητα μας, ως σύστημα αξιών, συλλογικό ασυνείδητο, ή φαντασιακός απόηχος όταν αυτό γίνεται με διαφορά φάσης.


Εμ.!!!!!!!!!!
Τί γίνεται με αυτή τήν σαφέστατη διατύπωσή σου??
Απο ´παρθενογένεση´προήλθαμε??
H τελικά λειτουργούμε τόσο πολύ ´αφαιρετικά´ώστε να επιλέγουμε ένα μονον μέρος,απειροελάχιστο καμιά φορά τής εμπειρίας μας,γιά να κατασταλάξουμε σέ μιά προσωπική στάση??
 
Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Απο ´παρθενογένεση´προήλθαμε??
H τελικά λειτουργούμε τόσο πολύ ´αφαιρετικά´ώστε να επιλέγουμε ένα μονον μέρος,απειροελάχιστο καμιά φορά τής εμπειρίας μας,γιά να κατασταλάξουμε σέ μιά προσωπική στάση??

Το δικό μου πρόβλημα είναι πως "δεν μασάω" με Αξιον Εστί, Διγενήδες, Αγάπανθους και βόλια που είχαν πάνω τους αίματα του Μακρυγιάννη:blink:. Ολο αυτό το ταρατατζούμ με αφήνει ψυχρό σαν πέτρα. Πιστεύω επίσης πως το είδος -έντεχνο- "άνθισε" σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή που οι αποδέκτες του είχαν ανάγκη από τέτοιου είδους ...κολακείες που τους έλεγαν πόσο ξεχωριστοί είναι σε σχέση με άλλους ...αλλόφυλους.:rolleyes:

Για ανατροπές δεν ξέρω. Πιστεύω όμως πως ο κόσμος μας, μετά τον Ντύλαν ή τους Μπήτλς, δεν είναι πια ίδιος.

Ι rest my case
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Για ανατροπές δεν ξέρω. Πιστεύω όμως πως ο κόσμος μας, μετά τον Ντύλαν ή τους Μπήτλς, δεν είναι πια ίδιος.

Όσο τον άλλαξε εκεί ο Ντύλαν, τόσο τον άλλαξε και εδώ ο Θεοδωράκης. ;) :rolleyes:

Με 'γεια τα παράθυρα Κώστα! -bye-
 
Ωραία κουβέντα.

Για μένα το παιχνίδι χάθηκε στην εφηβεία μου σε ότι έχει να κάνει με το έντεχνο. Δυστυχώς πήγε να μου επιβληθεί κυρίως από την Αριστερόστροφη αντίδραση στα πράγματα της εποχής.
Έχω μεγαλώσει στην Καισαριανή .
Το τι ποιητές, έντεχνους καλλιτέχνες , διανοούμενους καθοδηγητές, καταλήψεις, είχα σαν εικόνες και βιώματα στην κρίσιμη αυτή ηλικία δεν περιγράφεται.

Η εφηβική ανάγκη για διαφοροποίηση δεν έχει να κάνει μόνο με αντίδραση στο κατεστημένο. Πάντα ήταν και είναι θεμιτή.
Αλλά δεν μπορούσα να κατανοήσω, τις γραμμές του κόμματος, τους στρατευμένους καλλιτέχνες, τις εκδηλώσεις με μένα και 100 ηλικιωμένους να τραγουδάμε ποιητές.

Η μη ελευθερία βούλησης με απομάκρυνε από το σκηνικό. Μάλιστα το οριστικό κτύπημα ήταν σ´ένα φεστιβάλ της ΚΝΕ, όπου είχα δει γραμμένο σε πανό, ότι οι Black Sabbath kαι οι Led Zeppelin είναι σκουπιδια και διαφθείρουν τη νεολαία. ΤΟ ΤΕΛΟΣ.

Εξάλλου είχα από τότε την απορία ,αν υπήρχε και κανένα έντεχνο κομμάτι που να μιλάει για κυλότες .
Δεν το γελοιοποιώ, ειλικρινά μιλάω. Δεκαέξι χρονών παιδιά ρε γαμώτο.
Eίχα καιρό για προβληματισμό.

Στο έντεχνο με κέρδισαν οι DEAD KENNEDYS και οι CRASS.

leaflet.jpg



Y.Γ. Τελικά το συμπέρασμα είναι πως δεν φταίνε μόνο οι καλλιτέχνες αλλά κυρίως οι ''μάνατζερς''
 
Last edited:
Δαμιανέ μου παρακμή δεν είναι το ακριβό αλκοόλ με τα τελευταία φράγκα αλλά οι φθηνές κολόνιες. Όταν μιλάμε για απόλυτα πράγματα.
 
Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

To Canto General είναι ένα έργο μοναδικό στο σύνολο των συνθέσεων του Θεοδωράκη και, πιστεύω, και στο ρεπερτόριο της σύγχρονης μουσικής. Είναι από μια πλευρά λαϊκό έργο και από άλλες πλευρές, σύγχρονη έντεχνη σύνθεση.
Προσωπικά το Canto General το έχω αρχειοθετήσει στη δισκοθήκη μου στα συρτάρια της κλασικής.
 
Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Εμ.!!!!!!!!!!
Τί γίνεται με αυτή τήν σαφέστατη διατύπωσή σου??
Απο ´παρθενογένεση´προήλθαμε??
H τελικά λειτουργούμε τόσο πολύ ´αφαιρετικά´ώστε να επιλέγουμε ένα μονον μέρος,απειροελάχιστο καμιά φορά τής εμπειρίας μας,γιά να κατασταλάξουμε σέ μιά προσωπική στάση??

Απειροελάχιστο εννοείς ποσοτικά;
Διότι αν και ελάχιστο ποσοτικά, ένα κομμάτι από το απόθεμα των εμπειριών μας μπορεί να είναι τόσο σαρωτικά έντονο ώστε να καθορίσει ή να επανακαθορίσει στάσεις.
 
Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Καλώς τονα και ας χάθηκε..:HTEHETH63:

Έλειπα για τριήμερο και δυστυχώς δεν είχα πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Καλώς σας βρήκα.

Ομολογώ ότι βρήκα ενδιαφέροντα πράγματα στην Μουσική κατηγορία με την επιστροφή μου.

:ernaehrung004:
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Έλειπα για τριήμερο και δυστυχώς δεν είχα πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Καλώς σας βρήκα.

Ομολογώ ότι βρήκα ενδιαφέροντα πράγματα στην Μουσική κατηγορία με την επιστροφή μου.

:ernaehrung004:

Για εμάς πάλι ,ευτυχώς που δεν είχες πρόσβαση.:BDGBGDB55:

Υπήρξε μια ηρεμία,μια γαλήνη σχεδόν μεταφυσική.
(είμαι διατεθιμένος να σου πληρώσω άπειρα τριήμερα "χωρίς πρόσβαση":flipout::flipout::flipout:)
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Για εμάς πάλι ,ευτυχώς που δεν είχες πρόσβαση.:BDGBGDB55:

Υπήρξε μια ηρεμία,μια γαλήνη σχεδόν μεταφυσική.
(είμαι διατεθιμένος να σου πληρώσω άπειρα τριήμερα "χωρίς πρόσβαση":flipout::flipout::flipout:)

Το σημειώνω Δημήτριε...
Και ήθελα να φύγω στο Λονδίνο για ένα τριήμερο...
:D
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Το σημειώνω Δημήτριε...
Και ήθελα να φύγω στο Λονδίνο για ένα τριήμερο...
:D

Σιγά μη σε στείλω και στην ΝΥ..:twoguns:
Είπαμε κάπου χωρίς πρόσβαση.

Υ.Γ. Στο Σουφλί έχει ιντερνετ ?Στην Γαύδο,Σπιναλόγκα,Μακρόνησο κλπ???:idea:
 
Δαμιανέ μου παρακμή δεν είναι το ακριβό αλκοόλ με τα τελευταία φράγκα αλλά οι φθηνές κολόνιες. Όταν μιλάμε για απόλυτα πράγματα.

Τζίμη η παρακμή σηκώνει κατανόηση, η απώλεια του καλού γούστου ποτέ! :cool:
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Το δικό μου πρόβλημα είναι πως "δεν μασάω" με Αξιον Εστί, Διγενήδες, Αγάπανθους και βόλια που είχαν πάνω τους αίματα του Μακρυγιάννη:blink:. Ολο αυτό το ταρατατζούμ με αφήνει ψυχρό σαν πέτρα. Πιστεύω επίσης πως το είδος -έντεχνο- "άνθισε" σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή που οι αποδέκτες του είχαν ανάγκη από τέτοιου είδους ...κολακείες που τους έλεγαν πόσο ξεχωριστοί είναι σε σχέση με άλλους ...αλλόφυλους.:rolleyes:

Για ανατροπές δεν ξέρω. Πιστεύω όμως πως ο κόσμος μας, μετά τον Ντύλαν ή τους Μπήτλς, δεν είναι πια ίδιος.

Ι rest my case

Η χώρα εβγαινε απο μια Κατοχή και ένα Εμφύλιο..
Το 1953 εκτελούσαν ακόμα ανθρώπους...
Η αστυνομία ήταν παντού ..
Τώρα για το Αξιον Εστί χρειαζεται όλη η στιχουργική τών Beatles γιά να καλύψει το ένα δέκατό του..
Ο Dylan ήταν άλλη ιστορία...
Αλλά ο τόπος μου πέρασε 20 χρόνια Κατοχή Εμφύλιο Σπαραγμό και ξερονήσια..
Και ιστορικά απο το 1955-1967 δεν ήταν στην Τέχνη το ΚΚΕ Ηταν μιά ευρεία Αριστερά...Γι´αυτό και ´χτύπησε´πολλά έργα τού Θεοδωράκη το επίσημο ´Κομμα´.
Οπως δεν βρίσκω καμιά κολακεία εκείνη τήν εποχή στούς κατατρεγμένους..
Μετά το 1974 λογικό ήταν να υπάρξουν υπερβολές αλλά και εκμετάλλευση..Που αυξηθηκε το 1981 οπότε και άρχισε η παρακμή..
Και προσωπικά δεν βλέπω ταρατατζούμ ούτε στον Χατζιδάκι,ούτε στον Θεοδωράκη ,στον Μαρκόπουλο τονΛεοντή και τον Ξαρχάκο τότε.
Και νομίζω ότι η χούντα ουδέποτε ´τρόμαξε´απο τούς Beatles ή την ρόκ..
Ο Μαστοράκης έκανε εκπομπή ελεύθερα.....
Οπως επίσης απο το 1974 υπήρξε και μαζική εισβολή τού ξένου τραγουδιού....
Και σαν 14χρονοι τότε η γενιά μου έψαχνε χιλιάδες πράγματα και απο το ξένο τραγούδι,τά περισσότερα σκουπίδια και τά λιγότερα διαμάντια...
Ανήκα σε αυτή την γενιά και σε πληροφορώ ότι ,άν και σε επαρχία,δεχόμουν διαρκείς επιδράσεις και απο την υπερβολή τού μεταπολιτευτικού ελληνικού ,αφ´ενός,αλλά και τήν υπερβολή τού ξένου τραγουδιού αφ´ετέρου...
Σε μιά κοινωνία καταπιεσμένη σού πλασσάρουν οτιδήποτε...Γνωστό αυτό..
 
Last edited:
Ωραία κουβέντα.

Για μένα το παιχνίδι χάθηκε στην εφηβεία μου σε ότι έχει να κάνει με το έντεχνο. Δυστυχώς πήγε να μου επιβληθεί κυρίως από την Αριστερόστροφη αντίδραση στα πράγματα της εποχής.
Έχω μεγαλώσει στην Καισαριανή .
Το τι ποιητές, έντεχνους καλλιτέχνες , διανοούμενους καθοδηγητές, καταλήψεις, είχα σαν εικόνες και βιώματα στην κρίσιμη αυτή ηλικία δεν περιγράφεται.

Η εφηβική ανάγκη για διαφοροποίηση δεν έχει να κάνει μόνο με αντίδραση στο κατεστημένο. Πάντα ήταν και είναι θεμιτή.
Αλλά δεν μπορούσα να κατανοήσω, τις γραμμές του κόμματος, τους στρατευμένους καλλιτέχνες, τις εκδηλώσεις με μένα και 100 ηλικιωμένους να τραγουδάμε ποιητές.

Η μη ελευθερία βούλησης με απομάκρυνε από το σκηνικό. Μάλιστα το οριστικό κτύπημα ήταν σ´ένα φεστιβάλ της ΚΝΕ, όπου είχα δει γραμμένο σε πανό, ότι οι Black Sabbath kαι οι Led Zeppelin είναι σκουπιδια και διαφθείρουν τη νεολαία. ΤΟ ΤΕΛΟΣ.

Εξάλλου είχα από τότε την απορία ,αν υπήρχε και κανένα έντεχνο κομμάτι που να μιλάει για κυλότες .
Δεν το γελοιοποιώ, ειλικρινά μιλάω. Δεκαέξι χρονών παιδιά ρε γαμώτο.
Eίχα καιρό για προβληματισμό.

Στο έντεχνο με κέρδισαν οι DEAD KENNEDYS και οι CRASS.

leaflet.jpg



Y.Γ. Τελικά το συμπέρασμα είναι πως δεν φταίνε μόνο οι καλλιτέχνες αλλά κυρίως οι ''μάνατζερς''

Τζίμη τά τραγούδια πού θα μιλάγανε μόνον για κυλότες θα τά άκουγαν παιδιά,που στην συνέχεια τής ζωής τους δέν θα κατέβαζαν καμιά κανονική κυλότα.:drummer:
 
Το σκέφτηκα αυτό με τα βιώματα και τα φίλτρα. Πράγματι έτσι πρέπει να είναι. Αλλιώς, με τόση "Ινδία" που έφαγα στ' αυτιά θέλοντας και μή στην τρυφερή μου ηλικία θά'πρεπε να βάζω κάρυ ακόμη και στη μαρουλοσαλάτα :food-smiley-005:
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Το έντεχνο τραγούδι και η… τέχνη

Η χώρα εβγαινε απο μια Κατοχή και ένα Εμφύλιο..
Το 1953 εκτελούσαν ακόμα ανθρώπους...
Η αστυνομία ήταν παντού ..
Τώρα για το Αξιον Εστί χρειαζεται όλη η στιχουργική τών Beatles γιά να καλύψει το ένα δέκατό του..
Ο Dylan ήταν άλλη ιστορία...
Αλλά ο τόπος μου πέρασε 20 χρόνια Κατοχή Εμφύλιο Σπαραγμό και ξερονήσια..
Και ιστορικά απο το 1955-1967 δεν ήταν στην Τέχνη το ΚΚΕ Ηταν μιά ευρεία Αριστερά...Γι´αυτό και ´χτύπησε´πολλά έργα τού Θεοδωράκη το επίσημο ´Κομμα´.
Οπως δεν βρίσκω καμιά κολακεία εκείνη τήν εποχή στούς κατατρεγμένους..
Μετά το 1974 λογικό ήταν να υπάρξουν υπερβολές αλλά και εκμετάλλευση..Που αυξηθηκε το 1981 οπότε και άρχισε η παρακμή..
Και προσωπικά δεν βλέπω ταρατατζούμ ούτε στον Χατζιδάκι,ούτε στον Θεοδωράκη ,στον Μαρκόπουλο τονΛεοντή και τον Ξαρχάκο τότε.
Και νομίζω ότι η χούντα ουδέποτε ´τρόμαξε´απο τούς Beatles ή την ρόκ..
Ο Μαστοράκης έκανε εκπομπή ελεύθερα.....
Οπως επίσης απο το 1974 υπήρξε και μαζική εισβολή τού ξένου τραγουδιού....
Και σαν 14χρονοι τότε η γενιά μου έψαχνε χιλιάδες πράγματα και απο το ξένο τραγούδι,τά περισσότερα σκουπίδια και τά λιγότερα διαμάντια...
Ανήκα σε αυτή την γενιά και σε πληροφορώ ότι ,άν και σε επαρχία,δεχόμουν διαρκείς επιδράσεις και απο την υπερβολή τού μεταπολιτευτικού ελληνικού ,αφ´ενός,αλλά και τήν υπερβολή τού ξένου τραγουδιού αφ´ετέρου...
Σε μιά κοινωνία καταπιεσμένη σού πλασσάρουν οτιδήποτε...Γνωστό αυτό..

Η καταπίεση κάθε είδους, γιατρέ, είναι γενεσιουργό αίτιο για Μεγάλη Τέχνη. Πιστεύω πως το έντεχνο είχε ανάγκη τις συνθήκες που αναφέρεις για να υπάρξει. Στα μάτια μου δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τέλειωσε με το που αυτές οι συνθήκες εξέλιπαν.
Πέρα από τους 2 ογκόλιθους, τον Λεοντή τον θεωρώ υπερεκτιμημένο -το "Καπνισμένο Τσουκάλι" ακόμα μου φέρνει γέλια - τον Ξαρχάκο δεν τον θεωρώ έντεχνο - μόνο ο δίσκος του Λόρκα, κατ εμέ μέτριος- και με τον Μαρκόπουλο έχω σοβαρό πρόβλημα λόγω της στιχουργικής του Γεωργουσόπουλου -Το ταρατατζούμ.

ΥΓ: Μην τα ισοπεδώνουμε όλα: ο Μαστοράκης όντως έκανε εκπομπές ελεύθερα γιατί σέρβιρε το Ροκ ευνουχισμένο, σαν παρέλαση επιτυχιών -"ακούστε κι αυτό!"- χωρίς να ασχολείται στο ελάχιστο με το κοινωνικό του περιεχόμενο και τα κρυπτικά του μηνύματα. Ητανε φάση "έξω καρδιά". Κάτι σαν τον Τζανετάκο που μάζευε φάπες και χόρευε "σέϊκ" στις ταινίες της εποχής.
Θεωρώ ότι, όπως είπε παραπάνω κι ο Δαμιανός, με το έντεχνο, η Ελλάδα πέρασε τη δική της φάση των sixties, τηρουμένων των αναλογιών.
Ε, σε κάποιους από εμάς, η Ελληνική άποψη δεν μας ήταν επαρκής: πέρα από τα τραύματα, την ήττα και την προγονολατρεία, μας απασχολούσαν τότε και μερικά άλλα πράγματα που τα βρήκαμε αλλού.

ΥΓ 2: δεν βρίσκεις "καμιά κολακεία" είπες; καλά τότε, να σου πώ εγώ μία: "Μπολιβάρ, είσαι ωραίος σαν Ελληνας" :blink:
 
Μήπως οι αναλύσεις μας είναι εκ των υστέρων βαθειές και περίπλοκες ;
Μήπως στην ηλικία των 15-16 δεν τα σκεφτόμασταν όλα αυτά ;
Μήπως απλώς , ορισμένους μας απωθούσε αυτό το είδος μουσικής ( έντεχνο ), μας προκαλούσε αλλεργία , χωρίς να μπορούμε να προσδιορίσουμε γιατί ;