Περί photoshop, πλήρες πρόγραμμα επεξεργασίας... όλες οι εκδόσεις

Re: PHOTOSHOP WORKFLOW (ολα οσα θελετε να μαθετε).

Λοιπον, να γραψω και τα δυο πραγματακια που εμαθα για τα color sampler και το info pallette, να μη τα εχω στο κεφαλι μου...

Με το παραπανω εργαλειο (ειναι σαν σταγονομετρο), κλικαρουμε οπουδηποτε στην οθονη και αφηνει ενα σημαδι (μεχρι 4 στο φωτοσοπ 4). Ταυτοχρονα, στον πινακα ινφο αναγραφονται οι τιμες φωτεινοτητας των 3 βασικων χρωματων (RGB) που βρισκονται κατω ακριβως απο το σημαδι που αφησαμε.
Καλο ειναι να ορισουμε ευρος 3χ3 πιξελ.

Πως το χρησιμοποιουμε τωρα... εγω βρηκα τις εξης χρησεις...


White Balance...


Αφου αξιολογησουμε την φωτο μας και βρουμε που θα επρεπε να ειναι ουδετερα τα χρωματα, κανουμε κλικ με το σταγονομετρο και βλεπουμε τις τιμες στα ινφο...(οι τιμες αυτες αλλαζουν συνεχως οσο κουναμε το σταγονομετρο).
Στη συνεχεια κανουμε κλικ με το σταγονομετρο του WB στο σημαδι που αφησαμε με το color sampler και βλεπουμε διπλα στις παλιες τιμες τις νεες που εχουμε μετα τη ρυθμιση του WB (αν δουλευουμε στο ΑCR).
Μετα, με τις μπαρες θεμοκρασιας και τιντας φερνουμε ακριβως τα χρωματα.

Levels

Με τη χρηση του treshold (για την οποια εγραψα παραπανω) βρισκουμε ευκολα το λευκοτερο και το σκοτεινοτερο σημειο της φωτο μας. Στα σημεια αυτα με το color sampler κανουμε κλικ (προσεχουμε να ειναι οσο το δυνατον πιο ουδετερο το σημειο για δικη μας ευκολια).
Στη συνεχεια μετακινουμε τα sliders των levels αντιστοιχα... πχ αν το μαυρο μας εδωσε τιμες 12,10,10 (σχετικα ουδετερα) μετακινουμε το μαυρο δεικτη ωστε τα παραπανω να παρουν τιμες πχ 5,4,4
Ομοιως αν το λευκο εχει τιμες πχ 239, 245, 240 μετακινουμε το λευκο δεικτη ωστε να εχουμε τιμες 245,251,246.
Με αυτο τον τροπο αυξανουμε το κοντραστ χωρις να κλιπαρουμε η να κρασαρουμε πληροφορια... προσεχουμε να μη χασουμε πανω απο ενα χρωμα, δηλαδη το μαυρο να μη πεσει στο 0 και το λευκο να μη παει στο 255.

Curves

Mπορουμε να εχουμε μεχρι 4 σημεια ταυτοχρονα στο ινφο. Ετσι εκτος απο το λευκο και το μαυρο, μπορουμε να κανουμε κλικ και σε 2 ενδιαμεσους τονους (πχ ενα προς το λευκο με τιμες 180, 170, 155 και ενα προς τα μαυρα με τιμες 55,65,70) , ωστε να βλεπουμε πως επιδρα η ρυθμιση της καμπυλης στα curves.

Color shifts

Σε καποιο μηνυμα του ο Jim εγραφε για κατι βεραμανοδεντρα...:Banane0: Εχοντας τον πινακα ινφο και 1-2 σημεια μεσαιας φωτεινοτητας κλικαρισμενα, ελεγχουμε ανα πασα στιγμη πως συμπεριφερονται τα χρωματα αναλογως των αλλαγων που επιχειρουμε...δηλαδη αν εχουμε αρχικη τιμη RGB 150, 140, 80 και δουμε οτι αλλαξε και εγινε RGB 151, 145, 100 καταλαβαινουμε οτι πηρε μια μπλεδιλα η εικονα μας (εκτος αν την επιδιωκουμε εμεις).

Γενικως εχουν πολλες χρησεις (δεν μπορω να τις αναφερω ολες μια και ουτε εγω τις ξερω) και ειναι χρησιμα αν θελουμε να ξερουμε τι κανουμε με μεγαλυτερη ακριβεια. Τρωνε λιγο παραπανω χρονο βεβαια, αλλα αν τα συνηθισεις, τα χωνεις κι αυτα στο workflow και δεν χασομερεις πολυ.

Τα παραπανω σε blend mode luminocity σε ολα τα λειερς, αλλα βοηθανε και σε mode saturation/color η νορμαλ. Απλα δεν εχω ξεκαθαρισει ακομα τη χρηση των λειερς σε τετοια modes.

Aυτα τα ολιγα... δεν ξερω αν τα εγραψα κατανοητα μια και δεν ειμαι του γραπτου και τοσο...αν θυμηθω και τιποτε αλλο θα επανελθω.
 
Re: PHOTOSHOP WORKFLOW (ολα οσα θελετε να μαθετε).

Το color sampler με βοήθησε να ρυθμίσω ίδια την φωτεινότητα σε φωτογραφίες που στην συνέχεια ένωσα σε μία πανοραμική και λόγω αλλαγής κάδρου είχαν βγεί με διαφορετικές ρυθμίσεις. Επέλεξα κοινά σημεία και ρύθμισα αναλόγως.
 
Re: Περί photoshop

Αλλη μια απορια... Πολλες φωτο, ενω το ιστογραμμα στο ACR δειχνει οτι δεν υπαρχουν κλιπαρισμενα/κρασσαρισμενα σημεια (τα τριγωνακια ειναι σβηστα) μεσα στη φωτογραφια φαινονται οι κοκκινες ή οι μπλε περιοχες που υποδηλωνουν οτι υπαρχει προβλημα...

Τι κανουμε σε αυτη την περιπτωση? Προσπαθουμε να τα εξαφανισουμε ή τα αφηνουμε οπως ειναι?
 
Re: Περί photoshop

Παιδια,οι χρωματικες εκτροπες στο photoshop,ειναι ευκολο να διωρθωθουν?

Εχω διαβασει οτι ειναι αναλογα και την "ομοιομορφια" κατα καποιο τροπο των εκτροπων αυτων,μπορει να ειναι πιο ευκολο η πιο δυσκολο κτλ.

Μιλαω κυριως για τις lateral που εμφανιζονται σαν κοκκινωπα-μπλε-πρασινα περιγραμματακια κυριως στα ακρα του καδρου,και ισως και το purple fringing σε high contrast περιοχες.

Θα μπορουσε καποιος να βαλει ενα παραδειγμα με 100% κροπς,οπου να φαινεται μια ικανοποιητικη διωρθωση των χρωματικων εκτροπων?

Σε jpeg αρχεια που εχουμε ηδη,μπορουμε να τις μειωσουμε-εξαλειψουμε?
 
Re: Περί photoshop

Η κανον 40D βγαζει 14bit αρχεια... αυτο αναφερεται μονο στα raw η και στα jpg?

Εχει νοημα να επεξεργαζομαστε τα jpg σε mode 16bit που προσφερει το φωτοσοπ και στο τελος να τα μετατρεπουμε σε 8bit ή οχι?
 
Re: Περί photoshop

Η κανον 40D βγαζει 14bit αρχεια... αυτο αναφερεται μονο στα raw η και στα jpg?

Εχει νοημα να επεξεργαζομαστε τα jpg σε mode 16bit που προσφερει το φωτοσοπ και στο τελος να τα μετατρεπουμε σε 8bit ή οχι?

Μόνο στα Raw, τα jpeg που βγάζουν όλες οι μηχανες είναι 24bit (3x8).

Εαν κάνεις την επεξεργασία μια και έξω νομίζω (δεν πέρνω και όρκο) οτι δεν αλλάζει τίποτα γιατι με το που φορτώνει το PS ενα αρχείο το δουλεύει σε 32 μπιτ.

Παίζει ρόλλο στο σώσιμο και πιθανή επανεπεξεργασία και αυτό όχι πάντα.
Μερικές φορές ειδικά αν κάνεις βαριά επεξεργασία σε τονικότητες (ανεβοκατέβασμα shadow-highlight, μεγάλη αυξομείωση κορεσμού επιλεκτικά σε κανάλια ... κλπ) αποφεύγεις banding, αφύσικες αποχρώσεις (π.χ. τυρκουάζ ζώνες στον ουρανό).
Επίσης σε γλυτώνει (οχι πάντα) απο πιξέλιασμα που προέρχεται απο βάριά συμπίεση jpeg του αρχικού αρχείου ή πολλαπλά σωσίματα ανοίγματα σε jpeg 8bit (τα γνωστά τεραγωνάκια 8Χ8) και μετα από βαριά τονική επεξεργασία γίνονται εμφανή ενω πρίν ήταν κρυμμένα στα σκοτάδια.
Τόσο το banding όσο και οι περίεργες αποχρώσεις είναι πιό εύκολο να συμβούν είτε σε πεντακάθαρα απο θόρυβο σκοτεινά αρχεία (σπάνιο πάντως να βρεθεί κάτι τέτοιο εκτός και αν προέρχονται απο στακάρισμα πολλαπλών λήψεων) είτε σε "σιδερομένα" απο διαδικασίες αποθορυβοποίησης ή συμπίεσης. Ο λίγος θόρυβος κάνει καλό !!! λειτουργώντας ώς dithering.
 
Re: Περί photoshop

Αλλη μια απορια... Πολλες φωτο, ενω το ιστογραμμα στο ACR δειχνει οτι δεν υπαρχουν κλιπαρισμενα/κρασσαρισμενα σημεια (τα τριγωνακια ειναι σβηστα) μεσα στη φωτογραφια φαινονται οι κοκκινες ή οι μπλε περιοχες που υποδηλωνουν οτι υπαρχει προβλημα...

Τι κανουμε σε αυτη την περιπτωση? Προσπαθουμε να τα εξαφανισουμε ή τα αφηνουμε οπως ειναι?

Tα ελέγχεις με το info και εαν έχεις εστω και ενα κανάλι με τιμές στα όρια του καψίματος (πάνω απο 250) τα κατεβάζεις. Τα κλιπαριμένα μαύρα δεν ενοχλούν και τόσο.
Το πρώτο μέτρο είναι να δηλώσεις color space ProPhoto 16bit. Ακολούθως recovery ή μείωση κορεσμού στο συγκεκριμένο κανάλι ή ....και τα λοιπά γνωστα. Οι μισές ρυθμίσεις επηρρεάζουν.
Εαν έχεις σκοπό να κάνεις τονικές αλχημείες και στο φωτοσοπ δώσε μεγάλο περιθώριο δηλ. μην αφήνεις τιμές πάνω από 240.
Η μετατροπή σε sRGB καλά είναι να γίνει στο τέλος και του πειράγματος στο φωτοσοπ με επιλογή perceptual.
 
Re: Περί photoshop

Πολυ επιστημονικα τα γραφεις βρε Λιακο...:a0210:

Στο ACR του φωτοσοπ, εχει κατω απο την εικονα, επιλογη σε πόσα bit θα κανεις export το αρχειο για να το δουλεψεις στο φωτοσοπ... επιλεγεις αναμεσα σε 8, 16 ή 32.

Αυτη η επιλογη υπαρχει ειτε ανοιξεις raw ειτε jpg...
Για το σωσιμο στο τελος, αν θελεις να σωσεις σε jpg μορφη, πρεπει να κανεις μετατροπη το αρχειο σε 8bit, αλλοιως το σωζει μονο σε psd.

Οποτε, επειδη οντως τα 16μπιτα αρχεια συμφωνα με τη θεωρια και οσα σωστα αναφερεις, επωφελουνται απο την βαρια επεξεργασια, ρωταω... εχει νοημα το ποιο mode επιλεγουμε εμεις, η θα πρεπει το original αρχειο να ειναι επισης υψηλοτερο των 8 μπιτ?

Επισης δεν καταλαβα εκεινο για τα 24bit (3χ8) που γραφεις για τα jpg...
Εχουν σχεση με τα 14 που διαφημιζει η κανον εναντι πχ. των 12 της νικον η ειναι κατι διαφορετικο?

Μπιτ για μπιτ δεν καταλαβαινω μου φαινεται...:flipout::flipout:
 
Re: Περί photoshop

Το πρώτο μέτρο είναι να δηλώσεις color space ProPhoto 16bit.

Ωπα... εδω μου τα μπερδευεις.... να εχω δηλαδη αλλο color space στην επεξεργασια, απο το οριτζιναλ sRGB που τραβαω με τη μηχανη?

Το ProPhoto με καλυπτει ειτε τραβαω σε adobeRGB ειτε σε sRGB? Και ειναι συμβατο με τα ....devices :flipout: στα οποια θα επειδειξω το ταλεντο μου η αλλα θα βλεπω εγω και αλλα εσυ?:guitarist: Ή δεν εχει σχεση το color space στο οποιο επεξεργαζομαι με αυτο στο οποιο θα σωσω στο τελος? (πρεπει να το ψαξω αυτο αν γινεται).

Παντως εκεινο το perceptual το εχω μαρκαρει....

Πω πω... μπιτ για μπιτ ειμαι...:firstprize:
 
Re: Περί photoshop

Η μετατροπή σε sRGB καλά είναι να γίνει στο τέλος και του πειράγματος στο φωτοσοπ με επιλογή perceptual.

Αυτο παλι μου φαινεται καπως "κουραστικο"... δηλαδη θα πρεπει να μπαινω στα prefernces στην αρχη και στο τελος της οποιας επεξεργασιας και να αλλαζω τα color spaces? Η γινεται πιο ευκολα?
 
Re: Περί photoshop

Εχω ενα προβληματακι...

...ανοιγω ενα raw στο lightroom, το επεξεργαζομαι λιγο και στη συνεχεια -μεσα απο το lightroom- περναω και συνεχιζω την επεξεργασια στο φωτοσοπ. Οταν το σωζω απο το φωτοσοπ ως jpg, στο φακελο που αποθηκευεται, εχει αλλοιωμενα χρωματα, ενω αν κανω export το αντιγραφο που δημιουργειται στο lightroom (τα εχω συνδεδεμενα), ολα ειναι καλα...

Εχει αντιμετωπισει κανεις παρομοιο προβλημα ή ξερει πως λυνεται?

Μοιάζει να είναι περίπτωση colorspace-agnostic επικοινωνίας lightroom-photoshop-εφαρμογής που ανοίγεις εκ των υστέρων τα αρχεία. Σε τι colorspace δουλεύεις τα lightroom-photoshop ??. Τι "color management policies" έχεις ??. Σώζεις το colorspace κατα την αποθήκευση ??

Για τα ήδη "αλλοιωμένα" αρχεία. Τα αλλοιωμένα χρώματα τα βλέπεις και όταν το ανοίγεις με φωτοσοπ ??. Αν ναί δοκίμασε να κάνεις assign profile σε όποιο σου αρέσει η απόδοση των χρωμάτων και πρίν το σώσιμο convert to SRGB με επιλογή perceptual. Ετσι ακόμα και ο ΙΕ τα εμφανίζει σωστά.

Χμμμ ... τώρα που το σκέφτομαι .... τι προφιλ έχεις ορίσει για την οθόνη σου ??. Δοκίμασε μηπως όλα διορθωθούν ορίζοντας monitor profile -> sRGB στη διαχείρηση χρωμάτων των windows.
 
Re: Περί photoshop

Πολυ επιστημονικα τα γραφεις βρε Λιακο...:a0210:

Στο ACR του φωτοσοπ, εχει κατω απο την εικονα, επιλογη σε πόσα bit θα κανεις export το αρχειο για να το δουλεψεις στο φωτοσοπ... επιλεγεις αναμεσα σε 8, 16 ή 32.

Αυτη η επιλογη υπαρχει ειτε ανοιξεις raw ειτε jpg...
Για το σωσιμο στο τελος, αν θελεις να σωσεις σε jpg μορφη, πρεπει να κανεις μετατροπη το αρχειο σε 8bit, αλλοιως το σωζει μονο σε psd.

Οποτε, επειδη οντως τα 16μπιτα αρχεια συμφωνα με τη θεωρια και οσα σωστα αναφερεις, επωφελουνται απο την βαρια επεξεργασια, ρωταω... εχει νοημα το ποιο mode επιλεγουμε εμεις, η θα πρεπει το original αρχειο να ειναι επισης υψηλοτερο των 8 μπιτ?

Επισης δεν καταλαβα εκεινο για τα 24bit (3χ8) που γραφεις για τα jpg...
Εχουν σχεση με τα 14 που διαφημιζει η κανον εναντι πχ. των 12 της νικον η ειναι κατι διαφορετικο?

Μπιτ για μπιτ δεν καταλαβαινω μου φαινεται...:flipout::flipout:

Εμ με μπέρδεψες .. έγραψες για φωτοσοπ όχι για ACR. Εξαγωγή απο φωτοσοπ-λαιτρουμ ισον σώσιμο άρα το 16μπιτ είναι εν δυνάμει ωφέλιμο. Εξαρτάται απο τις αλχημείες που έκανες σε σχέση και με το ποιόν του αρχείου.

Μπορείς να σώσεις και σε tiff 16bit.

Αντέχουν την βαριά επεξεργασία ... το αν επωφελούνται είπαμε παίζεται.

Eχει νοημα. Καλύτερα θα ήταν να είχες εξαρχής 16μπιτ αλλά και ξεκινώντας με 8μπιτ μετά τις πιθανές αλχημείες τα 16μπιτ είναι (εν δυνάμει όχι πάντα) ωφέλιμα.

Οταν λέμε οτι ένα αρχείο jpeg, tiff κλπ είναι 8 μπιτ εννοούμε ανά κανάλι. Το RGB pixel είναι 3Χ8=24 bit.

Τα 14/12bit που ρωτάς αφορούν τα RAW αρχεια μόνο και αφορούν το κάθε μονοκάναλο (R or G or B) πίξελ του αισθητήρα. Μπακάλικα να το υπολογίσει κανείς ακόμα και 8 bit jpeg έχει πιό πολλά bit/pixel απο το κάθε RAW (24 vs 14). Μιά χαρά δηλαδή εφόσον όμως μιλάμε για ελαφριά η έστω προσεγμένη επεξεργασία.

Τώρα για την κόντρα RAW 14 vs 12 bit είναι μεγάλο θέμα και έχω κατασταλαγμένη άποψη αλλα δεν αφορά το photoshop.
 
Re: Περί photoshop

Ωπα... εδω μου τα μπερδευεις.... να εχω δηλαδη αλλο color space στην επεξεργασια, απο το οριτζιναλ sRGB που τραβαω με τη μηχανη?

Το ProPhoto με καλυπτει ειτε τραβαω σε adobeRGB ειτε σε sRGB? Και ειναι συμβατο με τα ....devices :flipout: στα οποια θα επειδειξω το ταλεντο μου η αλλα θα βλεπω εγω και αλλα εσυ?:guitarist: Ή δεν εχει σχεση το color space στο οποιο επεξεργαζομαι με αυτο στο οποιο θα σωσω στο τελος? (πρεπει να το ψαξω αυτο αν γινεται).

Παντως εκεινο το perceptual το εχω μαρκαρει....

Πω πω... μπιτ για μπιτ ειμαι...:firstprize:

Κατ'αρχήν τα RAW αρχεία δεν έχουν color space αντίστοιχο με τα γνωστά SRGB, AdobeRGB, ProPhtoRGB κλπ. Τα χρώματα που μπορούν να αποδώσουν οι αισθητήρες αφενός δεν καλύπτουν ολο το χρωματικό χώρο των προτύπων RGB αλλά παράλληλα εκτείνονται και πέρα απο αυτά.
Αρα πλήρης αντιστοίχιση δεν μπορεί να γίνει και τουλάχιστον επιλέγοντας το ProphotoRGB καλύπτουμε οσο το δυνατόν περισσότερο τις δυνατότητες των αισθητήρων επειδή είναι αισθητά πιό ευρύ απο τα sRGB, AdobeRGB.

To επιλεγμένο την μηχανή sRGB/AdobeRGB αφορά μόνο τα jpeg και το ενσωματωμένο μεσα στο RAW jpeg (full or thumbnail).
Και ναι το Prophoto σε καλύπτει και στις 2 περιπτώσεις και σε καλύπτει και να ξεχυλώσεις τον κορεσμό (σε ενδιάμεσο στάδιο) αρκετά πέρα απο τα όρια των sRGB, AdobeRGB.

Τώρα βέβαια έχουμε προβλημα με τις οθόνες που μεταβίας καλύπτουν το sRGB και ελάχιστες το AdobeRGB αρα τι κάνουμε ?. Και οι εκτυπωτές επίσης έχουν αλλο χρωματικό χώρο μικρότερο/διαφορετικό απο το ProphotoRGB ... αρα ??.

Η όλη λογική είναι να μην κλιπάρουμε με τις επιλογές μας το συλληφθεν περιεχόμενο εξαρχής ή στην πορεία της επεξεργασίας αλλά να το περιορίζουμε στο τέλος της επεξεργασίας προσαρμοσμένο στις δυνατότητες των εκάστοτε συσκευών απεικόνισης (που ενδεχομένως μελλοντικά θα είναι αναβαθμισμένες) και μάλιστα με τον πιό ανώδυνο τρόπο δηλ. "perceptually".

Τα ΑCR / lightroom δουλεύουν εσωτερικά σε δικό τους αρκετα ευρύ προτυπο, (το melissaRGB αν θυμάμαι καλά) και αυτό είναι που βλέπεις στην οθόνη την ώρα που δουλεύεις ACR/Lightroom γιαυτό και δεν αλλάζει τίποτα στην οθόνη κατα την εναλλαγή colorspace αλλά βέβαια η αλλαγή φαίνεται στο ιστόγραμμα.
Το ζήτημα είναι οτι (επηρρεασμένος απο κάποιους ψειριάρηδες ειναι η αλήθεια)δεν εμπιστεύομαι το "perceptual" της μετατροπής (συρρίκνωση ουσιαστικα) melissaRgb ---> sRGB ούτε θέλω σε εκείνη την ενδιάμεση φάση να αυτοπεριορίζομαι.

Πάντως για το θέμα του άλλο βλέπεις εσύ στην οθόνη σου και άλλο εγώ στην δικιά μου πιό συχνά οφείλεται σε αλλοκοτες ρυθμίσεις της οθόνης παρά στα colorspacies. Το είχα πάθει και εγω με τα χρώματα του pixelfun (χρωματα Nikon).

Νομίζω οτι υπάρχουν κάποιες στανταρισμένες εικόνες που περιλαμβάνουν τα βασικά μνημονικά χρώματα (ουρανός, πράσινα φυλλα, επιδερμίδες των τριών φυλλών) και μπορουν να βοηθήσουν ως αναφορά για να γίνει μια ρύθμιση με το μάτι ώστε να μην φθάνουμε στο σημείο εσυ να βλέπεις τις εικόνες σου μια χαρά ενω εγώ υπερκορεσμένες.
 
Re: Περί photoshop

Ηλια, εκεινο το προβλημα με τις διαφορες αναμεσα σε λαιτρουμ και φωτοσοπ το...ελυσα!!!! Δεν ασχολουμαι με το λαιτρουμ...:firstprize:

Ωστοσο, λογω αυτου, διαβασα κανα δυο πραγματα για τα colorspaces, τα εβαλα ολα στο sRGB και ησυχασα, μεχρι τωρα που μου ανεφερες το ProPhoto... ισως ασχοληθω λιγο αν και νομιζω οτι για το επιπεδό μου και τη χρηση των φωτογραφιων δεν χρειαζεται να το ψαξω παραπανω στη παρουσα φαση.

Ανακεφαλαιωνοντας οσα ειπες, θα κανω ολη την επεξεργασια ολων των αρχειων σε 16 μπιτ (τα 32 δεν τα σηκωνει ο υπολογιστης) και μονο στο σωσιμο (λογω χωρου σωζω σε jpg κυριως) θα αλλαζω το Mode σε 8 μπιτ.

Στη μηχανη θα συνεχισω να εχω προφιλ sRGB. :a0210:


Κανενα κολπακι στη ρυθμιση του κορεσμου των χρωματων που να μας ενημερωνει οτι δεν ισοπεδωνουμε τους τονους εχεις? :afro: Γινεται δουλεια με τα color sampler και τα ινφο ή κατι αλλο ή μονο με το ματι και την εμπειρεια?
 
Re: Περί photoshop

Ilias, δεν αποθηκεύεις σε raw στη μηχανή ή δεν κατάλαβα καλά ??. Για γράψε το workflow που ακολουθείς.

Μιά χαρά είναι και το sRGB εαν δεν φθάνεις σε καταστάσεις με καμμένα λόγω κορεσμού, το ProPhoto το σύστησα για αυτή την περίπτωση. Ομως βλέπω στις τελευταίες σου φωτο (απο τότε που ξενητεύτικες) ότι έχεις μια ροπή προς τα υπερκορεσμένα. Και δεν είμαι σίγουρος αν φταίει η οθόνη σου που τα δείχνει υποκορεσμένα ή αν άλλαξες γούστα. Εδω που τα λέμε τα υπερκορεσμένα χρώματα είναι πιό πιασάρικα.

Για το προφίλ στην μηχανή.
Είπαμε οτι αφορά μόνο τα jpeg οσον αφορά τα αρχεία. Ομως επηρεάζει και κάτι άλλο. Την φωτομέτρηση και το preview των φωτο στην οθόνη της μηχανής. Εαν υπάρχουν κορεσμένα χρώματα στην λήψη παρόλο που δεν ξεπερνιέται το οριο του αισθητήρα σε χωρητικότητα φωτονίων η μηχανή τα θεωρεί καμμένα επειδή είναι εκτός ορίων SRGB. Και έτσι τα δείχνει και στο ιστόγραμμα ή και στα blikies. Το αποτέλεσμα είναι να οδηγείσαι σε υποφωτισμό ή χαμηλότερο ISO, και τα δύο αυτά καταλήγουν (για την 40D και όλες τις σύγχρονες Canon, οχι γενικά) σε περισσότερο θόρυβο.
Αυτό είτε τραβάς σε RAW είτε σε jpeg. Και βέβαια για τα jpeg είναι μικρό το κακό αλλα για τα RAW μπορεί να χάσει κανείς άδικα μέχρι και ένα στοπ έκθεσης (εξαρτάται απο τις ρυθμίσεις κοντραστ, κορεσμού, οξύτητας και πιό πολύ απο το WB).

Για να έχεις λοιπόν καλύτερη εποπτεία όσον αφορά την έκθεση (και με δεδομένη την επεξεργασία στο ACR) καλό είναι να το γυρίσεις σε AdobeRGB που είναι πιό ευρύ, και σε όσο πιό ουδέτερο προφαιλ οσον αφορα κοντραστ, κορεσμό οξύτητα. Και κυρίως WB που ανταποκρίνεται στον φωτισμό.

Για παράδειγμα αν σε ηλιοβασίλεμα έχεις WB daylight (οπως συνηθίζουμε πολλοί επειδή βγάζει πιό κοκινωπά χρώματα) ο συντελεστής για το κόκκινο είναι 2,5Χ ενω ο σωστός θα είναι περίπου 1,5Χ. Αποτέλεσμα είναι η φωτομέτρηση να θεωρεί το κόκκινο καμμένο ακόμη και αν τα R πίξελ του αισθητήρα είναι κάτω από το 50% της χωρητικότητας τους σε φωτοηλεκτρόνια. Είναι και χαρακτηριστική περίπτωση θέματος με μεγάλη δυναμική περιοχή .... είναι κρίμα να χάνεις 1 στοπ. Εδώ μερικοί απαιτητικοί φθάνουν να χρησιμοποιούν ETTR (ExposeToTheRight) & uniWB

http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm

Για εποπτεία του κορεσμού τι καλύτερο απο τα info και τα blikies στο ACR. Αυτό με το μάτι και την εμπειρία είναι κομματάκι δύσκολο και προυποθέτει πολύ καλή οθόνη με πολύ καλό καλιμπράρισμα.
 
Re: Περί photoshop

Λοιπον, αφου σε βρηκα ορεξατο... το workflow αν και το εχω γραψει και σε αλλο θεμα ας το βαλω και εδω μια και το.... τελειοποιησα...:flipout:

Πρωτα η μηχανη... τραβαω σε jpg, εχω μοντ sRGB και προφιλ natural, με ολες τις ρυθμισεις (κοντραστ, χρωματα, οξυτητα κτλ) στο 0. Τα διαφορα βοηθηματα για καμενα λευκα, προστασια απο θορυβο κτλ τα εχω απενεργοποιημενα.

Μετα το φωτοσοπ... εδω εχω αγγιξει την τελειοτητα...:violent-smiley-030: επεξεργαζομαι τη φωτογραφια, χωρις να τη...βλεπω, μονο με τα ινφο.

Οπως ειπα και σε αλλο θεμα, εχω σεταρει το φωτοσοπ σε ολα τα χρωματικα προφιλ στο sRGB.

Ανοιγοντας τη φωτο στο φωτοσοπ απ´ευθειας, ειναι απο μονη της σε image mode 8bit. Το αλλαζω σε 16bit.

Πειραζω 3 ρυθμισεις μονο...

1. Λευκο - μαυρο σημειο.
Με το treshold βρισκω με απολυτη (θεωρω) ακριβεια τα παραπανω σημεια. Βαζω δυο color sampler. Ανοιγω τα levels σε blending mode luminocity και τοποθετω τα αντιστοιχα νουμερα των sampler σε καθε χρωματικο καναλι ξεχωριστα.

2. Ρυθμιση χρωματων.
Ανοιγω το hue-saturation σε blending mode color. Με επιλεγμενο το master κατεβαζω το δεικτη του saturation στο -97 με -98 (στην τυχη). Η φωτο γινεται ασπρομαυρη (σχεδον).
Διαλεγω το red και ανεβαζω το δεικτη του saturation στο +100. Βλεπω που εχω κοκινο χρωμα στην φωτο. Βαζω εκει (σε ενα τυχαιο σημειο αλλα να ειναι κοκινο, αφου δουλευω στο κοκινο χρωμα) ενα colorsampler. Μου δινει πχ τιμες στα ινφο R250, G160, B100.
Παω στο δεικτη του stauration και αρχιζω να κατεβαζω απο +100. Παρατηρω οτι σε καποιο σημειο και μετα, οι τιμες του RGB στο colorsampler σταθεροποιουνται δινοντας μια περιπου ουδετερη τιμη πχ R170, G167, B168.
Σε αυτο το σημειο αφηνω και το δεικτη του saturation.
Συνεχιζω με τα υπολοιπα χρωματα με τον ιδιο τροπο.
Οταν καποιο χρωμα δεν υπαρχει στη φωτο, αφηνω το δεικτη saturation στο 0.

Στο τελος, ανεβαζω το δεικτη στο master στο 0 (στην αρχικη του θεση δηλαδη) και εχω τελειωσει με τα χρωματα.

3. Κοντραστ
Το χρησιμοποιω στο περιπου και κατα περιπτωση, γιατι δεν εχω βρει καποιο δεικτη μεσω των ινφο ωστε να ελεγχω τι κανω... η διαδικασια που ακολουθω ειναι η εξης...
...κανω 2 μασκες φωτεινοτητας συμφωνα με τα λεγομενα του coupe στο στικυ θεμα. Για την καθε μια, ανοιγω και ενα layer curves με blending mode luminocity και ρυθμιζω με το ματι.

Κανω flatten, sharpenning, αλλαζω το image mode απο 16 σε 8bit (για να μπορω να σωσω σε jpg), σωζω και σας ανεβαζω αυτες τις υπεροχες φωτογραφιες που βλεπετε...:firstprize::afro:

Οπως καταλαβαινεις, η μονη φορα που κοιταω τη φωτο, ειναι αν αποφασισω να πειραξω το κοντραστ, αλλοιως δουλευω μονο με τον πινακα ινφο...

Τωρα, για επιμερους διορθωσεις ειναι αλλο κεφαλαιο νομιζω... επισης θεωρω οτι δεν υπαρχει προβλημα με το WB η με καποιο ενδεχομενο colorcast (η οτι εχουν διορθωθει νωριτερα).

Αυτα τα ολιγα....
Τωρα, οποιος καταλαβε τι ακριβως κανω και δεν εχει κατι καλυτερο να κανει καποια στιγμη:a0210:, θα ηθελα να δοκιμασει και να μου πει, τι αποτελεσματα βγαζει σε σχεση με τον δικο του τροπο επεξεργασιας...
 
Re: Περί photoshop

Εδώ μερικοί απαιτητικοί φθάνουν να χρησιμοποιούν ETTR (ExposeToTheRight) & uniWB

http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm


Δεν ξερω αν επρεπε να ανοιξω αλλο θεμα, αλλα μαλλον κανεις δεν ασχολειται με το uniWB (εγω πρωτη φορα το ακουσα) οποτε ας συνεχισω εδω.

Διαβασα το λινκ και δοκιμασα custom WB συμφωνα με οσα λεει. Δεν πολυκαταλαβα ομως τι ακριβως κερδιζουμε... πιο σωστο διαγραμμα? Ωστε να ρυθμισουμε ακριβεστερα την εκθεση?

Εχω καποιες ληψεις δοκιμαστικες, αλλα δεν τις ανεβαζω γιατι δεν ειναι ολοκληρωμενες... εν ολιγοις, η μηχανη με auto WB εδειχνε το ιστογραμμα στα ορια των κλιπαρισμενων λευκων, ενω με το uniWB εδειχνε οτι υπαρχει περιθωριο για +1 περιπου στοπ (αντε +2/3 του στοπ).


Επισης, με χρηση του uniWB και με προτεραιοτητα διαφραγματος η μηχανη (με βαση τη δικη της φωτομετρηση) εβγαζε με iso 400, 1/100, f7.1,(το EV στο 0) και το ιστογραμμα ηταν στo κεντρο ακριβως χωρις να κλιπαρει η να κρασσαρει ουτε λευκα ουτε μαυρα αλλα και εχοντας περιθωριο μετατοπισης και δεξια και αριστερα (ελλειπε δηλαδη κοντραστ).

Αντιστοιχα, με χρηση του uniWB και manual mode (στην ιδια σκηνη) με iso 400, 1/25, f7,1 το ιστογραμμα μετατοπιστηκε προς τα δεξια, χωρις ομως να κλιπαρουν τα λευκα (ακριβως στο οριο) αλλα αφηνοντας μεγαλο περιθωριο για τα μαυρα.

Η παρακατω φωτογραφια ειναι μετα απο τη βασικη επεξεργασια στο φωτοσοπ (στο 1/25).
Σας φαινεται σωστα φωτισμενη, καμενη, κατι αλλο οσον αφορα την εκθεση.....?

attachment.php


Και εδω η πρωτοτυπη ληψη...να πω οτι στο WB του ACR βγαζει Temp -2250 και Tint -150

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_7223-copy.jpg
    IMG_7223-copy.jpg
    140.7 KB · Views: 115
  • IMG_7223.jpg
    IMG_7223.jpg
    104.8 KB · Views: 115
Last edited:
Re: Περί photoshop

............
Αυτα τα ολιγα....
Τωρα, οποιος καταλαβε τι ακριβως κανω και δεν εχει κατι καλυτερο να κανει καποια στιγμη:a0210:, θα ηθελα να δοκιμασει και να μου πει, τι αποτελεσματα βγαζει σε σχεση με τον δικο του τροπο επεξεργασιας...

Ilias ξεκίνησα να το κάνω, κάπου κολησα με τα σαμπλερς, ξεκόλησα και στο τέλος είχα μια αδιόρατη μεταβολή !!!. Μήπως δεν έγραψες όλα τα βήματα ??.

Και δεν καταλαβαίνω γιατί να τεντώνεις το ιστόγραμμα στο πρώτο βήμα. Μην αφήνοντας περιθώρια κινδυνεύεις να έχεις κλιπαρίσματα σε μελλοντικά contrast enh, sharpening, saturation κλπ.
Εν τω μεταξύ βλέπω σε πολλές φωτος σου υπερκορεσμένο-υπερφωτισμένο πράσινο. Σε μένα έγινε το αντίθετο, το πράσινο έχασε λίιιιγο κορεσμό-φωτεινότητα !!!.
 
Re: Περί photoshop

.....

Διαβασα το λινκ και δοκιμασα custom WB συμφωνα με οσα λεει. Δεν πολυκαταλαβα ομως τι ακριβως κερδιζουμε... πιο σωστο διαγραμμα? Ωστε να ρυθμισουμε ακριβεστερα την εκθεση?

Ακριβώς, έχοντας μοναδιαίο WB το ιστόγραμμα σου δείχνει πόσο φωτεινά είναι τα πίξελ στην πραγματικότητα και οχι μετά απο πολλαπλασιασμούς με συντελεστές 2Χ, 3Χ που ενυπάρχουν στα τυποποιημένα WB. Ετσι μπορείς να ξέρεις τα πραγματικά όρια σου και χρησιμοποιώντας την μεγαλύτερη δυνατή έκθεση να έχεις λιγότερο θόρυβο στα σκοτεινά ή αλλιώς μεγαλύτερη δυναμική περιοχή.

Εχω καποιες ληψεις δοκιμαστικες, αλλα δεν τις ανεβαζω γιατι δεν ειναι ολοκληρωμενες... εν ολιγοις, η μηχανη με auto WB εδειχνε το ιστογραμμα στα ορια των κλιπαρισμενων λευκων, ενω με το uniWB εδειχνε οτι υπαρχει περιθωριο για +1 περιπου στοπ (αντε +2/3 του στοπ).

Το οποίο +1 stop υπάρχει στην πραγματικότητα και σου το κρύβει το autoWB

Επισης, με χρηση του uniWB και με προτεραιοτητα διαφραγματος η μηχανη (με βαση τη δικη της φωτομετρηση) εβγαζε με iso 400, 1/100, f7.1,(το EV στο 0) και το ιστογραμμα ηταν στo κεντρο ακριβως χωρις να κλιπαρει η να κρασσαρει ουτε λευκα ουτε μαυρα αλλα και εχοντας περιθωριο μετατοπισης και δεξια και αριστερα (ελλειπε δηλαδη κοντραστ).

Ακριβώς αυτό συμβαίνει οταν έχουμε ένα σκηνικό που φωτίζεται μόνο με διάχυτο φώς. Συννεφιά δεν ήταν ?.

Αντιστοιχα, με χρηση του uniWB και manual mode (στην ιδια σκηνη) με iso 400, 1/25, f7,1 το ιστογραμμα μετατοπιστηκε προς τα δεξια, χωρις ομως να κλιπαρουν τα λευκα (ακριβως στο οριο) αλλα αφηνοντας μεγαλο περιθωριο για τα μαυρα.

Τώρα αυτό που γράφεις είναι δύο ολόκληρα στοπ (1/100-->1/25). Περίεργο

Η παρακατω φωτογραφια ειναι μετα απο τη βασικη επεξεργασια στο φωτοσοπ (στο 1/25).
Σας φαινεται σωστα φωτισμενη, καμενη, κατι αλλο οσον αφορα την εκθεση.....?

Υπερφωτισμένη, χωρίς κοντραστ. Με ένα auto στο ACR έρχεται. Ομως βάζω στοίχημα οτι και ο θόρυβος είναι μηδαμινός για ISO 400 ακόμα και στα πιό σκοτεινά σημεία.
Kαι το συγκεκριμένο θέμα με αυτό τον φωτισμό δεν το χρειαζόταν. Η τεχνική uniWB είναι χρήσιμη για να εκθέσεις σωστα σκηνές με μεγάλη δυναμική περιοχή.


Και εδω η πρωτοτυπη ληψη...να πω οτι στο WB του ACR βγαζει Temp -2250 και Tint -150

Τερματίζει η τιντα ... αυτό ίσως είναι πρόβλημα. Αν γίνεται ανέβασε το RAW κάπου.

Σε βλέπω να θές τρίποδο σε λίγο :grinning-smiley-043
 
Re: Περί photoshop

αν θελουμε μεγαλυτερο χρωματικο ευρος σε profile κ θελετε πολυ για καποιο λογο που δεν τον γνωριζω ν ασχοληθητε μ αυτο, δοκιμαστε το ECI RGB το οποιο εχει την πιο διερυμενη γκαμα.
Μετα ομως τι?