Διότι όταν αναφερόμαστε σε απωλεστικά format όπως είναι το βινύλιο και το CD ............................... Και τώρα είμαι σε αναμονή για το σχόλιο ότι βινύλιο δεν είναι απωλεστικό format..
Δεν είναι! Ούτε το βινύλιο, ούτε το CD.
Εξ ορισμού, όπως λένε στα μαθηματικά. Όταν μιλάμε για απωλεστικά ή μη απωλεστικά format δεν εννοούμε την ποιότητα τους. Ούτε αν το βινύλιο είναι καλύτερο από τα ψηφιακά και αντίστροφα.
Και να μη συγχέουμε τις
απώλειες που υπάρχουν πάντα ως προς τον πραγματικό, τον φυσικό ήχο,
σε κάθε ηχογράφηση.
Όταν μιλάμε για απωλεστικά ή μη απωλεστικά format συνήθως αναφερόμαστε σε format που έχουν προκύψει από κάποιο άλλο αρχικό format εφαρμόζοντας κάποιας μορφής συμπίεση για λόγους οικονομίας, κλπ. Και κατά κανόνα όταν μιλάμε για απωλεστικά ή μη απωλεστικά format αναφερόμαστε σε ψηφιακά.
Στα αναλογικά όταν μεταφέρουμε μία εγγραφή από ένα μέσο σε άλλο, π.χ. από τη μαγνητοταινία σε βινύλιο, από το βινύλιο σε άλλη μαγνητοταινία και από εκεί σε κασσέτα αναφερόμαστε σε γενεές. 1η γενιά, 2η γενιά, 3η γενιά, κ.ό.κ. Στα αναλογικά σε κάθε αντιγραφή υπάρχει απώλεια από πολύ μικρή έως αρκετή.
Στα ψηφιακά η εγγραφή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η δημιουργία μίας σειράς αριθμών (ψηφίων bits 0 και 1) και αποθήκευση τους σε κάποιο μέσο. Και η μετατροπή των ψηφίων σε ήχο κατά την αναπαραγωγή. Η μεταφορά (αντιγραφή) της σειράς των ψηφίων από ένα μέσο σε άλλο (π.χ. από το CD σε σκληρό δίσκο κι' από εκεί στο Internet) δεν έχει καμμία απώλεια στη θεωρία τουλάχιστον. Οι αριθμοί παραμένουν οι ίδιοι σε ολόκληρη τη διαδρομή. Στα ψηφιακά συστήματα όλα μας τα δεδομένα τα αποθηκεύουμε σε αρχεία και με αυτά εργαζόμαστε.
Πολύ συχνά όμως θέλουμε να μικρύνουμε τα αρχεία, να συμπυκνώσουμε τα δεδομένα μας. Για πολλούς λόγους. Για εξοικονόμηση χώρου, για να γίνεται γρηγορότερα το ανέβασμα και το κατέβασμα στο δίκτυο, για να μην επιβαρύνεται ο υπολογιστής μας, κλπ. Γι' αυτό έχουν επινοηθεί διάφορες μέθοδοι συμπίεσης (π.χ. τα γνωστά μας .ZIP, .RAR, κ.ά.) Τα αρχεία ήχου (και εικόνας με τα οποία εδώ δεν ασχολούμαστε) είναι πάντοτε πολύ μεγάλα αρχεία. Δύο είναι τα κυριότερα format για τα ασυμπίεστα αρχεία ήχου. Τα .WAV και τα .AIFF που συνηθίζονται σε περιβάλλον Mac. Σε μία ηχογράφηση πρωτογενώς παράγονται κατά κανόνα ασυμπίεστα αρχεία.
Για αυτά έχουν επινοηθεί διάφορα format συμπίεσης, εκ των οποίων άλλα είναι
απωλεστικά, όπως τα γνωστά μας MP3, AAC, Ogg Vorbis, Opus, κλπ. Και τα γνωστά κινηματογραφικά Dolby Digital και DTS.
Σε αυτά κατά την εφαρμογή συμπίεσης επέρχεται μία πολύ μικρή απώλεια ποιότητας, διότι π.χ. αφαιρούνται κάποιες συχνότητες σε μέρη του φάσματος λίγο ή ελάχιστα ακουστά. Στα απωλεστικά format μετά την αποσυμπίεση, αν τα συμπιέσουμε ξανά θα προστεθεί κι' άλλη απώλεια ποιότητας, γι' αυτό καλύτερα να αποφεύγουμε τις διαδοχικές επανασυμπιέσεις. Με τα απωλεστικά format πετυχαίνουμε μεγάλο βαθμό συμπίεσης (μέχρι 1:10), επομένως σημαντική εξοικονόμηση χώρου και πόρων, γι' αυτό και είναι πολύ χρήσιμα, ενώ η απώλεια της ποιότητας είναι συνήθως οριακά ακουστή και μόνο σε άμεση σύγκριση με το πρωτότυπο.
Στα
μη απωλεστικά format δεν υπάρχει απώλεια ποιότητας κατά τη συμπίεση, ούτε κατά την επανασυμπίεση, όσες φορές και αν το επαναλάβουμε. Το αρχείο θα παραμείνει το ίδιο. Έχουν όμως πολύ μικρότερο βαθμό συμπίεσης (περίπου 50% το πολύ). Μη απωλεστικά format συμπίεσης είναι τα γνωστά σε όλους μας FLAC, τα ALAC (που χρησιμοποιούν συνήθως οι Apple Mac) και τα WavPack (.WV), όχι τόσο γνωστά, αλλά πολύ σημαντικά. Επίσης από τα κινηματογραφικά τα Dolby True HD και DTS True HD.
Πόσο χώρο χρειάζονται τα ασυμπίεστα μη απωλεστικά format;
Εξαρτάται από την ανάλυση και τη χρονική διάρκεια κάθε μουσικού κομματιού.
Για να πάρουμε μία ιδέα έφτιαξα και παραθέτω τον παρακάτω πίνακα. Σε κάθε γραμμή δίνω την ανάλυση, τα Megabyte ανά λεπτό (MB/min) και τα Gigabyte ανά ώρα (GB/h).
Πιστεύω, θα τον βρείτε χρήσιμο.
Ανάλυση Ηχογράφησης
&
Αποθηκευτικός Χώρος |
PCM | | | |
Sample
Rate (KHz) | Depth
(Bits) | MB/min | GB/h |
| | | |
mp3
320 kbps | 16 | 2,2888183594 | 0,1341104507 |
CD
44,1 | 16 | 10,0936889648 | 0,5914270878 |
44,1 | 24 | 15,1405334473 | 0,8871406317 |
DVD, TV
48 | 16 | 10,986328125 | 0,6437301636 |
48 | 24 | 16,4794921875 | 0,9655952454 |
88,2 | 24 | 30,2810668945 | 1,7742812633 |
96 | 24 | 32,958984375 | 1,9311904907 |
176,4 | 24 | 60,5621337891 | 3,5485625267 |
192 | 24 | 65,91796875 | 3,8623809814 |
352,8 | 24 | 121,1242675781 | 7,0971250534 |
384 | 24 | 131,8359375 | 7,7247619629 |
705,6 | 24 | 242,2485351563 | 14,1942501068 |
768 | 24 | 263,671875 | 15,4495239258 |
| | | |
DSD | MHz | -----‐-------- | -----‐-------- |
SACD
DSDx64 | 2,8224 | 40,3747558594 | 2,3657083511 |
DSDx128 | 5,6448 | 80,7495117188 | 4,7314167023 |
DSDx256 | 11,2896 | 161,4990234375 | 9,4628334045 |
DSDx512 | 22,5792 | 322,998046875 | 18,9256668091 |
DSDx1024 | 45,1584 | 645,99609375 | 37,8513336182 |
Όπως βλέπουμε όσο ανεβαίνει η ανάλυση τα Megabyte και τα Gigabyte τρέχουν όπως το ορμητικό νερό!