Πού πάει η γλώσσα μας ?

Πιστεύεις δηλαδή ότι ο μέσος Αθηναίος μιλούσε τη γλώσσα στην οποία έγγραφε ο Σοφοκλής; Απλώς την καταλάβαινε.

Και την καταλάβαινε και μιλούσε, σε ότι αφορά το χειρισμό της γλώσσας. Οι απόψεις, έννοιες, γνώσεις του Σοφοκλή μπορεί να ήταν μεγαλύτερες του μέσου αρχαίου Αθηναίου πολίτη, αφού δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια γνωστική ικανότητα.

Ο Παπαδιαμάντης έγραφε σε μία γλώσσα που δεν υπήρχε, δε τη μίλησε κανείς, επιβλήθηκε στον ελληνικό λαό από ορισμένους "πεφωτισμένους" ηγέτες που αμφιβάλλω αν καταλάβαιναν το άτοπο των πράξεών τους.

Σε αντίστοιχο άτοπο έχει περιέλθει η ελληνική εκκλησία, με την επιμονή της σε ένα κείμενο που δεν καταλαβαίνει κανείς. Ακόμα και ψάλτες δε καταλαβαίνουν τι διαβάζουν, και φαίνεται από τον τρόπο που τα διαβάζουν.
 
Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Σε αντίστοιχο άτοπο έχει περιέλθει η ελληνική εκκλησία, με την επιμονή της σε ένα κείμενο που δεν καταλαβαίνει κανείς. Ακόμα και ψάλτες δε καταλαβαίνουν τι διαβάζουν, και φαίνεται από τον τρόπο που τα διαβάζουν.

Που να δεις τα γέλια που κάναμε όταν πριν από μερικά χρόνια μερικοί φωτεινοί παντογνώστες είχαν την εκπληκτική έμπνευση να αποδώσουν στα νέα ελληνικά τους ύμνους της εκκλησίας για να ''καταλαβαίνουν'' οι πιστοί καλύτερα τα ιερά κείμενα.
 
Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Που να δεις τα γέλια που κάναμε όταν πριν από μερικά χρόνια μερικοί φωτεινοί παντογνώστες είχαν την εκπληκτική έμπνευση να αποδώσουν στα νέα ελληνικά τους ύμνους της εκκλησίας για να ''καταλαβαίνουν'' οι πιστοί καλύτερα τα ιερά κείμενα.


Και τελικα τι εγινε ? (εμενα με βρισκει θετικο κατι τετοιο )
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Και τελικα τι εγινε ? (εμενα με βρισκει θετικο κατι τετοιο )

Τίποτα, δεν προχώρησε γιατί αντί να κάνει καλό, κατέστρεφε στην ουσία όλο τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και των νοημάτων της. Δεν χωράει όλος ο Αμαζόνιος σ' ένα ποτήρι...
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Τίποτα, δεν προχώρησε γιατί αντί να κάνει καλό, κατέστρεφε στην ουσία όλο τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και των νοημάτων της. Δεν χωράει όλος ο Αμαζόνιος σ' ένα ποτήρι...

Μα ποσοι καταλαβαινουν τα κειμενα αυτα ? Εγω παντως οχι , ειναι προτιμοτερο να απευθυνονται σε λιγους , απομακρυνοντας τους πολλους ? Στο χωρο της Εκκλησιας τουλαχιστον δεν θα επρεπε να γινει προσπαθεια για το αντιθετο ?
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Που να δεις τα γέλια που κάναμε όταν πριν από μερικά χρόνια μερικοί φωτεινοί παντογνώστες είχαν την εκπληκτική έμπνευση να αποδώσουν στα νέα ελληνικά τους ύμνους της εκκλησίας για να ''καταλαβαίνουν'' οι πιστοί καλύτερα τα ιερά κείμενα.

Δε ξέρω ποιοι είστε "εσείς" που γελάγατε, αλλά δεν υπάρχει ποιο γελοία εικόνα από ένα ψάλτη που είναι ολοφάνερο ότι δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό που ψέλνει.

Επί της ουσίας, δεν είναι αναγκαίο να αποδοθούν όλοι οι ύμνοι. Ας αρχίσουν με την ανάγνωση της Καινής Διαθήκης στη Νεοελληνική ώστε να καταλαβαίνει αυτός ο λίγος κόσμος που έχει απομείνει στην Εκκλησία, και μετά βλέπουμε για το ποιοι ύμνοι θα αποδοθούν και αν θα αποδοθούν.


Τίποτα, δεν προχώρησε γιατί αντί να κάνει καλό, κατέστρεφε στην ουσία όλο τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και των νοημάτων της. Δεν χωράει όλος ο Αμαζόνιος σ' ένα ποτήρι...

Η απόδοση στη νεοελληνική των Ευαγγελίων γίνεται ήδη σε κάποιες εκκλησίες και δυστυχώς οι ιερείς τους απειλούνται και διώκονται από το ιερατείο.

Τα περί πλούτου γλώσσας δε τα σχολιάζω. Σημασία έχουν τα νοήματα αυτών που λες και όχι πόσο "γλωσσοπλαστικές" λέξεις χρησιμοποιείς. Μπορείς να χρησιμοποιείς ωραίες λέξεις, λόγιες, και να λες ένα μάτσο αρλούμπες.
 
Για να δούμε λοιπόν ένα κείμενο σε μία γλώσσα που "δεν υπάρχει".

"Περί το λυκαυγές, έληξεν η λειτουργία, και ο ουρανός πορφυρίζων εκεί προς ανατολάς έσμιγε με την θάλασσαν κυανήν απλουμένην κάτω, η δε σελήνη ωχρίασε και τα ολίγα άστρα ανά έν έσβηναν τρέμοντα εις τον αιθέρα. Και η Ηώς ανέτειλε με όλην την πορφυράν αίγλην καλλωπίζουσα με γλυκύ ερύθημα βουνά, κοιλάδας και δάση. Εφάνη δε τότε, αποβαλούσα την μυστηριώδη της νυκτός περιβολήν, εν όλη τη καλλονή της, η μαγευτική θέσις της Παναγίας Δομάν. Δεξιά το υψηλόν, βραχώδες και τεμνόμενον από ευθαλείς χαράδρας βουνόν, το απολήγον εις την κρημνώση ακτήν του Κουρούπη. Αριστερά λόφοι, κοιλάδες, και δάση γραφικώς εναλλάσσονται εις το βλέμμα. Αντικρύ ο γυμνός και άγριον μεγαλείον αποπνέων βράχος του Κάστρου, με τα δύο προ αυτού πετρώδη νησίδια, και πέραν πέλαγος αχανές, φωσφορίζον εις τας πρώτας ακτίνας του υποφώσκοντος ηλίου? και εις το βάθος του ορίζοντος, προς βορράν η Χαλκιδική με τους τρεις λαιμούς της, υπέρ ους εξέχει ως βαθμίς κεραυνωθείσης τιτανείου κλίμακος προς ανάβασιν εις τον ουρανόν, ο λευκόφαιος κώνος του Άθω με την κορυφήν εις τα σύννεφα? προς δυσμάς το Πήλιον με τας αναριθμήτους κοιλάδας του και με την θεσπεσίαν του βλάστην, και πέραν αυτού η κορυφή του Κισσάβου, ως κεφαλή εμπηγμένη επί κορμού ξένου. Και το ρεύμα της Παναγίας Δομάν δεν κατεφέρετο πλέον ως πριν μετά βαθέος παφλασμού εις την βραχώδη κοιλάδα, αλλ’ άμα τη ανατολή της ημέρας το νερόν έρρεε μορμυρίζον, μαλακώς κυλιόμενον επάνω εις τα βρύα και εις τα αγριοσέλινα, διότι εξύπνησαν της ημέρας οι πολλοί και προσφιλείς κρότοι.
Τέλος εφάνη του ηλίου η πρώτη ακτίς, και ανέθορεν από της θαλάσσης μία πυρίνη παμφαής γραμμή του πανεκλάμπρου φωστήρος. Και την ιδίαν στιγμήν ηκούσθη πρώτη μεγάλη κι επιβλητική φωνή, ο κλαγγασμός του αετού, χαιρετίσαντος την ανατολήν του ηλίου επάνω εις το βουνόν, από της αφθάστου και απατήτου επί των απορρώγων βράχων καλιάς του. Και δευτέρα χαιρετιστήριος φωνή ηκούσθη ο κακκαβισμός του ιέρακος, ο κρωγμός του ιέρακος επάνω εις τον βουνόν, εις μίαν υψηλήν χαράδραν του ιλιγγιώδους βουνού του Κουρούπη, εκεί επάνω. Και τρίτη φωνή κλιμακηδόν εχαιρέτισε το παμφαές άστρον της ημέρας, ο τιτυβισμός της πέρδικος και της τρυγόνος εις το μεσοϋψές της κοιλάδος. Και τελευταία αμέσως εχαιρέτισε διά του μινυρισμού της την ανατολήν του ηλίου η γλυκεία χελιδών, η επανευρούσα κι εφέτος την φωλέαν της άθικτον εις τα ιερά σκηνώματα, εις τον οίκον του Κυρίου, ως και εις τα καλύβια των χωρικών, και εις τας οικίας των αγαθών ανδρών της πόλεως. Και ακροτελεύτιοι δειλοί μινυρισμοί ηκούσθησαν των μικρών στρουθίων επί των θάμνων, ων το έν, μόλις υποψελλίζον, ίστατο αποφασιστικώς προσκολλημένον με τους λεπτούς πόδας του επί του κλαδίου, ενώ το άλλο, ψάλλον προς αυτό τον έρωτά του, επέτα ολόγυρά του, ίστατο προς στιγμήν επί του κλαδίου, ώρμα προς αυτό, το εφίλει, το παρεκάλει, κελαδούν, εκλιπαρούν και πάλιν κελαδούν.
Τότε και τα κατσικάκια, αισθανθέντα το θάλπος της ημέρας, ήρχισαν τα σκιρτήματά των, ευφραινόμενα εις την επαφήν του χόρτου, προσπαίζοντα περί τας μητέρας των, υποβάλλοντα το μικκύλον ρύγχος εις τον μαστόν – και δεν ήξευρον, ότι η λεπίς του σφαγέως έστιλβε και αυτή προς τον ανατέλλοντα ήλιον…"



Την παραπάνω περιγραφή (απο το διήγημα "στην Αγία Αναστασά" του Αλ. Παπαδιαμάντη) αν κάποιος έχει την υπομονή να την διαβάσει ολόκληρη και να αντιληφθεί τι περιγράφει και αν μπορέσει να θέσει το εαυτόν του στην θέση του περιγράφοντος, πιθανόν να του δημιουργηθεί κάποιο σκίρτημα που να πλησιάζει αυτό που αισθάνθηκε και ο Κοσμοκαλόγερος.

Βέβαια σαν αντίλογο θα μπορούσε να πει ότι το παραπάνω κείμενο είναι υπέρ του δέοντος βερμπαλιστικό και μπορεί να αντικατασταθεί με κάτι σαν " είδα την ανατολή δικέ μου και ήταν πολύ ουάου, τι να σου λέω τώρα..." έτσι ώστε να είναι και σύμφωνος με την καθομιλουμένη.

Ας θεωρήσουμε λοιπόν το κείμενο του Παπαδιαμάντη περιττό και ας το αντικαταστήσουμε με κάτι σαν το παραπάνω.

Μπορεί κανείς να μου πει με βεβαιότητα ότι θα έχουμε, αν όχι τις ίδιες, παρόμοιες έστω εικόνες;;;

Και το κυριώτερο είναι ότι ο Σκιαθίτης Κοσμοκαλόγερος πήρε μία "λόγια" γλώσσα, με τους κανόνες της τις εξαιρέσεις της, τους ιδιωματισμούς της και τα ανώμαλα ρήματά της και έφτιαξε από το μηδέν ένα κομψοτέχνημα παίζοντας με τους συσχετισμούς όπως ο Κάντορας έφτιαξε την τέχνη της Φούγκας απο δώδεκα νότες και τους "λόγιους" συσχετισμούς τους.

Και συγχρόνως μετά το παρακάτω πόνημα δεν ξεχώρισε εαυτόν από την πλέμπα του "λαουτζίκου", αλλά συνδύασε τη γλώσσα αυτή στη γνήσια ντοπιολαλιά:

"Εκεί, υπό τα υψηλά δένδρα των οποίων οι κλώνοι, με βόμβυκας και με θυσάνους τριχοειδών φύλλων κοσμούμενοι, εσείοντο υπό πρωινής αύρας, άνω του ρεύματος, του κυλίοντος μετά ψιθύρου το διαυγές νάμα του κάτω εις την κοιλάδα, εκάθισαν ηδονικώς όλοι οι βοσκοί με τας ποιμενίδας και τας βοσκοπούλας των, στρώσαντες αφθόνους πτέρεις και παχείας φυλλάδας, και ήρχισαν να διαμελίζωσι τα ευωδιάζοντα επί της σούβλας αρνία και τα ερίφια. Έφαγον και ηυφράνθησαν όλοι και αφού ο παπ’ Αγγελής ευλόγησεν, ως έδει, την φλάσκαν, την μετεβίβασε, μεγάλην, υπόχλωρον ακόμη, δι’ ερυθράς δερματίνης λωρίδος κρατουμένην, κλώζουσαν και φυσώσαν ακαταλήπτους ήχους ένδοθεν, εις χείρας του εκ δεξιών του καθημένου προεστώτος της ομάδος, του Γιώργη τ’ Παναγιώτ’, όστις εγερθείς προσηγόρευσε διά μακρών την ομήγυριν:
-Κ’στος ανέστ’, βρε παιδιά! Αληθ’νός ου Κύριους! Ζη κι βασιλεύει! – Γεια μας!
καλή γεια! διάφουρου! καλή καρδιά! καλή γερουσύνη, όλοι μας! Χρόνους πολλούς! Κι τ’ χρόν’ νά ’μαστι καλά. Καλή χρονιά σας! Πολλά τα έτ’! Παπά μ’! να χαίρισι το πετραχήλι σ’!"


"Δες ξέρω γιατί, αλλά δακρύζω"

(το παραπάνω είναι χαϊκού, για νάμαι και λίγο λάιφστάϊλ)
 
Και την καταλάβαινε και μιλούσε, σε ότι αφορά το χειρισμό της γλώσσας. Οι απόψεις, έννοιες, γνώσεις του Σοφοκλή μπορεί να ήταν μεγαλύτερες του μέσου αρχαίου Αθηναίου πολίτη, αφού δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια γνωστική ικανότητα.

Κι όμως ο λόγος του Σοφοκλή δεν έχει καμία σχέση με τον στρωτό λόγο του Λυσία ή ακόμη και τον λόγο του Θουκιδίδη. Των οποίων οι εκφραστικές ικανότητες ήταν μακράν ανώτερες του μέσου Αθηναίου (αυτονόητο, αφού ο δεύτερος πληρωνόταν για να συγγράφει δικανικούς λόγους για τρίτους). Κι όμως, η γλώσσα του Σοφοκλή δεν ήταν ούτε τεχνητή ούτε ξένη.
 
Η γλώσσα αυτή (του Παπαδιαμάντη) δεν υπήρξε και δεν υπάρχει, γιατί ο ελληνικός λαός δε τη μίλησε ποτέ. Η χρήση πολλών μετοχών η μία πίσω από την άλλη μπορεί να δείχνει καλό χειρισμό μίας γλώσσας που δε μιλήθηκε, αλλά όχι πλούτο. Ο πλούτος είναι στα νοήματα αυτών που γράφεις και όχι στο πόσες μετοχές μπορείς να στοιβάξεις.

Το γλωσσικό ζήτημα (καθαρεύουσα - δημοτική) ευτυχώς λύθηκε με τον ορθό τρόπο.
 
μπαλάντα τοῦ κυρ-Μέντιου

Δὲ λυγᾶνε τὰ ξεράδια
καὶ πονᾶνε τὰ ρημάδια!
Κούτσα μία καὶ κούτσα δυὸ
τῆς ζωῆς τὸ ρημαδιό!

Μεροδούλι, ξενοδούλι!
Δέρναν οὗλοι: ἀφέντες, δοῦλοι,
οὗλοι: δοῦλοι, ἀφεντικὸ
καὶ μ᾿ ἀφήναν νηστικό.

Τὰ παιδιά, τὰ καλοπαίδια,
παραβγαίνανε στὴν παίδεια
μὲ κοτρόνια στὰ ψαχνά,
φοῦχτες μῦγα στ᾿ ἀχαμνά!

Ἀνωχώρι, Κατωχώρι,
ἀνηφόρι, κατηφόρι,
καὶ μὲ κάμα καὶ βροχή,
ὥσπου μοῦ ῾βγαινε ἡ ψυχή.

Εἴκοσι χρονῶ γομάρι
σήκωσα ὅλο τὸ νταμάρι
κι᾿ ἔχτισα, στὴν ἐμπασιὰ
τοῦ χωριοῦ, τὴν ἐκκλησιά.

Καὶ ζευγάρι μὲ τὸ βόδι
(ἄλλο μπόι κι᾿ ἄλλο πόδι)
ὄργωνα στὰ ρέματα
τ᾿ ἀφεντὸς τὰ στρέμματα.

Καὶ στὸν πόλεμ᾿ «ὅλα γιὰ ὅλα»
κουβαλοῦσα πολυβόλα
νὰ σκοτώνωνται οἱ λαοὶ
γιὰ τ᾿ ἀφέντη τὸ φαΐ.

Καὶ γι᾿ αὐτόνε τὸν ἐρίφη
ἐκουβάλησα τὴ νύφη
καὶ τὴν προῖκα της βουνό,
τὴν τιμή της οὐρανό!

Ἀλλὰ ἐμένα σὲ μία σφήνα
μ᾿ ἔδεναν τὸ Μάη τὸ μήνα
στὸ χωράφι τὸ γυμνὸ
νὰ γκαρίζω, νὰ θρηνῶ.

Κι᾿ ὁ παπὰς μὲ τὴν κοιλιά του
μ᾿ ἔπαιρνε γιὰ τὴ δουλειά του
καὶ μοῦ μίλαε κουνιστός:
«Σὲ καβάλησε ὁ Χριστός!

Δούλευε γιὰ νὰ στουμπώσει
ὅλ᾿ ἡ Χώρα κι᾿ οἱ καμπόσοι.
Μὴ ρωτᾷς τὸ πῶς καὶ τί,
νὰ ζητᾷς τὴν ἀρετή!

-Δὲ βαστάω! Θὰ πέσω κάπου!
-Ντράπου! Τὶς προγόνοι ντράπου!
-Ἀντραλίζομαι!... Πεινῶ!...
-Σούτ! θὰ φᾶς στὸν οὐρανό!»

Κι᾿ ἔλεα: ὅταν μίαν ἡμέρα
παρασφίξουνε τὰ γέρα,
θὰ ξεκουραστῶ κι᾿ ἐγώ,
τοῦ θεοῦ τ᾿ ἀβασταγό!

Κι᾿ ὅταν ἕνα καλὸ βράδυ
θὰ τελειώσει μου τὸ λάδι
κι᾿ ἀμολήσω τὴν πνοὴ
(ἕνα ποὺφ εἶν᾿ ἡ ζωή),

Ἡ ψυχή μου θὲ νὰ δράμῃ
στὴ ζεστὴ ἀγκαλιὰ τ᾿ Ἀβράμη,
τ᾿ ἄσπρα, τ᾿ ἀχερένια του
νὰ φιλάει τὰ γένια του!

Γέρασα κι᾿ ὡς δὲ φελοῦσα
κι᾿ ἀχαΐρευτος κυλοῦσα,
μὲ πετάξανε μακριὰ
νὰ μὲ φᾶνε τὰ θεριά.

Κωλοσούρθηκα καὶ βρίσκω
στὴ σπηλιὰ τὸν Ἅη-Φραγκίσκο:
«Χαῖρε φῶς ἀληθινὸν
καὶ προστάτη τῶν κτηνῶν!

Σῶσε τὸ γέρο κυρ Μέντη
ἀπ᾿ τὴν ἀδικιὰ τ᾿ ἀφέντη,
σὺ ποὺ δίδαξες ἀρνὶ
τὸν κυρ λύκο νὰ γενῇ!

Τὸ σκληρὸν ἀφέντη κᾶνε
ἀπὸ λύκο ἄνθρωπο κᾶνε!...»
Μὰ μὲ τὴν κουβέντα αὐτὴ
πόρτα μοῦ ῾κλεισε κι᾿ αὐτί.

Τότενες τὸ μαῦρο φίδι
τὸ διπλό του τὸ γλωσσίδι
πίσω ἀπὸ τὴν ἀστοιβιὰ
βγάζει καὶ κουνάει μὲ βιά:

«Φῶς ζητᾶνε τὰ χαϊβάνια
κι᾿ οἱ ραγιάδες ἀπ᾿ τὰ οὐράνια,
μὰ θεοὶ κι᾿ ὀξαποδῶ
κεῖ δὲν εἶναι παρὰ δῶ.

Ἂν τὸ δίκιο θές, καλέ μου,
μὲ τὸ δίκιο τοῦ πολέμου
θὰ τὸ βρῇς. Ὅπου ποθεῖ
λευτεριά, παίρνει σπαθί.

Μὴ χτυπᾷς τὸν ἀδερφό σου-
τὸν ἀφέντη τὸν κουφό σου!
Καὶ στὸν ἵδρο τὸ δικὸ
γίνε σὺ τ᾿ ἀφεντικό.

Χάιντε θῦμα, χάιντε ψώνιο
χάιντε Σύμβολον αἰώνιο!
Ἂν ξυπνήσεις, μονομιᾶς
θά ῾ρτη ἀνάποδα ὁ ντουνιᾶς.

Κοίτα! Οἱ ἄλλοι ἔχουν κινήσει
κι᾿ ἔχ᾿ ἡ πλάση κοκκινήσει
κι᾿ ἄλλος ἥλιος ἔχει βγῇ
σ᾿ ἄλλη θάλασσ᾿, ἄλλη γῆς».
 
Ταμάρα

Αλλόκοτη και μελαψή, ωραία και ιερή
λες έσερνε αγγελικές φτερούγες κι' επερπάτει
αδέξια και αμέριμνη, μ' εκείνην τη νωθρή
περπατησιά μια Θέαινας, σ' Ολύμπιο μονοπάτι.

Και μπόραε — όπως πάγαινε παχειά — κανείς διεί
στο φίνο της κι' εφαρμοστό μποτίνι ένα ποδάρι
χυτό, και μες στων ρούχων της το σούσουρο oι φαρδιοί
γοφοί της πώς θα λάμπανε— γυμνοί—σαν το φεγγάρι.

Το αίμα της μεσημβρινό, χυμένο λες — κει — να
σφυράει μες στο γυναικείο της κορμί — εμβατήριο τέλειο —
κι' είχε κάτω απ' τα βλέφαρα—βαμμένα με κινά—
μουχρό, βαρύ τριαντάφυλλο το σαρκικό της γέλιο.

Κι' εγώ την ειχ' αγάπη μου!.. Μια φλόγα και καπνός
ήταν ό,τι απ' τ' αγκάλιασμά-της πίναν μου οι πόροι,
ενώ με όμμα ατάραχο αυτή με εκύταε ως
τον πόθο μου τον γήινο να ενόγαε κι απόρει...

Κι' ήμουν ειδωλολάτρης της!. Ψηλά o εν ουρανοίς
Κύριος κι' οι Άγιοι του, για με πια ουδ' αρωτάγαν
κι' ενώ ουδ' εγώ αρώταγα, αρχαίου Ναού — αυτηνής —
— κολώνες που γκρεμίστηκαν— τα μπούτια της φωτάγαν...

Και πέθανε... Και με παπά τη θάψαμε! και να
—μ' αυλούς— οι τραγοπόδαροι Θεοί της σουραβλάνε
και γύρω απ' τον ειδωλολατρικό Σταυρό της, παγανά
και Σηλεινοί, στη μνήμη της χορεύουν και πηδάνε...
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Δε ξέρω ποιοι είστε "εσείς" που γελάγατε, αλλά δεν υπάρχει ποιο γελοία εικόνα από ένα ψάλτη που είναι ολοφάνερο ότι δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό που ψέλνει.

''Εμείς'' είμαστε αυτοί που καταλαβαίνουμε τι θα πει ''Χρυσοπλοκώτατε Πύργε και δωδεκάτειχε πόλις, ηλιοστάλακτε θρόνε, καθέδρα του Βασιλέως'' διότι φανερώνουν τον πλούτο της γλώσσας μας. Πάρε να το αποδώσεις στα νέα ελληνικά για να γελάνε μέχρι και οι πέτρες....επομένως υπάρχει και πιο γελοία εικόνα από τον ψάλτη που δεν καταλαβαίνει. Ο πάμφτωχος γλωσσικά που το παίζει large...

Επί της ουσίας, δεν είναι αναγκαίο να αποδοθούν όλοι οι ύμνοι. Ας αρχίσουν με την ανάγνωση της Καινής Διαθήκης στη Νεοελληνική ώστε να καταλαβαίνει αυτός ο λίγος κόσμος που έχει απομείνει στην Εκκλησία, και μετά βλέπουμε για το ποιοι ύμνοι θα αποδοθούν και αν θα αποδοθούν.

Υπάρχει ήδη η απόδοση στα νέα ελληνικά με μια ερμηνευτική προσπάθεια του Τρεμπέλα. Όποιος θέλει μπορεί κάλλιστα να διαβάσει την Α.Γ. στο σπίτι του. Όποιος θέλει καταλαβαίνει, άλλωστε, πιο απλή και πιο ευκολοδιάβαστη γραφή από αυτήν της Α.Γ., δεν υπάρχει. Όλα τα λοιπά είναι δικαιολογίες του γλυκού νερού. Έχεις διαβάσει ποτέ εγκύκλιο υπουργείου???

Ο ύμνος είναι γραμμένος πιο πάνω, για κάνε μια προσπάθεια απόδοσης...



Η απόδοση στη νεοελληνική των Ευαγγελίων γίνεται ήδη σε κάποιες εκκλησίες και δυστυχώς οι ιερείς τους απειλούνται και διώκονται από το ιερατείο.

Τα περί πλούτου γλώσσας δε τα σχολιάζω. Σημασία έχουν τα νοήματα αυτών που λες και όχι πόσο "γλωσσοπλαστικές" λέξεις χρησιμοποιείς. Μπορείς να χρησιμοποιείς ωραίες λέξεις, λόγιες, και να λες ένα μάτσο αρλούμπες.

Καλά.....οκ......

Κόψε απαρέμφατα και βάζε ''να'' συνέχεια, κόψε μετοχές και βάζε ''που'' παντού, κατάργησε λέξεις, κλίσεις, εγκλίσεις, πνεύματα, παθητικές φωνές, ορθογραφία και μετά γράψε για ένα ''μάτσο αρλούμπες'' και γλωσσικές εξελίξεις...
 
Last edited:
Οι ευθύνες στόν Παπαδιαμάντη.:flipout::flipout:
Ο Παπαδιαμάντης ´εθνικοφαντασμένος´μέ γλώσσα πού ´επιβλήθηκε από τά πάνω´:flipout::flipout::flipout:

Ναί ακριβώς,.Κάτι σάν τον Σούτσο.........................
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Και το κυριώτερο είναι ότι ο Σκιαθίτης Κοσμοκαλόγερος πήρε μία "λόγια" γλώσσα, με τους κανόνες της τις εξαιρέσεις της, τους ιδιωματισμούς της και τα ανώμαλα ρήματά της και έφτιαξε από το μηδέν ένα κομψοτέχνημα παίζοντας με τους συσχετισμούς όπως ο Κάντορας έφτιαξε την τέχνη της Φούγκας απο δώδεκα νότες και τους "λόγιους" συσχετισμούς τους.

Και συγχρόνως μετά το παρακάτω πόνημα δεν ξεχώρισε εαυτόν από την πλέμπα του "λαουτζίκου", αλλά συνδύασε τη γλώσσα αυτή στη γνήσια ντοπιολαλιά:

Τά σέβη μου.!!!!!!!!!:grinning-smiley-043
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Καλά.....οκ......

Κόψε απαρέμφατα και βάζε ''να'' συνέχεια, κόψε μετοχές και βάζε ''που'' παντού, κατάργησε λέξεις, κλίσεις, εγκλίσεις, πνεύματα, παθητικές φωνές, ορθογραφία και μετά γράψε για ένα ''μάτσο αρλούμπες'' και γλωσσικές εξελίξεις...

Το ποιος γράφει ένα μάτσο αρλούμπες σίγουρα φαίνεται ... είτε χρησιμοποιεί μετοχές και απαρέμφατα, είτε γράφει σε γλώσσες που δεν τις μίλησε ποτέ κανείς, είτε μιλάει την γλώσσα του λαού.

Είστε σα τους συντάκτες της Εστίας ... μένετε προσκλολλημένοι στον τύπο της γλώσσας και όχι στην ουσία της. Ευτυχώς για όλους, η αληθινή γλώσσα είναι αυτή που μιλάει ο λαός και όχι ορισμένοι λόγιοι εθνικολάγνοι της κακιάς ώρας. Το μόνο που δεν άκουσα ακόμα είναι τη συνήθη βλακεία περί αρχαίας ελληνικής γλώσσας και Η/Υ ...
 
Οντως.Ειδικά ο Παπαδιαμάντης,ο Κάλβος ο Σολωμός και ο Καβάφης είναι γιά πέταμα..
Και αυτοί τής Εστίας ήσαν..

Καί ήταν και τής ´διασποράς´και γράφανε ντοπιολαλιά μέσα απο τά σπλάγχνα τού λαού παρότι γνώριζαν και ξένες γλώσσες.
 
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Ευτυχώς για όλους, η αληθινή γλώσσα είναι αυτή που μιλάει ο λαός και όχι ορισμένοι λόγιοι εθνικολάγνοι της κακιάς ώρας. Το μόνο που δεν άκουσα ακόμα είναι τη συνήθη βλακεία περί αρχαίας ελληνικής γλώσσας και Η/Υ ...

Αν και κατανοώ το πνεύμα σου, και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσα να συμφωνώ, σ'αυτό εδώ διαφωνώ κάθετα.

Ο λαός σήμερα ως επί το πλείστον δεν ξέρει να μιλήσει βασικά ελληνικά. Για να μην αναφερθούμε στην πλειοψηφία των κάτω των 30 που επικοινωνεί πλέον σταθερά μόνο με greeklish.

Καλό και σημαντικό είναι μια γλώσσα να είναι κατανοητή και να αφορά όλους, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να ανεβάσουμε το επίπεδο κάποιων, όχι να κατεβάσουμε των υπολοίπων.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Το ποιος γράφει ένα μάτσο αρλούμπες σίγουρα φαίνεται ... είτε χρησιμοποιεί μετοχές και απαρέμφατα, είτε γράφει σε γλώσσες που δεν τις μίλησε ποτέ κανείς, είτε μιλάει την γλώσσα του λαού.

Είστε σα τους συντάκτες της Εστίας ... μένετε προσκλολλημένοι στον τύπο της γλώσσας και όχι στην ουσία της. Ευτυχώς για όλους, η αληθινή γλώσσα είναι αυτή που μιλάει ο λαός και όχι ορισμένοι λόγιοι εθνικολάγνοι της κακιάς ώρας. Το μόνο που δεν άκουσα ακόμα είναι τη συνήθη βλακεία περί αρχαίας ελληνικής γλώσσας και Η/Υ ...

Και 'συ είσαι σαν τον ''Ιό'' της Ελευθεροτυπίας με σημαία: ''Το μηδενίζειν εστί φιλοσοφείν''.....

Χαίρετε.....
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Πού πάει η γλώσσα μας ?

Maestro;1267218 Καλό και σημαντικό είναι μια γλώσσα να είναι κατανοητή και να αφορά όλους said:
αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να ανεβάσουμε το επίπεδο κάποιων, όχι να κατεβάσουμε των υπολοίπων[/B].
Α, γεια σου. Τωρα διαβασα κατι ωραιο σε αυτο το θεμα.