Οδηγιες κατασκευης Οδηγων (Jigs & Fixtures)

Ανυπομονω να μου κοψεις φετες τα κορμουδακια που σου εχω αφησει να μου φυλας, με αυτο το συστηματακι. 😁😁😁
 
Δυο μηνες συν τον τρεχοντα μηνα εχεις να μου δωσεις νοικι, οποτε τα κορμουδακια κατασχονται.
Αν θες να κοψεις κορμουδακια με αυτον τον πρωτοτυπο/patent pending οδηγο, ευχαριστως, ελα να δοκιμασεις.
Μην ερθεις ομως με αδεια χερια παλι, το research & developement εχει κοστος, καταλαβαινεις εσυ..
 
  • Haha
Reactions: mastroxalastis
Εδω καποιες λεπτομερειες της κατασκευης.

i0NcUz3h.jpg


Aντιολισθητικη ταινια link. link2.
Τoggle clamps link. link2.

VHuIcPoh.jpg

Iμαντας link.

ImXb2jhh.jpg

παξιμαδια τυφλα link. link2

zYR6Vwzh.jpg

μουφα ξυλου/περικοχλιο καρφωτο link.

Nα πω παλι οτι το HDF ειναι ενα παρα πολυ ανθεκτικο υλικο. Οταν καρφωνα την μουφα, επρεπε να χτυπησω πολυ δυνατα με το σφυρι για να μπουν τα δοντια της μουφας στο ξυλο. Φοβηθηκα μηπως το ξυλο σπασει/ραγισει επειδη ηταν πολυ κοντα στην ακρη αλλα ομως ηταν καλυτερα απο το να καρφωνα σε οξια!!

Εχει το Praktiker (δεν ειναι διαθεσιμο προς το παρον) φυλλα HDF 3mm που ειναι ιδανικο για τις μικροξυλοκατασκευες μου.
Στην πρωτη ευκαιρια θα αγορασω για να αντικαταστησω το κ/π 3μμ που χρησιμοποιω.

To HDF ειναι ενα υψηλοτερης πυκνοτητας (αρα πιο ανθεκτικο) MDF.
HDF -High Density Fiberboard - υψηλης πυκνοτητας μοριοσανιδα
MDF -Medium Density Fiberboard -μετριας πυκνοτητας μοριοσανιδα
 
Last edited:
Προς το μερος του χειριστη, δηλαδη πισω. Η κορδελα πιεζει το ξυλο προς τα κατω.
αρα μηπως θα βολευε να εχει την γωνια προς τα εσενα? ισως να γλυτωνες το δεσιμο, απλα κρατωντας το ξυλο με το χερι
 
H πιεση που δεχεται ο κορμος Κωστα απο την κορδελα ειναι στο πισω στηριγμα που εχω βαλει. Θα μπορουσα να το κραταω με το χερι και μονο με αυτο, χωρις τον ιμαντα.
Ο ιμαντας πιεζει το ξυλο κατω και πισω στο στηριγμα. Η σφηνα δρα επικουρικα οταν ο κορμος ειναι περιεργος, ομως μπορει να χρησιμοποιηθει για καθε κορμο.

Θα μπορουσα να εκανα μια μεγαλυτερη εκδοση απο το μικρο jig που εχω για τα κορμουδακια εως 5-6 εκατοστα για την Proxxon.
Εδω το πισω στηριγμα ρυθμιζεται με ντιζα για να ταιριαξει την διαμετρο του ξυλου και επισης κρατας τον κορμο με το χερι.
aWab5fhh.jpg


5w8v3Auh.jpg


Ομως στην νεα εκδοση η ρυθμιση για το παχος του κορμου ειναι αμεση λογω ιμαντα και επισης ΔΕΝ κρατας τον μεγαλο κορμο με το χερι, αλλα απο το χερουλι, πραμα που σου δινει μια αισθηση ασφαλειας, ιδιως οταν κοβεις μεγαλο κορμο πανω απο 10-12 εκατοστα διαμετρο..

Δεν τιθεται κανενα θεμα με την στερεωση του κορμου στην παρουσα διαταξη καθως ηδη εχω κοψει πανω απο 30 φετες ξυλων (εχει πλακα κιολας) χωρις κανενα θεμα.
Αυτο που θα μπορουσα να κανω για βελτιστη αντισταση στο τυχον ρολαρισμα του κορμου ειναι βαλω γυαλοχαρτο με πιο αραιη κοκκωση, πχ. 40αρι, Ομως δεν βλεπω την αναγκη.
 
  • Like
Reactions: ψάρι
Push Sticks - για να είναι τα χέρια μας μακριά από το δίσκο που κόβει :)

Μαζί με το παγκοπριίονο είχε και ένα πλαστικό push stick το οποίο όμως δεν αρκεί.
Από τις λίγες κοπές που έχω κάνει ως τώρα, κατάλαβα πως χρειάζονται δυο τουλάχιστον.

Υπάρχουν άπειρα δωρεάν tamplates στο ίντερνετ, αρκεί να γράψετε Push stick plans ή table saw push stick printable template

Εγώ έκανα ένα απλούστατο που βρήκα, αυτό εδώ και έχει μήκος 32 εκατοστά.
Υπάρχουν όμως και πολύ ωραίες σελίδες με πληθώρα σχεδίων όπως αυτή

Υπόθεση μισής ώρας με ρετάλια από ΚΠ

  • Τύπωμα του template και ένωση των σελίδων με UHU (γιατί είναι μακριά και δεν χωράνε σε ένα Α4
  • Κόψιμο και κόλλημα του χαρτιού στο ξύλο
  • Κόψιμο με τη σεγα χειρός με τη λεπτή λάμα για καμπύλες
  • Γυαλόχαρτισμα
  • Τρυπούλα για το κρέμασμα και έτοιμα!

P1.jpg

P2.jpg
Καμαρώνουν στον τοίχο του μικρού εργαστηρίου :D

P3.jpg

(δεν ξέρω αν ταιριάζει σε αυτό το thread. Αν όχι, μεταφέρετέ το παρακαλώ)
 
Μπραβο πολυ χρησιμα και απαραιτητα ολα αυτα τα jigs σπρωξιματος. (y)

Σε καποια απο αυτα που εχω φτιαξει, ιδιως για την πλανη, εχω κολλησει και γυαλοχαρτο για εξτρα προσφυση στο ξυλο.
 
Nα βαλω εδω ενα push stick που εχω φτιαξει εδω και αρκετο καιρο για την πλανη της Proxxon. Σχεδια δεν υπαρχουν, ειναι οτι βλεπετε.

Η ιδιαιτεροτητα του συγκεκριμενου ειναι οτι εχει ενα αυξομειουμενο στοπ βαθους (καβιλια) για να προσαρμοζεται ιδιως στα λεπτα σανιδακια.
Μπορει να ρυθμιστει για οποιοδηποτε παχος ξυλου.
YYqmAfZh.jpg

Επισης κατω απο το push stick εχω βαλει (καρφωσει) και μια λωριδα λαστιχενια για να μην γλυστραει το ξυλο που σπρωχνεται.

Εδω φαινεται η λεπτομερεια. Η καβιλια εχει ρυθμιστει να εξεχει λιγο λιγοτερο απο το σανιδακι.
c0LD3jHh.jpg


Τα ετοιμα push sticks που εχουν stop, η ακιδα ειναι σταθερη και εχει υψος ~10μμ που δεν κανει για τα λεπτα σανιδακια καθως βρισκει στο τραπεζι της πλανης. Εχω πλανισει σωστα και σταθερα σανιδακια που εχουν παχος ~2μμ με αυτο το push stick.
 
Last edited:
.
Κατασκευή Crosscut Sled για παγκοπρίονο

Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν πως το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κανείς μετά την αγορά ενός παγκοπρίονου είναι η κατασκευή ενός Crosscut Sled .
Έχουν δίκιο. Είναι τρομερά βολικό και ταυτοχρόνως ασφαλές.
Τώρα που το δοκιμάζω διαπιστώνω πως με αυτό μετατράπηκε το πιο επικίνδυνο εργαλείο κοπής του εργαστηρίου μου στο πιο ασφαλές! Χωρίς υπερβολή

Αν κάνετε μια αναζήτηση στο Youtube θα βρείτε άπειρους οδηγούς για Crosscut Sleds

Ας τα δούμε αναλυτικά:

Θα χρειαστείτε μερικά κομματάκια scrap ξύλου και μια επιφάνεια ΚΠ περίπου 40x60 όπως πρότεινε ο αγαπητός Σώφρον

Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να κοπούν αυτά τα πηχάκια. Τώρα βεβαια που κατάλαβα θα τα έκανα πιο εύκολα. Θα ξεκινούσα από ένα μεγάλο ξύλο αντί να προσπαθώ να διαμορφώσω κάποια που ήταν ήδη μικρά.

0.jpg
  • 1. Εν πάση περιπτώσει, έκοψα (για το εργαλείο της Parkside) πηχάκια 7x14mm,
  • 2. Έβαλα λίγα παξιμάδια στις ράγες για να ανυψωθούν ελαφρώς τα πηχάκια
  • 3. Άλειψα με κόλλα τα πηχάκια
  • 4. και ακούμπησα την επιφάνεια ΚΠ 60x40 πάνω τους, χρησιμοποιώντας τον φράχτη σαν στοπ και έβαλα κάποια βαριά πράγματα πάνω στην επιφάνεια για να κολλήσει με το ΚΠ

Στη συνέχεια,

2.jpg
  • 5. έκοψα το πίσω και το μπροστά κομμάτι ξύλου που θα μπουν κάθετα. Χρησιμοποίησα ωραίο ΚΠ Οκουμέ 25mm (ρετάλια πάντα)
  • 6. Στρογγύλεψα τις γωνίες με τον οδηγό στο ρούτερ (πάντα με τη βοήθεια του dimmer by nickolas :) )
  • 7. Κουρμπάρισα τις ακμές με τον αντίστοιχο οδηγό στο ρούτερ
  • 8. Άνοιξα με το ρούτερ αυλάκια 19mm για να μπουν οι αλουμινένιοι οδηγοί

Όλα έτοιμα σχεδόν. Έκοψα το ξύλο μου (τη βάση), αλλά όχι σε όλο το μήκος.

3.jpg
  • 9. Πέρασα μερικά χέρια υδατοδιαλυτό βερνίκι εμποτισμού και κρούστας με ενδιάμεσα τριψίματα
  • Βίδωσα τους οδηγούς αλουμινίου (ρεταλάκια και αυτά και από τον πάγκο του ρούτερ) στα αυλάκια που είχα ανοίξει .
  • 10. Στερέωσα τον πίσω μικρό φράχτη χωρίς ιδιαίτερη επιμέλεια αφού δεν παίζει ρόλο στις κοπές και έβαλα μια βίδα μόνο από τη μια πλευρά του πολύ σημαντικού μπροστινού φράχτη, ώστε να μπορέσω να βρω την καθετότητα με την ησυχία μου πριν τον σταθεροποιήσω.
  • 11.Έχωσα στη σχισμή που δημιουργήθηκε από τον δίσκο μια μικρή πλάκα αλουμινίου για να με βοηθήσει στη ρύθμιση της καθετότητας
  • 12.Χρησιμοποίησα όλες τις γωνίες που διαθέτω για να ρυθμίσω με ακρίβεια την καθετότητα και όταν έμεινα ικανοποιημένος, σταθεροποίησα τον φράχτη με έναν σφιγκτήρα και τον βίδωσα και από την άλλη μεριά.
4.jpg

  • 13.Για να προστατεύσω τους αντίχειρες όποιου θα χρησιμοποιήσει αυτό το Crosscut Sled , έφτιαξα ένα "Π", από ΚΠ, το έβαψα κοκκινο για να φαίνεται και
  • 14.το κόλλησα στην πίσω πλευρά εκεί που θα βγαίνει ο δίσκος, ώστε να μη βάλει κανείς τα δάκτυλα του σε αυτό το επικίνδυνο σημείο.

Τέλος, έκοψα και τρύπησα δυο κομματάκια ΚΠ

5.jpg
  • 15. Το ένα για να έχει χρέη Stop Block
  • 16. και το άλλο για να πιάνει εξαιρετικά μικρά κομματάκια ξύλου ώστε να μην χρειάζεται να βάζει κανείς τόσο κοντά τα χέρια του στην πορεία του δίσκου.
  • 17. Το δοκίμασα και δούλεψε άψογα. :)

Έμεινα πολύ ευχαριστημένος από την όλη κατασκευή.

Αν μη τι άλλο, φτιάχτηκε ένας όμορφος και λειτουργικός οδηγός.

6.jpg

Εντάξει, τώρα πρέπει να μαζέψω το μικρό χάος που δημιούργησα (και αυτό δεν είναι όλο, έχουμε και στο μπαλκόνι χάος :p )

7.jpg

Αν θελήσει κανείς να το φτιάξει, ας ρωτήσει ό,τι θέλει. Θα χαρώ πολύ να βοηθήσω όσο μπορώ, όπως με βοηθάνε εδώ μέσα οι πιο έμπειροι του φόρουμ :)

  • Συνολικό κόστος = 0€ (για μένα ήταν όλα ρετάλια. Άντε να πούμε 10€)
  • Συνολικός χρόνος κατασκευής: Γύρω στις 6 ώρες.

Tip: Αν τρίψετε τα πηχάκια με λιγο πράσινο σαπούνι, θα γλιστράνε φανταστικά μέσα στους οδηγούς του παγκοπρίονου.
 
Last edited:
Νικο πολυ ωραια η παρουσιαση και ωραια δουλεια
Μην αρκεισαι στην καθετοτητα με τους χαρακες και τις γωνιες, θα πρεπει να κανεις το τεστ με τις 5 κοπες και μετα να σταθεροποιησεις το πισω ξυλο ( φωτο12), το οποιο δεν το κολλας αλλα το συγκρατεις με βιδες. Επισης, καλο ειναι το πισω ξυλο να ειναι μασιφ.
Θεωρω οτι η καλυτερη επιφανεια για sled ειναι η μελαμινη, γλιστραει πολυ ωραια πανω στον παγκο, σημειωνεις πανω του και σβηνεις κλπ.
 
  • Like
Reactions: osatosa and nikfor
Νίκο πολύ ωραία η κατασκευή σου και η παρουσίαση - έχεις μπει δυναμικά στο άθλημα. Δύο παρατηρήσεις:
- Με την διάταξη που δείχνεις στην φωτογραφία 17, όταν κόβεις μικρά κομμάτια μαγκώνει το καλό κομμάτι ανάμεσα στο δίσκο και το στοπ-μπλοκ και σπάει (εμένα τουλάχιστο μου συνέβαινε πολύ συχνά). Πιστέυω ότι αυτός είναι ο λόγος που στα αγοραστά συστήματα το στοπ ανεβαίνει γυρνώντας το 180 μοίρες: κατεβάζεις, βάζεις το κομμάτι που θες να κόψεις στην κατάλληλη θέση, το στερεώνεις, ανεβάζεις το στοπ και μετά κόβεις. Με τα μεγαλύτερα κομμάτια δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα.
- Βάλε μια αυτοκόλλητη μεζούρα πάνω στον φράκτη για να βρίσκεις γρήγορα το μήκος που θες να κόψεις. Θα την βρεις και σε μαγαζιά με είδη ραπτικής, με 2-3 ευρώ.

Αν ποτέ αποφασίσεις για αναβάθμιση, ρίξε μια ματιά και σε αυτό το βίντεο που τα λέει ωραία.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Άλλος ένας οδηγός για να βγάζεις σανιδάκια από κούτσουρα. Η ουσία του είναι ότι μπορείς να κόψεις στο διπλάσιο ύψος από το μαξ ύψος του παγκοπρίονου, αναποδογυρίζοντας τον οδηγό.

04.jpg

Εδώ τα κομμάτια πριν την συναρμολόγηση. Κόντρα πλακέ 21χιλ (με φιλμ), μελαμίνη 16χιλ και ντίζα Φ12
01β.jpg

Εδώ οι δύο φράκτες που θα συγκρατούν το κομμάτι προς σανιδοποίηση.
02β.jpg

Και εδώ τελειωμένο. Γυρνώντας την ντίζα με το τρυπάνι, μετακινείται ο φράκτης μέχρι να βρει πάνω στο κούτσουρο. Μετά το κούτσουρο στερεώνεται με βίδες Μ5.
03β.jpg

Αναλυτικές οδηγίες κατασκευής και πως δουλεύει από τον Izzy:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Jig για κοπη κυκλων χωρις τρυπημα στη μεση

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Like
Reactions: dk31
Mετα απο πολυ μελετη για το τι υπαρχει στην πιατσα αναφορικα με σφιγκτηρες κολωνατου (hold down clamps/pillar drill clamps), κατεληξα σε δυο σχεδιακια, ενα απο κοντρα πλακε και ενα τυπωμενο στον 3D printer!

Eδω τα εξαρτηματα απο καθε σφιγκτηρα...
x2ZSCr3h.jpg


...και εδω συναρμολογημενοι ετοιμοι να μπουν στο Τ-track του κολωνατου.
Qzb3xwLh.jpg


Λεπτομερειες κατασκευης αυριο γιατι περιμενω σε λιγο μουσαφιρηδες :)
 
  • Like
Reactions: dk31
Mετα απο πολυ μελετη για το τι υπαρχει στην πιατσα αναφορικα με σφιγκτηρες κολωνατου (hold down clamps/pillar drill clamps), κατεληξα σε δυο σχεδιακια, ενα απο κοντρα πλακε και ενα τυπωμενο στον 3D printer!

Eδω τα εξαρτηματα απο καθε σφιγκτηρα...


...και εδω συναρμολογημενοι ετοιμοι να μπουν στο Τ-track του κολωνατου.

Λεπτομερειες κατασκευης αυριο γιατι περιμενω σε λιγο μουσαφιρηδες :)
Ενδιαφέρον ακούγεται.... αλλά πάλι πακοτίνια θα φας;
 
Τα βασικα εξαρτηματα ενος hold down clamp ειναι δυο η τρια αναλογα τον τυπο του σφιγκτηρα.

Σε αυτους που εφτιαξα, προτιμησα αυτους με τα τρια εξαρτηματα οπως φαινεται παρακατω.
x2ZSCr3h.jpg


Ειναι το κυριως σωμα του σφιγκτηρα, η πεταλουδα και το κυλινδρακι (pivot) που εξασφαλιζει καλυτερο και πιο ομοιομορφα κατανεμημενο σφιξιμο.

Αναφορικα με τους σφιγκτηρες που τυπωνονται, οι επιλογες ειναι παρα πολλες στο thinkverse. Η κατασκευη ειναι προφανως πολυ απλη και γρηγορη.
Επισης παρα πολλες ειναι οι επιλογες για το χερουλι/μαργαριτα που το βρισκεις ψαχνοντας στο search του thinkverse το μεγεθος που θελεις πχ. M6 knob, M8 knob, M10 knob, ειτε knob σκετο. Eδω ενα λινκ για Μ8 knob.

Στη φωτο παρακατω φαινεται το σωμα του σφιγκτηρα που τυπωθηκε σχετικα πυκνο (infill 50%) για να ειναι στιβαρο.
9bk0AUch.jpg


Η μαργαριτα τυπωθηκε με infill 20% καθως δεν τραβαει ιδιαιτερο ζορι αλλα το κυλινδρακι τυπωθηκε ενισχυμενο.
Το παξιμαδι Μ8 μπηκε σφηνωτα με σφυρι στην πεταλουδα, δεν χρησιμοποιηθηκε κολα.
x2ZSCr3l.jpg


Η ικανοτητα σφιξιματος και η αντοχη του πλαστικου σφιγκτηρα ειναι παρα πολυ καλη.
dNOiCAoh.jpg


Εαν παρ'ελπιδα το σωμα σπασει απο υπερβολικο σφιξιμο τοτε ειτε θα αυξησουμε την πυκνοτητα της εκτυπωσης απο 50% σε >80%, ειτε θα ενισχυσουμε την υπαρχουσα κατασκευη με πλαινα λαμακια. Ομως η υπαρξη του μικρου κυλινδρου μοιραζει την πιεση σε ολο το σωμα του σφιγκτηρα σε αντιθεση με τους αλλους σφιγκτηρες που δεν εχουν αυτο το κυλινδρακι και πιεζουν τον σφιγκτηρα μονο σε ενα σημειο.

Ακολουθει αναρτηση με την κατασκευη του ξυλινου σφιγκτηρα και ξυλινης πεταλουδας.
 
Σε αντιθεση με την παρα πολυ ευκολη κατασκευη/εκτυπωση των πλαστικων σφιγκτηρων και των λοιπων εξαρτηματων, η κατασκευη ενος ξυλινου σφιγκτηρα ειναι λιγο πιο χρονοβορος αλλα πολυ πιο απολαυστικη :)

Η κατασκευη της πεταλουδας παιρνει τον πιο πολυ χρονο. Υπαρχουν αρκετα σχεδια στο διαδικτυο για πεταλουδες και για σφιγκτηρες.

Τα πλανα του σφιγκτηρα ειναι πολυ απλα και μπορει καποιος να τα φτιαξει μονος του, σχεδιαζοντας τις ακριβεις αναλογιες που θελει.
Χρησιμοποιηθηκε κοντρα πλακε θαλασσης 8μμ για τα δυο μεγαλα εξωτερικα και 6μμ για τα δυο ενδιαμεσα.
UatP1uBh.jpg


Η κοπη ειναι ευκολη
VYU1FdQh.jpg


Τα κομματια συναρμολογηθηκαν με ξυλοκολλα.
pg4YECuh.jpg


Η κατασκευη της πεταλουδας ηταν λιγο πιο επιπονη. Χρησιμοποιηθηκε κοντρα πλακε 8μμ.
kEOkOABh.jpg


Η διαμορφωση της πεταλουδας εγινε στο κολωνατο με τρυπανι Forstner 12μμ το οποιο δημιουργησε τα ακρα.
Οι κυκλοι (φ12) με τον σταυρο θα αφαιρεθουν.
ZOK7AXRh.jpg


Το τρυπημα τελειωσε και στην συνεχεια με ενα ποτηροτρυπανο στις σωστες διαστασεις θα κοβοταν η πεταλουδα στο στρογγυλο της σχημα.
fRqn3eCh.jpg


Ομως επειδη δεν ειχα ποτηροτρυπανο στην διασταση που επρεπε, η κοπη εγινε στην πριονοκορδελα
7mH9XYAh.jpg


Κατοπιν στο ειδικο τριβειο εγινε το περιμετρικο φινιρισμα και στις εσοχες.
xAKcffch.jpg


Το τελευταιο πραγμα που επρεπε να γινει ειναι προσθηκη μιας μουφας Μ8/Μ6 στην μεση.
jLfoNYzh.jpg


Η μουφα πιεστηκε στη μεγγενη, αντι να καρφωθει, για να μην ανοιξει το ξυλο.
p7GQt4rh.jpg


Ετοιμη η μαργαριτα
qOrgBM7h.jpg


Το κυλινδρακι απο χοντρη καβιλια οξιας τρυπηθηκε στη μεση...
60QdO3ah.jpg


...και κατοπιν κοπηκε στο σωστο μηκος και στη μεση, στην πριονοκορδελα.
19nHD85h.jpg


Εδω φαινεται η θεση του μισου κυλινδρου
mU9ooosh.jpg


Ετοιμο το σφιγκτηρακι, μηκους 15εκ, πιο μεγαλοσωμο και πολυ πιο ανθεκτικο απο το πλαστικο αδερφακι του που εχει μηκος μολις 9 εκατοστα.
Lyw6o6qh.jpg